PDA

View Full Version : Kwaliteit Fender



onZ
3 mei 2004, 18:02
Ik ben eigenlijk op zoek naar een Fender Jazz Bass American Deluxe. Heeft iemand ervaringen met deze bas? Ik lees op Talkbass.com dat de kwaliteit nogal varieert van deze bassen. Weet iemand dan waar ik precies op moet letten bij een eventuele aankoop?

Clunk
3 mei 2004, 18:20
op de tone ;)

gewoon heel veel van die dingen in je handen pakken.. dan merk je het verschil wel.

niet meteeen met de eerste de beste american deluxe weglopen..
je ken misschien, als er een goede tussen zit, gewoon met een japanner naar huis gaan, en veel gelukkiger zijn....

Chris Wolstenholme
3 mei 2004, 18:33
maarjah vind jij maar eens heel veel american deluxe bassen om vast te houden.

frenske
3 mei 2004, 18:41
Ik heb eens een Mexicaantje gevingerd, maar ik ben terughoudend wat betreft Amerikanen. Meestal hangt er een bordje bij: niet aanraken, vraag bediende. Bovendien wil ik die prijzen voor een Amerikaan nog niet eens betalen en trouwens waarschijnlijk zijn ze toch gemaakt door een Mexicaan die illegaal geimmigreerd is naar Amerika.

onZ
3 mei 2004, 18:58
op de tone ;)

gewoon heel veel van die dingen in je handen pakken.. dan merk je het verschil wel.

niet meteeen met de eerste de beste american deluxe weglopen..
je ken misschien, als er een goede tussen zit, gewoon met een japanner naar huis gaan, en veel gelukkiger zijn....
Feedback heeft er een aantal hangen. Het probleem is dat die dingen niet (goed) afgesteld zijn. Dus kun je niet ff lekker kijken hoe ze "echt" spelen.

bassopotmus
5 mei 2004, 20:12
hmm ja waarom een deluxe? als je me dat kan vertellen kunnen we vanuit daar kijken. Ik persoonlijk vind ze wat steriel klinken en wat afwijken van de orginele planken (maar daar sta ik voor)

onZ
5 mei 2004, 20:34
hmm ja waarom een deluxe? als je me dat kan vertellen kunnen we vanuit daar kijken. Ik persoonlijk vind ze wat steriel klinken en wat afwijken van de orginele planken (maar daar sta ik voor)
Omdat deze 22 frets hebben, en het evenwicht in orde is, dwz niet topzwaar. Ik heb vandaag op een Fender USA Jazz Bass S1 gespeeld, klinkt echt heel erg lekker. Afstelling was niet denderend jammer genoeg, hals was niet recht genoeg, zadeltjes stonden te laag. In ieder geval, je bent hem telkens aan het terugduwen met je rechterarm. En ik wil zittend spelen zonder strap!!! (Thuis dan.) De Deluxe heeft lichte tuners en neem aan daardoor beter evenwicht. Btw ik kan altijd nog de pick-ups van de Deluxe vervangen door Rio Grandes of door Seymour Duncans met elektra met een actief/passief switch.

iglo
5 mei 2004, 20:41
nooit geweten over die frets (20/22), maf eigenlijk :-D :-D

ik denk echter dat als je toch wilt gaan upgraden, je bete een STD kan kopen dan een DLX, aangezien je voor het prijsverschil de elementen + electronica (+ tuners) kan vervangen volgens mij

onZ
5 mei 2004, 20:50
nooit geweten over die frets (20/22), maf eigenlijk :-D :-D

ik denk echter dat als je toch wilt gaan upgraden, je bete een STD kan kopen dan een DLX, aangezien je voor het prijsverschil de elementen + electronica (+ tuners) kan vervangen volgens mij
Elementen = $ 200
Elektra = $ 100
4 tuners = € 80
Dan moet ik dus voor 400 euro verspijkeren (exclusief inbouwen).
Terwijl de Std bij Rockpalace staat voor 1250 en de Deluxe in R'dam voor 1190. Doe ik toch maar niet.
En dan hebben we het nog maar niet over hoe die 2 extra vakjes erbij krijg, overigens heeft de body van de Deluxe wat meer inkeping om deze laatste vakjes te bereiken.

Maar even wat anders, welke toetsenbord klinkt het mooist? Rosewood of maple?

AntY
6 mei 2004, 00:00
ze klinken anders.

wat klinkt beter? een bc rich waarmee je oorlog gaat voeren of een mooie warme ronde contrabas? hangt er maar net van af wat je ermee wilt gaan doen....


esdoorn klinkt over t algemeen wat feller, meer aanwezig in t hoog. palissander klinkt warmer en meer laag.

Clunk
6 mei 2004, 00:22
op de tone ;)

gewoon heel veel van die dingen in je handen pakken.. dan merk je het verschil wel.

niet meteeen met de eerste de beste american deluxe weglopen..
je ken misschien, als er een goede tussen zit, gewoon met een japanner naar huis gaan, en veel gelukkiger zijn....
Feedback heeft er een aantal hangen. Het probleem is dat die dingen niet (goed) afgesteld zijn. Dus kun je niet ff lekker kijken hoe ze "echt" spelen.

hartman langedijk heeft er ook legio staan.
die mag je wel bespelen ;)

en als je echt geinteresseerd bent, en je bent er vaste klankt oid.
dan ken je em gewoon een week mee naar huis krijgen, om ook te kijken of ie in de band wel zo mooi klinkt :razz:

systeem he? :)

wim60
6 mei 2004, 20:53
Ik heb op Mexicaan en Japanners en op Usa en ook op Squier gespeeld, wat ik persoonlijk vind:
Japan (Precision Lyte Aktief): Super licht wel veel ruis in het hoog,en laag moest je ook flink open gooien,nette afwerking.
Mexicaan (Standard 5 Jazz Bass):Weinig hoog ,wollig geluid,pruts tunertjes vooral voor de Bsnaar te licht,brug karig af te stellen,snaren zitten niet precies boven de magneetjes van achterste element,toch een redelijke bas ook afwerking vond ik niet slecht.
Squier (precision 1984): zware bas,lompe hals,toch degelijk,totaal geen hoog!!!
USA(Jazz Bass Plus en Standard 5): De Plus was wat nu een DeLuxe is ook met 22 frets was aktief en passief,wat een geluid!! Spetterend hoog en heel diep laag,passief te zacht signaal,en heel topzwaar, tuners was een bonk ijzer, lekker halsje,maar je moest er niet te dikke snaren op zetten kreeg je de hals niet meer lekker afgesteld,goeie brug,Lace Sensors elementen mooie lak,spijt dat ik hem niet meer heb!!!!
Standard 5, Zware bas, Ash body, stevige hals en de tuners zijn licht gewicht net zo als de Deluxe! Prima geluid veel hoog goeie elementen met veel output,licht prima in balans,met deze bas heb je geen aktieve nodig! 2 tone sunburst is schitterend, prima af te stellen brug en hals,string trough body,kortom deze doe ik nooit meer weg (hoop ik).
Was duur ik vind het dat wel waard, dit is mijn ervaring met Fender misschien kan je er wat mee.