PDA

View Full Version : wanneer spreek je van een Hybrid amp?



Lacrymosa
2 april 2002, 22:52
Ik ben bezig met zelf een versterker te bouwen, nou is et mijn eerste dus heb ik een beetje rondgesnuffeld naar wat me het leukst leek (nie perse et makkelijkst).
Nou viel mij oog op een fender Blues Deluxe in eerste instantie dacht ik dat et een volledig buizen versterker was, maar toen ik het schema goed ging bestuderen kwam ik er achter dat zodra je et Drive kanaal aanzet dat er dan een paar OpAmps (operationele versterkers) aan te pas komen, ook zitten er in het laaste deel van de voorversterker nog een paar OpAmps.
Is dit dan al een Hybrid? of moet ik bij een hybrid denken aan een Marshall Valvestate?

CheerS!!

lars
3 april 2002, 00:05
by hybrids is de poweramp/eindversterker in ieder geval geheel solid state. t is natuurlijk gewoon een marktpraatje en je kan et beestje noemen zoals je et wil, maar ik denk dat je die fender beter geen transistor bak kan noemen al zitter er vast wel een paar is (maarja waar zitten die dingen niet in)

Dirk_Hendrik
3 april 2002, 08:51
Bij een hiebriedje is er gebruik gemmaakt van een mix van halfgeleiders en buizen in de signaalweg. Dat heeft niets te maken met Voor of eindversterker.In jouw geval ben ik dus, vanwege het gebruik van opamps, ook geneigd te zeggen dat dat een hiebriedje is.

Verder hebben de kleine valvestatejes van 25 watt en kleiner helemaal geen buisje. Marshall suggereert dat alleen. Pas bij de grotere jongens adverteren ze er mee.

poeyerke
4 april 2002, 14:11
Bij de Fender Blues Deluxe is zowel de voor als eindversterker Buizen. Hij valt dus volgend mij ook onder de categorie Volledig Buizenversterker.

Dat er dan toch andere componenten inzitten lijkt me logisch

Robbert
4 april 2002, 21:50
Volgens mij is een versterker al hybrid zodra er één transistortje inzit.

Lijkt mij logisch.

Wanneer er alleen buizen in zitten, is het een buizenversterker.
En wanneer er alleen transistoren in zitten.. juist ja.

Robbert

aadplagiaat
4 april 2002, 23:36
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) komt de term hybrid van het verschil tussen DC of AC gekoppeld en heeft het niks te maken met eventuele halfgeleiders.
De meest toegepaste koppeling tussen versterkertrappen is d.m.v. condensatoren, in ieder geval bij buizenversterkers -dit noemt men dan ook vaak koppelcondensatoren. In het geval van een hybrid zijn alle versterkertrappen zodanig qua gelijkspanning -(DC)- ingesteld dat ze zonder deze condensatoren aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dit resulteert in een directere (=minder vervormde?) overdracht.

Daardoor vormt de versterker dan ook 1 geheel zoals ook bij hybrid fietsen, waarbij vlgs mij het frame ook als 1 stuk kan worden beschouwd.

Wie wat meer (technisch) wil lezen hierover b.v. http://www.nbtsc.org/erek/optimumhybdesign.pdf

Jammer dat er niet zogauw een duidelijker verklaring is te vinden maar ach... als je geluid maar goed is.

poeyerke
5 april 2002, 08:14
Op 2002-04-04 21:50, schreef Robbert:
Volgens mij is een versterker al hybrid zodra er één transistortje inzit.

Lijkt mij logisch.

Wanneer er alleen buizen in zitten, is het een buizenversterker.
En wanneer er alleen transistoren in zitten.. juist ja.

Robbert


Volgens jou theorie worden er dus nauwlijks nog buizenversterkers gemaakt, volgens mij bevatten vrijwel alle moderne buizenversterkers wel een transistortje voor het een of ander.

Dirk_Hendrik
5 april 2002, 09:13
Op 2002-04-04 23:36, schreef aadplagiaat:
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) komt de term hybrid van het verschil tussen DC of AC gekoppeld en heeft het niks te maken met eventuele halfgeleiders.
De meest toegepaste koppeling tussen versterkertrappen is d.m.v. condensatoren, in ieder geval bij buizenversterkers -dit noemt men dan ook vaak koppelcondensatoren. In het geval van een hybrid zijn alle versterkertrappen zodanig qua gelijkspanning -(DC)- ingesteld dat ze zonder deze condensatoren aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dit resulteert in een directere (=minder vervormde?) overdracht.

Daardoor vormt de versterker dan ook 1 geheel zoals ook bij hybrid fietsen, waarbij vlgs mij het frame ook als 1 stuk kan worden beschouwd.

Wie wat meer (technisch) wil lezen hierover b.v. http://www.nbtsc.org/erek/optimumhybdesign.pdf

Jammer dat er niet zogauw een duidelijker verklaring is te vinden maar ach... als je geluid maar goed is.


http://www.woordenboek.nl:
hy·´bri·de (de ~ (m.))

1 bastaard
2 iets dat uit heterogene elementen bestaat

(Hetrogeen: Ongelijksoortig)

En daar hebben we het over. AC en DC koppeling is echt een heel ander topic.

Robbert
7 april 2002, 18:03
poeyerke, ik beweer _absoluut_ niet dat er nauwelijks nog buizen amps worden gemaakt.

Ik _weet_ dat het tegendeel waar is. Sterker nog, ik denk dat iedere "grote" gitarist een buizenbak heeft. Denk aan de oude Marshall's en Fenders, wat echte pure buizenbakken waren.

Koch, Marble Amps enkele Nederlandse fabrikanten. In US enkele tientallen merken. Ik zie de buizenbak voorlopig niet verdwijnen, ik ben alleen ontzettend bang, dat de onderdelen schaars worden.
Er zijn nog maar weinig fabrikanten over die buizen fabriceren, of bepaalde typen weerstandjes.

Inderdaad, alle moderne meuk bevatten condensatoren, of ik het verschil kan horen weet ik niet, maar ik zeg wel dat ik liever een pure buizenbak zie, dan kan ik er namelijk zelf ook nog eens aan sleutelen.

ps. Vraag eens rond of iemand liever een oude of een nieuwe, met transistoren (Marshall) versterker hoort.

Robbert