PDA

View Full Version : Harddiskrecorder vraag



Jim Marshall
27 april 2004, 22:50
Deel 1

Jim Marshall
27 april 2004, 22:52
Ik wilde gebruik maken van jullie kennis en ervaring.

Ik wil thuis opnamens maken van gitaar, bas en drumcomputer en ik wil in de oefenruimte onze (de band) muzikale uitspattingen opnemen.

Ik zoek dus een mobiele opnamemogelijkheid. Ik zat te denken aan een minidiskmasjientje met een mengpaneeltje plus wat mic's, maar iemand adviseerde mij een harddiskrecorder. Daarmee zou je meer kunnen doen. Ik word in deze materie niet gehinderd door enige vorm van kennis dus alle informatie hierover is welkom.
De eisen zijn;
-het moet mobiel zijn (draagbaar/in flightcase)
-het moet zonder pc/laptop oid te gebruiken zijn, moet echter wel aan te sluiten zijn ivm cd's branden
-(redelijke) goede opnamekwaliteit
-moeten zowel mic's als line op kunnen
-moet makkelijk te bedienen zijn
-niet duurder dan 500 pleuro (totaal)

Enorm bedankt vast.

ps, is de fostex fd-4 iets om in overweging te nemen?

gerjo1980
29 april 2004, 09:58
Je hebt meerde hd-recorders, van Korg, Roland, Boss (=Roland), Yamaha, Tascam etc. Allemaal in verschillende prijsklasses.

Het mooie van de hd-recordes is dat je op meerdere sporen opneemt en direct na het opnemen kan mixen en afluisteren (mits je een koptelefoon bij je hebt).
Daarna kan je het op je computer zetten en branden op cd.
Je hebt ook hd-recorders met ingebouwde cd-writer, maar die ksoten ook wat meer.

Kijk rond op de sites van bovenstaande merken en jevindt genoeg informatie

Opnemen op een minidisk kan uiteraard ook als je een mengpaneel er tussen hangt, maar dan moet je mix meteen goed zijn. De geluidsmix in een ruimte is heel anders dan de mix die opgenomen moet worden, dus daar moet je goed opletten als je op minidisk opneemt, of een hele goede koptelefoon hebben, waarmee je het geluid in de ruimte niet meer hoort.

hd-recorders heb je vanaf zo'n €400, maar dan kan je vaak niet meer dan 4 sporen tegelijk opnemen en dat is er weinig.
De hd-recorder waarmee je 8 sporen tegelijk kan opnemen en in totaal 12 tot 16 sporen hebben, kosten al gauw € 1200 of meer.

Succes met je zoektocht

Quink
29 april 2004, 10:59
hd-recorders heb je vanaf zo'n €400, maar dan kan je vaak niet meer dan 4 sporen tegelijk opnemen en dat is er weinig.


Ik weet weinig tot nog minder van deze materie, maar voor hetgeen Jim de recorder wil gebruiken (gitaar, bas, oefenruimte opnames etc.) zijn vier sporen tegelijk toch voldoende? :???:

Jim Marshall
29 april 2004, 20:52
Thanx, ik denk zelf idd dat een hd rec. de beste keus zal zijn.
Maar die 1200 euro, dat moet toch voor minder kunnen dacht ik.
Waarom zijn 4 sporen niet genoeg??

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 14:04
4 sporen tegelijk is meer dan zat. Ik neem er nooit meer dan 2 tegelijk op. Het geheim is een mengpaneeltje, zo'n ding kost bijna niets. Als je dus meerdere kanalen nodig hebt gebruik je die van het mengpaneeltje.
Als je dus een kleintje met 4 kanalen hebt kan je die 4 naar 1 spoor opnemen. bv drums en bas. Moet je wel de balans gelijk goed mixen. en op het andere spoor de gitaar. dan voeg je later de zang toe. Of als je nog meerdere sporen hebt gebruik je die ook en neem je gelijk de zang mee.
het verschil van 4 -> 8 sporen tegelijk opnemen is met een mengpaneeltje veel goedkoper opgelost dan die 800 euro voor een grotere harddiskrecorder.