PDA

View Full Version : Iemand die wil beginnen met gitaar spelen



evelien21
29 april 2004, 15:00
hallo allemaal,

ik heb een oude gitaar gevonden op de zolder van een vriend, hij is heel erg vals. Hoe kan ik dit ding stemmen? ik heb er helemaal geen verstand van. en is gitaar spelen makkelijk te leren?

groeten evelien

Ron4ld
17 mei 2004, 16:57
hallo daar,

ik ben sinds 2 maanden bezig met gitaarspelen. Ik krijg er nu al geen genoeg van :D of het moeilijk is? nee voor mij op dit moment nog niet, het kost alleen wel heel veel tijd om goed te kunnen spelen (heb ik me laten vertellen, maar ik geloof ze graag!).

toen ik mijn gitaar had gekocht had ik geen idee hoe ik dat ding moest stemmen! navraag leerde mij dat ik een stemapparaat kon gebruiken (ong. € 18,- bij de muziekwinkels) dit apparaatje zet je simpel weg gewoon aan, je slaat je 1e snaar aan en wanneer het groene lampje brand is de snaar goed gestemd (en zo ga je alle snaren af). brand er een rood lampje dan moet je hem doormiddelvan stelknoppen (zo noem ik ze maar) zodat de snaar losser of strakker komt te zitten. Het apparaat geeft aan of ie te hoog of te laag is afgestemd. Er is ook een andere manier en dat is de snaar op elkaar af te stemmen. hierbij stem je de snaren op basis van de vorige snaar waarbij je begint met de 6e (lage E, bovenste) snaar. persoonlijk vindt ik dat stem apparaatje een wonder omdat je gitaar eigenlijk telkens opnieuw moet stemmen en met dat apparaatje is dat snel gepiept :D

Ik hoop dat je dat wat op weg helpt.

groetjes,

Ronald

soup
17 mei 2004, 17:59
off topic: hoe kan het nu dat er bij jou 0 berichten staan terwijl je er juist 1gepost hebt :-?

Ron4ld



Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 0

birt
17 mei 2004, 19:13
idd, stemapparaatje is handig

die dingen noemen trouwens tuners of stemsleutels of mechanics of stemmekanieken.... er zijn veel namen voor :)

Javaca
17 mei 2004, 21:27
Er zijn ook online stemapparaten.

(vond dit erg handig toen ik ergens moest spelen en de batterijen van die van mij waren op en die van de bassist lag thuis)

IndiepoprockJesse
17 mei 2004, 22:54
Er zijn ook online stemapparaten.

(vond dit erg handig toen ik ergens moest spelen en de batterijen van die van mij waren op en die van de bassist lag thuis)

dan wordt het voor jouw tijd op gehoor te leren stemmen..

Jesse//

SBloke
19 mei 2004, 22:24
http://www.fenderplayersclub.com/tuner/tuner.htm

Welke snaar welke is lijkt me ook duidelijk...


:-D

Lion
20 mei 2004, 10:08
Mooie site'je SBloke! Dank je.

abbys
25 mei 2004, 18:19
dan wordt het voor jouw tijd op gehoor te leren stemmen..




....niet iedereen kan dat direct hoor :-? dat beetje sarcasme vond ik er teveel aan, wonderboy

arpeggioman
29 mei 2004, 00:48
Leren spelen is iets wat je het best aan de muziek school kunt doen is wel vrij prijzig maar dan heb je ook wat. ( ik doe het namelijk ook nu zo'n jaar) Het gaat het snelst als je professioneel les krijgt logisch maar kijk hoe snel het gaat ligt eraan hoe ver je wilt gaan wil je simpele liedjes leren dan ben je met een paar maanden uit geleerd maar als je voor akkoorden gaat en verschillende technieken wilt leren zul je tog 2/3 jaar moeten lessen. Ik zeg altijd in principe ben je nooit uitgeleerd. En dan stemmen je hebt 6 snaren als je nu van boven af aan begint zet je je vinger achter het vijfde spalkje je slaat de snaar aan dan de volgende die eronder ligt die moeten hetzelfde klinken. Daarmee ga je door tot de derde snaar alleen de vierde snaar moet je het vierde hokje nemen inplaats van het vijfde en de eerste snaar moet je even vragen of iemand de lage e even voor je wil spelen dan komt het aardig goed maar het kan ook zijn dat je snaren gewoon niet goed meer zijn.

arpeggioman
29 mei 2004, 00:48
Leren spelen is iets wat je het best aan de muziek school kunt doen is wel vrij prijzig maar dan heb je ook wat. ( ik doe het namelijk ook nu zo'n jaar) Het gaat het snelst als je professioneel les krijgt logisch maar kijk hoe snel het gaat ligt eraan hoe ver je wilt gaan wil je simpele liedjes leren dan ben je met een paar maanden uit geleerd maar als je voor akkoorden gaat en verschillende technieken wilt leren zul je tog 2/3 jaar moeten lessen. Ik zeg altijd in principe ben je nooit uitgeleerd. En dan stemmen je hebt 6 snaren als je nu van boven af aan begint zet je je vinger achter het vijfde spalkje je slaat de snaar aan dan de volgende die eronder ligt die moeten hetzelfde klinken. Daarmee ga je door tot de derde snaar alleen de vierde snaar moet je het vierde hokje nemen inplaats van het vijfde en de eerste snaar moet je even vragen of iemand de lage e even voor je wil spelen dan komt het aardig goed maar het kan ook zijn dat je snaren gewoon niet goed meer zijn.

arpeggioman
29 mei 2004, 00:51
Leren spelen is iets wat je het best aan de muziek school kunt doen is wel vrij prijzig maar dan heb je ook wat. ( ik doe het namelijk ook nu zo'n jaar) Het gaat het snelst als je professioneel les krijgt logisch maar kijk hoe snel het gaat ligt eraan hoe ver je wilt gaan wil je simpele liedjes leren dan ben je met een paar maanden uit geleerd maar als je voor akkoorden gaat en verschillende technieken wilt leren zul je tog 2/3 jaar moeten lessen. Ik zeg altijd in principe ben je nooit uitgeleerd. En dan stemmen je hebt 6 snaren als je nu van boven af aan begint zet je je vinger achter het vijfde spalkje je slaat de snaar aan dan de volgende die eronder ligt die moeten hetzelfde klinken. Daarmee ga je door tot de derde snaar alleen de vierde snaar moet je het vierde hokje nemen inplaats van het vijfde en de eerste snaar moet je even vragen of iemand de lage e even voor je wil spelen dan komt het aardig goed maar het kan ook zijn dat je snaren gewoon niet goed meer zijn.

Hempo
29 mei 2004, 11:44
ik zou m 3x posten