PDA

View Full Version : "Custom" Les Paul replica



Da_Chosen1
4 mei 2004, 13:18
ik heb onlangs een gitaar geleend van een vriend die al jaren op zolder lag. Ik heb vroeger wat gitaarles gehad en wilde weer eens wat oefenen. Ik en dus zeg maar nieuw op gitaargebied en heb er ook nog niet echt veel verstand van. Het is volgens mij een Les Paul Classic (zwart met gouden elementen) met het merk "Custom" op de kop van de hals. Weet iemand wat dit voor iets is? Een goede replica of een goedkoop barrel? Nog een vraagje; de schakelaar werkt niet goed, in de middelste stand maakt hij hetzelfde geluid als in de rhytm stand en in de treble stand maakt hij helemaal geen geluid. Ik heb het klepje achterop al losgeschroefd maar ik zie geen losse contactjes of iets dergelijks. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Jeroen

IndiepoprockJesse
4 mei 2004, 13:48
moet je in de treble eens aan de onderste knopjes draaien.. dan is de kans groot dat je wel geluid krijgt...

in de treble mode heb je namelijk alleen maar geluid van het element dat het verste van de brug af zit.. als het volume daarvan uitstaat (of de potmeter kapot is) dan heb je dus geen geluid..

in de middelste stand combineerd hij het geluid van de 2 elementen, staat dus dat ene element uit.. dan geeft hij hetzelfde geluid als in de rythm stand omdat alleen het element bij de brug aanstaat in de rythm stand..

snappie?!

Er staat normaliter geen custom op een echte custom lp..

meestal is het zoiets.. (kijk naar de headstock)

http://www.gibsoncustom.com/Custom/LesPaulModels/images/68customca.jpg

voor de rest weet kan ik er niets over vertellen.. de rest waarschijnlijk wel..

Jesse//

Mithrandir
4 mei 2004, 13:55
Een foto'tje zou wel helpen op zich.

Negative K3 fan
4 mei 2004, 16:54
foto van de headstock oid lijkt me wel leuk

plukker
4 mei 2004, 17:19
ik geloof dat het zo'n kopietje uit asie is, die soms aangeboden worden voor 150 euro.

Spirit of Strings
4 mei 2004, 21:09
"Custom" als merk werd door Ibanez gemaakt eind jaren '70. (made in Japan)

Ik heb zelf een Custom (Telecaster) gekocht in 1979 bij een Ibanez-leverancier, die me dit destijds verteld heeft en er ten bewijze ook een Ibanez naast heeft laten zien: volkomen identiek op de merknaam na. Toen ik later wat knutselde met een Ibanez Telecaster en de elektronica zag was het helemaal overduidelijk: alles was identiek aan mijn exemplaar van Custom. Loodzware gitaar trouwens. Ik gebruikte hem destijds live als back-up voor mijn Fender Stratocaster en daar deed hij eigenlijk nauwelijks voor onder.
Het rare is, dat met name die Telecasters van "Custom" de laatste tijd met de raarste verhalen voor belachelijke prijzen op Ebay worden aangeboden. Charles Lawing und Chris Lovell zouden de makers zijn, prijzen zouden rond de 1000 dollar liggen. Bullshit! Ik heb de desbetreffende handelaren daar ook in e-mails op aangesproken, maar ik hoef waarschijnlijk niet te vertellen, dat ik daar nooit enige reactie op gekregen heb.

Ik neem aan, dat een "Custom" Les Paul ook de kwaliteit heeft van zijn Ibanez broertje uit die tijd en dan zeg ik uit ervaring: da's niet verkeerd!

wietse
4 mei 2004, 21:18
heb zelf een custom SG dat is wel een goedkoop plankje maar speelt wel lekker , en vind hem ook niet slecht klinken.
dat die custom van @da_chosen1 op 1 stand niet werkt kan aan verschillende dingen liggen , de driestanden schakelaar is niet helemaal fris meer.
potmetertjes zijn kapot of erg smerig inwendig (inspuiten met contactspray wil wel eens helpen) ,ze kunnen natuurlijk ook dicht staan dan doet hij ook niks.
het element kan ook nog kapot zijn , maar dit komt eigenlijk nooit voor ,die dingen krijg je niet snel stuk.
en natuurlijk kan er inwendig een draadje afgedonderd zijn ,dus effe open schroeven en checken en eventueel solderen.

amon
4 mei 2004, 21:21
schakelaar-probleem:
waarschijnlijk is je neck-element niet goed aangesloten of kapot...
bij rythm staat je brugpu aan, bij treble je neckpu, schakelaar in het midden allebei. dus dat is makkelijk. kijk de bedrading bij de elementen zelf eens na en niet alleen bij het schakelaartje. of zet er nieuwe draadjes tussen (van element naar schakelaar), want mogelijk zit er een knik in de kabel.