PDA

View Full Version : Toch nog een vraagje over scales...



semt-x
3 mei 2004, 18:11
test

semt-x
3 mei 2004, 18:11
Ik heb toch nog een vraagje over scales, want begrijpen doe ik het toch nog niet.

Ik heb hierbij een afbeelding toegevoegd, deze laat een fretbord zien met allemaal stipjes erop, ik dacht dat als je bijv. op de E snaar, in het 5e fretje komt, deze toon precies hetzelfde is als de A, klopt dat???

Hoe kan het dan dat deze stipjes doorlopen op de snaar???
Met andere woorden hoe moet ik het lezen?

En dit voorbeeld is een Ionische Scale in Key C????
Waar staat dit precies voor, deze heb ik van GuitarSeek.com afgehaalt en kan je ingeven wat voor Scale en welke Key, wat houdt dit precies in???

Zal allemaal wel dom klinken wat ik nu zeg, maar ik ben ook nog maar een beginner, en wil het graag allemaal leren. In ieder geval bedankt weer!

http://www.guitarseek.com/getscalepic.php?type=ionian&key=0

Pilitev
3 mei 2004, 19:45
Dat met die e-snaar en het 5e fretje klopt wel wat je zegt.

Een Ionische schaal in key C is gewoon majeur een toonladder, dwz. gewoon C-D-E-F-G-A-B-C (één octaaf). Ik neem aan dat je al weet dat er tussen B en C een halve toon zit en dit geldt ook voor E en F, tussen alle andere noten zit een hele toon.

Als je het zo bekijkt is van C naar D dus een hele noot (W), van D naar E een hele, van E naar F een halve noot (H), enz.. Als je dit nu achter elkaar in een rijtje zet krijg je Heel, Heel, Half, Heel, Heel, Heel, Half. Deze serie intervallen is dus een majeur (Ionische toonladder).

Hetzelfde intvervalprincipe kun je toepassen op alle 12 noten. Dus dan krijg je zoiets als:

D-E-F#-G-A-B-C#-D
E-F#-G#-A-B-C#-D#-E

Dit zijn dus de majeur toonladders voor Key D en E. Als ik je een tip mag geven probeer dan de andere majeur toonladders uit te schrijven, maar denk er wel om dat je het intervalpatroon aanhoudt.