PDA

View Full Version : Veelzijdige Amp



BlackSun
2 mei 2004, 14:28
Wat ik zoek:
Veelzijdige, niet al te dure set up, voor rock-cover werk.

Wat ik heb:
Na veel testen, rondkijken, vergelijken, een Korg Ax 1500G als pre-amp (vanwege zijn lekkere distortions, en makkelijke instelbaarheid)
Esp LTD MH-301 als main gitaar.

Wat ik nog niet goed weet:
Wat voor amp te nemen in combinatie met het Korg Multieffect. Ik zit te twijfelen tussen een combo, of een 19" poweramp met 2X12" cab. Het budget ligt rond de 400-max 500 euro. Dus dat word een combo als bijv een marshall valvestate, of line6 flextone of iets dergelijks.
Voorwaarde is dat het wel redelijk makkelijk te vervoeren moet zijn. Dus een 4X12" kast wordt niks.
Maar wat moet ik nu nemen als ik de meeste (zo niet alle) sounds uit de Korg wil halen, en de combo of poweramp puur als versterking wil laten fungeren. Weten jullie misschien amps die hier goed gebruikt voor kunnen worden, of klinkt bijvoorbeeld een buizenamp toch ook lekkerder icm een multieffect? Help!

birt
2 mei 2004, 15:28
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46654&item=3811702517&rd=1&ssPageName=WDVW

de 4x12 mag je naar mij doorsluizen :D



nog:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3719491044&category=46655

V!N
2 mei 2004, 16:43
Ik zit te twijfelen tussen een combo, of een 19" poweramp met 2X12" cab. Het budget ligt rond de 400-max 500 euro. Dus dat word een combo als bijv een marshall valvestate, of line6 flextone of iets dergelijks.

Dat laatste is een beetje onzin, je hebt al een moeilijke computer voor je geluiden, dus heb je aan een eindversterker en een luidspreker genoeg.
Van een valvestate de eindversterker en luidspreker alleen gebruiken kan nog, kan erg goed zelfs, maar om nog weer zo'n geluidscomputer erbij te kopen ?


of klinkt bijvoorbeeld een buizenamp toch ook lekkerder icm een multieffect? Help!

Ook een beetje onzin. De bron van je geluid komt al uit digitale of analoge chips. Buizen heb je later in de keten dan echt niet meer nodig.

Ik zou je aanraden:
Een twee kanaals eindversterker (een voor links, een voor rechts) en twee cabs.
Met die korg kun je ongetwijfeld de wereld aan digitale 3D chorus, phasers, delays en de hele mikmak oproepen. Als je hier dan maar een cab aan hangt (ongeacht de hoeveelheid luidsprekers hierin zitten) heb je geen, maar dan ook echt absoluut geen stereo veld.

In de tijd dat ik veel stereo effecten gebruikte, had ik twee 1x12" kasten. Van kroegen tot schouwburgen, met of zonder PA, altijd meer dan genoeg kracht en volume en een perfect stereoveld.

Met een beetje handig zoeken in het tweedehands circuit, moet dit binnen je budget wel te vinden zijn.

BlackSun
2 mei 2004, 17:26
Goeie tip!, Idd, er zitten veel stereo effecten ingebouwd, dus die wil ik eigenlijk ook wel benutten.

Ik heb alleen weinig tot geen 1x12" cabs langs zien komen...zijn er nog goeie/slechte merken daarin, of misschien goeie cabs die nieuw ook nog in mn budget passen?

V!N
2 mei 2004, 19:25
Goed of slecht, zoiets komt vooral aan op hoe het past bij je versterker en je smaak.
Met je Korg zit niet vast aan het geluid van een heldere Fender of een donkere Marshall, volgens mij zou je dan met elke luidspreker van een zekere kwaliteit wel vooruit kunnen.

Ikzelf ben gek op de Marshall 1912 kastjes. Hier zit een Celestion G12B150 speaker in. 150 Watt en echt alles lijkt er redelijk goed tot perfect door te klinken. Nostalgische buizenversterkers, moderne buizenversterkers, maar ook transistorversterkers en digitale precessoren.

Twee 1912's en dan nog een eindversterker, hm .. Ik denk niet dat zoiets binnen je budget gaat passen.
Een andere optie zijn de 1x12" kastjes van Park, drie kwart Marshall kwaliteit voor de helft van de prijs van Marshall.

Ik weet niet op welke termijn je nieuw versterkergeweld nodig hebt, maar anders kun je misschien een beetje doorsparen zodat je je straks een goed stereo-veld kunt veroorloven.

Wat eindversterkers betreft, kan ik je weinig bruikbaars vertellen. Daar heb ik al jaren niet meer op gelet.
De heren in het rack-forum hebben daar vast wel meer over te zeggen.

Epic
3 mei 2004, 10:06
of klinkt bijvoorbeeld een buizenamp toch ook lekkerder icm een multieffect? Help!

Ook een beetje onzin. De bron van je geluid komt al uit digitale of analoge chips. Buizen heb je later in de keten dan echt niet meer nodig.


Ben ik het niet mee eens, als je een analoog/digitale voorversterker hebt dan kan een buizen-eindversterker zeker nog wat aan je geluid toevoegen.

vinni
3 mei 2004, 10:32
Als ik jou was.....

VOX valvetronix!!!!!

Zeker voor coverwerk.....vele verschillende geluiden en de KORG multieffectsprocessor zit er al in en programmeer je direct mee!

Geluid is zeer goed van dat ding....zijn verschillende modellen.

Groet,
Vinni

BlackSun
3 mei 2004, 12:42
Bedankt voor de adviezen, ik ga denk ik maar eens op zoek naar wat 1X12 cabs. Helaas niet echt de tijd om goed door te sparen, maar dat komt later dan wel. Eerst maar eens een redelijke set up waarmee ik even uit de voeten kan.

Vinnie, bedankt voor het advies, maar aangezien ik net de korg nieuw heb gekocht, en die valvetronix (als je een beetje redelijke versie wilt) toch echt wel vet buiten mn budget ligt, heb ik er niet veel aan :wink:

BlackSun
4 mei 2004, 18:47
Update: door tijd en geldgebrek ga ik eerst voor een 19" poweramp met losse 2x12, OF een 2x12" Valvestate, echt stereoveld komt daarna wel. MAAR, door al die verschillende types zie ik door het bomen het bos niet meer!
Wat zijn nou goede valvestates en welke niet? Ik wil er wel 2 speakers in hebben, want volgens mij maakt dat een groot verschil in spreiding(toch?)
De scheur maakt me niet vele uit, want die haal ik toch uit het multieffect waarschijnlijk. het enige wat ik echt als eis stel, is dat hij niet te veel 'bromt' en absoluut niet schel is op hogere volumes. En om het multieffect beste to zijn recht te laten komen moet hij vooral ook clean blijven op hogere volumes.

BlackSun
4 mei 2004, 18:48
Update: door tijd en geldgebrek ga ik eerst voor een 19" poweramp met losse 2x12, OF een 2x12" Valvestate, echt stereoveld komt daarna wel. MAAR, door al die verschillende types zie ik door de bomen het bos niet meer!
Wat zijn nou goede valvestates en welke niet? Ik wil er wel 2 speakers in hebben, want volgens mij maakt dat een groot verschil in spreiding(toch?)
De scheur maakt me niet vele uit, want die haal ik toch uit het multieffect waarschijnlijk. het enige wat ik echt als eis stel, is dat hij niet te veel 'bromt' en absoluut niet schel is op hogere volumes. En om het multieffect beste to zijn recht te laten komen moet hij vooral ook clean blijven op hogere volumes.

Baker
6 mei 2004, 15:30
[quote="BlackSun"]en absoluut niet schel is op hogere volumes. quote]

Je kunt veel positiefs zeggen over valvestates.. ik heb er zelf jaren 1 gehad..... maar DAT kun je vergeten!

amon
6 mei 2004, 16:01
8240 of 8280

8240 = 2x 40 watt speakers
8280= 2x 80 watt speakers

Droffie
7 mei 2004, 14:02
Valvestate is nou niet wat ik je zou aanraden.
Ik zou gewoon voor een losse eindtrap gaan dan je heb geen probleem dat 2 eq's elkaar in de haren zitten. Of je zou de pre EQ van de VS volledig moeten kunnen bypassen maar volgens mij kan dat niet. Ook is de eindtrap van de VS niet om over naar huis te schrijven.

Overigens investeren in een degelijke buizen eindtrap is helemaal geen slecht idee. Je hebt er altijd wat aan ook mocht je een keer van je Korg af willen.

Succes in ieder geval

-robbert-
7 mei 2004, 14:56
Voor dat geld heb je een 2e handse JCM800/900