PDA

View Full Version : Buis voor phase inverter



ijff
3 mei 2004, 22:41
Ik heb dit weekend de buizen van m'n versterker vervangen.
4 matched JJ EL34L's in de poweramp
EH 12ax7's in V1, V4 en de phase inverter
JJ 12ax7's in V2 en V3

Nu heb ik het idee dat m'n amp bijna net zo ruist als voor dat ik de buizen heb vervangen.

Kan dit wellicht komen door de EH in de phase inverter? Alle buizen die ik heb vervangen waren Sovtek 12ax7WXT+

Iemand opties voor andere buizenconfiguraties?

Nocki
5 mei 2004, 22:44
correct me if i'm wrong. ik praat nu alleen uit eigen ervaring en is niet gestaafd op enige kennis.




de phase invertor buis kan vervangen worden door een andere buis. hier hoeft geen geweldige buis in. kijk gewoon naar een lekker stabiele buis die het gewoon doet.
hij heeft namelijk niks te maken met je geluid (again. correct me if i'm wrong.)

de V1 locatie is het belangrijkst. hier moet je buis in zitten die een goed geluid geeft.

dus ene niet microfonische buis. die goed klinkt. ok er zijn buizen die goed klinken en microfonisch zijn. het een sluoit het ander niet uit. maar ga in beginsel daar zoeken.

vervang tijdelijk V1 en dan de rest.

effe versteken.

NOcki

ijff
5 mei 2004, 23:00
Tja.. ik heb qua microphonics erg goede ervaringen met EH buizen.. maar het kan inderdaad zijn dat deze ene toevallig wat tegenvalt.. zal inderdaad eens wat gaan omsteken.
Ik bedacht me zelf overigens ook al dat ik nog een 12AU7 heb liggen.. ik zal die eens in de phase inverter proberen.

Mitch
6 mei 2004, 00:38
Is het echt ruis of brom ? En wordt het erger met reverb ? Of alleen met volume of treble ?

ijff
6 mei 2004, 00:47
Gewoon de standaard ruis die je hebt met een buizenversterker, en dan met name op de 'drive'-kanalen. Ik had alleen gehoopt dat dat iets minder zou worden (niet dat ik de illusie heb dat je ruis in een buizenversterker wegkrijgt) met nieuwe buizen.. en dat is dus niet zo.