Chrissie
2 mei 2004, 19:08
Ik wou hier mijn oude yamaha basgitaar vanonder het stof halen om aan mijn kleiner broerke te geven en het is minstens een jaar geleden dat ik ze heb vastgehad.
ik ging ze dus eerst eens proberen, maar ze bleek toch niet te werken zoals ze behoorde te doen: De output was veel te laag, precies of het volume was voor 80% toegedraaid, ge weet wel hoe dat klinkt: laag volume, weinig dynamiek en verlies van hoge tonen. en toen begon mijn zoektocht naar de oorzaak...
1) andere kabels gebruikt én andere versterkers: helpt niets, dus het
probleem zit bij de basgitaar zelf
2) aangezien er maar een enkele passieve pick-up is, is de elektronica "niet zo ingewikkeld": 2 potmeters en een condensatorke. kheb die drie componenten stuk voor stuk vervangen.... echter zonder resultaat. Hetgeen dus nog overschoot was de pickup zelf, waar ik dus voor begon te vrezen....
3) Daarom had ik de potmeters en condensator losgekoppeld en de pickup
rechtstreeks aan de output-jack gesoldeerd.....Finally... dat warme, dynamische geluid terug. Maar nu zat ik dus met een basgitaar zonder volume- en toonregeling.
4) Nu had ik ook nog een volume-pedaal ter mijner beschikking, die ik dus
eens tussen de basgitaar (nog steeds zonder regelingen) en de versterker
hing... en weer van hetzelfde: een belachelijk lage output.
=> uit al het voorgaande volgt dus mijn voorlopigeconclusie dat vanaf men "iets" tussen de pickup en versterker aansluit er die lage output is.
Nu mijn vraag: waar ligt dit aan, en wat zijn de mogelijke oplossingen??
Alvast bedankt!!!!!
ik ging ze dus eerst eens proberen, maar ze bleek toch niet te werken zoals ze behoorde te doen: De output was veel te laag, precies of het volume was voor 80% toegedraaid, ge weet wel hoe dat klinkt: laag volume, weinig dynamiek en verlies van hoge tonen. en toen begon mijn zoektocht naar de oorzaak...
1) andere kabels gebruikt én andere versterkers: helpt niets, dus het
probleem zit bij de basgitaar zelf
2) aangezien er maar een enkele passieve pick-up is, is de elektronica "niet zo ingewikkeld": 2 potmeters en een condensatorke. kheb die drie componenten stuk voor stuk vervangen.... echter zonder resultaat. Hetgeen dus nog overschoot was de pickup zelf, waar ik dus voor begon te vrezen....
3) Daarom had ik de potmeters en condensator losgekoppeld en de pickup
rechtstreeks aan de output-jack gesoldeerd.....Finally... dat warme, dynamische geluid terug. Maar nu zat ik dus met een basgitaar zonder volume- en toonregeling.
4) Nu had ik ook nog een volume-pedaal ter mijner beschikking, die ik dus
eens tussen de basgitaar (nog steeds zonder regelingen) en de versterker
hing... en weer van hetzelfde: een belachelijk lage output.
=> uit al het voorgaande volgt dus mijn voorlopigeconclusie dat vanaf men "iets" tussen de pickup en versterker aansluit er die lage output is.
Nu mijn vraag: waar ligt dit aan, en wat zijn de mogelijke oplossingen??
Alvast bedankt!!!!!