PDA

View Full Version : welk gitaarsnoer, en heeft het veel invloed?



diengeman
28 april 2004, 18:16
ik hoor wel eens dat een gitaarsnoer veel invloed op de sound heeft. is dit zo? en welk gitaarsnoer raden jullie aan? ik speel op een gibson les paul custom en een ibanez artist over een marshall jcm2000 dsl100.

Negative K3 fan
28 april 2004, 18:22
gewoon een goede spectraflex of monster cabvle ofzo. Neem er iig een met levenslange garantie.

The Mule
28 april 2004, 20:11
Ik heb zelf erg goeie ervaringen met Planet Waves instrumentkabels...

Kjiratsiekoedel
28 april 2004, 20:31
vereisten:
-goede lengte (3 meter is minimum)
-soepel (tegen draadbreuk en is gewoon handiger)
-geshield/afgeschermd (tegen ruis)

onzin:
-gouden puntje
-zuurstofvrij

onhandig:
-telefoonkabel/spiraal

MarshallSG
28 april 2004, 20:50
ik heb 15 jaar geleden 2 wirlwinds gekocht a 40 gulden p/s nog nooit problemen gehad en ik gebruik ze nog steeds :))

Nicci
28 april 2004, 23:11
ik hoor wel eens dat een gitaarsnoer veel invloed op de sound heeft.

veel is een groot woord. een kabel werkt min of meer als een Equalizer. de ene kabel klinkt helderder dan de ander.

Blijepanda
28 april 2004, 23:45
Ik gebruik zelf meestal kabels van Tasker, en die bevallen me goed.

Punt
28 april 2004, 23:52
Fatsoflex made by Spectraflex voor warme sound met toch veel detail

BartL
29 april 2004, 00:02
Ik ben ook van plan 1 of 2 nieuwe kabels te gaan kopen (minimaal 6 meter). Als ik het goed begrijp moet ik zoeken naar kabels van Whirlwind, spectroflex...ennuh...

Zoiets?

http://www.whirlwindusa.com/inst01.html

sash
29 april 2004, 00:12
Ik gebruik uitsluitend spectraflex kabels voor gitaar naar pedalen en van pedalen naar amps quantums, puur vanwege de stugheid.

Spectraflex is lekker soepel en is gewoon wat makkelijker in gebruik. Zijn vrijwel onsloopbaar (zelfs voor mij) en hebben de meest neutrale geluidsoverdracht in tegenstelling tot bijvoorbeeld monster cables.

Kabels moeten in mijn mening niets toevoegen (zoals bij george L meer hoog), maar ook niets wegnemen.

Quantum van pedalen naar amps omdat ze zo stug zijn. Ik vind ze vrijwel onbruikbaar als gewone gitaarkabel, maar voor op de vloer zijn ze heel handig. Niet kapot te trappen en blijven op hun plek liggen omdat ze 1240 kilo wegen.

BartL
29 april 2004, 00:32
Waar kan ik spectraflex krijgen?

http://www.georgelynch.com/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=101 ...teringjantje :o

sash
29 april 2004, 01:02
Bij de betere detailhandel :D


Serieus, Wave World had ze, maar ja... die zijn failliet. Verder zou ik het niet weten eigenlijk. Feedback heeft alleen Stagg, Quantum en wat rare merken.

BartL
29 april 2004, 01:11
Bassstrings.nl verkoopt 5,5 meter fatsofex (incl. 2 rechte pluggen) van sptectrtctrtflex voor 55 euro. Is dat erg duur...of valt dat mee?

sash
29 april 2004, 01:20
Ik had een 7 meter spectraflex tweed kabel voor 52 euro bij Wave World, dus ja is duur :)

BartL
29 april 2004, 01:43
In USA zijn die dingen veel goedkoper, scheelt zeker 50%. ALs ik nou 2 kabels wil hebben, is het dan voordelig om ze daar te bestellen? (Zijn er eigenlijk internet-winkels die kabels naar EU verschepen? :-?

sash
29 april 2004, 02:21
Denk het wel. Er zijn genoeg winkels die ook pedalen van 75 dollar verschepen, dus waarom geen kabels.

Dat verhaal veranders als je maar 1 batterij wilt hebben ofzo, maar voor kabels is dat goed te doen.

LordRiffenstein
29 april 2004, 07:54
gewoon een goede spectraflex of monster cabvle ofzo. Neem er iig een met levenslange garantie.

Monster Cable sucks, behalve de garantie is het niks. Heb zelf jaren Monster gebruikt en eens vergeleken met wat andere merken en dan valt die snel door de mand naar mijn mening.

Spectraflex is goed, je kan ook bv zelf een kabel in mekaar knutselen. Kijk ook eens nr Klotz, Belden en Cordial, allemaal zeer degelijke kabel die niet veel hoeft te kosten. Ik gebruik momenteel Belden en die kostte me 15euro voro 10m, zelfs mijn drummer hoorde het verschil en vond de Belden stukken beter dan de Monster :o


veel is een groot woord. een kabel werkt min of meer als een Equalizer. de ene kabel klinkt helderder dan de ander.

Nicci speaketh the truth, verschillende kabels klinken anders, de truuk is die kabel te vinden die JIJ het beste vindt!!


Spectraflex is lekker soepel en is gewoon wat makkelijker in gebruik. Zijn vrijwel onsloopbaar (zelfs voor mij) en hebben de meest neutrale geluidsoverdracht in tegenstelling tot bijvoorbeeld monster cables.

Kabels moeten in mijn mening niets toevoegen (zoals bij george L meer hoog), maar ook niets wegnemen.

Ik veronderstel dat je George L vergeleken hebt met Spectraflex en dat met George L je meer hoog hebt. Dit wil niet zeggen dat George L hoog toevoegd, een kabel kan niet toevoegen wat er niet is, het lijkt me eerder dat die Spectraflex meer hoog filteren dan George L waardoor het lijkt alsof GL meer hoog heeft. Maar zoals gezegd, je moet zelf bepalen wat voor jouw setup het beste klinkt.

LordRiffenstein
29 april 2004, 07:55
gewoon een goede spectraflex of monster cabvle ofzo. Neem er iig een met levenslange garantie.

Monster Cable sucks, behalve de garantie is het niks. Heb zelf jaren Monster gebruikt en eens vergeleken met wat andere merken en dan valt die snel door de mand naar mijn mening.

Spectraflex is goed, je kan ook bv zelf een kabel in mekaar knutselen. Kijk ook eens nr Klotz, Belden en Cordial, allemaal zeer degelijke kabel die niet veel hoeft te kosten. Ik gebruik momenteel Belden en die kostte me 15euro voro 10m, zelfs mijn drummer hoorde het verschil en vond de Belden stukken beter dan de Monster :o


veel is een groot woord. een kabel werkt min of meer als een Equalizer. de ene kabel klinkt helderder dan de ander.

Nicci speaketh the truth, verschillende kabels klinken anders, de truuk is die kabel te vinden die JIJ het beste vindt!!


Spectraflex is lekker soepel en is gewoon wat makkelijker in gebruik. Zijn vrijwel onsloopbaar (zelfs voor mij) en hebben de meest neutrale geluidsoverdracht in tegenstelling tot bijvoorbeeld monster cables.

Kabels moeten in mijn mening niets toevoegen (zoals bij george L meer hoog), maar ook niets wegnemen.

Ik veronderstel dat je George L vergeleken hebt met Spectraflex en dat met George L je meer hoog hebt. Dit wil niet zeggen dat George L hoog toevoegd, een kabel kan niet toevoegen wat er niet is, het lijkt me eerder dat die Spectraflex meer hoog filteren dan George L waardoor het lijkt alsof GL meer hoog heeft. Maar zoals gezegd, je moet zelf bepalen wat voor jouw setup het beste klinkt.

fred dons
29 april 2004, 08:51
George L's voegen geen hoog toe, ze laten meer hoog door (de kabel is passief dus kan niets toevoegen)

ik gebruik en George L's en Fatsoflex (de laatste ziet er steviger uit maar ik heb tot nu toe geen problemen met mij GL gehad), de eerste keer met GL was inderdaad schrikken omdat het geluid veel scheller leek maar nadat ik mijn versterker anders had ingesteld was dat probleem ook weg.
De GL laat gewoon meer signaal door en het verschil met goedkopere kabels is dus net alsof er altijd een deken over je versterker heeft gehangen.

Maiden Michiel
29 april 2004, 08:55
Ik vind Klotz ook wel relaxed

Kjiratsiekoedel
29 april 2004, 09:04
je kan ook naar de electronicaboer.

en dan vraag je om 5 meter gitaarkabel
dan krijg je dat
en 2 pluggen
en dan lekekr solderen

=> very much cheaper

SiNiSTRaL
29 april 2004, 09:30
wat een gelul allemaal :)
ik gebruik gewoon quantum (volgens mij ook levenslange garantie, niet dat daar in de praktijk bij enig merk wat van terecht komt...) iets van 3,5 meter ofzo, heb m nu zo'n 3 a 4 jaar, is al wat soepeler geworden, en dat stugge en 1400 kili wegen vind ik ook wel iets overdreven :D
zijn gewoon goeie kabels...

BartL
29 april 2004, 09:54
...ok spectraflex uit de USA. Nu nog een winkel vinden 8-)

gerrekat
29 april 2004, 09:57
HAHAH wat voor sneor ik ook neem zelfs die van € 50 ik verslijt ze als de pest altijd draadbreuken ik haat die dingen!

de een klinkt beter dan de andere, maar de goedkopere klinken echt niet altijd slecht heb nu de duurste die ze verkopen bij feedback was geloof ik € 30 voor een 6 meter kabel, maar ik veerwacht over een maand of wat wel weer een nieuwe te moeten kopen!

Blijepanda
29 april 2004, 10:21
Kijk ook eens nr Klotz, Belden en Cordial, allemaal zeer degelijke kabel die niet veel hoeft te kosten.

Cordial is zeker weten goed. Ik heb toen ooit eens een kabel van Cordial gekocht omdat m'n oude stuk was. Het verschil was duidelijk om het zacht uit drukken.

BartL
29 april 2004, 11:55
2 "Cordial Gitarrenkabel TOP 9m CSI9PP" voor 70 euro...?

Nicci
29 april 2004, 15:22
Kabels moeten in mijn mening niets toevoegen (zoals bij george L meer hoog), maar ook niets wegnemen.
.

het lijkt me stug dat een kabel iets toevoegt.

Robbert
29 april 2004, 15:41
Ik gebruik zelf Canare GS-6, heb daar wat meters van over laten vliegen. Erg prettige kabel, niet zo eng dus als George-L's, zeer goede mantel. Is alleen vrij stug maar dat vind ik niet storend.

Gebruik Switchcraft jacks: simpel maar goed.

SiNiSTRaL
29 april 2004, 16:54
Kabels moeten in mijn mening niets toevoegen (zoals bij george L meer hoog), maar ook niets wegnemen.
.

het lijkt me stug dat een kabel iets toevoegt.


sssst, laat die jongen nou in de waan dat ie er verstand van heeft :P

birt
29 april 2004, 16:54
ik heb cordial kabel, die is goed

SiNiSTRaL
29 april 2004, 16:55
HAHAH wat voor sneor ik ook neem zelfs die van € 50 ik verslijt ze als de pest altijd draadbreuken ik haat die dingen!

de een klinkt beter dan de andere, maar de goedkopere klinken echt niet altijd slecht heb nu de duurste die ze verkopen bij feedback was geloof ik € 30 voor een 6 meter kabel, maar ik veerwacht over een maand of wat wel weer een nieuwe te moeten kopen!

quantum al eens geprobeerd?

IndiepoprockJesse
29 april 2004, 17:10
ik denk dat je opzich wel het verschil kan horen per snoer.. maar ik denk dat dat voornamelijk tussen prijsklasses ligt en niet zozeer tussen de bepaalde snoeren in 1 prijsklasse... daarnaast.. je zou het misschien alleen op studio niveau kunnen horen en live maakt het denk ik nog minder uit..

Jesse//

Nicci
29 april 2004, 17:18
ik denk dat je opzich wel het verschil kan horen per snoer.. maar ik denk dat dat voornamelijk tussen prijsklasses ligt en niet zozeer tussen de bepaalde snoeren in 1 prijsklasse... daarnaast.. je zou het misschien alleen op studio niveau kunnen horen en live maakt het denk ik nog minder uit..

Jesse//

helaas, je hoort het. ook binnen dezelfde prijsklasse. volgens mij heeft het heel simpel met de weerstand van de kabel te maken.

geen idee wat je met studio-nivo bedoelt. . . . . .

in ieder geval: je hoort het overal. ook in de studio.

The Thumb
29 april 2004, 20:03
George L's voegen geen hoog toe, ze laten meer hoog door (de kabel is passief dus kan niets toevoegen)

ik gebruik en George L's en Fatsoflex (de laatste ziet er steviger uit maar ik heb tot nu toe geen problemen met mij GL gehad), de eerste keer met GL was inderdaad schrikken omdat het geluid veel scheller leek maar nadat ik mijn versterker anders had ingesteld was dat probleem ook weg.
De GL laat gewoon meer signaal door en het verschil met goedkopere kabels is dus net alsof er altijd een deken over je versterker heeft gehangen.

Fred,

die Fatsoflex is van spectraflex toch? zijn die niet te stug voor gebruik tussen gitaar en je 1ste effect? Of valt dat erg mee?

hadv
29 april 2004, 20:46
sinds wanneer is waveworld failliet
volgens mij hebben ze alleen het filiaal in rijswijk gesloten

toch ? :???: :???: :???: :???:

kun je altijd nog naar culemborg :o

Mark S
29 april 2004, 21:36
sinds wanneer is waveworld failliet
volgens mij hebben ze alleen het filiaal in rijswijk gesloten

toch ? :???: :???: :???: :???:

kun je altijd nog naar culemborg :o

ik ben er van de week nog geweest (Rijswijk)

Het viel me wel op dat de zaak rommelig was en een zeer 'cheapo'assortiment (Adonis en wat 2e-hands rommel etc.) had terwijl ik altijd gewend was aan een nette zaak en mooie spullen bij Waveworld :???:

IndiepoprockJesse
29 april 2004, 21:51
ik bedoel.. live heb je toch vaak te maken met een PA system dat veel gebruikt is en gewoon niet die kwaliteit heeft als zoals je op een cd hoort.. dus hoor je dan nog het verschil tussen kabels in al dat geweld?!

Jesse//

Stitch
29 april 2004, 21:52
Ben ik nou 1 van de weinige die het totaal geen ruk uitmaakt welke kabel ie gebruikt? Okeej, van die dunne brom kabels heb ik ook geen behoefte aan, maar voor drest.....misschien zou ik dat eens moeten doen :-D

Kjiratsiekoedel
29 april 2004, 23:02
Ben ik nou 1 van de weinige die het totaal geen ruk uitmaakt welke kabel ie gebruikt? Okeej, van die dunne brom kabels heb ik ook geen behoefte aan, maar voor drest.....misschien zou ik dat eens moeten doen :-D

nee hoor, ik heb gewoon knalblauw, vaag merk, 3 meter, flexibel, en met afscherming

Speeddemon
30 april 2004, 00:25
heb gebruikt/gebruik:
Tasker
Cordial
Monster Rock
George L

heb gehoord (in redelijk goede pure test-omgeving met Bogner Shiva):
Monster Jazz
Fatsoflex
Planet Waves

Planet Waves is geen haar beter dan Tasker, maar wel 2x zo duur.
George L lijkt meer hoog te hebben, maar dat ligt aan de 'beroerde' concurrentie.

Monster Jazz wil ik ooit nog eens hebben voor in de studio. Cordial is voor t dagelijks gebruik en repetitie-hok erg o.k., maar pluggen schroeven snel los. Fatsoflex vond ik wel o.k., maar aan de prijs (voor wat ie bood, zeg maar Tasker met meer hoog), en uiteindelijk is m'n main cable van gitaar naar effecten Monster Rock geworden, tussen de effecten George L en zelf-gesoldeerde Tasker/Neutrik en naar amp weer Tasker (en soms Cordial als ik lui ben).

Ik snap niet trouwens waarom Yoeri zegt dat Monster ruk is. Ik vond t echt de beste kabel voor live (relatief meer mid en laag-mid punch). Dat t gouden pluggen zijn, doet me weinig. Is namelijk alleen maar van belang als de contacten waar je m insteekt ook goud zijn. Dan is t inderdaad een verbetering. (voordat jullie gaan schreeuwen "broodje aap!", ik studeer deze shit. Goud geleidt beter, mits gecombineerd met goud. Goud + Nikkel (of zilver) zou zelfs wel eens nare oxiderende problemen kunnen geven.

Anyway, Fatsoflex best o.k., Tasker erg leuke betaalbare kabel (18 euro voor 6m), Planet Waves overpriced (ook al is dat knopje handig, om 'poppen' tegen te gaan als je je kabel uit je gitaar trekt met je amp nog open), George L=ideaal voor tussen de effecten, ik zou er alleen geen gitaarkabel van willen. Ook niet van de dikkere.

AntY
30 april 2004, 01:51
goud is zachter. asl je je kabel vaag unplugget ( ;) ) slijt dat spul eraf en hou je de slechte onderlaag over. kan dus beter gewoon nikkel nemen, behalve voor speakerkabel etc. : dingen die je er zeldemn uithaalt

musicmaniac
30 april 2004, 09:31
Ok, dus een goeie gitaarkabel helpt je geluid te verbeteren... Maar hoe zit het dan met de andere kabels? Eentje vanaf je effecten naar de versterker, twee voor je effecten die in je loop staan, alle korte stukjes tussen de effecten... moet je die dan ook niet allemaal gaan vervangen?

Lucky
30 april 2004, 10:02
Had vd haar geen fatsoflex?

of was dat slechts een tijdelijk gebeuren voor hem.
Ik heb daar een snoer gekocht voor beduidend minder (weet niet meer precies hoeveel....ik dacht ergens in de dertig)

diengeman
30 april 2004, 10:40
ik denk dat al die andere kabels net zoveel invloed heeft, omdat daar ook gewoon het gitaarsignaal door komt die verder naar de versterker gaat. en de snoeren die van en naar de effecten in de loop gaan, zijn volgens mij nog veel belangrijker. daarom heb ik zelf het liefst zo min mogelijk effecten. het liefst helemal niets. daarom verkoop ik m'n Boss SD-1, Ibanez TS-9 en Pearl CH-2 ook. aan m'n 2 kanaals DSL100 heb ik in principe genoeg. door heel zacht aan te slaan en m'n volume wat dicht te draaien heb ik ook nog een "clean kanaal". dus een overdrive, of een boost heb ik niet meer persee nodig. alleen kan je met een pedaal nog wat meer effect geven dan dat je met het aanslaan, en dichtdraaien van je volume kan. de Pearl chorus zit ik nog over te twijfelen of ik die wel weg doe, omdat een chorus toch wel lekker is. maar ja, helemaal geen effecten klinkt beter, en er zit een goede reverb op m'n versterker. daarom inversteer ik liever in een heel goed gitaarsnoer en een top naar speaker -snoer. daarom vind ik een buizenmarshall ook zo lekker, omdat die heel aanslag-gevoelig is.

Speeddemon
30 april 2004, 10:58
Diengeman, 't is eigenlijk andersom. De kabel die van gitaar naar je eerste effect gaat is t belangrijkst. Waarom? Omdat die een hele andere impedantie en spanning 'uitstuurt' dan tussen de effecten onderling. Ooit wel eens gezien dat de meeste effecten een ingangsimpedantie van 500k tot 1Mega Ohm hebben, terwijl de uitgangsimpedantie vaak rond de 10k-100k hooguit ligt.

Je moet er voor zorgen dat je gitaarsignaal zo puur bij je eerste effect wordt aangeleverd, en voor de rest zou je best wel veel mindere kabel kunnen gebruiken. Maar goed, d'r is een verschil tussen minder en minder. Als je tussen al je effecten Hosa hebt liggen en je vervangt dat door George L weet je ook niet wat je hoort.

diengeman
30 april 2004, 11:11
he speedemon, welke kabels raad jij mij aan van de gitaar naar effecten of versterker, tussen de effecten, van effect nar versterker, en van top naar speakerkast? het belangrijkste is dat ze goed klinken, zo puur mogelijk. het mag redelijk wat geld kosten, mar moet ook z'n geld ward zijn. ik heb trouwens ook tussen 2 effecten een plug i.p.v. een snoer. dus een plug met aan weerzijden een plug zeg maar. is een kabel volgens jou beter dan zon plug? of is deze plug ideaal omdat je zo heel weinig verlies hebt omdat er geen kabel tussenzit?
ik las trouwens ook dat je een japanse SD-1 zoekt. ik verkoop er 1. wat wil je er voor geven? of heb je interesse in m'n TS-9?

Thom TK
30 april 2004, 15:05
Ik gebruik Tasker.
Ik heb verder geen ervaring met kabels, maar is dit een goede kabel? (hij is niet erg duur iig)

ToTaL FaKe
30 april 2004, 16:49
het is zoon beetje de beste in die prijsklasse

Diedo
30 april 2004, 17:17
is tasker niet microfoonkabel? nouja boeiend, als het maar lekker klinkt...

Speeddemon
30 april 2004, 23:02
Diengeman, als jou SD-1 nog compleet met doosje en boekje is, dan ben ik zeker geinteresseerd (ben beetje verzamelaar, dus doosje en boekje is wel van belang).

Tja, ik heb zelf ook een stel van die dubbelpluggen, gewoon handig. Kan me niet echt voorstellen dat dat veel signaal verlies geeft.

Verder zou ik zeggen: gitaar naar effecten: fatsoflex, Tasker of Monster. tussen effecten George L (klinkt super en is vooral heel handzaam: kleine pluggen=weinig verloren ruimte op pedalboard), van effecten naar amp Tasker.

Tasker maakt microfoonkabels, speakerkabels, instrumentkabels, net zoals Cordial, alleen Tasker is handgesoldeerd in Italië en gebruikt naar mijn mening veel fijnere en degelijkere Neutrik-pluggen dan die op Cordial.

Antoon
1 mei 2004, 02:16
Als je veel speelt (bedoel optreedt) kom je er vroeg of laat achter dat BETROUWBAARHEID van een kabel belangrijker dan alles is. De tijd dat ik snoeren bij me had waarvan ik niet helemaal wist of ze goed waren heb ik heel lang geleden achter me gelaten. Mijn ervaring is dat gewone Neutrik pluggen met een professioneel microfoonsnoer prima werkt. Het enige waar ik op let is dat het snoer GEEN stroeve rubberen mantel heeft want zo'n snoer trek je altijd kapot na een tijdje. Verder, als de mantel rekbaar (elastisch) is trek je hem ook kapot omdat de signaaldraad niet rekbaar is. Glad stug plastic als mantel werkt voor mij het beste.

Als je een ongebufferd signaal gebruikt zou ik niet meer dan zo'n 4 meter gebruiken en voor de effecten een passieve router gebruiken. Ik probeer altijd te voorkomen dat ik permanent 20 pluggen in mijn signaalbaan heb, ook al zijn de effecten true by-pass.

Er staan regelmatig vergelijkende tests van gitaarkabels in amerikaanse tijdschriften. Meestal komt George L als beste eruit. Dat spul is volgens mij redelijk standaard laboratorium signaalkabel, want ik gebruikte die zelfde kabel ook om oscilloscopen enzo met amphenol connectors aan te sluiten. Die dikke George L bevalt me ook goed als gitaarsnoer, al weet ik nog niet goed hoe betrouwbaar/geleidend dat schroefsysteem op de langere termijn is.

LordRiffenstein
1 mei 2004, 09:15
Die dikke George L bevalt me ook goed als gitaarsnoer, al weet ik nog niet goed hoe betrouwbaar/geleidend dat schroefsysteem op de langere termijn is.

Niets houd je tegen om er degelijke pluggen aan te solderen, werkt prima :-D

diengeman
1 mei 2004, 18:07
doos en boekjes heb ik niet bij de SD-1. en ik geloof dat het een taiwanner is. het is een gele

Chiel
1 mei 2004, 20:07
Niet alleen de kabel, maar vooral de constuctie is van crusiaal belang voor je sound. Normale gitaarkabels hebben een kern en een mantel waarbij de kern voor het signaal en de mantel voor de gound wordt gebruikt.

Duurdere kabels (bijv. Planet Waves) gebruiken een shielded Twisted pair, waarbij de getwiste paren voor het signaal en de gnd worden gebruikt, terwijl de mantel er omheen enkel als afscherming wordt gebruikt van de signaal voerende kant. Hiervoor wordt dus de afscherming aan één kant van de kabel met de gnd-voerende ader verbonden. Snappen jullie het nog :oops: .

Verschil hoor je wel degelijk. Hoor je het niet? dan heb je of iets aan je oren of je hebt een beroerde setup. In mijn rack (Ernst Fliek/ VHT/ Bagend) hoor je in ieder geval wel degelijk iedere verandering in de kabelconfiguratie.

Voor mijn rack en pedalenboard gebruik ik nu getwiste Tasker kabels met Neutrik pluggen en als instrumentenkabel gebruik ik een Planet Wave (ong. 35 euro p/6m). De genoemde Tasker kabels kost amper meer als bijv. de GeorgeL, terwijl de Neutrik pluggen zelfs nog goedkoper zijn. Goede bekabeling hoeft dus absoluut niet per definitie een fortuin te kosten!

BartL
3 mei 2004, 17:57
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3013003/sid/!18121995/quelle/listen

Dit is toch best redelijk wat kabel voor je geld...of heb ik het mis? Ik denk dat ik me hier 2 van ga kopen. (2x negen meter moet voldoende zijn :o )

Ik kan er natuurlijk ook 1 of 2 zelf maken. Losse kabel & losse pluggen. Iemand tips hiervoor? (Merk, type, type pluggen) Waar kan ik dit krijgen?

BartL
3 mei 2004, 20:16
Nou, heb eens ff een tijdje lopen zoeken...maar ik heb echt geen idee welke kabel ik moet kiezen en waar ik hem kan kopen :???:

...help :roll:

the sure thing
3 mei 2004, 20:33
... Juke Box in Boekel helpt je verder, anders zijn er nog wel andere zaken. Een andere vraag: is de dunne kabel-versie van George L geschikt voor podiumgebruik?

BartL
3 mei 2004, 22:44
Nou, ik heb naar een stuk of 6 winkels in NL mailtjes gestuurd. Voor info over prijzen van de wat betere merken per meter (en of ze die zooi überhaupt per meter verkopen). Het enige wat ik weet :) is dat er Neutrik pluggen opkomen. Die heb ik nu ook al en bevallen me prima.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31367

Laurens314
4 mei 2004, 13:06
Heb me nooit zo bezig gehouden met gitaar kabels, maar over het algemeen zou ik zeggen dat:

1. korter is beter (ivm signaal verlies en pickup van storings signalen/brom/ruis)

2. aangezien de ingangs and uitgangs impedance hoog is, is een relatief laag capaciteits cable nuttig (om een vlakke transfer van frequentie te behouden). Daarintegen is de series weerstand (en induktance) vrij onbelangrijk, ik zou Ni plug gebruiken ipv Ag vanwege slijtage.

3. Een gitaar kabel moet construtief goed zijn. Let erop, als je zittend speelt (zoals thuis), dat de connector aan de gitaar kant niet steeds op de stoel rust, koop dan liever een met een 90graden plug.

Als je een verschil hoord tussen kabels, koop gerust diegenen dat het moiest klink.

P.S. Ik gebruikt dagelijks kabels van Huber&Suhner van 200-300 euro voor een halve meter kabel (wel met connectors) - gespec'ed tom 18GHz, maar voor gitaar lijken ze me niet zo handig...

HaTim
6 mei 2004, 10:06
De beste gitaarkabel is geen gitaarkabel, maar dat kan helaas niet. Neem daarom als test je kortste kabeltje. Zo hoort dus de beste lange gitaarkabel ook te klinken. Je zal zien dat je in sommige gevallen behoorlijk wat aan geluid/feel inlevert.

Tubefreak
9 mei 2004, 13:49
Belangrijkste eigenschap is inderdaad de capaciteit (pF/m). Deze moet zo laag mogelijk zijn. Het verschil hierin kan enorm zijn. 35pF/m is erg goed, maar de meeste kabels zijn 100pF/m of hoger. Dat betekent dus dat 3 meter van een goede kabel net zoveel signaal verlies heeft als 1 meter van een slechte!

Vandaar dat de keus van kabel belangrijke invloed kan uitoefenen op je geluid. Wat Chiel schreef over kabels met dubbele bedrading en aparte afscherming is erg goede informatie om je geluid ruis armer te maken.

Ik heb op mijn website nog wat meer info staan, dus als je zin hebt om te lezen: http://www.tubefreak.com/cablesbuf.htm

Maarten

BartL
9 mei 2004, 13:52
Hmm....mijn cordial heeft 70 pF/m. Kan ik da nook wel gebruike met 2 x 9 meter kabel.

The Thumb
9 mei 2004, 18:39
ik weet natuurlijk niet op wat voor podia je speelt, maar vraag me sowieso af wat je in hemelsnaam met 2x9 mtr moet? lange termijn investering voor je toekomstige optredens in de kuip? :-D

Antal
9 mei 2004, 18:53
Is toch handig! Dan kun je tijdens het spelen naar de bar lopen voor bier zonder uit te pluggen :D

The Thumb
9 mei 2004, 19:06
Is toch handig! Dan kun je tijdens het spelen naar de bar lopen voor bier zonder uit te pluggen :D

dat wordt toch voor je gehaald? :-D

Diedo
9 mei 2004, 19:16
Hmm....mijn cordial heeft 70 pF/m. Kan ik da nook wel gebruike met 2 x 9 meter kabel.

en hoe meet je dat dan? ik heb hier wel een multimeter liggen...

Antal
9 mei 2004, 19:21
Hmm....mijn cordial heeft 70 pF/m. Kan ik da nook wel gebruike met 2 x 9 meter kabel.

en hoe meet je dat dan? ik heb hier wel een multimeter liggen...

Dat heeft hij niet gemeten. Dat staat gewoon op de site van cordial. Wat ik me wel afvraag, als de capaciteit idd zo belangrijk is, waarom zetten zo weinig fabrikanten hiervan dan de specs op hun site. Heb het alleen bij cordial kunnen vinden. Beetje lastig vergelijken lijkt me.... :???:

BartL
9 mei 2004, 19:42
Omdat Cordial een goed merk is :razz:


...waarom 9 meter? Gewoon...lang genoeg :-D

Diedo
9 mei 2004, 19:47
volgens mij is 5 meter al meer dan genoeg... en als je nu nog over toneverlies gaat zeuren dan weet je wel waardoor het komt lijkt me... tering 2x9m... ieder zn ding natuurlijk, maar ik snap het gewoon neit

sash
9 mei 2004, 19:52
volgens mij is 5 meter al meer dan genoeg... en als je nu nog over toneverlies gaat zeuren dan weet je wel waardoor het komt lijkt me... tering 2x9m... ieder zn ding natuurlijk, maar ik snap het gewoon neit

Ik heb een 7 meter kabel aan me gitaar hangen en kom vaak nog te kort. On stage niet, maar ik heb dan weer de neiging om niet alleen naar de bar toe te lopen, maar er ook op te klimmen. Dan heb je wel wat metertjes nodig soms.

Van m'n pedalen naar amps heb ik 6 meter kabel lopen en zelfs daar kom ik soms te kort. Tis natuurlijk wel een metertje omhoog bij een Marshall stack en dan hou je vaak maar 5 meter over. Wil daar dus nog een metertje of 3 bij, als reserve, mocht het een keer nodig zijn zeg maar. Ik hou graag altijd wat over :)

Diedo
9 mei 2004, 20:52
ja als je het zo bekijkt zit er wel wat in, maar 2x9 vind ik nog steeds erg veel... :)

Robbert
9 mei 2004, 20:54
Belangrijkste eigenschap is inderdaad de capaciteit (pF/m). Deze moet zo laag mogelijk zijn. Het verschil hierin kan enorm zijn. 35pF/m is erg goed, maar de meeste kabels zijn 100pF/m of hoger. Dat betekent dus dat 3 meter van een goede kabel net zoveel signaal verlies heeft als 1 meter van een slechte!


Je hebt gelijk, maar.. staar je ook weer niet blind op die capaciteit. Ter vergelijking, de tonecap in een Fender strat is 0.022Mf.

BartL
9 mei 2004, 21:00
ja als je het zo bekijkt zit er wel wat in, maar 2x9 vind ik nog steeds erg veel... :)
Dat valt trouwens heel erg mee...ik speel zonder effecten. Gitaar gaan rechtstreeks in de versterker. Toen ik met effecten speelde had ik in principe ook 9 meter kabel. 6 van gitaar naar effecten en 3 van effecten naar versterker. Dus met een betere kabel zal mijn geluid er alleen op vooruitgaan denk ik zo :)


Edit: @Diedo: Begrijp me niet verkeerd...het gaat over twee kabels van elk 9 meter, waarvan ik er maar één tegenlijk gebruik.
Wist niet of ik dat duidelijk had gezegd :roll:

Diedo
9 mei 2004, 21:30
ah dat wordt al een stuk beter :) haha

BartL
9 mei 2004, 22:12
:-D

Dacht je dat ik met 18 meter kabel speelde of wat? :-D :-D

...dan hoor ik m'n versterker niet meer, zo ver kan ik er dan vanaf staan :cool:

The Thumb
9 mei 2004, 22:53
:-D

Dacht je dat ik met 18 meter kabel speelde of wat? :-D :-D

...dan hoor ik m'n versterker niet meer, zo ver kan ik er dan vanaf staan :cool:

dat dacht ik eerlijk gezegd ook, 9 meter van gitaar naar effecten en 9 meter van effecten naar amp, vandaar ook bovenstaande vraag...

BartL
9 mei 2004, 23:11
Heb het nog eens nagelezen. Het lijkt idd als of ik 2 kabels tegenlijk gebruik... :oops:
Foutje :razz:

Tubefreak
26 juni 2004, 08:36
Van mijn gitaar naar pedalboard is 9 meter en van mijn pedalboard naar rack is 12 meter. Ik speel op verschillende (kern)podia in NL waaronder bijvoorbeeld ook de grote zaal van 013. Met minder dan 12 meter van pdlbrd naar rack redt je het daar amper.

Nu heb ik ruim voldoende om mijn snake naar mijn rack netjes neer te leggen zonder dat ik er over struikel en kan ik ook nog van mijn pdlbrd naar mijn rack lopen. Want ik moet natuurlijk wel bij mijn rack kunnen als het moet.

Wel gebruik ik een speciale buffer die in mijn gitaarkabel zit, zodat mijn signaal vanaf mijn gitaar gebufferd is. Dus ondanks de enorm lange kabels, geen signaal verlies voor mij.

Ik heb vele bandjes gezien die in 013 voor eerst op het grote podium kwamen spelen en zich hadden vergist. Die stonden dan ook enorm te klungelen met hun backline om het maar net voor elkaar te krijgen. Lekker handig ja!

Daarnaast moet ik het voor mijn geluid toch niet hebben van mijn versterker. Mijn oren horen meer geluid van voren dan van achteren, dus ik zorg er voor dat ik een goed monitorgeluid heb. Da's veel handiger als je het mij vraagt. Kan mijn versterker wel harder zetten, maar voor een beetje goede zaalmix is een goede balans op het podium erg belangrijk!

Maarten

Chroxy
26 juni 2004, 10:04
ik wil waarschijnlijk een nieuwe kabel gaan halen: op het moment heb ik 1 wat dikkere kabel die gaat van mijn gitaar naar het effectenpedaal en van het effecten pedaal gaat een dunnere kabel (die ik geleend heb) naar de versterker. Als ik dan distortion aan heb en ik sla niks aan, dan maakt het een enorm lawaai (brommen) en een noise gate helpt niet.

ik wil een proel stage kabel gaan kopen.. is dat wat..?

lennartengel
27 juni 2004, 13:50
Die "welke kabels" topics blijven maar terug komen... Mwah, ik moet toch nieuwe hebben dus ga maar eens advies opvolgen en kwaliteit kopen...

Ik denk dat ik tussen amp en effecten george l wil, lekker makkelijk knippen schroeven klaar... Maar moet ik dan de .155 of de.225? Wat is het verschil? En van gitaar naar effect... Ik zou een moord doen voor een kabel die niet gaat krullen! Is die fatsoflex dan een goed idee? Iemand daar ervaringen mee?

Robbert
27 juni 2004, 14:50
George-L niet knippen, maar snijden met een vers Stanley mes!

lennartengel
27 juni 2004, 16:44
oke, zal 't onthouden. Snijden met een zeeeer scherp mes. Maar welke??? De 155 of 225, en waarom? De dunne is natuurlijk makkelijker te snijden :lol:

The Thumb
27 juni 2004, 19:42
ik heb een paar weken geleden mijn pedalboard voorzien van "de dikke". Absolute aanrader: ze laten veel meer van je hoog intact en geven je geluid veel meer definitie. De dikke zijn wat minder buigzaam dan de dunnere, maar als je ze alleen op je board hebt maakt dat niet zoveel uit.

...en ook de dikke zijn goed te snijden...

Robbert
27 juni 2004, 20:08
Thumb, heb je die 225 ook qua tone vergeleken met de 155? Ik denk dat daar geen tot heel weinig hoorbaar verschil in zit.

Het verschil tussen de bekende kleurenkabeltjes en duurdere varianten is zeker te horen.

Javaca
27 juni 2004, 21:02
Ik wil weleens zo'n krulsnoer proberen.
Waar zijn die dingen te krijgen?

Lucky
27 juni 2004, 21:13
ik hoorde ook niet zoveel verschil tussen de dikke en de dunne varianten.

voor mij: dunne GeorgeL op mijn board, een spectraflex van mijn board naar mijn amp en een dikke GeorgeL of een korte spectraflex tussen mijn board en mijn gitaar.

Bluesbreaker
27 juni 2004, 21:22
[quote="Javaca"]Ik wil weleens zo'n krulsnoer proberen.
[quote]

me too, maar ik heb ze ook nog niet gevonden

The Thumb
27 juni 2004, 21:47
Thumb, heb je die 225 ook qua tone vergeleken met de 155? Ik denk dat daar geen tot heel weinig hoorbaar verschil in zit.

Het verschil tussen de bekende kleurenkabeltjes en duurdere varianten is zeker te horen.

mijn post was wat onduidelijk, ik maakte een vergelijking tussen de dikke george l´s en de ´huis, tuin en keuken´ kabeltjes, niet tussen de dikke en dunne george l´s

Robbert
27 juni 2004, 23:22
mijn post was wat onduidelijk, ik maakte een vergelijking tussen de dikke george l´s en de ´huis, tuin en keuken´ kabeltjes, niet tussen de dikke en dunne george l´s

Dat verwachtte ik al, maar misschien had je zowel de 225 als de 155 geprobeerd...

jaywalker
27 juni 2004, 23:27
Ik wist niet dat die tasker snoeren best goed waren. Ze klinken iig stuk beter dan die stag, fender, dunlop snoeren van me. Die snoeren laten idd minder hoog door dan die andere snoeren van me.


Ik denk dat ik de rest van mijn pedalen ook maar met die snoeren doe, omdat ik toch deze week bezig ga met mijn pedalboard.

Speeddemon
28 juni 2004, 14:20
betaalbaar en best o.k.=Cordial
betaalbaar en goed=Tasker
wat duur maar erg o.k.=Fatsoflex
asociaal duur maar echt goed=Monster

dat zijn mijn bevindingen.

Ik heb nu 6m Monster Rock tussen gitaar en board. Op m'n board zelfgesoldeerde Tasker/Neutrik en George L, tussen board en amp of Tasker of Cordial.

die George L (dunne) zijn sowieso ideaal op je board, omdat de pluggen (haakse) maar zeer weinig ruimte innemen.

Antal
28 juni 2004, 17:06
betaalbaar en best o.k.=Cordial
betaalbaar en goed=Tasker
wat duur maar erg o.k.=Fatsoflex
asociaal duur maar echt goed=Monster

Ok das duidelijk! Iemand enig idee waar je al dat spul kan kopen in de buurt van Rotterdam? Behalve Cordial (maar dan de goedkope variant) ben ik het nog nergens tegengekomen.

BartL
30 juni 2004, 00:12
Bij JukeBox Boekel heb ik de duurdere (Beste??) variant Cordial kabel gekocht. Ik betaalede voor 18 meter kabel & 4 neutrik pluggen 43 euro (INCL. verzendkosten). Prima kabel trouwens...

Antal
30 juni 2004, 01:25
Bij JukeBox Boekel heb ik de duurdere (Beste??) variant Cordial kabel gekocht. Ik betaalede voor 18 meter kabel & 4 neutrik pluggen 43 euro (INCL. verzendkosten). Prima kabel trouwens...

Ja ok, daar kan ik het bestellen, dat weet ik. Maar ik wil die dingen eerst wel eens proberen. Ik bedoel, ik wil best een hoop geld uitgeven voor een monsterkabel, maar dan wil ik eerst horen of ik zelf het verschil hoor. En dat gaat niet als ik het op internet bestel. Ik bedoel, als ik het niet hoor heb ik er ook geen geld voor over....

dejohan
30 juni 2004, 13:34
Ik snap niet waarom hier zoveel mensen zijn die kabels van 3 meter en meer gebruiken. Dat wordt na 1 repetitie toch 1 groot kluwen spaghetti?

Trouwens, de beste manier om je kabel lang te laten meegaan, is elke keer je nadat hem gebruikt hebt alle knopen en windingen er uit te draaien. No shit.

BartL
30 juni 2004, 13:57
Ik snap niet waarom hier zoveel mensen zijn die kabels van 3 meter en meer gebruiken. Dat wordt na 1 repetitie toch 1 groot kluwen spaghetti?
Uuhm...ik weet niet wat jij met zo een snoer doet. Ik gebruik snoeren van 9 meter en heb daar geen last van. Inderdaad altijd mooi en goed oprollen.

dejohan
1 juli 2004, 00:36
Ik snap niet waarom hier zoveel mensen zijn die kabels van 3 meter en meer gebruiken. Dat wordt na 1 repetitie toch 1 groot kluwen spaghetti?
Uuhm...ik weet niet wat jij met zo een snoer doet. Ik gebruik snoeren van 9 meter en heb daar geen last van. Inderdaad altijd mooi en goed oprollen.

Repetitiehok, 2 gitaren, 1 bas, 3 microfoons. Dat zijn dus 6 snoeren. Als je dan met snoeren van tien meter gaat zitten rondlopen, dan zit je binnen de kortste keren toch helemaal in de knoei? Bij ons kan je dan na de repetitie 1 grote knoop snoer uit elkaar gaan zitten rafelen.

Bonjour
1 juli 2004, 18:52
weet iemand waar je spectraflex in europa kan krijgen? of allemaal te bestellen vanaf hun site? en is het erg dat ik van versterker tot pedaaltjes een andere kabel gebruikt dan van effectjes tot gitaar?

alvast bedankt

BartL
1 juli 2004, 18:58
Ik snap niet waarom hier zoveel mensen zijn die kabels van 3 meter en meer gebruiken. Dat wordt na 1 repetitie toch 1 groot kluwen spaghetti?
Uuhm...ik weet niet wat jij met zo een snoer doet. Ik gebruik snoeren van 9 meter en heb daar geen last van. Inderdaad altijd mooi en goed oprollen.

Repetitiehok, 2 gitaren, 1 bas, 3 microfoons. Dat zijn dus 6 snoeren. Als je dan met snoeren van tien meter gaat zitten rondlopen, dan zit je binnen de kortste keren toch helemaal in de knoei? Bij ons kan je dan na de repetitie 1 grote knoop snoer uit elkaar gaan zitten rafelen.

Wij blijven altijd netjes op onze plek staan :razz:

dejohan
2 juli 2004, 13:48
Ik snap niet waarom hier zoveel mensen zijn die kabels van 3 meter en meer gebruiken. Dat wordt na 1 repetitie toch 1 groot kluwen spaghetti?
Uuhm...ik weet niet wat jij met zo een snoer doet. Ik gebruik snoeren van 9 meter en heb daar geen last van. Inderdaad altijd mooi en goed oprollen.

Repetitiehok, 2 gitaren, 1 bas, 3 microfoons. Dat zijn dus 6 snoeren. Als je dan met snoeren van tien meter gaat zitten rondlopen, dan zit je binnen de kortste keren toch helemaal in de knoei? Bij ons kan je dan na de repetitie 1 grote knoop snoer uit elkaar gaan zitten rafelen.

Wij blijven altijd netjes op onze plek staan :razz:


Waarom heb je dan een snoer van 10 meter nodig???????????????

dejohan
2 juli 2004, 13:48
Ik snap niet waarom hier zoveel mensen zijn die kabels van 3 meter en meer gebruiken. Dat wordt na 1 repetitie toch 1 groot kluwen spaghetti?
Uuhm...ik weet niet wat jij met zo een snoer doet. Ik gebruik snoeren van 9 meter en heb daar geen last van. Inderdaad altijd mooi en goed oprollen.

Repetitiehok, 2 gitaren, 1 bas, 3 microfoons. Dat zijn dus 6 snoeren. Als je dan met snoeren van tien meter gaat zitten rondlopen, dan zit je binnen de kortste keren toch helemaal in de knoei? Bij ons kan je dan na de repetitie 1 grote knoop snoer uit elkaar gaan zitten rafelen.

Wij blijven altijd netjes op onze plek staan :razz:


Waarom heb je dan een snoer van 10 meter nodig??!!