PDA

View Full Version : basgitaar output



Chrissie
2 mei 2004, 19:08
Ik wou hier mijn oude yamaha basgitaar vanonder het stof halen om aan mijn kleiner broerke te geven en het is minstens een jaar geleden dat ik ze heb vastgehad.
ik ging ze dus eerst eens proberen, maar ze bleek toch niet te werken zoals ze behoorde te doen: De output was veel te laag, precies of het volume was voor 80% toegedraaid, ge weet wel hoe dat klinkt: laag volume, weinig dynamiek en verlies van hoge tonen. en toen begon mijn zoektocht naar de oorzaak...

1) andere kabels gebruikt én andere versterkers: helpt niets, dus het
probleem zit bij de basgitaar zelf
2) aangezien er maar een enkele passieve pick-up is, is de elektronica "niet zo ingewikkeld": 2 potmeters en een condensatorke. kheb die drie componenten stuk voor stuk vervangen.... echter zonder resultaat. Hetgeen dus nog overschoot was de pickup zelf, waar ik dus voor begon te vrezen....
3) Daarom had ik de potmeters en condensator losgekoppeld en de pickup
rechtstreeks aan de output-jack gesoldeerd.....Finally... dat warme, dynamische geluid terug. Maar nu zat ik dus met een basgitaar zonder volume- en toonregeling.
4) Nu had ik ook nog een volume-pedaal ter mijner beschikking, die ik dus
eens tussen de basgitaar (nog steeds zonder regelingen) en de versterker
hing... en weer van hetzelfde: een belachelijk lage output.
=> uit al het voorgaande volgt dus mijn voorlopigeconclusie dat vanaf men "iets" tussen de pickup en versterker aansluit er die lage output is.

Nu mijn vraag: waar ligt dit aan, en wat zijn de mogelijke oplossingen??
Alvast bedankt!!!!!

bert k
2 mei 2004, 19:22
Ik denk toch verkeerd aangesloten op de potmeters. Dit is denk ik het schema:


http://www.seymourduncan.com/website/support/images/coilbass.gif

Kijk anders op http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml Daar staan ze allemaal.

Chrissie
2 mei 2004, 21:38
nope, schema klopt perfect

IndiepoprockJesse
2 mei 2004, 22:27
nieuwe potmeter erin?!

bert k
2 mei 2004, 22:45
Dan denk ik dat er ergens een draadje naar aarde lekt.

Chrissie
3 mei 2004, 00:12
@IndiepoprockJesse: de potmeters heb ik al vervangen
@bert k: ik dacht eerst ook dat dat het geval was, want wanneer ik de pickup rechtstreeks op de output-jack aansluit werkt hij wel. maar als ik er een externe volumepedaal op aansluit werkt het weer niet.

Is er een mogelijkheid om de pickup uitvoerig te testen? het is zowat het enige dat nog overblijft, alhoewel ik denk dat een defecte pickup voorgoed zou zwijgen.

bert k
3 mei 2004, 00:20
Ik geloof niet dat de pickup stuk is. Als je hem rechtstreeks aansluit doet hij het, dus hij is goed. Wat je nou moet doen is een voor een onderdelen toevoegen en teseten. Dus na de pickup sluit je nu alleen de potmeter aan, en dan rechtstreeks naar de ersterker. Als dat werkt ook een toonregelpot erbij, enzovoort. En dan bedoel ik inclusief de bekabeling en de output-jack. Als je een voor een test komt er vanzelf een moment dat hij het slechter doet, en dan heb je dus het foute onderdeel erbij gestoken.

Kijk vooral uit als je shielded kabel hebt (je weet wel, net als gitaarkabel) Ik heb het wel meegemaakt dat er 1 koperdraadje an de mantel een beetje sluiting maakte, en dan krijg je dit soort ellende.

Chrissie
4 mei 2004, 00:51
owkay.... ik heb dus alles der nog eens uitgezwierd, op de pickup en een jack na, hetgeen dus perfect werkt.
Vervolgens sluit ik de volume-potmeter (250K) aan... en het werkt dus niet.
Met een nieuwe, pasgekochte en juiste potmeter ook niet.... weer een veel te lage output.

Ineens had ik het idee om er zwaardere ander potmeter in te hangen, één van 470K. Dat werkte al beter, maar nog niet helemaal zoals het hoort. Zou het nu beter werken als ik daar een NOG zwaardere (vb 1M) aanhang?????
Maar ik denk ook niet dat dit de ideale oplossing is.

bert k
4 mei 2004, 12:31
Dit is bizar... Weet je zeker dat het goed zit? 1 draadje van de pup aan het linker lipje, output naar amp aan het middelste lipje, en massa aan rechter lipje. Alle massa, dus andere pupdraadje, en massa van output ook nog eens aan het huis van de potmeter bakken.
Als je dit allemaal al wist, sorry, overbodig verhaal, maar het zou toch moeten werken.
Een zwaardere potmeter maakt niets uit, want als je hem helemaal open hebt dan geeft hij geen weerstand, dus de volle output. Maar hij zou tussen de 250 en 500 ohm moeten zitten.

Chrissie
4 mei 2004, 17:19
finally....tis gefixt!!!!
kheb dus diene pickup open geprutsten en wat bleek..... der was een breuk in de spoel-draad (of hoe het ook mag heten). Gewoon een stukske tussen gesoldeerd en het was gefixt. Voor de zekerheid alles nog eens met ne multimeter nagemeten, maar de metingen klopten perfect. Het was alleen niet simpel zo een dun draadje te solderen met een prehistorische soldeerbout, maar eind goed al goed.
Bedankt voor de raad, want ik had het bijna opgegeven

Chrissie

bert k
4 mei 2004, 19:36
Mooi zo! De aanhouder wint. Gefeliciteerd! :-D