PDA

View Full Version : iemand die wil beginnen met gitaar spelen



evelien21
29 april 2004, 15:03
hallo allemaal,

heb vandaag een oude akoestische gitaar gevonden maar hij is heel erg vals, hoe kan ik hem stemmen? En is het erg moeilijk om te leren gitaar spelen?

groeten evelien

AntY
29 april 2004, 15:18
bovenin zitten van die knopjes. als je daar aan draait trek je snaar aan of laat je m wat losser. hoe losser hoe lager de toon, hoe strakker hoe hoger de toon.

je moet m zo stemmen dat als je van een snaar het 5e vakje indrukt, de snaar daaronder precies dezelfde toon voortbrengt.

natuurlijk je nog wel weten hoe hoog je de eerste snaar moet hebben; gebruik een stemapparaat, piano keyboard of iets anders. stemvork?

Anavrin
29 april 2004, 15:40
als je dat niet hebt, dan kun je ook de 2e snaar van boven (de 1 na dikste) gelijkstemmen met de kiestoon van de telefoon. Die toon die je dan namelijk hoort is precies een A. Je kan misschien nog het beste naar de gitaarwinkel gaan, en een pakje nieuwe snaren erop laten leggen (want die erop zitten zullen wel dof klinken, of heel roestig zijn).

Buzz
29 april 2004, 15:46
met alle respect Anavrin: de kiestoon van de telefoon is geen A....

Anavrin
29 april 2004, 15:59
zeg dat ook ff tegen forummers Nocki, Neg K3, Gerben v Nazareth en Writer. Ik bedoel wel de kiestoon van een vaste telefoon hè!

Blijepanda
29 april 2004, 17:05
Volgens mij is de kiestoon geen A inderdaad. Nu nog even een raad aan de topicstarster: als je net begint met gitaar spelen, en je wil er serieus mee doorgaan, dan doe je er goed aan om nieuwe snaren en een stemapparaatje te kopen.

evelien21
29 april 2004, 17:27
hallo allemaal,

heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik laat zaterdag nieuwe snaren op zetten, en hopen dat het dan beter gaat. Is er ook nog een site waar alle noten en grepen opstaan van de gitaar?

groetjes evelien

Blijepanda
29 april 2004, 18:08
www.looknohands.com/chordhouse

of download guitar pro 4.