PDA

View Full Version : 80ties metal geluid??



wimmeltje
30 april 2004, 16:57
Ik ben terug in de jaren tachtig. Ik ben nu helemaal into dokken, van halen enz enz enz. Nu wil ik eigenlijk wel weten hoe ze aan hun sound komen want ik vind dit erg vet klinken. Het is zeer higain maar het echte 80ties metal geluid krijg ik niet gemaakt. Heeft iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg??

doncker
30 april 2004, 18:05
Peavey 5150 voor van halen.

BramVersteeg
30 april 2004, 18:41
Het zou met die gear van je goed moeten lukken. Ik ben helemaal niet into 80's maar met die spulletjes kun je volgens mij bijna elk geluidje maken. Maar als het alleen om instellingen gaat enzo. Geen idee :lol: :???:

nla0079
30 april 2004, 20:29
Ik heb zo'n half jaar geleden de hand kunnen leggen op een volledige box 80s hardrock (Dokken, Alcatrazz, ... enzovoorts) en er ging een nieuwe wereld voor me open (ben geboren in 1972 en heb de golf dus net gemist). Als je't mij vraagt, is't niet zozeer een kwestie van deze of gene versterker, maar een bepaalde vorm van productie: veel delay, compressie... Ik heb hier een album van White Lion dat klinkt alsof alles bij de eindmix door een reverb-pedaal is gepompt - het lijkt wel of die gatsen in de Alpen staan te spelen :P !

wimmeltje
1 mei 2004, 08:55
Ik vind het gitaar geluid eerlijk gezegt wel erg cool van dokken. Ik hoor er ook veel chorus in zitten. Ik heb zelf geen compressor maar ik zal eens achter eentje aan gaan en kijken of ik ook een geluid kan krijgen ala dokken en van halen. Ik geloof dat ik ergens op intenet een schema heb gezien van de setup van van halen. Ff zoeken en kijken wat hij er allemaal tussen heeft liggen.

nla0079
1 mei 2004, 13:00
Wimmeltje, ik heb hier een special issue liggen van een Japans gitaarmagazine over George Lynch (gitarist van Dokken), met enorm veel info mbt versterkers, effecten, settings e.d. Als je mee een adres bezorgt scan en mail ik een en ander :wink:

Chiel
1 mei 2004, 19:35
Je staat er versteld van wat je allemaal uit een Voodu valve kunt halen :o . Puur de 80' sound!

Ik heb nu overigens zo'n EMG 81 in mijn gitaar geinstalleerd. Een beetje Harmonizer en delay op de Intellifex, dwars door de Soldano SP77 heen en je zit midden in de 80'!!! :wink: . Dat is denk ik het grootste geheim. Actieve elementen en een subtiel Harmonizer effect.

nla0079
1 mei 2004, 22:43
OK, hier zijn DE definitieve George Lynch settings...nu de vingers nog :-?

Mr. Scary (http://www.hanaji.net/images/msc.jpg)
Kiss of Death (http://www.hanaji.net/images/kod.jpg)
Tooth and Nail (http://www.hanaji.net/images/tan.jpg)

kokeleko
2 mei 2004, 00:22
George Lynch is echt super Wimmeltje, maar met je GP3 tje kom je een heel eind, ik houdt er zelf ook van , en ik heb met mijn setje bijna net zo'n sound.
Dual delaytje af en toe wat chorus en een TS , voila.

kokeleko
2 mei 2004, 10:16
Plaatje van Mr.Scary zijn huidig rack.

http://img2.imageshack.us/img2/4540/georgelynch.jpg

wimmeltje
2 mei 2004, 14:14
Ik ben al een stukje verder met mijn geluid. Ik heb in mijn les paul ook EMG 81 zitten alleen geen Tube sceamer in mijn rek. Heb ik vroeger wel gehad maar aangezien ik dat niet gebruikte eruit gehaald. Delay gebruik ik eigenlijk ook niet meer zoveel. Ik zal eens weer wat meer met delay gaan spelen. De chorus die erin zit vind ik trouwens ook wel erg tof.
Ik zie touwens in zijn rek ook weer een line modeler zitten (tweede van boven) en een POD XT Pro.

Wat zijn trouwens ongeveer je setting op je GP3 voor de sound??

kokeleko
2 mei 2004, 21:24
Settings Gp3

Treble 12:03
Middle 12:00
Bass 12:03

Beide gains op kwart over , Brite =On

2/50/2 , Voicing actief, Presence op 12 uur en Depth op 12 uur.

En natuurlijk de ik :-D

wimmeltje
3 mei 2004, 07:35
Settings Gp3

Treble 12:03
Middle 12:00
Bass 12:03

Beide gains op kwart over , Brite =On

2/50/2 , Voicing actief, Presence op 12 uur en Depth op 12 uur.

En natuurlijk de ik :-D

Heej Ko, Ik kom idd erg dicht in de buurt. Klinkt echt super vet. Heb het alleen helaas nog nog op hoog volume kunnen testen maar dat gebeurt ook nog wel. Thanks thanks thanks....

kokeleko
3 mei 2004, 08:42
Zal bij jou ook anders klinken , ik heb een EL34 eindtrap, en jij een KT88?

wimmeltje
3 mei 2004, 10:12
Zal bij jou ook anders klinken , ik heb een EL34 eindtrap, en jij een KT88?

Yup, Ik heb 8 KT88 pitten gloeien. Maar klinkt erg vet. Heb ook wat met delay settings zitten spelen hier en daar wat chorus erbij. Heb weer mijn Mod Pro in mijn rek zitten. En vlammen met die hap. Ik denk trouwens ook dat je met een marshall JMP-1 ook erg ver komt om dit geluid te creeren.

ieme
3 mei 2004, 16:33
hey kokeleko van welke site heb jij die foto van Mr Scary?

wimmeltje
4 mei 2004, 13:58
hey kokeleko van welke site heb jij die foto van Mr Scary?

Ik denk uit zijn prive collectie. Wat vinden jullie trouwens van de gitaren van Lynch??