PDA

View Full Version : bariton gitaren



maarten
1 mei 2004, 17:20
ik zit te denken om een baritongitaar erbij te kopen. M'n budget ligt tussen 500 en 900 euro. Hij zal gebruikt worden voor metal..
ik had al een paar opties gevonden, maar zit nog altijd naar meer mogelijkheden te zoeken.
wat ik al gevonden heb:

ESP Ltd VB400 (http://www.espguitars.com/baritones.htm)

ESP Ltd MHB400 (http://www.espguitars.com/baritones.htm)
(zelfde link als hierboven, alleen deze vind ik minder mooi)

Ibanez MMM (http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/MMM1MOL.html) (dies erg mooi)

Schecter C1-EX (http://www.schecterguitars.com/Dproducts/2004_models/bj_c1ex/index.htm)

dit was wat ik tot nu toe gevonden had, heeft iemand nog meer suggesties, of weet wat zinnigs over een van de bovenstaande gitaren te zeggen?

dank :)

Thom TK
1 mei 2004, 19:03
Jackson heeft ook wel leuke 27" gitaren...

Swan
1 mei 2004, 19:06
yup de Jackson DK27

Negative K3 fan
1 mei 2004, 19:10
ik vind die ibanez en schecter het geilst.

lupoloco
1 mei 2004, 19:14
die schecter lijkt me wel leuk, vooral door de hardware die erop zit, oa seymour duncans

Bigfoot414
1 mei 2004, 19:22
@ maarten:

ik denk dat de gitaren hierboven toch wel boven je budget liggen...

lupoloco
1 mei 2004, 19:34
http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=GIT0004788-003

maarten
1 mei 2004, 20:54
ohja die dinky had ik ook al gezien, maar die vind ik niet zo mooi, zelfde als die tweede esp

@bigfoot

ik geloof het wel hoor

die ibanez kan ik voor 800 nogwat krijgen
de twee esp's voor 600 nogwat
en die schecter staat voor 800 dollar dus das in euros nog minder



heeft iemand ook ervaringen?

marc_o
1 mei 2004, 21:03
Yamaha had geloof ik ook nog een mooie

Swan
1 mei 2004, 21:40
waar heb je die Schecter dan gezien?

maarten
1 mei 2004, 21:43
op internet :oops:




@marc ik weet welke je bedoelt, volgens mij hebben ze twee modellen een low end rgx en een ander model, iig vind ik die beide niet mooi uitzien :)

Swan
1 mei 2004, 21:53
dit is de enige Schecte rdealer beetjei n de buurt...
voor jou nog dichterbij..limbo ;)

http://www.limit.be/distr.html

maarten
1 mei 2004, 22:21
hehe thanks

Richwoodje
1 mei 2004, 22:24
wat is nou eigenlijk het nut van een baritongitaar (ja, ok hij klinkt waarschijnlijk lager dan een normale, maar toch), en in welke muziek wordt het vaak gebruikt?

maarten
1 mei 2004, 23:14
een bariton gitaar heeft een langere scale (verschilt van 27" tot 28") waardoor je bij die lage tonen een strakker geluid krijgt.
Ze worden veel in metal gebruikt maar ik geloof dat je er evengoed jazz op kunt spelen (niet op die gitaren die ik hierboven gepost heb)

birt
1 mei 2004, 23:43
boven je budget probably maar gibson heeft een heel mooie LP bariton :D
en ibanez heeft de signature van Daron Malakian (system of a down)

soup
2 mei 2004, 00:47
wat is eigenlijk Baritone ??? :oops:

SiNiSTRaL
2 mei 2004, 09:52
een gitaar met een extra lange hals
(normale mensuur is 24,75" (gibsons etc) of 25,5" (fender, ibanez), barriton is 27")

Negative K3 fan
2 mei 2004, 11:16
maar die ibanez ofzo die gepost werd is maar 26,5"

echt vervelend, neem dan gewoon een 30"

maarten
2 mei 2004, 23:57
die ibanez MMM heeft een 28" scale

edit: zie t al je bedoelde de schecter

EmgMaster
3 mei 2004, 01:07
Die van die SOAD gozer heeft toch een normale scale?

birt
3 mei 2004, 08:24
Die van die SOAD gozer heeft toch een normale scale?

de nieuwe is ook bariton

guhlenn
3 mei 2004, 12:21
Ik zit al een tijdje naar die viper te kijken (en als je een keer langskomt zul je zien waarom). Beste koop gezien prijs/kwaliteit. Zit ook al een tijdje over warmoth te denken, maar de taxes en import kosten damn...

En er is ook nog de MM5 (30") van OLP... maar hier nergens te krijgen...

Guhlenn

maarten
3 mei 2004, 16:45
woa, ga je ook een viper kopen, kerel je ging toch bassen? ;) :D ik ben benieuwd

guhlenn
4 mei 2004, 13:44
tsja gitaar bariton bas, 't ligt allemaal in mekaars verlengde... LOL

urezna
4 mei 2004, 14:42
inderdaad, als je toch laag wilt..... pak dan een bas... :o
de mijne heeft een 35" mensuur..... :-)
is trouwens wel gek als je eerst zit te bassen en dan opeens je gitaar weer pakt, jeez, wat klein en dun allemaal... :D

maarten
4 mei 2004, 16:41
inderdaad, als je toch laag wilt..... pak dan een bas... :o
de mijne heeft een 35" mensuur..... :-)


jaaa ok maar das wel erg makkelijk gezegd he ;)

ik heb ook nog wel een " normale" gitaar hoor :razz:

newbreed
4 mei 2004, 18:37
[quote="maarten"]ik zit te denken om een baritongitaar erbij te kopen. M'n budget ligt tussen 500 en 900 euro. Hij zal gebruikt worden voor metal..
ik had al een paar opties gevonden, maar zit nog altijd naar meer mogelijkheden te zoeken.

De Yamaha D6 is erg ok en betaalbaar.
luister eens op onze website www.newbreed-online.com
ga naar downloads en luister naar het nummer "lost"dat is op een yamaha Bariton gespeeld

guhlenn
6 mei 2004, 12:58
Die Yamaha is 26(,5?)". Niet echt bariton if you ask me (fijne gitaar hoor, daar niet van...)

Koen Cassiers
13 mei 2008, 06:57
Danelectro en Gretsch hebben de meest originele baritons. Die van Gretsch worden nog nieuw gemaakt. Aan deze gitaren hangt natuurlijk wel een prijskaartje... Maar of die nou geschikt zijn voor metal... Ik ken hun setup niet echt (elementen en eigen klankkleur...). Ze werden en worden natuurlijk oorspronkelijk vooral gebruikt in surf en rockabilly, ook wel Nashville stijl country twang (tic-tac bass, als je dat kent). Bekende figuren zijn zeer zeker Duane Eddy uit de jaren 50 en 60, wie kant niet het Peter Gunn Theme? Tegenwoordig zijn er meer en meer akoestische baritons door goede bouwers, gebruikt door mensen als Pat Metheny en Ani diFranco,... Op de Engelse Wikipediapagina van de baritongitaar (googlen maar!) vind je veel info over merken en bouwers, muzikanten, besnaring, en vooral: de heel uiteenlopende mensuur (snaar- en halslengte), er is namelijk helemaal geen standaard! Ik ben zelf net begonnen met de opstart van de bouw van een elektrische bariton en heb echt nog heel wat opzoekingswerk voor de boeg! Hopelijk was dit alles een beetje nuttig... Veel surfplezier in elk geval.

Zamalan
13 mei 2008, 08:53
Danelectro en Gretsch hebben de meest originele baritons. Die van Gretsch worden nog nieuw gemaakt. Aan deze gitaren hangt natuurlijk wel een prijskaartje... Maar of die nou geschikt zijn voor metal... Ik ken hun setup niet echt (elementen en eigen klankkleur...). Ze werden en worden natuurlijk oorspronkelijk vooral gebruikt in surf en rockabilly, ook wel Nashville stijl country twang (tic-tac bass, als je dat kent). Bekende figuren zijn zeer zeker Duane Eddy uit de jaren 50 en 60, wie kant niet het Peter Gunn Theme? Tegenwoordig zijn er meer en meer akoestische baritons door goede bouwers, gebruikt door mensen als Pat Metheny en Ani diFranco,... Op de Engelse Wikipediapagina van de baritongitaar (googlen maar!) vind je veel info over merken en bouwers, muzikanten, besnaring, en vooral: de heel uiteenlopende mensuur (snaar- en halslengte), er is namelijk helemaal geen standaard! Ik ben zelf net begonnen met de opstart van de bouw van een elektrische bariton en heb echt nog heel wat opzoekingswerk voor de boeg! Hopelijk was dit alles een beetje nuttig... Veel surfplezier in elk geval.Zeer nuttige post, ware het niet dat het een thread uit 2004 is :)

Ace 1.15.19
13 mei 2008, 14:35
Zeer nuttige post, ware het niet dat het een thread uit 2004 is :)

Hij heeft in ieder geval de zoekfunctie gebruikt. :D