PDA

View Full Version : open C-tuning



hans hiemstra
3 april 2002, 21:29
weet iemand hoe ik mijn gitaar in een open C tuning kan krijgen. voor het tunen heb ik een Korg tuner die alleen de standaard notaties herkent (E,A,D,G,B,A)en de flats. wie kan mij helpen.

pimmetje
4 april 2002, 12:32
standaard: EADGBE
open C: CGCGCE
Dus de G-snaar en de hoge E kan je gewoon stemmen met je Korg zoals altijd. Daarna gaan we bezig:

- De A-snaar kan je ook met je Korg stemmen, want dat wordt een G.

- Je kan dan gemakkelijk de D-snaar op C stemmen door "5e fret A-snaar = open D-snaar" of "flagiolet 5e fret A-snaar = flagiolet 7e fret D-snaar.

- Op exact dezelfde manier kan je de B-snaar op C stemmen: "5e fred G-snaar = open B-snaar" of "flagiolet 5e fret G-snaar = flagiolet 7e fret B-snaar"

- De lage E-snaar moet nu nog naar C. Dit kan door de D-snaar (nu C) als vergelijkingssnaar te gebruiken: "flagiolet 12e fret E-snaar = open D-snaar" of "flagiolet 5e fret E-snaar = flagiolet 12e fret D-snaar". Je kan hier ook gewoon open D-snaar en open E-snaar met elkaar vergelijken, maar houdt dan wel rekening met een octaaf verschil.

AllodoX
7 april 2002, 12:40
EADGBE ?

je bedoelt.. EADGCF... je staat tenslotte in 4ths gestemd..

pimmetje
7 april 2002, 14:45
EADGCF is theoretisch logischer, maar voor akkoorden is EADGBE handiger. Ik weet niet of er een andere (op theorie gebaseerde) reden is dat EADGBE standaard stemming is geworden. Het lijkt me echter gewoon een praktische keuze geweest, meer niet.

AllodoX
7 april 2002, 17:43
hrm.. mjah ik heb 'm in BEADGC staan :smile:
een lage B is wel fijn voor jazz en rock :smile:

Plus omdat je met een B een enorme bak mogelijkheden extra krijgt.. kan ik op die manier beter muziek schrijven, en m'n gitaarspel mooie met met m'n bass kan combineren :smile:

pimmetje
7 april 2002, 22:33
BEADGC ?... cool.
Wat voor dikte snaren gebruik je daarvoor?

AllodoX
13 april 2002, 18:00
'k heb een standaard setje Ernie Ball Powerslinkies ( stainless steel ).. die zijn 11 - 14 - 18p - 28 - 38 - 48
en toen heb ik nog een losse 56 stainless erbij gekocht ( 3 euro )

Ik heb de 11 gebruikt als schilderij-ophangertje :wink: