PDA

View Full Version : Toch nog een vraagje over scales...



semt-x
3 mei 2004, 18:11
test

semt-x
3 mei 2004, 18:11
Ik heb toch nog een vraagje over scales, want begrijpen doe ik het toch nog niet.

Ik heb hierbij een afbeelding toegevoegd, deze laat een fretbord zien met allemaal stipjes erop, ik dacht dat als je bijv. op de E snaar, in het 5e fretje komt, deze toon precies hetzelfde is als de A, klopt dat???

Hoe kan het dan dat deze stipjes doorlopen op de snaar???
Met andere woorden hoe moet ik het lezen?

En dit voorbeeld is een Ionische Scale in Key C????
Waar staat dit precies voor, deze heb ik van GuitarSeek.com afgehaalt en kan je ingeven wat voor Scale en welke Key, wat houdt dit precies in???

Zal allemaal wel dom klinken wat ik nu zeg, maar ik ben ook nog maar een beginner, en wil het graag allemaal leren. In ieder geval bedankt weer!

http://www.guitarseek.com/getscalepic.php?type=ionian&key=0

Pilitev
3 mei 2004, 19:45
Dat met die e-snaar en het 5e fretje klopt wel wat je zegt.

Een Ionische schaal in key C is gewoon majeur een toonladder, dwz. gewoon C-D-E-F-G-A-B-C (één octaaf). Ik neem aan dat je al weet dat er tussen B en C een halve toon zit en dit geldt ook voor E en F, tussen alle andere noten zit een hele toon.

Als je het zo bekijkt is van C naar D dus een hele noot (W), van D naar E een hele, van E naar F een halve noot (H), enz.. Als je dit nu achter elkaar in een rijtje zet krijg je Heel, Heel, Half, Heel, Heel, Heel, Half. Deze serie intervallen is dus een majeur (Ionische toonladder).

Hetzelfde intvervalprincipe kun je toepassen op alle 12 noten. Dus dan krijg je zoiets als:

D-E-F#-G-A-B-C#-D
E-F#-G#-A-B-C#-D#-E

Dit zijn dus de majeur toonladders voor Key D en E. Als ik je een tip mag geven probeer dan de andere majeur toonladders uit te schrijven, maar denk er wel om dat je het intervalpatroon aanhoudt.

Dan ff de afbeelding. Er is geen vaststaand patroon dat je verplicht moet gebruiken! De stipjes geven alle noten aan die in een bepaalde schaal voorkomen, dus in dit geval alle noten van de C majeur toonladder. Je kan voor jezelf dan nagaan welke opeenvolgende noten je nodig hebt. Je begint bijvoorbeeld op de 5e snaar (de A), 3e fret dus de C, dan moet je daarna dus naar de D. Die vindt je op de 4e open snaar, vervolgens ga je naar de 2e fret van de 4e snaar, daar vindt je de E. De F zit op de 3e fret 4e snaar, G op de open 3e snaar, A op de 2e fret 3e snaar, B is de open 2e snaar, en tenslotte de C op de 1e fret 2e snaar.

Dit patroontje is een van de meest gebruikte, maar je kan ook verderop op de hals patroontjes maken, je kan diagonaal over de hals gaan door op een snaar iets langer door te gaan, enz...

Meestal staan de veelgebruikte patroontjes wel op sites zoals www.cyberfret.com. Hoop dat het een beetje duidelijk nu en anders post je maar weer :D

Iced Dragon
3 mei 2004, 20:12
alle stipjes op deze gitaararm stellen idd de noten voor van C of Do ionisch of majeur
do re mi fa sol la si
C D E F G A B

tussen de E en F en tussen de B en C zit er van 'nature uit' een halve toon, daarom zie je de puntjes op vb. de lage E op de 7e en 8e fret (B&C) naast elkaar staan. Ook op dezelfde snaar vb op de 12e en 13e (of open snaar en eerste) fret (E&F). 'Er bestaat dus eigenlijk geen E# of Fb (theoretisch niet correct maar das nu niet belangrijk)'
De 12e fret klink een octaaf hoger dan de open snaar en van daar af begint alles opnieuw. Vb.: de 3e fret is een G, tel er 12 bij, 15, en je hebt terug een G. Dit geldt natuurlijk voor alle snaren, alleen zul je andere noten vinden, he :roll:

Tussen alle andere noten zit er een hele toon (laat een fret tussen).
Zo kun je bv de 4e fret op de lage E beschouwen als een G# of een Ab afhankelijk van de toonaard waarin je speelt.

Nu, C D EF G A BC, met de halve tonen op deze plaatsen is dus de ionische toonladder, ook wel majeur toonladder genoemd.
als je deze toonladder in dit patroon verder neemt maar je begint respectievelijk op de D, E, F, G, A, B krijg je
de verschillende modi
dorisch
phrygisch
lydisch
mixolydisch
aeolisch (of natuurlijk mineur)
en locrisch

de natuurlijke mineur toonladder in A is dus A BC D EF G A. (edit:voor elke natuurlijke mineurladder van eender welke toonsoort bevinden deze halve tonen dus altijd tussen de 2e en 3e noot en 5e en 6e noot!)

wil je dus bv een D majeur toonladder dan zorg je dat je halve tonen hebt tussen de 3e en 4e en tussen de 7e en 8e noten.
dit wordt dus D E F#G A B C#D. Dan moet je op je gitaararm op vb de A snaar de 4e fret gebruiken (C#) ipv de 3e( C) enz...

edit: D mineur wordt dan D EF G ABb C D. (merk op: hier wordt B Bb en niet A# omdat alle noten in de toonladder vertegenwoordigd worden (dit gaat niet altijd op voor andere, speciale, meer exotische toonladders...)).

Zoek een boek of op internet met de verschillende majeurladders en natuurlijke mineurladders. Gebruik de kwint- of kwartencirkel. Dit zijn voorlopig wel de belangrijkste ladders.

idd het 5e vakje op de lage E is een A, op dezelfde toonhoogte als de open A-snaar. Misschien kun je een verschil in klankkleur waarnemen? op de E snaar zou ie wat bassiger moeten klinken...
Op de D snaar op de 7e fret heb je ook een A maar dan een octaaf hoger dan de 2 vorige. Dezelfde la krijg je op de G snaar, 2e fret...
probeer voor jezelf alle andere noten beetje bij beetje te localiseren. Er zal wel wat tijd in kruipen maar dit is belangrijk.

Ten slotte, je hebt dus de C ionische modus zoals op je voorbeeld. Op de A snaar, 3e fret heb je de C (grondtoon van deze ladder!!)
probeer nu alle andere puntjes te benoemen als je weet wat nu die halve tonen (2 puntjes naast elkaar) en hele tonen zijn (kotje tussen). en verbind alles vlot door om te beginnen vb 1 octaaf op en neer te gaan. kijk welke posities je vingers het best passen etc..

alstublieft!!!

semt-x
3 mei 2004, 23:17
Zo dan, dit is nog eens goede stof.
Ik ga dit allemaal eens rustig lezen, in ieder geval hartelijk bedankt tot zo ver. Nu begin ik er inderdaad iets van te snappen....

Thnx again :)

thorin
4 mei 2004, 08:02
zit hier stiekem toch ook al die dingen te lezen, is interessant :)

birt
4 mei 2004, 10:07
hmmm, ik was dit zelf aan het ontdekken maar deze uitleg is toch wel heel intressant :)

Mienmachine
16 januari 2005, 00:02
Hoi semt-x,

Heb je nog iets bijgeleerd ondertussen?

Via de 'zoek' kom ik hier trecht, ik ben ook net les gehad over CDEFGABC,
de bedoeling is dat ik akkoorden over de gehele hals kan vinden, toch?