PDA

View Full Version : Wat moet ik doen? pc recording.



bobby
3 mei 2004, 19:40
test.

Kjiratsiekoedel
3 mei 2004, 19:50
ne 10 minuten tikken mag er best al wel een verhaaltje staan

bobby
3 mei 2004, 19:55
Hallo, een vraag aan jullie allen:

Ik zit er over na te denken om een set up te kopen, waarmee ik behoorlijke demo's kan gaan maken.. ik heb nu een jaartje een harddiskrecorder gebruikt, en het bevalt mij niet meer.. het is een Boss BR1180 met CD-R.. ik voel de neiging om door te gaan met muziek, en wil een serieuse setup, maar wel redelijk betaalbaar..
Ik heb een budget hiervoor van zo'n 1500 euro.. wat kunnen jullie mij aanraden voor iemand die voornamelijk rock/metal speelt?
Ik heb nu een peavey 5150, een gibson explorer, en een boss 770 drumcomputer. hiermee wil ik dus aan de slag gaan.
Ik zat zelf te denken aan de volgende dingen:

- een pentium 3 0f 4 met genoeg geheugen.
- een goede geluidskaart (delta 1010)
- software (cubase, protools)
- een mixer (yamaha MG16)
- microfoons (shure SM57 2 keer)

Mocht je wat beters weten, dan zou ik dat heel graag willen horen.. en is dit een beetje haalbaar voor iemand die gewend is om met harddiskrecorders te werken?

Alvast bedankt..

Br@mbo
3 mei 2004, 20:23
Hallo, een vraag aan jullie allen:

Ik zit er over na te denken om een set up te kopen, waarmee ik behoorlijke demo's kan gaan maken.. ik heb nu een jaartje een harddiskrecorder gebruikt, en het bevalt mij niet meer.. het is een Boss BR1180 met CD-R.. ik voel de neiging om door te gaan met muziek, en wil een serieuse setup, maar wel redelijk betaalbaar..
Ik heb een budget hiervoor van zo'n 1500 euro.. wat kunnen jullie mij aanraden voor iemand die voornamelijk rock/metal speelt?
Ik heb nu een peavey 5150, een gibson explorer, en een boss 770 drumcomputer. hiermee wil ik dus aan de slag gaan.
Ik zat zelf te denken aan de volgende dingen:

- een pentium 3 0f 4 met genoeg geheugen.
- een goede geluidskaart (delta 1010)
- software (cubase, protools)
- een mixer (yamaha MG16)
- microfoons (shure SM57 2 keer)

Mocht je wat beters weten, dan zou ik dat heel graag willen horen.. en is dit een beetje haalbaar voor iemand die gewend is om met harddiskrecorders te werken?

Alvast bedankt..

Duuuude , dit red je niet voor 1500

comp ( toch wel min 512 mb RAM , 1 gb aanbevolen ) = 1000 €
geluidskaart : 200 €
software als je em legaal wilt: +- 700 €
een mixer : 300 - 500 €
microfoons : 2* 100 € ( en als je echt professioneel wilt werken kap je er nog een paar grootmembraampjes bij en zit je aan 500 €)


heb je nog geen deftige comp ?

bobby
3 mei 2004, 20:47
Helaas heb ik geen deftige computer.. alleen een oud hok..

Let wel, ik had dit nog niet gemeld, maar ik vind het niet erg om tweedehands te kopen.. er is mij al een tweedehands pentium 3 aangeboden voor 350-400.. en de software kan ik ook wel aan komen. dat moet al wat schelen..

Stratman70
3 mei 2004, 23:56
Koop een goede PC à 1000,- pleuro en een POD 2.0, download of koop een Muziekstudioprogramma (ik werk met Magix) en klaar ben je.

Tenminste: Ik wel.

x.studio
4 mei 2004, 03:04
Al aan een setje goede nearfield gedacht? Zijn die 1500 al direkt op. Wil je serieus upgraden dan ff doorsparen. Je kunt natuurlijk ook overwegen om je recorder om te ruilen en een trapje omhoog gaan, maar hangt geheel van je wensen af, zo meld je bv iet hoeveel sporen je simultaan wil kunnen behappen. Er worden genoeg leuke demo's gemaakt met een zgn low-budget, maar als je het woord serieus gebruikt zoals ik het opvat moet er een nulletje achter het budget en is een echte opnameruimte nodig.
Ja ik weet het, ik draaf door... :-D

bobby
4 mei 2004, 03:40
hmmmmm nearfields... :razz: maar dat is te duur.
Ik zei inderdaad serieus, maar een nulletje erachter? dan moet je ECHT succesvol zijn om zoveel even te besteden aan studio materiaal.. :D
Maar goed.. ik sta nog steeds open voor suggesties.. dus laat ze maar komen.. Ik zoek dus voor een budget van zo'n 1500 euro naar een redelijk serieuse setup/thuisstudio die de boss BR1180 moet overtreffen..
Ik heb het gevoel dat de BR1180 een beetje speelgoed is, als ik mensen hoor praten/zie typen over een mac G4 met cubase, een degelijke mixer en monitoren, een goede geluidskaart, en wat microfoons.. ik gebruik notabene de gitaar effects via de gitaar-input van de BR1180, die zijn niet om aan te horen, iel en koud.. en als je een muur van synths erachter bouwt om het voller te maken, dan kan de machine dat niet echt aan, en vervallen andere tonen.. dit maakt het echt rommelig en een-dimensionaal.. ik hoop dit alles te kunnen vermijden met een nieuwe setup.

bert k
4 mei 2004, 11:42
x-studio draaft door :D , maar hij heeft een goed punt. Het belangrijkste van een home studio is een goeie afluistering. Zonder fijne boxen zal je mix ALTIJD waardeloos klinken. Kijk eens naar Tannoy Reveal, die zijn niet zo duur, of die monitors van Behringer.
Ik zou bij een beperkt budget eender een goedkopere computer nemen dan slechte monitors. En op ouwe hifi boxen of (brrrr)computerboxjes lukt het dus niet.

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 13:40
Ja inderdaad zonder monitors heb je niks aan al dat andere spul. Je moet toch kunnen horen wat je aan het mixen ben. Die Tannoys heb ik ook, goed spul en niet duur. Alleen moet je wel een redelijke versterker in huis hebben om ze op aan te sluiten. Die active set word namelijk aardig duur.
Dat nulletje erachter valt overigens wel mee. Heb nu een aardig studiootje voor pak en beet 2000 euro. maar dat is wel met een harddiskrecorder he. met nog 2000 euro erbij wordt het denk ik al aardig serieus.
Let wel dat de overstap naar Cubase of ProTools niet direct een grote verbetering in opnamekwaliteit brengt in ieder geval niet zo veel als de upgrade van microfoons en andere randapparatuur.

bobby
4 mei 2004, 14:10
Okee.. bedankt voor de reacties alvast.. enne, sleep-to-saturate, als ik het goed begrijp zeg je dat ik de harddiskrecorder op zich wel zou kunnen houden, maar dan met goede microfoons aan de gang moet gaan? zou dat echt zo'n wereld van verschil zijn?

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 14:42
Nou ja. Ik heb zelf een oudere Roland die nog van compressie gebruikmaakt bij het opslaan van het geluid. Mijne gaat tot MT1. Ik zie in de specificaties dat die Boss nog een stapje hoger gaat. LIN geloof ik. Ik neem aan dat dat zonder compressie is. Dus qua geluidskwaliteit moet het wel goed zitten. De enige limitatie lijkt de 2 tracks tegelijk opnemen, maar dat heeft weinig met het geluid te maken.
Het enige wat zou kunnen uitmaken zijn misschien al die plugins die je kan gebruiken met cubase en protools, maar voor de rest is het alleen een praktische overstap. Geen verbetering qua geluid overstap.
Het grootste verschil in geluid zit m ten eerste in degene achter de machine en de randapparatuur zoals microfoons, preamps, compressors.

Horus
4 mei 2004, 22:35
Ik vind dat mijn setup redelijk goed klinkt (voorbeeld: http://www.clownfleur.nl/sneeuwbeeld/Sneeuwbeeld%20Hawai%20v1.mp3 alles zelf opgenomen behalve de percussie en guiro).
Ik heb:
AMD Athlon XP 2000+
512 MB DDR Ram
Terratec EWX 2496 geluidskaart
Dat was toen die tijd zo'n 1500 euro. Moet nu wel een stuk goedkoper kunnnen.
Monitoren: Edirol MA-10A (130 euro per paar) + cheap-ass subwoover. Klinkt heel redelijk (maar kan toch een stukkie beter).
Mics:
Collins DCM57 (Shure SM57 kloon, + standaard, klem en XLR kabel 70 euro).
Hitec Audio Fat1 groot membraan condensator mic (99 euro).
Behringer Tube Ultragain Mic 100 buizen mic pre-amp (40 euro geloof ik).
Philips headphones (15 euro).

Dat is het eigenlijk. Moet toch met een beetje zoeken wel voor 1500 euro kunnen. En dan nog software natuurlijk (Cubase SX 1 gebruik ik).

bobby
4 mei 2004, 23:09
Okee.. klinkt goed.. bedankt.
Nog een vraag, iemand ervaring met een Apple mac G4?
Ik zat er aan te denken om hier een tweedehands van te kopen, en de rest er omheen te bouwen..

nirvana
9 mei 2004, 10:31
Ik vind dat mijn setup redelijk goed klinkt (voorbeeld: http://www.clownfleur.nl/sneeuwbeeld/Sneeuwbeeld%20Hawai%20v1.mp3 alles zelf opgenomen behalve de percussie en guiro).
Ik heb:
AMD Athlon XP 2000+
512 MB DDR Ram
Terratec EWX 2496 geluidskaart
Dat was toen die tijd zo'n 1500 euro. Moet nu wel een stuk goedkoper kunnnen.
Monitoren: Edirol MA-10A (130 euro per paar) + cheap-ass subwoover. Klinkt heel redelijk (maar kan toch een stukkie beter).
Mics:
Collins DCM57 (Shure SM57 kloon, + standaard, klem en XLR kabel 70 euro).
Hitec Audio Fat1 groot membraan condensator mic (99 euro).
Behringer Tube Ultragain Mic 100 buizen mic pre-amp (40 euro geloof ik).
Philips headphones (15 euro).

Dat is het eigenlijk. Moet toch met een beetje zoeken wel voor 1500 euro kunnen. En dan nog software natuurlijk (Cubase SX 1 gebruik ik).

mooie setup, met welke akkoorden en effecten speel je sneeuwbeeld? Weet je tabs van een dergelijk lied? Ik zie dat hawaiaans gedoe wel zitte!

Fowakka
13 mei 2004, 21:45
Ik ben ook aan het kijken naar de mogelijkheden van PC Recording. Ik heb alleen nog meer eisen dat dat jij hebt. Maar misschien heb je wat aan mijn vindingen:

-PreSonus heeft net een nieuwtje, de FirePod. Dat is een volledige 8 inputs microfoon preamp (met fantoom, line ingangen en directe instrument ingangen) die je via FireWire op je PC aansluit + Cubase LE voor 800 euro. kijk anders maar op www.presonus.com

-Behringer heeft een zeer goed klinkend condensatortje de B5 geloof ik, en die kost ??120 euro??

-De Audio Techica PRO37R is ook een erg mooi goedkoop condensatortje.

Horus
15 mei 2004, 22:50
Ik vind dat mijn setup redelijk goed klinkt (voorbeeld: http://www.clownfleur.nl/sneeuwbeeld/Sneeuwbeeld%20Hawai%20v1.mp3 alles zelf opgenomen behalve de percussie en guiro).
Ik heb:
AMD Athlon XP 2000+
512 MB DDR Ram
Terratec EWX 2496 geluidskaart
Dat was toen die tijd zo'n 1500 euro. Moet nu wel een stuk goedkoper kunnnen.
Monitoren: Edirol MA-10A (130 euro per paar) + cheap-ass subwoover. Klinkt heel redelijk (maar kan toch een stukkie beter).
Mics:
Collins DCM57 (Shure SM57 kloon, + standaard, klem en XLR kabel 70 euro).
Hitec Audio Fat1 groot membraan condensator mic (99 euro).
Behringer Tube Ultragain Mic 100 buizen mic pre-amp (40 euro geloof ik).
Philips headphones (15 euro).

Dat is het eigenlijk. Moet toch met een beetje zoeken wel voor 1500 euro kunnen. En dan nog software natuurlijk (Cubase SX 1 gebruik ik).

mooie setup, met welke akkoorden en effecten speel je sneeuwbeeld? Weet je tabs van een dergelijk lied? Ik zie dat hawaiaans gedoe wel zitte!

tx :) Yukulele is droog, 2x opgenomen, 1 hard right en 1 hard left gepanned. Elektrische gitaar is met een losse tremelopook over mijn strat, volle reverb op mijn kleine fender versterker, beetje compressie, verder geen effecten. Akoorden zijn simpel BesMaj, FMaj, CMaj, FMaj. Tabs heb ik niet, ik houd niet van tabs, maar zoek maar eens op olga.net naar de Kilima Hawaiians.

Daniël_san
25 mei 2004, 15:17
als je een beetje doe ut zelfer bent koop je alle losse onderdelen voor een pc. Ben je zo'n 200-250 euro goedkoper uit als je een goedkooop adresje heb.