PDA

View Full Version : Western 2dehands < 200



BartL
4 mei 2004, 10:51
Het bekende verhaal: Speel al een tijdje elektrisch...bla bla.

Ik zoek dus een redelijk goede tweedehandse western (staalsnarig dus) acoustischegitaar. Ik wil rond de 150 - 200 euro uitgeven. Het MOET een tweedehandse zijn. Ik ben echter helemaal nieuw in dit 'wereldje' en heb geen idee waar ik moet zoeken. Is de Ibanez AW serie misschien iets?

BartL
4 mei 2004, 23:55
...nou, dan begin ikzelf maar eens.

Ik lees allemaal dingen over een "massief bovenblad" e.d. Wat houdt dit in? Kunnen ook allen "kanten" van de gitaar massief zijn? :-?

Naar welke merken moet ik kijken? Cort misschien? Dean? Ibanez?...?

prs
5 mei 2004, 00:20
In ieder geval niet bij Guus Arons gaan kopen!
kijk eens naar alvarez gitaren. Fantastische gitaren voor een nog fantastischere prijs.
www.alvarez.com
www.mp-venmans.nl

BartL
5 mei 2004, 00:24
Dat sowieso niet :-D

prs
5 mei 2004, 00:25
Een gitaar kan overigens helemaal massief zijn, alleen dan heb je een solidbody. Geen enkele akoustische gitaar is naar mijn weten volledig massief (kan ook haast niet). Wel kun je een massief bovenblad hebben. Dit heeft geloof ik weer een positief effect op het geluid, omdat deze meer trillingen veroorzaakt.
Het fijne weet ik er niet van, dus vergeef me als ik ergens een denkfoutje heb gemaakt.
Succes ermee!

bert k
5 mei 2004, 14:53
Ha, nee, een volledig massieve gitaar is elektrisch. Maar bij een volledig massieve akoestische bedoelen ze massief bovenblad, en massieve zij- en achterkant. Je hebt idd ook met massief bovenblad en gelamineerd (triplex) zij en achterkant, en gitaren die helemaal van triplex zijn.
Massief geeft de geluidstrillingen het mooiste door, maar is ook duurder. Volledig massief is wel aan de prijs. Alleen massief bovenblad klinkt al vaak heel goed.
Merken: (in de lagere maar goeie prijsklasse) Cort, Seagull, Furch, Simon&Patrick, en Dean (heb ik nog nooit vastgehouden, maar ziet er mooi uit)

Kjiratsiekoedel
5 mei 2004, 15:13
de stap van volledig triplex naar massief bovenblad is groter dan van massief bovenblad naar volledig massiev gitaar.

als het er niet bijstaat dat een gitaar een massief deel geeft, dan is dat ook niet zo!!!
of het bovenblad massief is kan je zien aan de rand in het klankgat, daar zie je dan wel/geen laagjes lopen

overigens is triplex zeker niet altijd slecht:
-ik heb een best goed klinkende klassieke gitaar (aria AC-8) van triplex
-een triplex western (eko ranger 6) met diepere bassen dan mijn
-fender met massief bovenblad

maar mijn fender klinkt gewoon helderder en heeft meer sustain

nu vallen de gitaren niet helemaal in dezelfde prijsklassen, maar voor het idee....

nu denk ik niet dat je voor 200 massief bovenblad kan vinden, maar wie goed zoekt....

Kjiratsiekoedel
5 mei 2004, 15:17
hmm, zijn dus wel te vinden:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/akoestgitaren/11269.htm?oudei=45
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/akoestgitaren/11087.htm?oudei=60
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/akoestgitaren/11226.htm?oudei=75

Buzz
5 mei 2004, 15:24
Ik ben bang dat de laatste link, de celebrity, geen massief bovenblad heeft. Vogens mij moet dan de type-aanduiding CS zijn ipv CC.
Correct me if I'm wrong.

BartL
5 mei 2004, 16:35
...dat wordt dan toch nog ff sparen voor een massief bovenblad :)

Als er in een advertentie staat "massieve top"...is dat hetzelfde als massief bovenblad?

BartL
5 mei 2004, 16:38
http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=DEANTRADITIONONE

?

BartL
5 mei 2004, 16:43
http://feedback.nl/pages/popup2.php?q=YnI9JmltPWRlYW4tZGF5dG9uYSZiZz1mZmZmZ mYmc3o9MiZwbj0yODEuMDAmcHI9MTU5LjAwJnZuPTAmbnc9MCZ hYj0wJmFyPURlYW4mdHA9RGF5dG9uYSZ0eD1IZWxlbWFhbCtrb GFzc2UlMkMrZGV6ZStEZWFuK0RheXRvbmErdm9vcnppZW4rdmF uK2Vlbitzb2xpZCtzcHJ1Y2UrdG9wJTJDK21haG9uaWUrYm9ke SUyQytwcmFjaHRpZ2UraW5sZWcrZW4rZWVuK2hlZXJsaWprK3N wZWxlbmRlK2hhbHMrdm9vcitlZW4rc3BlY2lhbGUrcHJpanMlM jEmZXg9MSZmcD1zZWFyY2g=

Solid Spruce Top?

bert k
5 mei 2004, 17:26
Ja, das geen geld voor een massiev bovenblad (=top) Zeker ff uittesten

timK
5 mei 2004, 19:45
wat is dat voor site/winkel? Hoe en waar kan je testen?

bert k
5 mei 2004, 19:48
www.feedback.nl

timK
5 mei 2004, 19:52
ik heb altijd zo'n idee bij flitsende sites en tweedehands aangeboden, dat het minder betrouwbaar is omdat je niet kan zien wat je koopt. Of je zou het hele land door moeten om te gaan kijken. Zijn er betrouwbare en minder betrouwbare sites/marktplaatsen/etc bekend?

bert k
5 mei 2004, 19:56
Tja, bij tweedehands weet je het nooit zeker, maar de grote muziekwinkels zijn meestal wel betrouwbaar. Feedback is gewoon een winkel. Maar je moet toch altijd ff spelen om het zeker te weten.

BartL
5 mei 2004, 20:05
Maar waarom is die "tradition one" dan zo goedkoop als ie wel massieve top heeft? :-? Komt dit misschien voor een deel omdat Dean nog niet echt DE naam heeft? Of is dit misschien wel een ruk-gitaar?

"Even uittesten" wordt een beetje lastig. dichtstbijzijnde feedback is iets van 200 km. uit de buurt :) Dus vandaar dat ik eigenlijk eerst wil weten of het wat is. ff wat andere topics doorkijken...

BartL
5 mei 2004, 20:07
...die tradition one is al 2 jaar op de markt ofzo :o
Is ondertussen al 100 euro in waarde gedaald.


Ennuh...wat houdt SPRUCE TOP / SOLID SPRUCE TOP in?

bert k
5 mei 2004, 21:47
Solid=massief, Spruce=naaldhout(gebruikelijk voor akoestisch), top=bovenblad

BartL
5 mei 2004, 23:26
Hmmm...die Dean Tradition one lijkt me opzich wel wat. Niet duur in ieder geval...

Het wordt trouwens een gitaar voor "gewoon erbij". Niet voor optredens o.i.d.

prs
5 mei 2004, 23:31
Bart,
Ik kan je adviseren om eens te gaan kijken bij Walkers musical supplies in de kerkstraat in Brunssum.
Daar hangen goede akoestische gitaren voor hele goede prijzen.
Service is fantastisch daar.
Succes!

BartL
5 mei 2004, 23:44
Dankjewel! Morgen vroeg sta ik daar op de stoep 8-)

Edit: Je bedoelde vast Rumpenerstraat 57...geeft niet :-D

Bigfoot414
5 mei 2004, 23:55
Heet die zaak toevallig een website?

BartL
5 mei 2004, 23:58
Toevallig niet, ook geen e-mail adres. Ik hoop dat ze wel gitaren hebben uit deze tijd :cool:

prs
6 mei 2004, 00:07
Nee geen internetsite, of email. Wel mooie zeer betaalbare gitaren.
En over het adres, de zaak is 1 maand geleden verhuisd.
Ze zitten nu in de Kerkstraat. Tegenover het pand waar Jacobs vroeger zat, als je dat iets zegt.

BartL
6 mei 2004, 00:15
dankjewel...ik ga ff een route uitstippelen, heb geen idee waar dat is :-D

BartL
6 mei 2004, 00:35
...en wat wil SELECT TOP zeggen?

bert k
6 mei 2004, 10:08
Selekt top wil zeggen dat het speciaal geselecteerd hout is. Je ziet ook wel AAA kwaliteit staan. Op zich is het wel goed nieuws, maar fabrieken gebruiken die kreten vaak puur als reklame. Voor 200 euro heb jij heus geen AAA top, maar dat hoeft niet erg te zijn.

BartL
6 mei 2004, 11:50
Ik ben net langs geweest bij Walkers. De zaak was pas open en bijna alles zat nog in de dozen. Hij vertelde me dat er ABSOLUUT GEEN gitaren bestonden met een massief bovenblad ONDER de 200 euro. Hij zei dat fatsoenlijke gitaren met massieve top rond de 300 euro begonnen. Ik denk dus dat ik er geen ga kopen :) OF (!!!) ik moet ergens een goede tweedehandse vinden. OF (!!!) ik moet ergens een goede western vinden zonder massief bovenblad...voor een heel lage prijs :)

prs
6 mei 2004, 12:18
Ja een massief bovenblad voor onder de 200 euro is misschien erg naief om te denken. Maar jammer dat hij nog alles in dozen had zitten, want hij heeft toch best leuk spul daar.
Ik adviseer om je eerst nog even goed te orienteren, en te kijken wat je nu precies wilt, met de afwegen van je budget erbij.

prs
6 mei 2004, 12:18
Ja een massief bovenblad voor onder de 200 euro is misschien erg naief om te denken. Maar jammer dat hij nog alles in dozen had zitten, want hij heeft toch best leuk spul daar.
Ik adviseer om je eerst nog even goed te orienteren, en te kijken wat je nu precies wilt, met de afweging van je budget erbij.

BartL
6 mei 2004, 12:44
Nja...ik denk toch dat ik er nog wel vanaf zie...voor de komende maanden.

BartL
6 mei 2004, 13:25
Ja een massief bovenblad voor onder de 200 euro is misschien erg naief om te denken.
Is het dus zo dat sommige winkels dat gewoon in hun advertentie zetten, terwijl het niet zo is? :???:

Trouwens...ik heb ergens een Garisson G10 gezien voor 200 euro...is dat wat misschien?

bert k
6 mei 2004, 13:33
Ja, maar dan kom ik toch weer teug op die Dean van 169 euro bij Feedback. Ze zeggen toch echt massief bovenblad. En je kan niet echt keihard gaan zitten liegen over zoiets, je valt zo door de mand als grote winkel. Ik zou het in de gaten houden. (Nogmaals, ik heb hem niet bespeeld, dus het kan van alles zijn)

BartL
6 mei 2004, 14:11
Dat is waar. Maarja... :???: Ik weet het ook niet meer.

En ik kan zo een ding wel gaan uittesten, maar dat zou de 2de keer in m'n leven zijn dat ik zo een ding vast zou hebben (een western). Ik kan du sniet meteen zeggen: OOW, DIE HEEFT EEN MASSIEVE TOP...

Ik weet 't niet. Ik denk dat ik er nu even mee stop, dan kijk ik over een maand of 4 wel verder :)

BartL
6 mei 2004, 14:52
...toch nog ff terug op die Dean Daytona: "Helemaal klasse, deze Dean Daytona voorzien van een solid spruce top"

Het staat er toch echt inderdaad :-?

Edit: Tot nu toe op alle sites staat hij als Solid Spruce top...het zal toch wel kloppen dan :-? Volgens mij heeft Feedback hem gruwelijk afgeprijsd ofzo...nieuw werden/worden ze verkocht voor 280 euro.

sr.face
7 mei 2004, 12:18
De washburn D10 heeft naar mijn weten een solid top en is nieuw te krijgen voor zo'n 200 euro. (Moet je wel een beetje zeuren)

Er staat volgens mij ook één nieuw op marktplaats voor iets van 190 ofzo?
Maarja......die is zwart.

Voor de rest prima gitaren alleen moet je de kam ff laten afvijlen.

Veel succes nog met je zoektocht en laat het ons weten wat het is geworden!

Grtz.

BartL
7 mei 2004, 12:27
...en laat het ons weten wat het is geworden!
Als het überhaupt iets wordt :roll:
Ik ben ook bezig met wat pedaaltjes die ik goedkoop kan krijgen. De verkoper houdt het al 2 weken voor me vast. Dus eerst die pedaaltjes...dan misschien de gitaar. Maar ik denk dat mijn voorkeur dan toch uitgaat naar die DEAN...ziet er geweldig uit :-D

Anavrin
7 mei 2004, 12:54
ik kan tussendoor nog wel ff spammen....
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=22528
check ook ff m'n site voor meer info:
http://members.home.nl/anavrin88/for_sale.htm

BartL
7 mei 2004, 13:41
ik kan tussendoor nog wel ff spammen....
Je doet maar :P



Is dat nou een Solid top? :-?

Anavrin
7 mei 2004, 14:05
als je dat zou kunnen zien aan verschillende lagen hout zichtbaar aan de rand van het klankgat, dan zie ik ze in ieder geval niet, die verschillende lagen hout. Het is een Hohner MW 400 en ik heb ff op internet gezocht, maar kon niks vinden over een solid top/ een niet-solid top. Ik denk dus dat het wel een solid top is, maar weet het niet zeker. Ik zal straks of morgen wel een soundfile posten, daar heb je meer aan denk ik.

Jollert
7 mei 2004, 14:48
Trouwens...ik heb ergens een Garisson G10 gezien voor 200 euro...is dat wat misschien?

Voor 200 euro zeker doen, compleet massief canadees berken, met rosewood toets. Mooie lage klanken. Ik heb hem zelf ook en de nieuw waarde is iets van 600 euro bij Kees Dee.

BartL
7 mei 2004, 15:16
Alleen één poep-probleem.
1. Hij staat in Amersfoort, kan hem onmogelijk gaan halen :(
2. De verkoper reageerd niet op mailtjes...misschien al verkocht.

BartL
9 mei 2004, 00:50
Ik word niet goed van die Dean Daytona...overal staat wat anders:

Site van DEAN zelf:
Select Spruce Top
Mahogany Back & Sides
25-1/4" Scale & 1-5/8" Nut
Die Cast Tuners
Mahogany Neck
Rosewood Fingerboard
Dot Inlays
Abalone Sound Hole Inlay
Multi-ply Binding

Guitarstop.com:
Top: Solid Spruce
Back & Sides: Mahogany Back
Scale: 25-1/4"
Nut: 1-5/8"
Tuners: Die Cast
Neck: Mahogany
Fingerboard: Rosewood
Inlays: Abalone Dot
Sound Hole Inlay: Wood -See Detail Picture above
Binding: Black Side Binding; Wood Inlayed Back Binding
Frets: 20
Colors: Gloss Natural

Dus zal hij dan toch niet massief zijn? Plaatselijke 'guitarshop' heeft 'm niet. :???: :???: :(


Edit:
Feedback mailde me dat hij zeker WEL een massief bovenblad heeft.

Anavrin
12 mei 2004, 14:27
als je dat zou kunnen zien aan verschillende lagen hout zichtbaar aan de rand van het klankgat, dan zie ik ze in ieder geval niet, die verschillende lagen hout. Het is een Hohner MW 400 en ik heb ff op internet gezocht, maar kon niks vinden over een solid top/ een niet-solid top. Ik denk dus dat het wel een solid top is, maar weet het niet zeker. Ik zal straks of morgen wel een soundfile posten, daar heb je meer aan denk ik.
Ok, iets later dan dat ik gezegd had, maar hier is dan een slecht gespeelde "The man who sold the world" zoals Nirvana 'm speelt op "Unplugged" (alleen dan zonder de Chorus en zonder de Reverb, maar gewoon clean, zonder versterker ed.):
http://members.home.nl/anavrin88/manwhoacoustisch.wav

het is btw ook nogal crappy opgenomen, namelijk met een standaard pc-microfoontje, en dan met de standaard geluidsrecorder op de computer, maar je krijgt in ieder geval een indruk van het geluid. Veel plezier ermee.

BartL
13 mei 2004, 01:11
Klinkt minder...vind ik

iam
13 mei 2004, 14:34
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-146207.html

de cort earth kost maar 175 bij thomann en heeft blijkbaar ook een solid top...

maar waarom kijk je dan niet naar die tradition one van dean?

BartL
13 mei 2004, 15:44
Omdat die, volgens feedback, weer geen solid top heeft.

Net bij iemand op een ARIA AD-28 gespeeld...moooooi! Maar jah, wel 300 euro... :-?