PDA

View Full Version : fretten aftekenen => max. afwijking?



Kjiratsiekoedel
30 april 2004, 16:13
Ik ben nu een aftekenoefening aan het doen. Maar is toch wel lastig om 103,05mm netjes af te tekenen als je potlood 0,5mm is.

Ik denk erover om alles af te ronden op 0,5mm.

Maar wat voor afwijking is aanvaardbaar? 0,5mm moet wel kunnen denk ik en 1mm lijkt me wat veel. Waar ligt de grens?? Of moet ik meet in procenten gaan denken?

Desperado
1 mei 2004, 01:01
Ik zou een mesje gebruiken voor het aftekenen en geen potlood,zit je eerder op 0,1/0,2mm lijn dikte en dus hooguit de helft als afwijking tov de volgende fret.
Een afwijking van 0,5 lijkt me veel te veel om eerlijk te zijn...

Nog een tip: niet fret voor fret werken maar eerst de hoogste dan de laagste en dan de middelste aftekenen,dan bv de fret die tussen de hoogste en middelste ligt etc etc (zo kan je steeds 2 kanten opmeten en evt afwijkingen minimaliseren.

Kjiratsiekoedel
1 mei 2004, 08:49
ok, dat met het mesje is handig!!!

verder deed ik al aan alle kanten opmeten.

als ik een schuifmaat gebruik, en moet bijvoorbeeld 239,68mm aftekenen, dan is dat lastig. de schuifmaat heeft een precisie van 0,05. Dus ik ik rond af naar 239,7mm

fred dons
3 mei 2004, 08:54
je kunt ok doen wat PRS deed, een schaallengte kiezen die het makkelijker maakt af te meten (25 inch)

goede site hiervoor
http://www.dougsparling.com/software/fretcalc/
en
http://www.buildyourguitar.com/resources/fretcalc/jscrptclc.htm

wat ik gedaan heb is de fret afstand eerst af tekenen op een langstuk stevig papier en dit heb ik op de toets gelijmd, maakt het een stuk makkelijker om de lijntjes te zien :wink:

fred dons
3 mei 2004, 08:56
of als je het echt makkelijk wil doen , een voorgezaagde toets kopen bij warmoth :D

Kjiratsiekoedel
3 mei 2004, 08:57
die truc ken ik, maar dat vind ik niet leuk

fred dons
3 mei 2004, 13:28
niet leuk is een hals moeten weg gooien omdat je de intonatie niet goed
krijgt vanwege 1 fretje dat een halve mm afwijkt 8-)

zelfs met frets al uitgetekend op de toets gebruik ik nog een fretmal om de afstanden juist te krijgen (te koop bij rockinger en stew mac)
als dit je eerste hals ik zou ik zeker niet de gok nemen dat je frets niet helemaal goed komen (als je fret verkeerd crowned kan hij al vals gaan klinken door een licht afwijkende intonatie, kun je nagaan wat er gebeurt als 1 of meerdere frets afwijken)

Kjiratsiekoedel
3 mei 2004, 18:13
kan je geen kopietje maken van zo'n mal?? :D

ik snap het nut, maar ik ga voor de low budget... en wil natuurlijk wel een goed product. Dus het product mag niet lijden onder het low budget.

Maar om een mal te kopen voor €40 vind ik toch net iets teveel.

Ik ga wel eerst voor mezelf zo'n mal maken. of iets dat erop lijkt. Een halve mm afwijking lijkt me nu ook wat teveel, maar enige afwijking is toch niet te vermijden. Met of zonder mal. (of je moet een lasergestuurde zaag hebben).

Kjiratsiekoedel
3 mei 2004, 21:30
mijn mal gaat al ergens op lijken.

hij wordt een fenderscale en 'toevallig' heb ik hier een strat liggen. als ik hem ermee vergelijk komt hij bijzonder goed overeen.

Kjiratsiekoedel
4 mei 2004, 16:07
JIPII

hij klopt.

ik heb mijn mal op een balk gezet en vervolgens met spijkers een brug en topkam gebouwd. en een erg primitieve locking tuner, maar het werkt allemaal!!!!

Vervolgs een klassieke G-snaar op G gestemd en met een spijker als fret gekeken of alle posities kloppen door telkens te kijken welke noot er verscheen op mijn tuner. En jawel, telkens een nette halve noot omhoog en hij deed het dus perfect.

Met wat geduld lukt dus zelf een mal maken best wel!!!

Kjiratsiekoedel
4 mei 2004, 22:00
de mal is af en is te bewonderen op mijn site met een prachtig (test)verslag erbij

fred dons
5 mei 2004, 12:38
je steekt er echt heel moeite in !!

:)


overigens 1 kleine waarschuwing, een nylon snaar kan qua intonatie meer hebben dan een stalen snaar dus voor de veiligheid zou ik hem ook nog
een keer checken met een stalen snaar. Je zou de spijker dan als slide kunnen gebruiken om te kijken of je goed zit zit of mischien iets moet opschuiven
hoe ga je trouwens verder met je mal, ga je hem als lineaal gebruiken?

Kjiratsiekoedel
5 mei 2004, 12:51
Met wat moeite gaat het helemaal lukken!!!

ja, als lineaal en op zich was het gewoon een hele vingeroefening. Ik weet nu hoe ik de fretten goed kan aftekenen

Squier4ever
7 juli 2004, 22:50
Eej Kjiratsiekoedel,
je gitaar word eg supervet. ik zou hem in glanzend zwart verven en de switch onderaan! :-D