PDA

View Full Version : Waar moet je op letten als je een gitaar gaat kopen?



StEvUh
5 april 2002, 15:15
IK zit nu al 5 jaar op gitaarles met een acoustische gitaar
en ik wil graag overstappen op een electrische gitaar.
Is het dan verstandig om een beginnerspakket te kopen
of kan ik beter een 2e handse, iets betere gitaar en versterker nemen.
Want ik weet wel zeker dat ik door wil gaan met gitaarles,
dus dan lijkt het me slimmer om een iets duurdere gitaar te nemen.
Want ik denk dat ik over een tijdje dan weer een nieuwe gitaar nodig heb.
Wie heeft een goede tip voor mij

StEvUh
5 april 2002, 15:22
En nu wou ik graag weten of er iemand dis die mij kan vertellen wat slimmer is, en waar je op moet letten als je zo'n gitaar gaar kopen...

Echoes
5 april 2002, 15:25
je geeft het antwoord zelf al...ga gewoon voor de iets duurdere. Als je al 5 jaar speelt zul je niet zo snel stoppen met gitaren en kun je beter langer plezier hebben met een goede, maar iets duurdere

StEvUh
5 april 2002, 15:30
Owkej, maar waar moet ik dan op letten als ik een gitaar ga kopen??
Ik bedoel van welke dingen zijn goed, en welke slecht enzo...

Markie
5 april 2002, 15:31
Ik zou als ik jou was ook voor een iets duurdere gaan, eventueel gebruikt.
Maar het hangt natuurlijk van je budget af.....

StEvUh
5 april 2002, 15:36
het budget is gitaar en versterker bij elkraar ongeveer €500, maar nu weet ik nog steeds niet waar ik dan op moet letten,

ik heb nu al wel besloten dat ik een duurdere gitaar neem. :grin:

SchaapOpJeHoofd
5 april 2002, 16:00
Tja, wat is goed. Oer het algemeen een kwestie van smaak.
Er zijn echter wel een paar dingen die je kan checken:
In geval van 2ehands, check gebruikssporen (krasjes, roest, e.d.)
Verder de klank. Speel eens een riedeltje zonder de gitaar in een versterker te pluggen, dan hoor je gelijk al hoe de natuurlijke klank van het hout e.d. is.
Wat voor opties wil je dr op hebben? Een floyd-rose tremolo ziet er cool uit, maar als je het niet gebruikt is het zonde van je geld en de moeite die het kost bij het afstellen.
Humbucker of singlecoil?

Beste advies wat je waarschijnlijk kunt krijgen: koop wat je zelf lekker vindt en neem een ervaren vriend(in) mee

Grooveyard21
5 april 2002, 16:16
Een van de belangrijkste dingen om te controleren is niet krasjes of andere uiterlijkheden (de gitaar speelt daar niet minder om) maar de staat van de hals, dus is de hals nog recht, geen breukjes of loszittende/uistekende frets. Controleer verder of de gitaar elektronisch ok is, geen gekras in de potmeters en dat soort dingen.

Wat voor type gitaar hangt af van je muzieksmaak/stijl. Wat voor soort muziek wil je zoal gaan spelen?

BRiet
5 april 2002, 19:26
Check of de frets niet al te veel uitgesleten zijn. Als een gitaar veel gebruikt is, zullen de frets (voornamelijk ong 1e tot 4 positie) kuiltjes vertonen onder de snaren. En nieuwe frets laten zetten is aardig duurrrrrr...

BRiet
5 april 2002, 19:29
En nog iets: stem de gitaar, en trek dan eens een paar keer flink aan die snaren. Als 'ie dan nog zuiver is, weet je dat de stemmechanieken nog prima zijn. Als 'ie vals is moet je het nog een paar keer proberen. Het kan aan de snaren liggen, of omdat er lang niet op gespeeld is, maar na 5 keer stemmen moet het toch wel goed zijn.

ekkerman
6 april 2002, 14:07
neem een stemapparaatje mee liefst eentje die zich goed laat aflezen met b.v. leds of vraag er een in de winkel en loop op diverse plekken de hals even na en druk op een paar vakken en posities de snaren in en kijk of ie een beetje zuiver is ,soms hoor je die kleine marges niet en ben je overdondert door de winkel of het verkoop gedrag van de verkopers en dit is naast al de reeds gegeven tips misschien ook een goeie !!!

Sj03rd
6 april 2002, 15:05
Pas ook op dat de verkopers je niet in de maling nemen door je op een van de duurdere versterkers te laten spelen. Een gitaar klinkt natuurlijk veel beter op een dure buizenbak dan op een goedkoop versterkertje.
En natuurlijk is het leuk om op die gigantische bak te spelen maar als je dan thuis komt en je sluit je gitaar aan op je 15 watt versterker valt het allemaal vies tegen.

Het beste kun je dus gewoon de versterker kiezen die je thuis hebt staan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sj03rd op 2002-04-06 15:07 ]</font>

Mitch
6 april 2002, 20:29
500E voor versterker en gitaar; dat zit eigenlijk net tussen opstappers en middenklasse in. Dan ztoch liever nog even verder sparen ?
De betere Squiers bijv. (nuttige tips voor de kwaliteit van hals en elekt. zijn al gegeven) zijn er voor rond de 350E en een versterker van 150 E...liever niet. Wil je ooit nog gaan optreden zit je meteen met een versterker probleem. Zo vanaf 50/80 watt kan je ook een beetje geluid neerzetten in een kleine zaal/café; maar daar ben je wel meer voor kwijt.
Epiphone Les Pauls zijn sowieso duurder, maar ja, dan heb je wel een lekker bonk hout.
Maar je moet er van houden !

Sjaak
6 april 2002, 21:22
Dat van 500 Euro en dan een niet zo'n geweldige gitaar hebben moet je niet te hard roepen Paul. Ik heb vandaag een Aria Pro gekocht Met een Vantage versterker, okee ik moet toegeven dat ik er ook niet gelijk geweldig vond maar goed ik was er toch dus gelijk zoveel mogelijk proberen, maar toen ik de gitaar aleen al zonder versterker hoorde was ik al verkocht en met de versterker de bij vond ik het geweldig en de prijs?? De complete zet van hoes, band, kabel, versterker en gitaar voor maar €220,-... Niet slecht dacht ik zo ik kreeg nog drie gratis plectrums kado ook :grin: