PDA

View Full Version : Verschil soleren thuis en live



HaTim
29 april 2004, 16:33
Wanneer ik thuis op mijn multitrack een solo inspeel klinken de noten vol. Ik kan met singlenotes en zonder effecten makkelijk de solo dragen. Live gaat dit veel moeilijker. Waarschijnlijk vanwege het band, bekkens and background gaan er allerlei nuances en details verloren. De single-noten klinken al snel lullig en ik moet al rap licks op meerdere snaren of akkoordensolos spelen om de solo te kunnen dragen. Veel distortion is geen optie, het is rhythm & blues. Hoe kan ik thuis de livesituatie schapen zodat ik de moeilijkere live-solosituaties kan oefenen. Of hoe kan ik live de gemakkelijkere thuissituatie imiteren?

Nemesis
29 april 2004, 16:47
je kan effecten gaan proberen erbij te gooien, bijvoorbeeld een reverb of compression/sustainer...

HaTim
29 april 2004, 16:54
Toch blijft met bekkengeweld en saxbackground de solo met compressie/reverb niet overeind, al scheelt het wel ietsje.

SiNiSTRaL
29 april 2004, 16:57
booster?
gewoon zorgen dat je harder als de rest staat :D

Nemesis
29 april 2004, 18:21
is wel zo ja, als je dan toch gitarist bent moet je je ook als een gedragen, lekker hard zetten die zooi en schijt hebben aan de rest :D

SuperLeadPlexi
6 mei 2004, 15:13
ik weet niet hoe je de reverb hebt ingemixed maar misschien helpt het als je de level van de reverb wat minder inmixed. Hierdoor komt je eigen geluid wat meer naar voren. Als je live speelt is er vaak in de ruimte zelf al een galmpie aanwezig. In dat geval zou ik de reverb er helemaal uitknikkeren.

Shaggy
8 mei 2004, 14:47
Als je met een solo met distortion niet door de rest heen komt is er iets mis met je geluidstechnicus live, of je muzikanten leven alleen op de wereld. Muziek is vaak samenspel en ik denk dat het daar aan ligt. Je collegamuzikanten moeten hun velocity wat verlagen en jij je volume iets verhogen als je de solo begint (expressiepedal???) 8-)

Hempo
8 mei 2004, 15:07
dynamiek!