PDA

View Full Version : olieverf op mijn gitaar!



nielzzz
27 april 2004, 21:35
Dag mensen! :-D

Ik heb (voor het eerst in mijn leven) een olieverf schilderingetje gemaakt op een oude gitaar.

Toen ik hem kreeg was er een soort 'sticker' overheen gelijmd met daar weer lak overheen.
Dit heb ik er met een verfbrander/verfkrabber/slijptol/schuurmachine afgehaald en het ding in de grondverf gezet.
Vervolgens een paar kwasten gekocht en wat tubes verf en het resultaat :

klikker-de-klik (http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/dijk306/websites/toiletquest/images/guitar01.jpg)

Nu wil ik hem dus een beetje mooi lakken, dattie zeg maar glimt. Iemand tips hierover?

Omdat dit ding van MDF is (volgens mij...) vraag ik me af of ik wel geld uit moet uitgeven aan dure elementen, heeft dat zin bij goedkoop hout? :???:

Graag zou ik van enkelen van jullie wat feedback krijgen en misschien wat tips. Omdat ik er zelf geen verstand van heb enzo.

Dank je! 8-)

gecko84
4 mei 2004, 19:47
meestal wordt er voor gitaren (zeker door betere merken) cellulose-lak. Dit glimt goed en wordt ook behoorlijk hard.
En anders een keer naar een behoorlijke verfwinkel gaan, daar weten ze het vast wel.

Wat betreft de elementen verschilt dat heel erg. Ik heb een keer ergens op gitaarnet een interview gelezen met een gitaarbouwer die zei dat de beste gitaar die hij ooit had gehoort er eentje van spaanplaat was.
Bovendien bepalen elementen ook voor een groot deel je geluid (zo'n 70% dacht ik). Dus dat is ook het overwegen waart.

Groetjes Arno

PS. Die bol op je gitaar is dat geschilderd of heb je er echt iets op geplakt? Ik kon het verschil niet zien namelijk.

fred dons
5 mei 2004, 12:28
helaas met olie verf kun je geen cellulose aflak gebruiken en is een harde lak sowieso niet mogelijk omdat het heel lang duurt voordat de olieverf uit hardt (behalve als je van een mooi craquelé houdt want dat gebeurt namelijk als je een hard wordende lak hier over heen doet)

de volgende keer zul je met een acryl moeten schilderen (het liefst op waterbasis omdat dat de minste kans op een slechte reaktie geeft met de transaparante lak (zoals bijvoorbeeld cellulose of acryl op thinner basis)

Anavrin
6 mei 2004, 14:19
damn, dit is heel mooi!!!

nielzzz
8 mei 2004, 01:14
Ben blij dat jullie hem mooi vinden, en die bol is gewoon geschilderd hoor. :oops: ! haha

Ik heb hem nu met 'JACHTLAK' inge-lakt. Al een paar lagen gedaan, wordt steeds gladder en mooier.


http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/dijk306/websites/toiletquest/images/news/guitar02.jpg

Op deze foto zie je de eerste lak laag, is nog erg 'spikkelig' ( :???: ) maar na he drogen schuren en opnieuw lakker wordt hij al gladder en glimmender.

Ook ziet de achterkant er vaag uit, dies in het echt anders.

Hoop dat de olieverf intact blijft, het is nu een week later en heb nog geen verschil gezien, dus ik denk dat het wel goed zit!

michielv
10 mei 2004, 16:48
De olie verf zal wel intact blijven maar ik ben bang dat jachtlak toch "craquelé" gaat worden.. Eigenlijk zou je een soort soepelblijvende lak moeten hebben, misschien een acryl lak oid? Die wordt weliswaar niet zo hard als jachtlak of parketlak maar beschermt wel iets.

Zou wel zonde zijn van zo'n mooie schildering alsie (te) snel beschadigt.