PDA

View Full Version : attenuator, powersoak, loadbox...



birt
2 mei 2004, 23:27
ik was even aanhet zoeken naar een schema om zelf een attenuator te maken maar dan dacht ik ineens, kan je niet gewoon 1 of meerdere speakermagneten (dus speakers zonder cone) als load?

riesj
3 mei 2004, 00:19
Ja, dat kan.

Weber heeft dit toegepast in hun WeberMass.

Voor een schema, zie zijn website:

www.webervst.com


Groet,

Bend-it (tm)
3 mei 2004, 00:25
Hoi Birt,

Nee helaas alleen de Magneet gebruiken kan niet.
Een speaker is heeeel ruim gezien een "trafo". Dus met een primaire en een secundaire spoel. Echter als je alleen de primaire spoel gebruikt (de magneet) zonder de secundaire spoel (de spoel met de conus), dan heb je geen energie overdracht en zal de impedantie ten eerste niet kloppen, en ten tweede wordt er dan zeeeeer weinig energie "verbruikt" (attenuation)... En dus is het hele nut verdwenen, nl. het energie opmaken.

Wat wel kan is de conus van een speaker vervangen voor een andere "mechanische" weerstand. Denk aan een stuk schuim die dezelfde weerstand biedt als de lucht tegen de conus en de wrijving etc etc.
Maar ook dat is allemaal frequentie afhankelijk (dynamiek etc.)
Dit materiaal zou je dan aan de (conus)spoel moeten monteren.

Er zijn wel materialen voor die de dezelfde karakteristiek volgen. Echter welke dit zijn weet ik niet. De heren van Weber gebruiken ditzelfde principe. Zij hebben met deze techniek de Weber MASS ontwikkeld.
Je kan even kijken op www.webervst.com

Ik hoop dat je wat met deze info kan.