PDA

View Full Version : engl screamer ( de nieuwe )



Barret Wallace
4 mei 2004, 11:50
Yo dudes zoals jullie weten is engl onlangs met de nieuwe screamer gekomen die wat uitgebreider is. Gezien mijn budget en de vernieuwing van de amp is de screamer wel interessant voor mij.

Hoe zit het met de veelzijdigheid van de screamer, kan hij ook metal aan of is het meer een (hard)rock amp en hoe klinkt hij op kamerniveau?

Ik heb approx 1000 eppo te besteden dus als er nog andere suggesties zijn laat het maar horen.

EDIT: we praten hier over de combo

Negative K3 fan
4 mei 2004, 12:13
2e hands kun je voor 1000 euro zulke mooie dingen vinden bertje! gewoon je kans afwachten tot je iets ubergeils langs ziet komen, een 5150 stack, of een legacy ofzo (niet dat je die vaak ziet, maar dat is het wachten wel waard).

Barret Wallace
4 mei 2004, 12:19
ja i know maar ik wacht nu al zo lang op een 2e hands 5150 :-(

gerrekat
4 mei 2004, 12:20
Nou geef mij maar een screamer over een 5150...

Die carvin legacies heb ik ook nooit veel goed over gehoord...

IMO koop je voor dat geld niet veel beters.

Barret Wallace
4 mei 2004, 12:21
Heb je de 5150 weleens naast de screamer gehoord gerrekat? Zoja waarom zou je precies de screamer boven de 5150 kiezen?

gerrekat
4 mei 2004, 12:22
:-D

Negative K3 fan
4 mei 2004, 12:22
Die carvin legacies heb ik ook nooit veel goed over gehoord....

niet?? ik zie ze nauwelijks op HC, maar wat ik erover hoor is alleen positief, ook op andere boards, daarnaast heb ik hem zelf gespeeld en was wel enigzins onder de indruk, niet echt een metal versterker, meer eentje voor elads maar je kunt er zeker mee metallen.

Barret Wallace
4 mei 2004, 12:39
Ik heb die legacy wel ergens gezien voor 1200 ofzo.. maar ik denk toch niet dat het men amp is.. gezien Vai's smaak zal het wel een amp zijn die gericht is op smoothe leads. Ik wil juist die rauwe schreeuwende tone 8-)

Negative K3 fan
4 mei 2004, 12:42
dan valt ie af

gerrekat
4 mei 2004, 14:03
Ik heb zelfs zelf een 5150 gehad en een XXX, zeker geen verkeerde amps, maar noisy als de pest en Peaveys zijn nu eenmaal buzzy en vrij ongedefinieerd in het laag, ik hou daar niet van.

een screamer heeft minder gain maar nog altijd genoeg en het clean van de ENGLs is vele malen beter dan een peavey.

mcik_666
4 mei 2004, 14:03
Hey barret!
ik heb die screamer nu n week
ik vind m zeker geschikt voor metal!
oja en op kamer volume.. als je de master volume laag zet en de lead volume rond 9 uur dan begint ie al heel lekker te klinken maar dan merk je als je m steeds harder zet dat ie beter gaat klinken.. dus bij mij zit ie al snel al boven acceptabel volume :roll: maarja de buren maken ook lawaai met hun drumstel!
ook veel opties voor externe speaker cabs, ook handig is de VLS die geeft n volume boost, super voor solos!
Ik ben zelf ook nog vanalles aan het ontdekken erin.

mcik_666
4 mei 2004, 14:04
oops

Barret Wallace
4 mei 2004, 14:18
Hey gerrekat en mcik 666 thanks voor jullie reactie :)

@ gerrekat ik vind de scheur van de 5150 wel cool, maar maybe vind ik die van de engl ook wel beter heb de screamer namelijk nog nooit uitgeprobeerd alleen maar samples gehoord..

@mcik 666 haha gaaf dat je er 1 hebt, heb jij ook dat voetpedaal erbij? en owja heb jij al de line out met speaker simulatie geprobeerd?

mcik_666
4 mei 2004, 14:23
@ barret

ik heb zelf even een schakelaartje in elkaar geknutseld met n mono plug zodat ik alleen clean en lead kan schakelen.. en dat high gain standaart aanstaat, dus ik heb de clean net op t randje gezet dat ie niet vervormt op hoog volume dus die klinkt niet vervormd terwijl ie op highgain staat.
en die lineout heb ik nog niet gebruikt. ik ben wel van plan een xlr kabel te kopen, om 'm dan aan mn minidisc aan te sluiten. maar ze zeggen dat er een speaker simulatie inzit.. maarja het zal waarschijnlijk niet zo goed klinken als je er een goede mic voorzet.
maar zodra ik dat gechecked heb meld ik t wel ff! 8-)

Mcik

Barret Wallace
4 mei 2004, 14:27
hey thanks

Ben je nog van plan ooit die engl footswitch te kopen? ( je kan dan tussen alle vier kanalen switchen toch?)

en ja mic voor amp lijkt me ook veel vetter voor opnames, maar zon line out is wel handig om '' ff snel '' iets op te nemen.

mcik_666
4 mei 2004, 14:31
Ja idd om snel iets op te nemen is t wel lekker handig.
En ik ben wel geinteresseert in de Z-5 maar ik vind 180 euro n beetje overdreven. maar ik wilm wel graag hebben.. binnekort misschien :)
Edit:
het zijn eigelijk 2 kanalen maar dan met high en low gain dus dan heb je:
clean, crunch, lead en heavy lead. maar wel alle 4 schakelbaar ja!

Barret Wallace
4 mei 2004, 14:36
Edit:
het zijn eigelijk 2 kanalen maar dan met high en low gain dus dan heb je:
clean, crunch, lead en heavy lead. maar wel alle 4 schakelbaar ja!

Zoiets dacht ik al ja :)

maar damn 180 euro voor dat pedaaltje :angry:

owja weet je toevalig waar ik de engl '' goedkoper '' zou kunnen kopen? Waar heb jij em gekocht?

gerrekat
4 mei 2004, 14:50
Probeer www.beyers-musik.de eens die hebben zeer goede prijzen op ENGL amps.

Oh ik wil echt de 5150 niet dissen het is een goede amp, maar ik vind ENGLs gewoon een betere tone hebben....

de Screamer is goed voor metal maar heeft zeker minder gain dan een 5150 of een XXX, maar klinkt veel strakker/gedefinieerder en zet beter door in een bandsituatie..

Bij de peaveys is het vaak zo als je de gain over 12 uur zet dan wordt het een grote brei zeker bij de XXX...


Als je meer gain wil bij een ENGL kom je snel bij de POWERBALL/SAVAGE 120 uit...maar zoals al gezegd de Screamer doet best metal!

Barret Wallace
4 mei 2004, 23:37
Thanks voor je reactie Hans

Ik moet nu goed gaan afwegen wat ik nou precies wil.. ik ga gewoon ff allemaal verschillende amps testen en dan zie ik wel wat het beste bij me past.

Komt wel goed :)

gerrekat
5 mei 2004, 08:47
dat moet je zeker doen....gewoon wat spul proberen!

mcik_666
5 mei 2004, 11:46
@ barret

ik had m door musik-produktiv laten verzenden. als de site van byers t deed zou ik het daar doen. maar de prijzen waren hetzelfde (988 euro)
laten versturen kostte maar 20 euro. was er binnen een week!
ik zie m net op ebay.de staan met z-5 en flightcase voor 1009 !!

Barret Wallace
5 mei 2004, 14:22
Hey thanks man. Die op ebay is idd goedkoop maar ik denk dat ik toch liever een nieuwe amp wil 8-)

Phyrexian
5 mei 2004, 14:44
Wat is er nieuw aan die 'nieuwe' screamer? Foto's?

mcik_666
6 mei 2004, 19:37
@ Phyrexian
het verschil weet ik niet precies..
maar ik weet wel dat het oude model er wat vintage uitzag, bruin speakerdoek.
maar op mn webshots staan wat fotos.. :-D

Swan
6 mei 2004, 20:23
oude was 2 kanalen volgens mij

marc_o
6 mei 2004, 21:38
Ja 2 kanalen en geen dubbele master, best een leuk bakkie, maar niet erg veelzeidig als je 'm afzet tegen de rest van Engl.

hadv
7 mei 2004, 00:37
dat pedaaltje is makkelijk te bouwen als je een beetje handig bent

ik heb een screamercombo met, als ik zo brutaal mag zijn, een zeer ludieke schakeling
ik gebruik in feite 2x4 schakelaars
de "eerste" 4 zijn de regulier stampswitches, de 2e 4 zijn miniswitches
ik schakel tussen de twee instellingen met een 5e stamper

geinteresseerd in de schakeling ? stuur ff een privemail dan leg ik eea uit

Stratman70
7 mei 2004, 19:50
Hé Barret, als je zo'n 1000 pleuro wil uitgeven aan een Engl... ik weet niet of je persé een stack-model of combo wil, maar ik speel over de Thunder 50 combo. het is een geweldige versterker, alleen mis ik de presence en ben ik niet zo tevreden over de potmeterregeling.

Maar als je een versterker met een echt Engl (d.w.z. grof korrelig) geluid zoekt, is de Thunder zeker een optie denk ik. (2 kanaals 50 watt). Ik ben er tevreden over, al gebruik ik de laatste tijd meer mijn Fender Blues Deluxe in combinatie met mijn Marshall Guv'nor pedaaltje. Maar dat is weer een heel ander verhaal (geluid).

Dionyios
13 mei 2004, 22:09
Zo laat ik ook maar weer es een reactie plaatsen...

Heb in de afgelopen kerstvakantie een screamer gekocht: perfect ding!
Mooi, veelzijdig geluidje en genoeg mogelijkheden -> met de hand in te stellen... :s

Heb toen twee maanden later toch maar de 180 eurotjes neergelegd voor de Z5 footswitch en dat werkt echt pérfect!! Je hebt ineens 4 kanalen die met één handeling te schakelen zijn, en je hoeft dus niet meer achter elkaar kanaal en gain te selecteren op de versterker zelf. Verder is de reverb ook veelzijdiger als je hem kan schakelen en de VLS kan je, zoals al eerder vermeld hier, heel goed als boost of 2e master gebruiken (afhankelijk van hoe je het verschil in geluid insteld).

Maar even concluderend is de screamer op zich al een gewelding versterkertje, maar met de Z5 wordt ie zo een of meerder keren zo goed!

Gr. Dennis

Anders Destium
13 mei 2004, 23:08
Nu heb ik ook weer wat om naar uit te kijken :)

Als de clean echt zo goed is als wat mensen hier beweren heb ik liever een Screamer dan een 5150, al is het me hoe dan ook meer om de scheur te doen :D

Wat vinden jullie trouwens van de Mesa RectoVerb?

marc_o
15 mei 2004, 11:40
Anders, als het je puur om de scheur gaat, zou ik zeer zeker voor de 5150 gaan, heb er eentje gehad (de combo-versie dan) en voor de rest een jaar of 10 op Engl bezig....toegegeven, de Engls zijn wat allrounder (als dat een woord is), maar pure scheur en echte ballen haal je beter uit een 5150. Dat is een echte vette versterker, maar dat zul je wel weten. Jij hebt nu toch een twintone-combo?

gerrekat
15 mei 2004, 17:00
Nou ik heb ene hoop peaveys gehad..maar harder dan een POWERBALL scheuren maar weinig amps....

Maar het gaat niet alleen om de hoeveelheid gain...de Peaveys hebben duidelijk genoeg daarvan...maar ed manier waarop..een amp moet retestrak zijn IMO en super gedefinieerd daar leggen de peaveys het echt af tegen de ENGLs.

Negative K3 fan
15 mei 2004, 18:06
ik ben het met gerrekat eens dat het niet gaat om de hoeveelehdi gain, het gaat om de voicing en hoe de amp reageert op je spel. Een b eetje strakheid en definitie is wel fijn, maar neit te veel, het hangt er vanaf wat je wilt, maar een 'loose' sound is soms ook wel erg prettig imo.

Anders Destium
16 mei 2004, 20:54
Ik ga in de zomer sowieso een nieuwe versterker kopen (of 2, en dan een modelingamp en buizencombo)

Is het ook mogelijk om head als de Powerball te koppelen aan een combo, of is dit weer een typische domme vraag van iemand die er de ballen verstand van heeft. Het zou mij namelijk extreem goed uitkomen, omdat ik dan geen losse cabinet hoef te kopen en gebruik kan maken van de powerbreak op mijn Koch :lol:

Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien, dus het zal ook wel moeilijk/niet gaan, het zou alleen zo verdomde makkelijk zijn :)

Negative K3 fan
16 mei 2004, 21:10
het kan wel, hangt van de versterker enzo af.

maaar. niet alle versterkers hebben dat, de speakers van mij 5150 kun je zo loskoppelen als je het achtergaaseraf schroeft en dan kun je die stekker in een andere amp stoppen, is altijd 16 ohm in dat geval, zonder rewiren.

cabs zijn trouwens vrij bepaldend voor de sound en ik weet niet wat voor speakers er in een (of die bepaalde) modelling bak zitten, dus ik zou het op zn minst eerst uitproberen!

marc_o
16 mei 2004, 22:20
Nou ik heb ene hoop peaveys gehad..maar harder dan een POWERBALL scheuren maar weinig amps....

Maar het gaat niet alleen om de hoeveelheid gain...de Peaveys hebben duidelijk genoeg daarvan...maar ed manier waarop..een amp moet retestrak zijn IMO en super gedefinieerd daar leggen de peaveys het echt af tegen de ENGLs.

Ik ging er dus vanuit dat we het over de screamer hadden, nou, die legt het toch wel af tegen de 5150, de powerball is een ander verhaal, maar die vind ik een beetje over the top.

BartL
3 juni 2004, 17:51
Ik ben nu ook een beetje op zoek naar een Screamer. Als ik een tweedehands wil met wat voor een prijs moet ik dat rekening houden? (Als ik er überhaupt eentje vind :( )

iam
3 juni 2004, 17:59
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=21763&item=3727985130&rd=1&ssPageName=WDVW

dit is wel een oudere versie...

BartL
3 juni 2004, 19:08
Heeft maar 2 kanalen hè? Ik ben toch wel op zoek naar eentje met meer. Misschien een ander/goedkoper alternatief dan een ENGL screamer? Of zal ik gewoon wachten tot 'DE WARE' :razz: voorbijkomt?

marc_o
3 juni 2004, 23:02
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=21763&item=3727985130&rd=1&ssPageName=WDVW

dit is wel een oudere versie...

Hmm, loijkt me toch niet mis eigenlijk, een 100 watt versie van de screamer, dit model ken ik eigenlijk niet...als ie nu ook die dubbele master heeft, kun je 'm toch als 4 kanaals gebruiken, wie weet zit het op de achterzijde...ik zier wel een lead boost op het voorpaneel..

BartL
8 juni 2004, 16:27
Ik heb 'm vandaag eventjes kunnen testen. Tering...wat een compressie :o Clean / Crunch / Soft Lead / Heavey Lead...allemaal geweldig. Maar wat een geld... :-D

Noujah, als ik deze koop en ik doe hem nooit meer weg, dan valt die 1200 (met pedaal) ook wel mee :)

SPAREN!!

marc_o
9 juni 2004, 00:03
Doe er een klein beetkje bij en koop mijn Sovereign......heb je meer van alles!

BartL
9 juni 2004, 11:43
Doe er een klein beetkje bij en koop mijn Sovereign......heb je meer van alles!
Dat "Klein beetje" heb ik pas over een jaar of 2 bij elkaar :)
Wat vraag je voor de combo & flightcase? :-D