PDA

View Full Version : Solo's oefenen



Pilitev
27 april 2004, 19:09
Wat kan ik doen om beter te worden met soleren? Elke keer als ik namelijk een nummer wil proberen te spelen loop ik daarop vast, b.v. Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way, al die bends en die snelle noten zorgen ervoor dat ik vast loop. Behoorlijk iri want ik wil graag een vol nummer kunnen spelen :evil: .
Bij bends vind ik het vooral moeilijk om b.v. van 15 een hele toon omhoog te benden naar 17 en 'm dan gelijk los te laten zonder dat ie dan weer een hele toon omlaag gaat en dan vooral snel achter elkaar is dit kloten.
Hoe oefenen jullie eigenlijk solo's? Eerst opknippen en dan langzaam oefenen met metronoom en dan zo langzamerhand opbouwen? Vaak als ik ze langzaam speel in stukjes en dan de snelheid op voer lukt het wel, maar als ik 'm dan in een keer moet spelen ben ik alles weer kwijt.
Ik speel nu ongeveer 2 maand elke dag 5 uur ofzo en ben nu bezig met Total Rock guitar, zou ik dan ook al kunnen beginnen met speed mechanics for lead guitar of is dat echt te hoog gegrepen? En als je een eindje op weg bent met dat boek merk je dan echt dat je snelheid en preciesie verbeteren?

Maiden Michiel
27 april 2004, 19:17
Eerst opknippen en dan langzaam oefenen met metronoom en dan zo langzamerhand opbouwen?

Ja, zo doe ik het meestal wel ja.
Waarschijnlijk speel je nog neit zo lang en duurt het gewoon wat langer voordat je de techniek in huis hebt. Gewoon zo doorgaan en dan komt het vanzelf goed lijkt me!

Blijepanda
28 april 2004, 17:01
Hoe oefenen jullie eigenlijk solo's? Eerst opknippen en dan langzaam oefenen met metronoom en dan zo langzamerhand opbouwen?

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.

Thom TK
28 april 2004, 20:31
Geduld hebben is het belangrijkste.

sebass
28 april 2004, 23:39
Helaas is dit alleen maar te verhelpen door veel te oefenen. Wat misschien nog een bijdraga kan leveren is de dikte van de snaren. Ik neem aan dat je op een electrische gitaar speelt, anders snap ik waarom de bends zo lastig gaan. Ik zou dan voor een setje met wat dunnere snaren gaan.

taylor
1 mei 2004, 11:02
misschien wil je ook te veel.ik weet niet hoe ver je bent met gitaar spel maar wat ik veel tegen kwam bij beginners is dat als ze zeg maar 3 akkoorden konden, gelijk 1 metallica(or what ever) zong willen spelen.

zo werkt het nooit en wordt gitaar spelen nooit leuk!

je moet je gewoon bezig houden met wat je op dit moment beter kan als soleren niet zo goed gaat hou je met gewoon het nummer spelen zonder solo's bezig of iets anders.

Pilitev
2 mei 2004, 23:08
Hmm, ben idd eerst maar eens bezig gegaan met nummers zonder solo zoals ziggy stardust, dat lukt al wel aardig. Die moeilijke solo's gaan trouwens wel steeds ietsje beter. Heel vaak merk ik dat als je met iets bent bezig geweest (stukje solo, ofzo) en je gaat er later weer mee aan de gang dat het dan stukken beter gaat zonder dat je er in tussentijd aandacht aan besteed hebt, het is net alsof het even moet 'bezinken'.

Ik heb nog gewoon de standaard snaren erop zitten, volgens mij is dat gewoon een .010 setje. Het benden gaat wel steeds iets beter, er komen steeds minder bijgeluiden bij. Het zal wel z'n tijd nodig hebben, ben ook pas 2 maand bezig dus dat is op zich ook niet zo vreemd dat het nog niet echt lukt. Hoe lang deden jullie erover voordat er enigzins een solo van niveau uitkwam? Hebben jullie nog suggesties voor rock/metal nummers zonder solo, of (nog liever) met een simpele solo?

Maiden Michiel
3 mei 2004, 08:49
Bij mij duurde dat volgens mij wel wat langer dan 2 maanden.
Duurt inderdaad effe voordat die bijgeluiden enzo voor eht grootste deel weg zijn maar dan heb je er ook voor eens en voor altijd mee afgerekend.

Pilitev
7 mei 2004, 00:31
misschien wil je ook te veel.ik weet niet hoe ver je bent met gitaar spel maar wat ik veel tegen kwam bij beginners is dat als ze zeg maar 3 akkoorden konden, gelijk 1 metallica(or what ever) zong willen spelen.

Ben nu 2 maand bezig en dit lukt in ieder geval al wel een beetje, het is dan ook een wat langzamer nummer maar de timing is hier wel fuckin' moeilijk vind ik.

EDIT:

http://home.ripway.com/2004-5/109932/6-5-2004SambaPaTi.mp3

defecto
7 mei 2004, 03:01
Die link doet het niet... of moet ik knippen en plakken?

Maar ik heb hetzelfde 'probleem'. Ik speel nu 7 jaar 'gitaar'.. En heb sinds 2 jaar een electrische gitaar. Ik zeg ook expres 'heb' omdat het zeker niet betekend dat ik die twee jaar er elke dag op gespeeld heb ofzo.. 8)

Mijn grootste probleem is ook dit: "Bij bends vind ik het vooral moeilijk om b.v. van 15 een hele toon omhoog te benden naar 17 en 'm dan gelijk los te laten zonder dat ie dan weer een hele toon omlaag gaat en dan vooral snel achter elkaar is dit kloten."

Ik weet gewoon echt niet hoe ik dit moet doen. Je hoort altijd zo'n kut geluid.. :( Kan het aan m'n gitaar liggen ofzo?

Oja, probeer een simpel bluesriffje op de 12e te spelen ofzo. Voeg na een tijdje wat meer variatie toe en wat meer bends, pull offs etc. Dat is een goede oefening heb ik gemerkt.