PDA

View Full Version : ruis verwijderen



sietze
4 mei 2004, 12:01
kan dat ook met cubase of is daar weer een appart wave programma voor nodig

Kjiratsiekoedel
4 mei 2004, 12:24
ik weet het niet. het kan wel met cool edit en aangezien iedereen zegt dat cubase nog meer kan dan CE, zou het moeten kunnen.

zoek ff naar
-filter
-noise filter
-hiss filter

staat vaak onder 'effects' (ik heb cubase niet, dus ik kan ook best wel onzin praten)

Negative K3 fan
4 mei 2004, 12:30
of noise reduction of in een hogere bitrate opnemen.

bert k
4 mei 2004, 13:07
Hogere bitrate maakt niet echt uit, dat gaat om digitale vervorming. Ik denk dat er ruis bedoeld wordt die al in de opname zit.
Ik heb in Cubase nog nooit een noise reduction gevonden, maar ze zijn dacht ik wel los te koop ( :o ) als VST plug in. Helaas, ik heb het niet...

sietze
4 mei 2004, 15:14
Jah ik bedoel de ruis die er standaard in zit als je bijv met mic opneemt.

Maar ik zal wel even kijken dedankt

SilverFoo
4 mei 2004, 15:41
Ik heb hetzelfde probleem. Ik neem op met mic en met cooledit (wat nu volgens mij adobe audition heet). Erg veel (constante) ruis. Om gek van te worden... Met noise reduction is dit niet op te lossen. Je opname wordt alleen maar zachter en als je hem weer probeert op te krikken krijg je de ruis gewoon terug. Nog meer tips?

Kjiratsiekoedel
4 mei 2004, 15:57
teveel ruis is natuurlijk prut. dan met je aan verschillende dingen letten
-staat mic boost aan/uit
-woon ik naast een rijksweg (pech)
-ruis door veoding van laptop (heb ik gehad => op accu laten draaien loste dat op)
-mic in/line in
-aarde lek/prut
-niet geshield
-oude prutspullen
-line out van versterker niet bijzonder goed
-brakke geluidskaart
-te hoog signaal je geluidkaart in

SilverFoo
4 mei 2004, 16:43
- ik gebruik geen laptop
- ik woon niet naast een rijksweg, maar ik een kleine klotestad
- mic is prut, maar gewoon stem opnemen zonder ruis lukt wel
- gebruik geen lineout
- geshield, wat bedoel je ermee?
- mic boost, wat bedoel je ermee?
- aarde is ok
- te hoog signaal? Hoe is dit op te lossen dan?

:D

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 17:04
- oude prutspullen
...
- mic is prut

probleem gevonden. :lol: die microfoon mag dan wel voor stem ok zijn, maar waarschijnlijk ruist ie als ie bij speakers in de buurt komt.

bert k
4 mei 2004, 18:43
SilverFoo, doe je het goed met de noisereduction in CE? Die werkt heel goed maar de bediening is wat raar.
Het werkt zo:
1, je selecteert een stukje opname waar ALLEEN ruis op staat, van een paar seconden.
2, Je gaat naar noise reduction, en je drukt op 'Get Profile from selection'
3, je drukt NIET op OK, maar op Close.
4, Nu selecteer je de hele Wav, en je gaat weer naa Noise reduction.
5 In het bovenste venster staat nog steeds de analyse van de ruis. Je drukt op Preview en je luistert hoe het klinkt
6, in het midden zit een schuif waarmee je de mate an NoiseReduction kan instellen. 100 % klinkt vaak wat blikkerig, dus naar smaak instellen.
7, Als het goed klinkt druk je eerst op Stop, dan op OK.

Klaar!

SilverFoo
4 mei 2004, 20:20
Bert! Thanks! Ik heb inmiddels de hiss filter gebruikt en dat werkt perfect! Nu gewoon met de lineout van mijn amp, mic heb ik weggeflikkerd :)

Horus
4 mei 2004, 22:27
Als je het echt goed wilt doen, moet je zorgen dat je opname zelf ruisvrij is, want je krijgt met plugins/eq e.d. nooit alle ruis weg. Isoleer je kamer. Zet bijvoorbeeld je computerkast in een hokje met isolatiemateriaal erin. Zorgt voor een goede (condensator) mic, zorg voor humbuckers of hum-canceling single coils, gebruik een noise gate, doe de deur dicht etc, koop een goede geluidskaart.

sietze
5 mei 2004, 12:05
waar kun je die hiss filter downloaden

bert k
5 mei 2004, 15:12
Das gewoon bij CoolEdit inbegrepen. Maar Hiss reduction is volgens mij gewoon een soort toonregeling, iets beperkter dan noise reduction.

SilverFoo
5 mei 2004, 18:11
De hiss filter werkt perfect.. bij mij werkte noise reduction niet zo goed.. met de hiss filter krijg je het wat strakker zeg maar...

Frits van Mourik
6 mei 2004, 01:18
Met CEP's noise reduction kan je onverwacht leuke dingen doen:
Ik moest een mix masteren, waarin de (computer-) snare behoorlijk te luid was. 1 snareklap geselecteerd en als noise-profile gebruikt...
Met een beetje pielen de snare (in de complete mix, dus!) netjes gereduceerd, zonder de rest van de muziek aan te tasten.
Klant blij, dus ik blij!