PDA

View Full Version : Waarom wil m'n hals niet hol staan?



fjansz
1 mei 2004, 00:16
Onlangs kocht ik een '62 RI Strat uit 1986. Een heel eigenwijs klinkende plank met een flink bespeelde snelle hals. Ik heb er nieuwe 10's op gezet waarna de snaren begonnen aan te lopen op de onderste frets (bij de kop). Hoe ik ook stel aan de halsmoer, er gebeurt niks, hij blijft zo recht als een plank. Ik kan de moer er zelfs zo uit draaien als ik wil. Draai ik de ander kant op, dan stel ik de hals volgens Fender nog boller af, waardoor er nog meer kans is op aanlopen, hij moet immers een beetje hol staan om dat te vermijden. Moet ik wellicht shims gaan gebruiken onder de voorste twee schroeven waarmee de hals vast zit, zodat hij een beetje naar voren kantelt? Moet ik op zwaardere 11's gaan spelen? Meer veren (nu 3) in de kast zetten? Wie heeft de gouden tip?
Fred

Antoon
1 mei 2004, 01:41
goude tip heb ik niet maar soms kun je een hals 'een handje helpen'. Als ik er een afstel dan beweeg ik de hals eerst met de hand in de richting waar ik hem hebben moet (twee handen vast en je knie gebruiken) dan draai ik weer een stukje aan de moer en dan buig ik weer, dan weer draaien enz. Pas wel op dat je de hals-body verbinding niet belast. Wat ook kan is dat de halspen vast zit en je hem op een of andere manier terug moet laten schieten. Soms moet je een hals ook wat tijd geven om te 'settelen' als je net aan de afstelmoer gedraaid hebt

fjansz
1 mei 2004, 19:30
Hallo Antoon, dank voor je reactie, ik denk dat het laatste waar is, dat de pen vastzit. Ik kan namelijk wel naar rechts draaien (tot een bepaald punt en dan niet meer verder), maar niet naar links, want dan draai ik de stelmoer van de pen af. Dus zal de pen op de een of andere manier weer in de 'neutrale' positie terug moeten om van daaruit weer naar links of rechts gesteld te kunnen worden. Ik ga wel wat pielen en kijken of het inderdaad waar is dat die pen vast zit. BTW: die '64'er is dat nog een originele?

Antoon
2 mei 2004, 00:18
Misschien dat je dan een reparateur om raad moet vragen. Bij sommige halspennen kun je de moer ietsje los draaien tot hij een paar mm naar buiten komt en hem dan vervolgens zachtjes ietsje naar binnen tikken met een hamertje. Waarschijnlijk dat hij dan losschiet, in ieder geval genoeg om de hals weer wat holler te laten staan. Ik zou denken dat de bout vlak bij de moer vastzit. Lijkt mij al met al iets wat wel op te lossen moet zijn.

Succes

Maiden Michiel
31 mei 2004, 21:00
Welke kant moet je opdraaien als je vanaf de headtock over de hals kijkt, om de hals boller te laten staan?

cas121
1 juni 2004, 09:49
linksom

pimmetje
1 juni 2004, 10:45
Altijd vanuit de nut (dus het schroefpunt) van de halspen kijken. Deze kan bij/in de headstock zitten of juist aan de andere kant van de hals, bij de body.

Op die manier is met de klok mee het aandraaien van de schroef (korter maken van de stang) en dus het rechter maken van de hals.
Tegen de klok in maakt dan de stang langer en geeft dus de hals meer kans om boller te staan.

Maar werk in kleine stukjes... kwart slagen of zo. En iedere keer even stemmen en wachten om de hals de tijd geven om rechter of holler te gaan staan, is ook aan te raden.

Maiden Michiel
7 juni 2004, 09:51
Ja klopt dat zei die kerel van MP ook al. Ik zal dat eens proberen! Thanks!

Maiden Michiel
18 augustus 2004, 09:30
Kan het zijn dat je floyd dan ook omhoogkomt?

Rubenios
18 augustus 2004, 11:27
kan aangezien de afstand iets groter wordt. vaak moet je de gitaar daarna ook opnieuw intoneren

lcvanderhelm
18 augustus 2004, 20:50
Pimmetje Jij schrijft{tegen de klok in maakt de stang langer en geeft de hals meer kans om BOLLER te staan . Bedoel je niet HOLLER?Als je de stang namelijk losdraait wordt volgens mij de trekkracht van de snaren groter als de tegenkracht van de stang>hals wordt hol.[door destang aan te draaien wordt detegenkracht van de stang groter als de trekkracht van de snaren>hals wordt bol]????????

mijnechtenaamisalvergeven
18 augustus 2004, 21:29
http://www.projectguitar.com/menu/tutorial.htm hier staat t vast wel tussen.... :wink: