PDA

View Full Version : ehm, Help?



Iced Dragon
3 mei 2004, 16:26
hai,

heb al eens laten weten dat mijn trem-o-verb als ik clean speel soms 'een boost' krijgt en dan veel luider gaat en een overdrive-klank krijgt (denk niet dat ie van kanaal wisselt).
Nu dacht ik daar straks :'ik zal eens kijken of er niks met mijn buizen scheelt.' Dus ik haal die twee grote er met gemak uit, de 6l6'n krijg ik niet los maar kan daarachter 2 12ax'n of zo los krijgen. Veel meer kan ik er niet aan doen dan 's op de anderen te duwen om er zeker van te zijn dat ze niet los zitten of zo en dan plaats ik de anderen weer. Die twee ax'n kunnen blijkbaar maar op 1 manier teruggeplaatst worden maar die grote passen op verschillende manieren in de sokkel doordat er overal gaatjes zijn, niet..?

ok dus wil ik 'm testen en als ik hem aanleg eerst een gezoem dat vermindert en uiteindelijk niks meer geeft. Het groene 'aan' lichtje vooraan doet niks meer.
'k veronderstel dat dit kortsluiting geweest is?
:oops:
wat moet ik doen?
wat kunnen de gevolgen zijn?

bedankt :oops:

frankpaul1
3 mei 2004, 18:29
Hoi,

heb je al gekeken of er een zekering is doorgebrand? Dat is bij mij wel eens het geval geweest. Hoop dat dat het is.

ijff
3 mei 2004, 18:33
Die grote passen helemaal niet overal op de sokkel!!!
Als je goed kijkt zie je dat het plastic staafje in het het midden onder de buis een nopje heeft. Hiervoor zit een uitsparing in de socket - zodat de buis er maar op een manier inpast.

Negative K3 fan
3 mei 2004, 18:36
waarschijnlijk is er dan een zekering door en is er iets mis met de eindbuizen, ik had ook iets soortgelijks, probeer die 6l6en er maar uit te halen en er opnieuw goed in te stoppen, want zoals ijff zei hebben die dingen een soort nokje waardoor ze er maar op 1 manier inpassen.

vinni
3 mei 2004, 18:49
Heb ook een Tremoverb gehad.....
Maar de eindbuizen passen er maar op één manier in....
toch maar eens goed laten nakijken!

Groet,
Vinni

Iced Dragon
3 mei 2004, 19:13
hoe en waar kun je zien dat er een zekering is doorgebrand?

gaat dit mij iets kosten?

heb die 6L6n er niet uitgehaald. alleen de 2 grootste en 2 vd kleinste. de 6L6 is medium

tnx

Negative K3 fan
3 mei 2004, 19:16
achterop zitten van die zekeringen (of maar 1tje) die je aan de buitenkant eruit kunt schroeven die met een soort veerconstructie vast zit, bij mij was er zoeentje doorgebrand, zijn ook het makkelijkst te controleren.

Iced Dragon
3 mei 2004, 21:51
yo
heb de lampen goed gestoken.
fuse=zekering? zo'n spiraaldraad rond een wit/zilveren draad.
spiraal is in't midden van elkaar en er hangt 'verdampt' metaal ter hoogte van de breuk op't glas. veronderstel dat dit bedoelt wordt met gesprongen?

ok, kan je eig. horen aan een buis of ze kapot is? zoals bij een gewone lamp? heeft een gesprongen zekering consequenties voor de buizen?

heb eens alle buizen uitgenomen en correct(!) teruggestoken :wink:
nu een nieuwe zekering steken en kijken of die overdrive nog terugkomt...
hopelijk is hiermee dat euvel ook verholpen :???:
of zou'k hem toch eens binnendoen?

tsjiers

PeeVee
7 mei 2004, 13:09
hai,
Haaai!



Dus ik haal die twee grote er met gemak uit, de 6l6'n krijg ik niet los
Die "twee grote" zijn volgens mij de 6L6'en hoor. Wat bedoel je anders met "2 grote" en wat bedoel je met "6L6'en" ??


Die twee ax'n kunnen blijkbaar maar op 1 manier teruggeplaatst worden
Klopt


maar die grote passen op verschillende manieren in de sokkel doordat er overal gaatjes zijn, niet..?
Je zegt het zelf al: NIET dus

In het midden van de buisvoet zit een soort stangetje, als het goed is zit daar een randje op dat in een gleufje in de buisvoet moet vallen. Bij flutbuizen wil dat randje (of het hele "staafje") wel eens afbreken, dan is het even kwestie van goed kijken, meestal kun je nog wel zien waar het nokje gezeten heeft. Het nokje zit tussen pootje 8 en 1 als ik me niet vergis.


ok dus wil ik 'm testen en als ik hem aanleg eerst een gezoem dat vermindert en uiteindelijk niks meer geeft. Het groene 'aan' lichtje vooraan doet niks meer.
Da's niet best, dan vermoed ik dat je gloeispanning d'ruit ligt, ik hoop voor je een zekering. Je hebt waarschijnlijk die grote buizen verkeerd teruggezet en misschien filament spanning aan aarde (kathode) gelegd ofzo.

Maargoed, van dat boost effect ben je nu in ieder geval verlost toch? :roll:

Om wat voor amp gaat het nou precies?

Iced Dragon
7 mei 2004, 19:32
DR trem-o-verb...zekering gesprongen en die 2 grote=5u4g