PDA

View Full Version : actieve subcab



koen_V
1 mei 2004, 17:32
test

koen_V
1 mei 2004, 17:35
goed.
Ik heb dus nu een ampeg B3 combo. Het is een 150W 15' box.
Hij heeft geen verdere aansluitmogelijkheden van een cab aan te hangen.
Maar ik zou hier toch nog graag een 2x10" of een 4x10" onder hangen.
Normaal moet dit toch gaan als je actieve cabs neemt?
Welke bedrijven zijn er die dit maken?
Ik weet dat ebs dit maakt, maar die hebben enkel 15" cabs en die kosten dan ook nog een stukken van mensen.
Iemand die een beter idee heeft?

John P
1 mei 2004, 19:13
Je kunt denk ik beter naar een electronicus gaan en die je wensen voorleggen; maken ze zo voor elkaar. Dan heb je helemaal geen actieve cab nodig.

Horus
1 mei 2004, 19:22
onthoud wel dat actieve cabs zowiezo veel duurder zijn dan pasieve cabs, omdat er een versterker bij in zit (zou me niets verbazen als ze twee maal zo duur zijn).

koen_V
1 mei 2004, 22:54
onthoud wel dat actieve cabs zowiezo veel duurder zijn dan pasieve cabs, omdat er een versterker bij in zit (zou me niets verbazen als ze twee maal zo duur zijn).

weet ik zeker wel. Die ebsen zijn pokke duur.

koen_V
1 mei 2004, 22:55
Je kunt denk ik beter naar een electronicus gaan en die je wensen voorleggen; maken ze zo voor elkaar. Dan heb je helemaal geen actieve cab nodig.

Ow kunnen ze dat dan maken? Wat doen ze dan?

John P
2 mei 2004, 10:13
Het aantal Ohms wordt dan over meerdere kasten verdeeld; er zijn combo's die wel een aansluiting hebben voor een tweede kast. Ook daar werkt het zo. Ik zou dus niet weten, waarom bij jouw combo niet zo'n constructie gemaakt zou kunnen worden. Is veel simpeler dan een actieve kast en veel goedkoper. Het volume van je combo zonder gebruik van de tweede kast neemt dan wel af. Daar moet je wel rekening mee houden.

koen_V
2 mei 2004, 10:30
. Het volume van je combo zonder gebruik van de tweede kast neemt dan wel af. Daar moet je wel rekening mee houden.

Ja dat dacht ik net ook. Daarom zag ik een voordeel in een active kast.
Maar op een ander forum vertelde ze me dat er geen 2x10" active kasten gemaakt worden...
Is er dan nog een andere mogelijkheid? Met een 2de poweramp werken ofzo? maar dan zijn we al duur bezig...

niels_r
2 mei 2004, 15:18
De combo's waarbij dat wel zo is (o.a. SWR) hebben bijvoorbeeld intern 8 ohm en leveren hun maximale vermogen (bijvoorbeeld 300W) bij 4 ohm. Als je er dan een 8 ohm box nog aanhangt leveren ze hun maximale vermogen. Wanneer deze box niet gebruikt wordt zal maar iets van 200W door de versterker afgegeven worden.

Ik denk niet dat je de bedrading zo kan veranderen dat je zo'n zelfde situatie krijgt.

De oplossing van een losse poweramp en een passieve box lijkt me trouwens handiger dan een actieve box. Je kunt er makkelijk tweedehands aan komen en je hebt veel meer keuze. Een 2x10" erbij is dan bijvoorbeeld ook een optie. En tenslotte zit er in zo'n actieve box natuurlijk ook een poweramp ;)

koen_V
2 mei 2004, 16:21
Wil iemand me een een voorbeeld geven van zo een poweramp?
Merken, types etc...
want daar weet ik niet veel van af.
Is een poweramp dan gelijk aan een eindversterker ? ja toch?

niels_r
2 mei 2004, 17:01
Ik zou zo geen voorbeelden kunnen geven van losse poweramps (heb me er nog nooit in verdiept), maar volgens mij maakt elke grote fabrikant die dingen wel. Check anders gewoon even de websites van de grotere versterkerfabrikanten, en dan kijken of ze 19" eindversterkers hebben. De meesten hebben dat denk ik wel.

Een eindversterker is trouwens precies hetzelfde als een poweramp. Je preamp (of voorversterker) maakt je geluid en je poweramp (of eindversterker) zorgt voor de echte versterking. Je hebt op je combo vast wel nog een uitgang vanaf je preamp, waar je nog een extra poweramp aan kan hangen.

PS: Die combo die je hebt is trouwens een erg mooi dingetje. Een tijdje terug eens over gespeeld. Ik heb toen mijn distortionpedaaltje (voor het 'randje' aan het geluid ;)) in mijn koffer laten zitten omdat het zonder al zo lekker klonk :D

type-o

koen_V
2 mei 2004, 19:49
ok ik dacht wel dat een poweramp hetzelfde was als een eindversterker.
In feite kan je dan zo een behringer effectding nemen, die v-amp en zo een behringer bas cabinet, dan ben ik lekker goedkoop gesteld.
En dan bij optreden laat ik alleen mijn ampeg verder versterken en heb ik toch nog die vette ampeg sound. ideaal toch.

edit: ik zag net dat zo een v-amp een voorversterker is. Pech dus.
nog iets, weet iemand waarom mijn postcount hetzelfde blijft?
waar is de tijd dat dit forum eens fatsoenlijke werkte....

soapwater
2 mei 2004, 23:15
Hou die Ampeg, koop je een eindversterker en een extra bascabinet. Die eindversterkers zijn in alle prijzen, vermogens en kwaliteiten te koop. Baskasten kan je zelf bouwen (vergt wel enig estudie) of kopen en baseer het vermogen van je eindversterker dan op het vermogen van je baskast. Van de line-out van de combo lus je dan door naar de poweramp... en klaar is kees... zo bepaal je zelf de hoeveelheid hé (100W of 10000watt, zelf te bepalen en te betalen)
succes ermee

Greetz