PDA

View Full Version : Eigen opname ipv met prof. studio



Hempo
28 april 2004, 13:49
Hallo mensen,

Ik speel in een bandje, gaat allemaal heel leuk enzo.
De behoefte komt nu om een keer echt iets goeds op te nemen. Nu is het zo dat de drummer zeer waarschijnlijk een elektronische drumkit gaat aanschaffen (voor de experts: Roland V pro series TD-20S-BK: http://www.rolandus.com/products/details.asp?CatID=5&SubCatID=22&ProdID=V-Pro%20Series&PageMode=15)

Drums zouden we in dat geval goed kunnen opnemen.
Mijn idee was: koop een goede gitaarmic erbij en neem daarbij het feit dat we bas en zang al prima kunnen opnemen op de PC, en je hebt, na een tijd expirimenteren en prusten in de zomervakantie, een goede opname.

De geluidskaart die (eventueel) gebruikt gaat worden is een hele goede - heb er geen verstand van verder, maar de vader van de drummer heeft fatsoenlijke apparatuur thuisstaan in de vorm van geluidskaart, PC, software, synterseizers en keyboards. Dus daar zal het niet aan liggen denk ik.

Is het realistisch te denken dat hier een lekkere opname uitrolt, en zo nee wat zie ik over het hoofd? En wat zijn eventueel de negatieve verschillen met een 'echte' studio?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

gr., Hempo

jelle
28 april 2004, 22:33
leuke opnames maken kunnen wel meer mensen, het is altijd leuk om jezelf terug te horen :)
houd er alleen rekening mee dat je nummer nooit zo powerfull gaat klinken als een "echte" CD. Verder heeft de kwaliteit van de instrumenten ook grote invloed op het nummer...

Frits van Mourik
29 april 2004, 01:24
>>hier preek ik ernstig voor eigen parochie:<<

Je zou kunnen overwegen, om de uiteindelijke mix in een "prof"-studio te doen. Je hebt dan het voordeel van een goede afluistering, een berg randapparatuur en een technicus, die meedenkt en wellicht eens een nieuw licht op dingen kan laten schijnen.
Goed mixen kan snel.
Omdat het dikke €'s kost, is de kans kleiner, dat je je verliest in allerlei gemierenneuk en is de kans groter, dat je èchte beslissingen zal (moeten) nemen.
Zo krijg je een vette mix met visie...

>>/preek<<

Frits

Hempo
29 april 2004, 12:49
Frits,
Laten mixen door iemand die daar goed in is lijkt me zeker een goede keus ja.

Bedankt voor de reacties

bert k
29 april 2004, 13:53
Mixen is net als gitaarspelen: je hebt een heleboel verdienstelijke amateurs, en maar een paar echte goeie... (en die zitten allemaal in een profi studio :) )

Negative K3 fan
29 april 2004, 16:43
>>hier preek ik ernstig voor eigen parochie:<<

Je zou kunnen overwegen, om de uiteindelijke mix in een "prof"-studio te doen. Je hebt dan het voordeel van een goede afluistering, een berg randapparatuur en een technicus, die meedenkt en wellicht eens een nieuw licht op dingen kan laten schijnen.
Goed mixen kan snel.
Omdat het dikke €'s kost, is de kans kleiner, dat je je verliest in allerlei gemierenneuk en is de kans groter, dat je èchte beslissingen zal (moeten) nemen.
Zo krijg je een vette mix met visie...

>>/preek<<

Frits

dat is natuurlijk ook een goede optie.

een leuke gitaarmic als een sennheiser md421 of shure sm57 is trouwens ook goed te gebruiken voor basgitaren en vocals. aangezien je het grootste gedeelte van de shit al hebt kost het je waarschijnlijk meer moeite dan geld, want je zult ook een beetje leuke ruimte enzo moeten vinden en er gaat een boel tijd inzitten.

Horus
29 april 2004, 20:10
Onthoud wel dat bijvoorbeeld een Shure SM57 best een goede mic is, maar om echt goed electrische gitaar op te nemen komt er toch vaak een bult meer bij kijken (zoals een twee condensator mic, en een stuk goed gemix). Voor zang is een Shure SM57 zeker niet professioneel genoeg (vind ik). Het ligt er natuurlijk aan waar je je standaard legt, maar verwacht niet dat mensen zullen zeggen "wow klinkt professioneel". Bovendien, zoals al eerder gezegt. Goed mixen is eigenlijk nog veel belangrijker, en zeker niet makkelijk. Het is niet alleen een kwestie van snoertje hier, snoertje daar, de rode knop in drukken en klaar is kees.

Negative K3 fan
29 april 2004, 23:49
ik heb overigens vaak overdonderende dingen gehoord met alleen een sm57, metallica bijvoorbeeld heeft ook alleen sm57s gebruikt voor een geruime periode dacht ik, neemt niet weg dat het altijd beter kan. Maar toch is het een redelijk begin...

Horus
30 april 2004, 12:08
Precies, zeker wat je zegt, een redelijk begin, totdat je verder wilt :-)

Ik heb een tijdje ook alleen een SM57 gebruikt, voor gitaar en zang, klonk best ok, zeker samen met wat samples en virtuele instrumenten. Maar toen hoorde ik een keertje een opname met een goede condensator mic en pfoe, toen was ik toch wel verkocht.

Hempo
1 mei 2004, 18:07
Mixen is net als gitaarspelen: je hebt een heleboel verdienstelijke amateurs, en maar een paar echte goeie... (en die zitten allemaal in een profi studio :) )

Dat geloof ik graag ja. Ik heb niet veel ervaring op dat gebied, maar goed mixen lijkt me zeker belangrijk.



>>hier preek ik ernstig voor eigen parochie:<<
>>/preek<<

Frits

dat is natuurlijk ook een goede optie.

een leuke gitaarmic als een sennheiser md421 of shure sm57 is trouwens ook goed te gebruiken voor basgitaren en vocals. aangezien je het grootste gedeelte van de shit al hebt kost het je waarschijnlijk meer moeite dan geld, want je zult ook een beetje leuke ruimte enzo moeten vinden en er gaat een boel tijd inzitten.
Wat is een leuke ruimte? Merk je hoorbaar verschil bij opnames in verschillende ruimtes (denk dat t gewoon in een redelijk klein kamertje met PC/apparatuur gaat gebeuren.


Onthoud wel dat bijvoorbeeld een Shure SM57 best een goede mic is, maar om echt goed electrische gitaar op te nemen komt er toch vaak een bult meer bij kijken (zoals een twee condensator mic, en een stuk goed gemix). Voor zang is een Shure SM57 zeker niet professioneel genoeg (vind ik). Het ligt er natuurlijk aan waar je je standaard legt, maar verwacht niet dat mensen zullen zeggen "wow klinkt professioneel". Bovendien, zoals al eerder gezegt. Goed mixen is eigenlijk nog veel belangrijker, en zeker niet makkelijk. Het is niet alleen een kwestie van snoertje hier, snoertje daar, de rode knop in drukken en klaar is kees.
De zangeres heeft een Shure Beta mic, geen idee of er nog een type/serie-naam/nummer mist.

Iedereen bedankt voor de reacties !

Horus
2 mei 2004, 12:47
In de studio word zang nooit met een dynamische microfoon opgenomen, omdat ze gewoon minder klinken. Dynamische microfoon zijn voor op het podium perfect, omdat ze minder gevoelig zijn, je lekker dicht in kan zingen en (vaak) kleiner zijn. In de studio word voor zang vrijwel altijd een grootmembraan condensator mic gebruikt, in een shockmount en met een pop-shield.

bert k
2 mei 2004, 15:37
+1
Ik heb een tijdje terug voor mijn simpele home-studiootje twee Behringer B2 mics gekocht, dat zijn heel betaalbare grootmembraan mics, en ik wist niet wat ik hoorde. Echt een heel grote stap vooruit, onvergelijkbaar met dynamisch. (Bij gebruik voor zang en spraak wel te verstaan. Voor een gitaaramp hang ik ook liefst een sm57)

Hempo
3 mei 2004, 19:50
Weet iemand hier hoeveel een grootmembraan condensator mic kost? en of het eventueel te huur is / 2ehands te koop.

Frits van Mourik
3 mei 2004, 23:36
Als je een echte topmicrofoon wilt, zou je er eentje kunnen huren bij Studio Lobbes: http://www.4design.nu/lobbes/
Een Neumann U87 kost daar 10 euro per dag.

Wil je een goed goedkoop alternatief, dan kan ik je de Behringer B 2 mkII aanraden; bij Feedback bijvoorbeeld voor 165 euro.

Super Slinky
4 mei 2004, 08:49
Het scheelt echt dat je een electronisch drumstel gaat opnemen want anders zit je met het probleem dat je allemaal microfoons bij de drums moet plaatsen en minimaal 8 tracks gelijktijdig moet kunnen opnemen.

Opnemen is ook een kwestie van experimenteren. Hoe plaats je de microfoons bij de versterkers, welk effect geeft dat, etc. Neem veel droog op zodat je later effecten kunt toevoegen.

De mix draagt veel bij aan het eindproduct. Je moet dan wel een goeie basis hebben.

Wij hebben zelf eerst alles opgenomen met de Yamaha 16 sporen AW G
In fases. Elke keer tussen door alle tracks, bijvoorbeeld de drums op 8 sporen, naar de computer weggescreven voor de uiteindelijke mix.

Onze 1e MP3 klinkt beduidend minder dan onze nieuwe samples, puur door ervaring met opnemen en met mixen.

Vergelijk eens de nieuwe en de oude samples. of de Nieuwe samples en de MP3 Alles is te vinden op de music pagina van onze site. Zie onderschrift.

Voor de gitaar hebben we 2 sennheiser E609 microfoons gebruikt.
Voor de zang een Behringer B1.
De bas en toetsen gingen rechtstreeks.

bert k
4 mei 2004, 11:48
Weet iemand hier hoeveel een grootmembraan condensator mic kost? en of het eventueel te huur is / 2ehands te koop.

Behringer B2 is tegen de €200,- B1 is dacht ik €135,- De B1 is nierkarakteristiek, de B2 is nier en omni, dus ook rondomgevoelig. Als je een stel microfoons wil vergelijken, ga dan naar www.studiohetpand.nl naar de bookmarks pagine, daar staat een microfoontest (helaas zonder prijzen, maar wel dure en goedkope mics door elkaar)

Je hebt ook hele goedkope van Samson of Superlux, maar die vallen toch wat tegen.

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 13:24
Hoho wacht even. Mixen is juist niet het belangrijkste van de opname.
Met een slechte opname kan je zoveel mixen als je wil, maar goed zal het nooit klinken.
Met een goede opname hoef je bijna niks te mixen, het mixen is dan alleen nog topping op de cake zeg maar.
Hier zit ook het grote verschil tussen zelf opnemen en in de studio. Zelf ben je alleen maar bezig met het corrigeren van de dingen die niet zo goed opgenomen zijn. Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar het ligt er geheel aan wat je er mee wilt doen met de uiteindelijke opname. Als het voor serieuze doeleinden is kan je er beter niet zelf mee beginnen. Ik ben zelf namelijk 3 jaar bezig en kom nu pas in de buurt van studiogeluid.
Je moet ook niet over het hoofd zien dat het belangrijkste bij het opnemen de drums is. Is die goed dan is het halve werk al gedaan. Maar ja als je dat zelf wil doen, ben je toch een stuk of 6 microfoons armer en een hoop oefening om de juiste setup te vinden.
Oh ja ik heb de Behringer B1 trouwens, mooi dingetje, kost inderdaad 135 euro. Maar vergeet niet dat je phantom power nodig hebt. Oftewel een mengtafeltje met die mogelijkheid. Dat geldt voor de meeste grootmembraan condensator mics.

Hempo
4 mei 2004, 18:03
Als je een echte topmicrofoon wilt, zou je er eentje kunnen huren bij Studio Lobbes: http://www.4design.nu/lobbes/
Een Neumann U87 kost daar 10 euro per dag.

Wil je een goed goedkoop alternatief, dan kan ik je de Behringer B 2 mkII aanraden; bij Feedback bijvoorbeeld voor 165 euro.
Tnx voor de tip! 10 euro per dag is te overzien.


Het scheelt echt dat je een electronisch drumstel gaat opnemen want anders zit je met het probleem dat je allemaal microfoons bij de drums moet plaatsen en minimaal 8 tracks gelijktijdig moet kunnen opnemen.

Onze 1e MP3 klinkt beduidend minder dan onze nieuwe samples, puur door ervaring met opnemen en met mixen.

Vergelijk eens de nieuwe en de oude samples. of de Nieuwe samples en de MP3 Alles is te vinden op de music pagina van onze site. Zie onderschrift.

Voor de gitaar hebben we 2 sennheiser E609 microfoons gebruikt.
Voor de zang een Behringer B1.
De bas en toetsen gingen rechtstreeks.
Je hoort verschil idd. Maar das met alles zo denk ik, hoe langer je iets doet hoe beter je er in wordt.
Drums zijn dus al (als ie m koopt) gefixt ja.

(..)

(..)
Wat is het verschil tussen de B1 en B2 ?

En natuurlijk een bedankt voor alle nuttige bijdrages :)

bert k
4 mei 2004, 18:48
De B1 is nierkarakteristiek, de B2 is nier en omni, dus ook rondomgevoelig. Voor het kleine prijsverschil (ik lees bij Frits dat de B2 al naar 165 is gezakt) zou ik voor de B2 gaan. Voordeel van een nier: minder last van achtergrondgeluid, richtbaar. Voordeel van omni: veel betere rechtere, opnames. Alle frequenties komen even hard door, bij nier heb je altijd een laag-mid bumpje als je dicht bij de microfoon zit. En de B2 kan dus allebei. (en 8-vormig, voor wat het waard is...)

Hempo
4 mei 2004, 19:14
De B1 is nierkarakteristiek, de B2 is nier en omni, dus ook rondomgevoelig

sorry ben een beetje een leek op dit gebied (zangmics e.d.), zou je me kunnen vertellen wat nier, omni is?

bert k
4 mei 2004, 19:45
Die termen komen uit het grafiekje dat aangeeft hoe een microfoon luistert.
Niervormig wil zeggen richtinggevoelig. Alle zangmics zijn nier, en de meeste studiomics ook. Dus de mic luistert vooral naar voren, wat minder naar opzij, en het minst naar achteren.
Omni is rondom gevoelig, dus hij luistert naar alle kanten even hard.

Hempo
4 mei 2004, 23:32
Ahja bedankt

Hempo
18 mei 2004, 16:42
Wat is een shure sm58 mic ?
En Jefe is dat wat?

Negative K3 fan
18 mei 2004, 17:00
shure sm58 is een bekend type microfoon dat veel door zangers enzo wordt gebruikt live, maar je kunht hem voor meer doeleinden gebruiken.

Frits van Mourik
19 mei 2004, 01:17
Ja hoor: door z'n conische vorm is een sm58 goed klem te slaan onder een open deur; voor niet te grote spijkers (tot 1,5") is het een prima hamer; het windscherm als theezeefje (wel knijper gebruiken); ik heb ook menigeen er een fles bier mee zien openen; mooi toch, zo'n all-round ding. Jullie weten vast nog wel meer toepassingen!

sleep_to_saturate
19 mei 2004, 11:37
:D

bert k
19 mei 2004, 13:45
het windscherm als theezeefje
Sowieso kan je van een gebruikt windscherm vol metalzangerspuug een krachtige bouillon trekken. Na de soep blijkt de SM58 ook nog eens meer hoge tonen op te nemen!
:-D

Hempo
20 mei 2004, 20:16
Goed leuk :)

Kan iemand mij een lijstje geven van:
a. de betere/beste gitaarmics, eventueel met prijzen
b. de betere/goede zangmics voor studiogebruik, eventueel met prijzen.

Bouke
21 mei 2004, 13:08
Hey Hempo,

Als je zelf wilt opnemen raad ik je aan ook eens wat te doen met een Pod(Xt) of iets dergelijks. Voor opnemen is het erg goed. Voordat je een amp goed gemic'ed hebt ben je wel even verder. Uiteraard moet je in de Podjes ook een beetje tijd stoppen, maar het werkt voor opnemen zeer goed. OOk voor zang en bass.

Groets,

Bouke

Hempo
30 mei 2004, 18:52
ik ben het overzicht een beetje kwijt van:
a. de betere/beste gitaarmics, eventueel met prijzen
b. de betere/goede zangmics voor studiogebruik, eventueel met prijzen

Bouke
31 mei 2004, 12:43
Hey Hempo,

Ik gebruik een Samson S12 als zangmic. Live en voor opnemen. Werkt goed, klint goed en is betaalbaar, ik geloof € 60,- oid bij Muziekcentrum Assen.

Groets,

Bouke

Hempo
31 mei 2004, 21:16
tnx zal er es ff kijken