PDA

View Full Version : Distortion opname



SilverFoo
3 mei 2004, 17:38
Hallo mensen..

Ben de afgelopen dagen wat aan het klooien geweest met opnemen. Ik doe dit via de lineout op mijn marshall (8080) en via de line in van mijn Soundblaster live geluidskaart. Ik gebruik Adobe Audition. Alles goed en wel, werkt leuk MAAR! Zodra ik distortion opneem klinkt het voor geen meter! Het klinkt gewoon te "distorted" als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb alles geprobeerd, mijn amp afstellen, maar niks helpt.

Heeft iemand hiervoor tips? Is er een special filter waarmee je het kunt reduceren? Heeft iemand tips voor het afstellen van je amp tijdens opnames?


Alvast bedankt!

Mithrandir
3 mei 2004, 17:40
Ik denk dat het signaal te hard je geluidskaart in komt waardoor het gaat clippen, probeer het eens met wat minder gain / overdrive en een wat lager volume.

Barret Wallace
3 mei 2004, 17:42
gooi je marshall weg

SilverFoo
3 mei 2004, 17:43
Ik heb al geprobeerd om minder gain, bas, en om het volume naar beneden te schroeven. Helpt niet. Hij gaat ook niet clippen volgens mij want er komt niks in het rood (dan gaat ie clippen toch?).

SilverFoo
3 mei 2004, 17:55
Praat geen poep man, mijn marshalltje is perfect... Nutteloze praatjes heb ik niks aan..

Barret Wallace
3 mei 2004, 18:10
Praat geen poep man, mijn marshalltje is perfect... Nutteloze praatjes heb ik niks aan..

Blijkbaar is hij niet zo perfect he. 8-) 8-) 8-)

IndiepoprockJesse
3 mei 2004, 18:32
Je moet gewoone en microfoon voor je speaker zetten.. line-out is niks..

Jesse//

Mithrandir
3 mei 2004, 18:45
Dat ook idd, line outs van versterkers hebben niet altijd een goed geluid. Probeer het idd eens met een mic. voor je versterker.

Negative K3 fan
3 mei 2004, 19:05
ik ga met de laatste twee heren mee. somds in een enkel geval kan zon line out leuk zijn om clean mee op te nemen, maar meer ook niet, vaak klinkt het clean ook nergens naar.

Kjiratsiekoedel
3 mei 2004, 19:09
1. te overstuurstuurd komt idd meestal doordat het signala te hard in je geluidskaart komt
2. ik heb met mijn flextone via line out en gewoon mic ervoor opgenomen. met de mic ervoor klinkt het wat minder klinisch, iig mooier

Negative K3 fan
3 mei 2004, 19:14
maar de flextone heeft in zijn lien out al een zsoort speaker emulator enzo zitten, dat ontbreekt bij de marshall waardoor het extra kut klinkt.

bert k
3 mei 2004, 19:18
Idd, je kan een modeling amp niet met een gewone versterker vergelijken (helaas) Modeling is eigenlijk speciaal bedoeld voor dit soort opnames. In jouw geval zou ik er ook een microfoon voor zetten. En dan gaat het pas klinken als je de versterker lekker hard hebt.

SilverFoo
3 mei 2004, 19:36
Bedankt voor de nuttige (kan je nog wat van leren Barret Wallace) zover. Maar stel dat ik toch via de lineout wil opnemen. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat het signaal zachter in mijn geluidskaart komt?

Kjiratsiekoedel
3 mei 2004, 19:50
volume lager, weerstand ertussen (lees: volumeknop)

Stitch
3 mei 2004, 20:28
Volgens mij is dit toch gewoon te verhelpen met de standaard windows mixer. Gewoon de regelaars voor opname stand opvragen (je weet wel, dubbel klik op die speaker in je taakbalk --> opties --> eigenschappen --> volume aanpassen voor opnemen) en dan je line in regelaar flink omlaag schroeven. Give it a try!

SilverFoo
3 mei 2004, 21:20
Ok, thanx voor alle reacties... Ik zal morgen ff bezig met mic, en met jouw advies Stitch... Thanx again...

Negative K3 fan
4 mei 2004, 12:35
Volgens mij is dit toch gewoon te verhelpen met de standaard windows mixer. Gewoon de regelaars voor opname stand opvragen (je weet wel, dubbel klik op die speaker in je taakbalk --> opties --> eigenschappen --> volume aanpassen voor opnemen) en dan je line in regelaar flink omlaag schroeven. Give it a try!

daar gaat het gekraak wel van weg, maar de tooooon wordt er niet beter op, er zijn trouwens wel software matige amp simulators, als je dan per sé via de line out wilt moet je daar eens naar kijken.

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 14:17
Wat je ook nog kan proberen is er iets tussen te zetten. Een mengpaneeltje ofzo, dan heb je al gelijk controle over het signaal. En ik weet niet uit m'n hoofd of die line-out op die marshall een Hi-z signaal is maar dat zou ook een hoop verklaren. Als dat zo zou zijn zou een mengpaneel of Di-box een goede oplossing zijn.
Overigens als je die niet bij de hand hebt, kan je ook proberen hoe het via een een oud tapedeck of vcr klinkt en die naar de line van de geluidskaart. Ik heb daar weleens een mooi geluidje mee gekregen, door de warme analoge compressie in die apparaten.
Maar het mooist blijft natuurlijk de versterker met microfoon op te nemen, zoals iedereen hier ook zegt.

gerjo1980
10 mei 2004, 11:38
als je dat doet (mengpaneel), zet er dan wel een DI-Box tussen. De frequentie uit de versterker is te hoog, waardoor de distortion erg dun gaat klinken. Met een DI-box is dit te verhelpen.

Misschien werkt een DI-box ook als je direct je computer ingaat, maar dat weet ik niet.

guhlenn
18 mei 2004, 12:36
die marshall is allesbehalve perfect. Dus behalve dat Wallace geen poep moet praten moet jij het ook uit je oren halen. Er moet een mic voor en dus ook een voorversterker. IIG niet de line out gebruiken. dat klinkt zoasl jij het beschrijft.

En een betere amp zou echt geen kwaad doen (als je toch niet van buizen houdt, is die flextone echt een uitkomst.) Of zo'n poortje waarmee je direct de computer inkan en dat een versterker simuleerd.

Glenn

guhlenn
18 mei 2004, 12:37
die marshall is allesbehalve perfect. Dus behalve dat Wallace geen poep moet praten moet jij het ook uit je oren halen. Er moet een mic voor en dus ook een voorversterker. IIG niet de line out gebruiken. dat klinkt zoasl jij het beschrijft.

En een betere amp zou echt geen kwaad doen (als je toch niet van buizen houdt, is die flextone echt een uitkomst.) Of zo'n poortje waarmee je direct de computer inkan en dat een versterker simuleerd.

Glenn

SilverFoo
18 mei 2004, 14:38
Wie denk je verdomme dat ik ben? Heb jij de loterij vandaag gewonnen? Ik in ieder geval niet :evil: . En trouwens, met de lineout werkt best goed, ik heb het nu helemaal voorelkaar...


Baviaan :x

bert k
18 mei 2004, 15:17
O, wat zijn we weer aardig tegen elkaar :roll: Hoe heb jij het dan voor elkaar? Alleen de line-out klinkt niet, dus daar heb je iets tussen gehangen. Vertel!

guhlenn
1 juni 2004, 12:36
@Silverfoo; veel plezier met het zwelgen in je ego.

*Je mag hier at random scheldwoorden richting jouw intelligentie invullen*

guhlenn
1 juni 2004, 12:38
oh en ik denk dat jij een pubertje bent met een gigantisch probleem. Grow up. ik bedoelde het aardig en serieus.

SilverFoo
3 juni 2004, 14:54
oh en ik denk dat jij een pubertje bent met een gigantisch probleem. Grow up. ik bedoelde het aardig en serieus.

haha ok dan.. wel een beetje laat met je reactie hoor! :D . Daarnaast ben ik al lang geen puber meer, en heb ik niet 1 probleem, maar wel 300... maar daarvoor heb ik een psychiater... Sylvia! Youre the best! And hooray voor anti depressiva :-?

guhlenn
3 juni 2004, 15:06
Ik kan alleen maar hopen dat je geen sociale studie doet.

Mithrandir
3 juni 2004, 15:17
Hee, ga eens ergens anders elkaar lopen afbekken, anders gooi ik een slotije op dit topic.

SilverFoo
3 juni 2004, 15:34
guhlenn, lieverd, volgens mij heb ook jij een probleem. Volwassen worden betekend niet alleen maar volwassen worden... het betekend veel meer, dan heb ik geleerd... wil je sylvia`s telefoonnummer? Ze heeft vast nog wel ruimte over.... En trouwens, waarom sociaal zijn in een wereld met allemaal a-socialen zoals jij? Heeft toch geen zin om daar energie in te steken? Maakt je alleen maar moe...

SilverFoo
3 juni 2004, 15:35
guhlenn, lieverd, volgens mij heb ook jij een probleem. Volwassen worden betekend niet alleen maar volwassen worden... het betekend veel meer, dan heb ik geleerd... wil je sylvia`s telefoonnummer? Ze heeft vast nog wel ruimte over.... En trouwens, waarom sociaal zijn in een wereld met allemaal a-socialen zoals jij? Heeft toch geen zin om daar energie in te steken? Maakt je alleen maar moe...