PDA

View Full Version : De Hughes & Kettner TRIAMP



xystus
5 april 2002, 01:08
Dit is een nieuw model van H&K; een vreselijk duur grapje => ongeveer E.2400,- voor de 100W top, en E.1050,- voor de cabinet.

Heeft er iemand ervaring met dit spul? Het schijnt echt geweldig te zijn..

Deze versterker komt, wat betreft PRIJS, gevaarlijk dichtin de buurt van bijv. een Mesa Boogie Rectifier; is er een klasseverschil of wat vinden jullie?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xystus op 2002-04-05 01:09 ]</font>

Ditmar
5 april 2002, 01:13
TRIple Rectifier of TRIaxis toevallig ??

xystus
5 april 2002, 01:45
Op 2002-04-05 01:13, schreef Ditmar:
TRIple Rectifier of TRIaxis toevallig ??


het gaat hier om een H&amp;K amp, niet een MESA.

De H&amp;K amp heet TRIamp

SchaapOpJeHoofd
5 april 2002, 15:13
Dat ding bestaat toch al hardstikke lang?
Je bedoelt die (kwijl) top met de plexiglas voorkant, waardoor je (kwijl) alle buizen kunt zien zitten, wat weer een (kwijl) mooie gloed geeft als de versterker aanstaat. Of nie?

xystus
8 april 2002, 14:02
Op 2002-04-05 15:13, schreef SchaapOpJeHoofd:
Dat ding bestaat toch al hardstikke lang?
Je bedoelt die (kwijl) top met de plexiglas voorkant, waardoor je (kwijl) alle buizen kunt zien zitten, wat weer een (kwijl) mooie gloed geeft als de versterker aanstaat. Of nie?


:smile: ehmm.. ik dacht... omdat tie nog zo vreselijk duur is enzo..

Maar ehm: JA die bedoel ik :grin:

signsofzodiac
8 april 2002, 15:44
Ik heb regelmatig op een Triamp gespeeld en ik vind hem fantastisch. Ik ben alleen verslaafd aan de mogelijkheden van mijn rek, maar als ik weer een top zou kopen was dit een van de weinige serieuze kandidaten. Veel mogelijkheden, topsounds, en inderdaad een uiterlijk om van te kwijlen. Ik vind hem beter dan welke MESA dan ook.....Ben zowieso niet zo'n MESA-fan

Rectifier
8 april 2002, 22:36
Mmmm, jij verandert ook wel eens van smaak.
Eerst wou je een triaxis en 2:90 en later een Rectifier.... En nu ben je ineens geen Mesa fan meer???

In ieder geval bedoelt meneer hierboven waarschijnlijk de nieuwe TriAmp MK2....!

MK1 was al een paar jaar uit en klonk al geweldig. Nu komt er eind April de nieuwe verbeterde MK2 uit.
3 Kanaals High-gain amp. Kan.1 Fender Blackface, Kan.2 klinkt Marshall plexi achtig, kan.3 haalt de gain van een recto....
aldus H&amp;K....
Hij ziet er wel geweldig uit, net als de DuoTone. Plexiglas met blauwe verlichting!
Gaat dat zien en testen....

gangsta
9 april 2002, 14:59
Op 2002-04-08 22:36, schreef Rectifier:
Kan.1 Fender Blackface, Kan.2 klinkt Marshall plexi achtig, kan.3 haalt de gain van een recto....

als dat zo is...dan koop ik m direct :grin:

Rectifier
9 april 2002, 22:45
Zo denk ik er ook over :wink:

Ik heb H&amp;K gemaild om een beschrijving van
de mogelijkheden.
Er kwam geen galm op, want gitaristen gebruiken bij de MK1. ook altijd een 19" galm.
Hij omschreef de sounds zo als ik het hierboven deed. Dus als dat zo is.....

gangsta
10 april 2002, 18:42
.....kunnen we vast beginnen met sparen,

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gangsta op 2002-04-10 18:43 ]</font>

Andrewski
11 april 2002, 12:00
Voor zover ik weet is het een degelijke versterker, ik heb een keer iemand erop horen in een oefenruimte. Veelzijdige versterker. Die persoon had er geen klachten over en dat ding was niet stuk te krijgen, maar het geluid was niet mijn smaak (een soort Marshall met meer distortion). Dat kan ook geweest zijn omdat er een speakerkast onder zat met greenbacks.
Misschien met een H&amp;K kast of een met Vintage 30's (celestion)klinkt ie geweldig.

Yek
15 mei 2002, 23:57
Ik heb de Triamp gehad (eerste versie). Erg veelzijdig (3 kanalen met 2 variaties per kanaal dus 6 sounds), en ook MIDI-aanstuurbaar (met extra module). Zeer heavy 3e kanaal (eigenlijk 2 want er zijn per kanaal 2 variaties).

Toch wat nadelen:

- loei- en loeizwaar! Want de power-stage en alle 3 kanalen hebben allemaal hun eigen tubes....

- Sounds van kanaal 2 ("crunch") zijn eigenlijk niet te gebruiken. Is veelgehoorde klacht. De meeste gebruikers gebruiken daarom m.n het 3e kanaal.

- Ampl. heeft erg veel harde "Duitse" mid-tonen.

- Alleen een parallel fx-loop.

Heb 'm ingeruild en een Koch gekocht.

e!
4 juni 2002, 17:31
Halloe,

Ik heb zelf een 6L6 versie van de Triamp. Er is ook een EL34 uitvoering. Prima versterker, maar prijzig. Ik vind 'em persoonlijk wel het geld waard, met name vanwege z'n veelzijdigheid. Je kunt er veel verschillende geluiden uithalen en hoewel ik zocht naar een lekkere distortion ben ik verliefd geworden op z'n "vintage clean". Kanaal 1A = Fender warmte!

Bovendien heb ik de luxe van 2 FX-loops (1 serieel en 1 parallel) en 4 aparte zekeringen (voor iedere eindbuis 1), hetgeen niet standaard is. Als er een buis uitknalt kun je dus doorspelen. Klinkt niet meer zo super als het moet, maar het kan.

VOORDELEN:
De kanalen zijn voor mij goed bruikbaar, maar van kanaal 2B heb ik nog geen gebruik gemaakt. In tegenstelling to Yek vind ik kanaal 2A wel degelijk een mooi karakter hebben, voor zowel (licht) overstuurde solo's als crunchy chord partijen!
Wat een absolute pro van deze versterker is is z'n dynamisch karakter. Deze amp leeft! Dat betekent wel dat mooi gespeelde dingen er ook bijzonder mooi op klinken, maar speel je slecht, dan klinkt het ook SLECHT! Het is dus een "eerlijke" versterker. Wel goed voor je speltechniek.

Tube sound op z'n best. Veelzijdig, doch (zoals met iedere amp) met een specifiek karakter dat je moet bevallen. Ik vind 'em met rauw mid in de high gain kanalen heerlijk klinken, maar met de EQ kun je ook wel wat verschillende kanten op. Kanaal 1A is lekker flexibel. Je kunt van helder clean naar gruizig overstuurd.
Kanaal 3B kan bijvoorbeeld weer een prachtig zingende, high gain lead sound opleveren met "endless sustain". Het produceert mooie boventonen als je er high gain solo's op speelt met een beetje "palm mute". Ga je op dit kanaal powerchords spelen dan brult'ie als een zwarte panter, met zo'n soort krijs erin. Kanaal 3A is smoother, minder "in your face". Speel je met wat minder gain op dat kanaal dan heb je een heerlijk en eerlijk vintage distortion geluidje te pakken. Wederom: Treat this baby right and she'll be purrin' like a pussy; step on her tail and she'll screech untill your ears start bleeding!

Het is in ieder geval prettig dat je niet het geluid hebt wat iedereen al heeft. Met name op de high gain kanalen. Hij is rauwer en heeft meer gain dan een gemiddelde Marshall, heeft veel meer gain dan een Fender en is niet zo "modern buzzy" als Soldano (voor zover ik die gehoord heb). Hij heeft iets weg van de Mesa/Boogie Dual Rectifier, maar is ook wat rauwer dan deze. Hij is inderdaad behoorlijk punchy in het mid. Ik hou daar overigens wel van, maar de EQ is flexibel. Wees vooral niet bang die in extremen te draaien! Hij is ervoor.

NADELEN:
Ik heb 'em gekocht met ingebouwde midi-module, hetgeen wel een must is als je van midi-FX-apparatuuur gebruik maakt en niet wil tapdansen voor het veranderen van kanaal. Je kunt NIET gebruik maken van channel switching vanuit je effect apparatuur, want de connector van de footswitch van de Triamp is uniek. Slechte zaak eigenlijk.

Het kan moeilijk zijn om voor de 3 verschillende amps EQ settings te vinden waarop allebei de kanalen van de amp goed klinken. Dat kan per apparaat ietwat verschillen. Ikzelf zet de treble- en mid-knoppen op 12 uur en de basknoppen op kwart voor 9 of nog iets eronder en gebruik de 4-bands parametrische EQ van m'n Rocktron Replifex. Endless possibilities op die manier, anders is het verleidelijk om per amp slechts 1 kanaal te gebruiken. Dan heb je er nog steeds 3 en ze klinken echt TOP!

Een ander meergehoord nadeel is dat sommige exemplaren (waaronder die van mij) nogal veel bas produceren. Ik speel zelf met 2 Marshall 2x12 kasten. Die hebben bij elkaar nogal een grote inhoud (een stuk groter dan een 4x12!), hetgeen een hoop bas oplevert. Soms lastig in kleinere oefenhokjes, maar in wat grotere zalen is dat weer prettig. Toch een vol geluid!

Ik vind de reverb een te lange decay tijd hebben. De knop voor de reverb, waarmee je de reverb-mix bedient geloof ik, zit aan de achterkant :mad: ?!?

Zoals gezegd: hij is duur. Ik heb voor de mijne op een gulden na fl.5000 betaald. Je moet er voor over hebben.

Het beste oordeel je echter met je eigen oren. Vindt er een en ga 'em testen. Heb ik ook gedaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: e! op 2002-06-04 22:19 ]</font>

BLOK182
5 juli 2002, 19:22
Misschien ff een domme vraag, maar issie ook een beetje thuis te gebruiken (ik speel namelijk niet constant in oefenruimtes) of issie daar te luid voor (niet voor de buren maar voor mijn eigen oren)?

taylor
5 juli 2002, 19:49
ik heb de eerste serie triamp top ook gehad goed ding!

maar met alles na 1 tijdje wil je weer is wat anders en ik gebruik die drie kanalen niet(echt) 1 kanaal is eigenlijk genoeg voor mij dus ben overgestapt op oude marshalls.

taylor
6 juli 2002, 17:12
o ja wat ik wel 1 heel groot nadeel vind van die amp is dat je er fors voor moet betalen maar als je het inruilt of wil verkopen krijg je er weinig voor terug.

dat is wel met alles zo maar hier mee wil ik alleen zeggen zo'n amp koop je alleen als je het heel zeker weet laat hem anders staan.

BLOK182
6 juli 2002, 20:21
het voordeel is wel dat ze tweedehands (de mark 1 serie dan) niet zo duur zijn, daarom leek het mij wel wat.

Thomasvv
6 juli 2002, 21:31
Ze zijn er ook geweest in Combo-uitvoering, ik zag er een tijdje geleden 1 te koop staan voor €1500... veel geld maar mooi ding...

BLOK182
7 juli 2002, 12:13
De mark 1 top kost tweedehands nu zo'n 1000-1100 euro. Lijkt me een heeeeeel aardig prijsje voor zo'n versterker.

taylor
7 juli 2002, 15:49
jazeker maar voor dat geld koop je ook bijna wel 1 nieuwe top van 1 ander merk tis maar wat je wil he.

BLOK182
7 juli 2002, 16:13
Ik ben nu ook aan het rondkijken hoor, maar het leek me een aardige top met veel mogelijkheden, maar ik moet hem toch nog een keer gaan proberen.