PDA

View Full Version : Fender kenners: Tweed Bandmaster met Brown Tolex ?



V!N
2 mei 2004, 14:30
Even een leuk raadsel om de komkommertijd hier te doorbreken. :)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38074&item=3721724547

klopt dit ?

Mr.Jay
2 mei 2004, 15:15
Even een leuk raadsel om de komkommertijd hier te doorbreken. :)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38074&item=3721724547

klopt dit ?

Dit klopt wel ja. In Aspen Pitmans boek staat ie ook ! erg zeldzaam. Zie je dan ook terug in de prijs :lol:

JaY

PeeVee
2 mei 2004, 16:44
klopt dit ?

Ja en nee... (mijn standaard antwoord)

Ja het is wel een brownface Bandmaster, erg zeldzaam zoals Jay al schreef. Het circuit is echter geen tweed circuit met cathode volger (zoals tweed Bandmaster) maar het "gangbare" brownface circuit, 6G7 in dit geval met "harmonic vibrato".

Mr.Jay
2 mei 2004, 19:34
klopt dit ?

Ja en nee... (mijn standaard antwoord)

Ja het is wel een brownface Bandmaster, erg zeldzaam zoals Jay al schreef. Het circuit is echter geen tweed circuit met cathode volger (zoals tweed Bandmaster) maar het "gangbare" brownface circuit, 6G7 in dit geval met "harmonic vibrato".

5G7 staat op de tubechart. de laatste OFFICIELE Tweed BMST van 1959 en begin '60 was de 5E7.
Er zijn in 1960 "overgangsmodellen" geweest. Deze zou er dus goed zo een kunnen zijn, met wat "test-circuits" aan boord.
Er zijn zelfs van deze amp BROWN tolex Tweed-model chassis-kasten geweest !

PLEUN :
jouw "vibrato" heeft ie inderdaad, maar OOK een Master-PRESENCE op BEIDE kanalen !
Dus stukkie TWEED circuit is er WEl nog.

JaY

PeeVee
3 mei 2004, 08:48
5G7 staat op de tubechart
So?... Op veel silverfaces wordt ook AB763 sticker geplakt, gewoon omdat ze nog veel van die er veel van hadden! Kijk eens naar de buizen op die sticker... Niks tweed circuit, gewoon brownie! Een tweed circuit zou 3 preamp buisjes hebben (incl. fasedraaier).

> de laatste OFFICIELE Tweed BMST van 1959
> en begin '60 was de 5E7.
There you go, dit is dus geen tweed circuit maar een brownie. De meneer die de stickers regelde was waarschijnlijk in de veronderstelling dat ze gewoon door zouden nummeren ("letteren") en had vast een miljoen van die tubecharts laten drukken. Hebben ze het toch 6G7 genoemd maar moesten ze wel van die stickers af. Buizen klopten dus what the hack, plakken die dingen!


Er zijn in 1960 "overgangsmodellen" geweest.
Aan de buizenbezetting te zien all brownface


jouw "vibrato" heeft ie inderdaad, maar OOK een Master-PRESENCE op BEIDE kanalen !
Een echte presence is altijd "master" c.q. werkt altijd op beide kanalen want werkt immers op de NFB! Mijn brownface pro heeft ook gewoon een presence knop, dat is niet specifiek voor tweed circuits volgens mij of wat bedoel je precies nou?


Dus stukkie TWEED circuit is er WEl nog.
Duh?! Omdat ie een presence knop heeft bedoel je? Nou dat ben ik toch niet met je eens. Dit is volgens mij een "gewoon" brownface circuit (incl. presence knop) en da's toch gewoon anders of niet?!

Mr.Jay
3 mei 2004, 10:02
5G7 staat op de tubechart
So?... Op veel silverfaces wordt ook AB763 sticker geplakt, gewoon omdat ze nog veel van die er veel van hadden! Kijk eens naar de buizen op die sticker... Niks tweed circuit, gewoon brownie! Een tweed circuit zou 3 preamp buisjes hebben (incl. fasedraaier).

is ook brownfacecircuit ja.
Zou echter kunnen ( je kunt niet in die amp kijken ) dat er wat afwijkingen inzitten t.o.v. 1e 6G circuit, soort uitprobeerperiode.
Is vaker gebeurd.
Het aparte van deze amp vind ik dus die stikker, een type NA TWeed en VOOR brownie, mooi toch !
De 1e 6G-s wijkten ook af met de latere A en B's ( de piggybacks ).


jouw "vibrato" heeft ie inderdaad, maar OOK een Master-PRESENCE op BEIDE kanalen !
Een echte presence is altijd "master"

I know. Ik citeerde hier even de exacte omschrijving uit het Fender-amp boek. Daar staat altijd alles zo leuk chronologisch omschreven, echter nooit volmaakt. Die 5G7 staat daar dus oko niet vermeld ( nu wel > door mezelf :D )


Dus stukkie TWEED circuit is er WEl nog.
Duh?! Omdat ie een presence knop heeft bedoel je? Nou dat ben ik toch niet met je eens. Dit is volgens mij een "gewoon" brownface circuit (incl. presence knop) en da's toch gewoon anders of niet?!

Tweed en Blackface liggen ver uit elkaar, brownie heeft van beiden wát, dat wilde ik ermee zeggen. Tussenstap geweest.

Superzeldzaam lijkt mij die uitvoering in Tweedkast/achterliggend chroomchassis, bekleed met bruin tolex en 6G circuit, daar zul je veel voor moeten neerleggen als je die vindt.

JaY

Al
3 mei 2004, 11:56
Even een leuk raadsel om de komkommertijd hier te doorbreken. :)

Ja, oud stickertje is in een nieuwer model amp. Fender deed dat vaker. Geen tweed circuit. Pittman heeft een vroege dacht ik, nog een met Tweed speakerdoek. Ik weet niet of hij spreekt van een tweed in brownface look en ook zou hij dat doen dan weet je het bij hem nog niet.

Die speakers zijn niet de originele en zullen veel moeite hebben de amp zonder kleerscheuren bij te benen. P10R werd er wel in gebruikt. De OT is vervangen zo te zien. Veel te hoge prijs voor mijn gevoel.

Al