PDA

View Full Version : jumbo frets?



quinton
28 augustus 2001, 22:19
heeft er iemand van jullie ervaring met jumbo frets, zo ja is dit echt een verschil met gewone frets?

Ditmar
29 augustus 2001, 21:11
Tja, het speelt wat soepeler in solos, en het is gewoon beter geschikt voor shredden en rockmuziek. Maar het is niet vereist om rock en shred te spelen hoor. Persoonlijk vind ik ze erg lekker (vooral op mijn RG-7)

taylor
30 augustus 2001, 20:10
ik vind de fender frets die dikkte het fijnst,maar ik heb ook geen problemen met jumbos.

jumbos slijten soms wel heel snel.

Noctiis
31 augustus 2001, 17:02
Ikzelf houd niet zo van jumbos, heb wel een gitaar met ze, maar, ondanks dat ik blackmetal speel, vind ik het niet zo heel erg fijn.
Gebruik zelf liever mediums :smile:

Groeten,

Niels

anoniem
5 september 2001, 13:04
Ik heb zelf twee gitaren met jumbo frets. Voor zover mijn ervaring rijkt zeg ik dat jumbo frets "harder" klinken omdat je de snaar minder op het hout drukt dan met kleinere frets. Naast de jumbo frets heb ik ook nog een gitaar met kleine frets en daarvan heb ik de hals gescalloped. Dit houdt in dat je de toets uitfreest, zodat er meer ruimte tussen de snaar en het hout ontstaat, wat resulteert in een beter en duidelijker snaargeluid. Mijn mening: Jumbo frets RULEZZZZZ

taylor
5 september 2001, 13:28
nee naar mijn mening krijg je meer volume als je juist op snaaren op het hout(van je hals) drukt(dus dunnere frets) doordat je op die manier meer druk uitoefend.

het groote nadeel van jumbos is dat ze snel slijten.

maar ik vind alle dikktes prima geen probelemen mee.

ekkerman
1 november 2001, 11:35
volgens mij is het zo dat als je een hele fanatieke ïndrukker "bent je met jumbo's het risico loopt dat je akkoorden vals gaan klinken omdat je ze harder indrukt en dan de juiste noot een kwart voorbij schiet ?

taylor
1 november 2001, 16:25
ach wat maakt dat uit de gitaar is en harmonisch inperfect apparaat.

niemand zeurt over jimmi hendrix die was ook behoorlijk vals soms.

poeyerke
1 november 2001, 16:59
Ja, de gitaar is inderdaad zo'n instrument waar je er nogal eens mee weg kunt komen als je enigzins vals speelt. :grin:
Moet je met een viool proberen :grin: :grin:

Jimmy H. speelde inderdaad ook niet altijd perfect, en was dan ook meer een 'vernieuwende' gitarist dan een ongelooflijk technisch hoogstandje.