PDA

View Full Version : Nieuwe rig, gaarne advies



Bend-it (tm)
2 mei 2004, 17:16
Gents,

Nou, ik ben nieuw hier op het forum, en een bekende van Lacrymosa.
Op dit moment ben ik aan't overstappen van m'n oude (mono) setup naar een nieuwe (stereo) setup.

Wat ik nu heb is een GT5 naar m'n (modded) JCM 900 en naar 1 cabinet.

Wat ik wil:
Gitaar --> Amp --> 100% Attenuation (Weber Load Dump 150W) / DI out --> Stereo delay / Compressor / EQ / Chorus / Digital Reverb ? --> twee monoblokken 50 watt ? --> 2 Cabinets.

De laatste effecten en amp's uiteraard 19"

Mijn vraag is, welk 19" multieffect is aan te raden ? Ook voor live gebruik
dus geen vertraging tussen effecten schakelen (midi controlled?)

Heeft iemand ervaring met de Boss GT5 MIDI out functie?

En welke monoblokken zijn goed ? Marshall? of zijn er andere die beter zijn voor hetzelfde geld? en wat zou ik daarvoor moeten betalen ?

Dan zoek ik als eerste een Cabinet, de Marshall JCM900 1960b (lead).
Maar ook daar zijn weer verschillen in, ik heb nu de 1960a waar de G12T75's in zitten... is het dan slim om een base-cab te nemen met dezelfde speakers ? (m.b.t. dynamiek verschillen enzo ?)

En als iemand nog een 19" stage tuner heeft... :)

Gaarne advies :)

p.s. Ik heb ook nog in de aanbieding een Fender 2x15" cabinet. Dit is een Fender Showman uit '67.

Arnie
3 mei 2004, 10:11
Eeeey,

een veel gebruikte processor is natuurlijk de G-Major van TC-Electronic. En als je echt geld teveel hebt kun je een Eventide nemen.

Allebei worden gebruikt in live-setup's, dus de vertraging tussen het schakelen van de patches zal heel klein zijn. Maar daar kan ik zelf niet over oordelen, ik heb ze allebei niet :wink:

Maar goed, veel succes met je 'quest' :D

Groetjes

Negative K3 fan
3 mei 2004, 12:56
Gents,

Nou, ik ben nieuw hier op het forum, en een bekende van Lacrymosa.
Op dit moment ben ik aan't overstappen van m'n oude (mono) setup naar een nieuwe (stereo) setup.

Goede zaak, stereo 0wnz


Wat ik nu heb is een GT5 naar m'n (modded) JCM 900 en naar 1 cabinet.
Hoe modded is die JCM en wat voor cabinet? een jcm900a zoals je later zegt?


Wat ik wil:
Gitaar --> Amp --> 100% Attenuation (Weber Load Dump 150W) / DI out --> Stereo delay / Compressor / EQ / Chorus / Digital Reverb ? --> twee monoblokken 50 watt ? --> 2 Cabinets.
Beetje Van Halen achtig, maar op zich niks mis mee. maar in plaats van twee monoblokken kun je bijvoorbeeld ook een goede stereo eindversterker nemen die 2 monoblokken in 1 heeft, of bedoel je dat ook? Bv een mesa of VHT, of wil je gewoon een echte hifi eindversterker (daar lijkt het nu wel op).



De laatste effecten en amp's uiteraard 19"

Mijn vraag is, welk 19" multieffect is aan te raden ? Ook voor live gebruik
dus geen vertraging tussen effecten schakelen (midi controlled?)
Geen idee



Heeft iemand ervaring met de Boss GT5 MIDI out functie?

En welke monoblokken zijn goed ? Marshall? of zijn er andere die beter zijn voor hetzelfde geld? en wat zou ik daarvoor moeten betalen ?
Als je goede buizen power amps wil moet je marshall eigen overslaan, meteen richting de merken als VHT gaan kijken, maar als je via de DI gaat werken weet ik niet of dat wel goed gaat, misschien wil je dan liever een gewone PA eindversterker voor een beter resultaat.


Dan zoek ik als eerste een Cabinet, de Marshall JCM900 1960b (lead).
Maar ook daar zijn weer verschillen in, ik heb nu de 1960a waar de G12T75's in zitten... is het dan slim om een base-cab te nemen met dezelfde speakers ? (m.b.t. dynamiek verschillen enzo ?)
Die marshall jcm900 cabs zijn zeker niet de beste around, al is dat heel persoonlijk, als je veel scheurt maakt de cab heel veel verschil in het geliud, ik heb zelf eens heel veel verschillende cabs getest met 3 versterkers, en er zaten zelfs al grote verschillen tussen cabs met dezelfde speakers van verschillende merken, dat is gewoon een kwestie van zelf goed uitproberen. Cabs die ik zelf goed vind zijn de marshall 1960TV, Mesa oversized v30 cabs, al hou ik neit zo van V30s, dit vind ik dan de beste V30 cab en de Bogner uberkab.


En als iemand nog een 19" stage tuner heeft... :)

Gaarne advies :)


ik heb wat geprbeerd, ik denk dat je nog wel meer info nodig hebt dan dit, vooral mbt de effecten shit want daar weet ik niet veel van.

FNaRK
3 mei 2004, 13:13
Gents,


En als iemand nog een 19" stage tuner heeft... :)

.

ik heb nog een Korg stagetuner liggen waarvan ik twijfel of ' ie de verkoop in gaat ..... :wink:

V!N
3 mei 2004, 16:59
Dan zoek ik als eerste een Cabinet, de Marshall JCM900 1960b (lead).
Maar ook daar zijn weer verschillen in, ik heb nu de 1960a waar de G12T75's in zitten... is het dan slim om een base-cab te nemen met dezelfde speakers ? (m.b.t. dynamiek verschillen enzo ?)


Ik neem aan dat je een A en een B wilt om deze op elkaar te kunnen stapelen ? Zo ja, dan begrijp jij wel erg weinig van stereo ..
Ookal zijn het twee luidstprekerkasten, ze staan samen op een plaats. Dan heb je geen stereoveld.

Lees het onderwerp hieronder eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31252

Bend-it (tm)
3 mei 2004, 17:03
Ik neem aan dat je een A en een B wilt om deze op elkaar te kunnen stapelen ? Zo ja, dan begrijp jij wel erg weinig van stereo ..
Ookal zijn het twee luidstprekerkasten, ze staan samen op een plaats. Dan heb je geen stereoveld.

Lees het onderwerp hieronder eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31252

Ik snap dat ik zelf dan geen stereo beeld krijg als ik ze stapel, Maar ik kan dan wel 2 mic's gebruiken voor op de PA. Wij spelen met de band uberhaubt niet zonder PA.

Bend-it (tm)
3 mei 2004, 17:11
ik heb nog een Korg stagetuner liggen waarvan ik twijfel of ' ie de verkoop in gaat ..... :wink:

Nou als je eruit bent, laat maar weten... :wink:

V!N
3 mei 2004, 17:16
Ik snap dat ik zelf dan geen stereo beeld krijg als ik ze stapel, Maar ik kan dan wel 2 mic's gebruiken voor op de PA. Wij spelen met de band uberhaubt niet zonder PA.

Goed richten dan als je links (boven) niets wilt horen wat van rechts (onder) hoort te komen.
Maar in jouw filosofie zou je dan toch ook je 1960a "stereo" kunnen aansluiten en twee microfoons gebruiken.

Bovendien, als je alleen maar mét PA speelt, lijkt het me dat het ook wel met minder dan 8x12" kan.

Bend-it (tm)
3 mei 2004, 17:26
Hoe modded is die JCM en wat voor cabinet? een jcm900a zoals je later zegt?

In de versterker is het e.e.a. aan discrete electronica ge-bypassed, en zijn er i.p.v. 6L6 buizen, EL34's ingegegaan. Ook is er iets veranderd aan de gainstage. Het cabinet is een JCM900 1960A lead cabinet.


Beetje Van Halen achtig, maar op zich niks mis mee. maar in plaats van twee monoblokken kun je bijvoorbeeld ook een goede stereo eindversterker nemen die 2 monoblokken in 1 heeft, of bedoel je dat ook? Bv een mesa of VHT, of wil je gewoon een echte hifi eindversterker (daar lijkt het nu wel op).

Ik kom DI out uit m'n weber attenuator.... dat signaal dan wil ik dan door stereo effecten verwerken... waardoor ik een 'links' en 'rechts' signaal overhoud. Maar dit signaal wil ik dan weer versterken, zodat dit weergegeven wordt door de marshall cabinet(ten). Dan heb ik gelijk mijn monitoren, en dan wordt er misschien nog wat speakerdistortion toegevoegd voordat de microfoons het oppikken en door de PA voor de zaal laten versterken.


Als je goede buizen power amps wil moet je marshall eigen overslaan, meteen richting de merken als VHT gaan kijken, maar als je via de DI gaat werken weet ik niet of dat wel goed gaat, misschien wil je dan liever een gewone PA eindversterker voor een beter resultaat.

VHT ken ik nog niet... In welke prijsklassen zou ik moeten denken ?

bedankt voor je reactie :)

Negative K3 fan
3 mei 2004, 18:41
VHT is samen met rivera soldano het neusje van de zalm ook op proijsgebied, ik weet alleen niet wat voor prijzen precies, daarvoor kun je kijken op www.musik-produktiv.de

maar ik vraag me dat eindversterker gedoe af omdat je geluid al de hele signaal keten heeft doorlopen, inclusief de kleurende eindversterker, dan weer opnieuw in nog een eindversterker gaat die misschien ook kleurt, ik weet niet of dat een gewenst resultaat geeft, moet je maar bij anderen vragen in het rack gedeelte ofzo...

Chiel
3 mei 2004, 19:41
Stereo
Stereo is mooi, maar vaak niet praktisch. Zelf gebruik ik het enkel op een paar grote podia :cry: .

Boss GT5
Ik gebruik nu nog steeds een Boss GT3 als midipedaal. Werkt perfect. Ik stuur er twee preamps (Ernst Fliek, Soldano) en een Rocktron Intellifex ltd mee aan en heb nog nooit hiermee problemen ondervonden. Bovendien heb je meteen een stagetuner wanneer je een return naar je GT5 legt :D .

FX processor
Heb veel fx processors geprobeerd, maar eigenlijk kan alleen de G-Force mij bekoren. Maar ja, voor 1000 euro minder heb je een Intellifex die echt super presteert :wink: .

Eindtrap
Voor de eindversterking gebruik ik een VHT 2/50/2 :o , en in mijn ogen zijn er maar weinig betere eindtrappen en zeker niet voor minder geld.

Speakerkast
Als je stereo gaat, is een 12" speakerkastje bijna onvoorkomelijk aangezien je nauwelijks in situaties zal komen waarin je voor 2000 man of meer moet spelen. De Bogner, Mesa en BagEnd 12" kastjes zijn onovertroffen en het is eigenlijk slechts een kwestie van smaak welke het beste in jou situatie past :wink: .

kokeleko
3 mei 2004, 20:07
Heej Chiel , neem aan dat je alleen PC 's kunt sturen met je GT3, klopt dat?

Bend-it (tm)
4 mei 2004, 14:49
Heren,

Ik zojuist twee multi-effect units gevonden, nl.:

Lexicon MPX 200 - Euro 250,--
Lexicon MPX 500 - Euro 300,--

Heeft iemand hier ervaring mee ? Wat zijn de voordelen / nadelen, en hoe vinden jullie de prijs.?

(t'is nieuw, geen 2e hands)

Chiel
5 mei 2004, 00:19
Heej Chiel , neem aan dat je alleen PC 's kunt sturen met je GT3, klopt dat?

De CTR functie krijg ik idd niet aan de praat op de GT3. Ik kan echter wel parameters veranderen in de Intellifex m.b.v. de expressiepedaal.

Bend-it (tm)
5 mei 2004, 17:28
Hey hey,

Nou ik heb de Lexicon MPX500 gekocht...
Voor de digital-reverb, delay en zijn compressor.

Nu nog op zoek naar een power-amp. En een rack-kastje... :)
Hoe lang doet een pakketje erover om vanuit America hier te komen ?
Er zitten twee Weber load dumps in... kan het iets van doen hebben met de douane ?

kokeleko
5 mei 2004, 17:52
Hoe ga je de Compressor dan gebruiken in je fx-loop?

Toaster
6 mei 2004, 08:47
De powertone van Koch heeft ook een goede DI uitgang

Bend-it (tm)
6 mei 2004, 10:27
De powertone van Koch heeft ook een goede DI uitgang

Ja, alleen de Koch houd het vermogen van m'n versterker niet voor de duur van een optreden. Want ik wil 100% attenuation... Dus er gaat vanuit m'n Marshall niks naar de speakers...

Vandaar dat ik voor de weber gekozen heb, die kan namelijk continue 150Watt hebben.... Maar dat ding heb ik 3 weken geleden al besteld.... maar waar die is :???: ... Ik heb nog geen bericht gehad niks...

Toch maar is bellen :wink:

Bend-it (tm)
6 mei 2004, 10:31
Hoe ga je de Compressor dan gebruiken in je fx-loop?

Heel licht, voor het ophalen van hele subtiele muziekmomenten.

In principe wil in niet zoveel compressen, dit doet je geluid geen goed.

Bend-it (tm)
17 mei 2004, 10:03
Heren,

Ondertussen zijn we wat verder :-D

Echter heeft iemand ervaring met de Lexicon MPX-500 ?
Er is hier een Software V2 upgrade voor, maar dat kost ongeveer e115,-

Nou kan ik zelf ook wel een eeprom programmeren, en plaatsen in de lexicon. Het lijkt mij dat er wel eens iemand geweest is die de software uit de eeprom heeft gezogen, zodat iemand zelf een eeprom kan programmeren... !?! :???:
Erg dringend is het niet, maar je krijgt een aantal extra nice features erbij.

Dan zoek ik ook nog een power-amp. Deze hoeft niet te kleuren, maar moet gewoon netjes het signaal versterken zonder vervorming.
Ik heb een nieuwe Samson Servo 170 aangeboden gekregen voor e200,-
Is dit wat of, is 't troep.? Ik ben echt een groentje :roll: in power-amp-land. Dusss :wink: