PDA

View Full Version : fretten aftekenen => afwijking?



Kjiratsiekoedel
2 mei 2004, 12:16
ik nu bezig met een aftekenoefening.
Ik gebruik geodriehoek, schuifmaat, lineaal en natuurlijk een vulpotlood.

1. Maar nu vroeg ik me af wat voor afwijking tolerabel is. 1mm lijkt me wat veel, maar kan 0.5mm wel ? ? ?

2. Zijn er ook nog tips wat betreft het aftekenen van de frets? Ik heb al de tip gekregen om ze af te tekenen met een mesje (geeft dunnere lijn) en natuurlijk vanuit verschillende punten de plaats bepalen (bv.afstand vanaf topkam&afstand vanaf 12e fret). Nog meer tips?

heeres gitaarbouw
5 mei 2004, 11:47
De manier die je beschrijft is een prima manier om fretposities af te tekenen.

Je moet proberen de afwijking kleiner dan 0.25 mm te houden. Met enig oefenen op afvalmateriaal en goed (scherp) gereedschap moet het lukken.

Succes!

Kjiratsiekoedel
5 mei 2004, 12:01
is gelukt!! de afwijking zit denk ik niet verder dan 0,1mm, best netjes lijkt me zo.

general.failure
27 juli 2004, 11:15
Uit ervaring (fijnmechanica) weet ik dat je geen kettingmaten moet gebruiken, maar alles vanuit 1 punt moet meten (topkam), dus dat idee met die schuifmaat werkt alleen als hij heel lang is.
Het kan dan wel zo zijn dat je de afstand tussen 2 frets heel nauwkeurig kunt afkrassen, maar elke fret ben je altijd iets onnauwkeurig, en die worden bij elkaar opgeteld, waardoor de toon verloopt over de hals. Als er toevallig 1 fret afwijkt is dat met wat kunst en vliegwerk wel te corrigeren, maar bij een doortelfout zitten ze op een gegeven moment allemaal fout en dat is verschrikkelijk veel (en vervelend) werk om te corrigeren.

Hoe dan wel? (i.m.h.o.)
Ik werk met een stalen liniaal met 0.5mm verdeling die ik met lijmklemmen tegen de middenlijn van het fretboard klem, waarna ik kleine streepjes zet:
als afteken-materiaal gebruik ik eerst een balpoint (potlood maakt krassen, stift zuigt in hout, balpoint heeft fijne lijn en krast niet als je niet te hard duwt)
Daarna controleer ik eers 2x ;-)
daarna zet ik een scherp breek-mesje kleine schrapjes voor de exacte locatie.
Met een stevige blokhaak (een winkelhaak met 1 dikke zijde, die langs het fretboard geleid) trek ik daarna deze lijnen door over de hele breedte.

Daarna vijl ik met een driehoekig vijltje deze snede breed genoeg voor de zaag.
Als je direct met een zaag begint, wordt deze niet geleid door de lijn, en heb je kans dat het verloopt, of dat je uit het midden van de lijn zaagt.

Op deze manier ben je wel even bezig maar volgens mij wel met het best haalbare resultaat. (een freesbank is natuurlijk een stuk beter...)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Greetz

blimb
10 november 2005, 20:23
Ben over dit soort onderwerpen nu ook aan het nadenken ... maar ik begrijp toch niet helemaal goed hoe je dat doet ... een nek is volgens mij niet een rchte lat .. dus wat heb je dan aan een winkel haak... althans (ik ben bezig met met te orienteren op het maken van een basgitaar ) de nekken van de meeste basgitaren en volgens mij ook wel electrische gitaren zijn smaller bij fret 1 dan bij fret 12 ... of maak je eerst de krassen en lijm je daarna het fretboard op de rest van de nek .. (zoal je misschien begrijpt zit ik nog in een orientatie fase en denk proces)

Mattia
14 november 2005, 18:59
Als je geen pre-slotted toets koopt, en/of geen template systeem aanschaft (StewMac of LMI verkopen die dingen), kun je het makkelijkst aftekenen als de 'blank' voor je toets gewoon nog recht is. Afmeten, vanaf een enkel punt, exacto mesje om het te markeren werkt goed, dan met de winkelhaak precies rechte lijnen trekken, dat inzagen, dan de 'taper' aanbrengen.

Maargoed, ik vind het dus echt flink wat gedoe om alles precies uitgemeten te krijgen, zo met de hand, dus heb ik maar een StewMac mitre box aangeschaft, met template. Kost wat, maar je hebt ook wel wat. Ik zie het gewoon als investering, kan ik nog decennia mee vooruit als ik een beetje oppas.