PDA

View Full Version : Wahs / Filters eindelijk goed uitgelegt



Horus
27 april 2004, 13:10
Ik zat net eens even te zoeken naar topics over envelope filters en man, wat een verschillende dingen hoor ik. Volgens mij weten heel veel mensen niet wat het verschil allemaal is, en wat ze nou precies doen. Dus ik dacht, ik leg het ff uit, voor diegenen die het willen weten.

Wah:
Het woord "wah" word meestal in tweefout gebruikt, om een expressiepedaal met een wah filter uit te drukken. Deze zijn bijna altijd Band Pass. Dat wil zeggen dat er hoge én lage frequenties weg worden gehaald. Naarmate je het pedaal verder intrapt verschuift het gebied van frequenties dat weg word gehaald, of er worden simpelweg minder frequenties weggehaald. Wordt vooral door gitaristen gebruikt.

Envelope Filter:
Technisch gezien hetzelfde als een wah. Vaak worden hiermee pedalen aangeduid die reageren op je aanslag, en naarmate je harder aanslaat een filter open en dicht gooien. Dus bijna hetzelfde als een Wah Wah, maar dan zonder expressiepedaal. Een Envelope Filter kan ook automatisch open en dicht gaan, in een bepaalde snelheid. Eigenlijk zegt het woord Envelope Filter alleen maar iets over het feit dat er een filter in zit, niet over hoe deze word bestuurd.

Envelope Follower:
Hetzelfde als een Envelope Filter, maar dit zegt ook daadwerkelijk wat over de werking. Hij "followed", dus volgt je signaal, en bepaald door het volume van het signaal hoe ver het filter open gaat. Een Envelope Follower reageerd dus zowiezo op hoe je speeld, een Envelope Filter niet noodzakelijk (maar vaak word er hetzelfde mee bedoelt).

Touch Wah:
Meer begrijpelijker naam voor Envelope Follower, dus hetzelfde.

Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Low Pass Filter:
Dit zegt iets over de vorm van het filter. Een Low Pass filter haalt alleen hoge frequenties van je geluid af, en laat lage frequenties door. Ook dit kan dus aanslag gevoelig zijn (zoals bij de Mu-tron) of met een expressiepedaal. Omdat dus alle lage frequenties door worden gelaten is een Low Pass Filter ook goed te gebruiken met een basgitaar.

Band Pass Filter:
Hetzelfde als een Low Pass filter, alleen worden er nu hoge en lage frequenties weg gefilterd. De meeste filters zijn band pass filters.

High Pass Filter:
Je raad het al, haalt alleen lage frequenties eraf, dus niet veel gebruikt.

Dan als laatste nog een kleine uitleg over de meest voorkomende pedalen en wat ze nou eigenlijk zijn:

Boss Dynamic Wah:
Een Envelope Follower en ik geloof ook een Auto Wah. Band Pass filter.
Mu-tron: Meest beroemde Low Pass filter ooit gemaakt. Envelope Follower.
EHX Q-Tron: Low Pass, Band Pass of Highpass filter (met een switch te kiezen). Envelope Follower.
EHX BassBalls: Envelope Follower, Low Pass én High Pass tegelijk. Moeilijk uit te leggen, maar heeft hierdoor een erg uniek geluid. Ook distortion.
EBS Bass IQ: Envelope Follower, Low Pass. Kan ook andersom, waarmee er als er zacht word gespeeld juist een extremere Wah te horen is.
DOD filters (vrijwel alle modellen): Subtiele Band Pass Envelope Follower, veel in funk muziek gebruikt.

Ik hoop dat een aantal mensen hier wat aan hebben. Ik ben er vrij zeker van dat deze informatie klopt.

Horus
27 april 2004, 13:14
Hier nog een zeer interessante link, voor de wah-weters:
http://users.pandora.be/discofreq/envelopefilters/what.html

Dirk_Hendrik
27 april 2004, 14:56
Envelope Filter:
Technisch gezien hetzelfde als een wah. Vaak worden hiermee pedalen aangeduid die reageren op je aanslag, en naarmate je harder aanslaat een filter open en dicht gooien. Dus bijna hetzelfde als een Wah Wah, maar dan zonder expressiepedaal. Een Envelope Filter kan ook automatisch open en dicht gaan, in een bepaalde snelheid. Eigenlijk zegt het woord Envelope Filter alleen maar iets over het feit dat er een filter in zit, niet over hoe deze word bestuurd.

Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).


En daarom vraag ik je bij deze om een bronvermelding. De twee die ik bovenstaand heb over gelaten in een quote zijn namelijk echt dezelfde apparaten. Waar jij dat idee van ritme vandaan haalt? Verder zit in de naam "envelope" juist dat het filtert op de envelope van je signaal!!


En hier kan ik het mis hebben maar is een touch wah niet gewoon een apparaat van Boss? die waht als je het apparaat "touch-ed"

Lucky
27 april 2004, 15:25
Envelope Filter:
Technisch gezien hetzelfde als een wah. Vaak worden hiermee pedalen aangeduid die reageren op je aanslag, en naarmate je harder aanslaat een filter open en dicht gooien. Dus bijna hetzelfde als een Wah Wah, maar dan zonder expressiepedaal. Een Envelope Filter kan ook automatisch open en dicht gaan, in een bepaalde snelheid. Eigenlijk zegt het woord Envelope Filter alleen maar iets over het feit dat er een filter in zit, niet over hoe deze word bestuurd.

Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).


En daarom vraag ik je bij deze om een bronvermelding. De twee die ik bovenstaand heb over gelaten in een quote zijn namelijk echt dezelfde apparaten. Waar jij dat idee van ritme vandaan haalt? Verder zit in de naam "envelope" juist dat het filtert op de envelope van je signaal!!


En hier kan ik het mis hebben maar is een touch wah niet gewoon een apparaat van Boss? die waht als je het apparaat "touch-ed"


envelope filter gaat enkel op aanslaggevoeligheid en autowah werkt op een vooraf afgestelde snelheid (als een soort tremolo maar dan met frequenties ipv volume).

Robbert
27 april 2004, 15:26
En hier kan ik het mis hebben maar is een touch wah niet gewoon een apparaat van Boss? die waht als je het apparaat "touch-ed"

Uhuh, heb je gelijk in; T-Wah of Touch wah. Overigens is de latere FT-2 Filter een stuk prettiger.

Horus
27 april 2004, 15:30
Boss heeft iid een pedaal genaamd Auto Wah, de voorloper van de Dynamic Wah. Deze:
http://www.geocities.co.jp/MusicStar-Live/5296/AW-02.jpg
Knopje links, Rate, snelheid dus. Deze werkt dus met een LFO, daar haal ik het "ritme" vandaan. Je stelt gewoon de snelheid in en hij wah't. Ik dacht ik zet het er ff bij omdat het nogal eens verschillend gebruikt word (ook door bedrijven).

Envelope zegt niet zoveel. Je kan ook een volume envelope hebben, wat dus zou betekenen dat een envelope filter je volume filtert, wat niet waar is. Hij filtert frequentiegebieden weg. Het maakt me eigenlijk ook niet echt uit wat nou precies goed is, maar als er zoveel verschillende namen zijn is een beetje helderheid wel duidelijk. Er zijn zoveel mensen en ook bedrijven die namen fout gebruiken (waarom heet bevoorbeeld zo'n armpje aan je gitaar een tremelo-pook als je er helemaal geen tremelo, maar vibrato mee kan maken?).

Jammer eigenlijk dat er (voor zover ik weet) helemaal geen "correcte" namen zijn, een regel ofzo?

Oja, over Touch Wah. Ik had het daar niet over 1 bepaald pedaal, gewoon over de algemene naam touch wah.

Dirk_Hendrik
27 april 2004, 15:40
Ik denk dat de auto wah met lfo etc die je in je boss voorbeeld geeft terecht auto wah genoemd kan worden maar dat er uiteindelijk eeen stuk meer gitaarsignaal envelope gestuurde wahs zijn die autowah heten. Deze bijvoorbeeld:
http://users.pandora.be/discofreq/envelopefilters/pics/ibanez_aw7_001.jpg

Wat verder die envelope betreft, daar kun je elkaar snel kwijtraken. Toen ik in mij vorige post keek daan envelope dacht ik aan "de invloed van de envelope op het effect" en niet de invloed van het effect op de envelope".

Fuhgawz
27 april 2004, 18:42
Die uitleg stikt echt van de spelfouten. Sorry, maar zoiets kan ik niet serieus nemen :razz:

IndiepoprockJesse
27 april 2004, 20:20
net of nederlands nog een lekker duidelijke taal is die wij allemaal altijd goed gebruiken.. maakt toch niet uit, als je maar begrijpt waar het over gaat..

die gozer doet helemaal de moeite om het de mensen uit te leggen die het niet helemaal sanppen zodat het duidelijk is en er geen misverstanden kunnen ontstaan, en jij gaat dat ff afkraken..

flauw hoor

Jesse//

Robbert
27 april 2004, 21:37
...

Jesse//

James?

:wink:

aad
28 april 2004, 00:16
http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm

:cool:

Horus
28 april 2004, 15:49
Kraak maar raak, maar ik heb nog niemand anders dit topic zien maken.

En kan ik d'r wat aan doen ik dislecties ben (ja, Word openen, copy-pasten, spellingscontrole, editen, bij deze gedaan ;))

Nielsje
28 april 2004, 15:57
diskalecties?:P

nee zonder gekheid.

Nuttige post, ik maak me hier nooit zo druk om eerlijk gezegd, gebruik toch alleen maar een 'normaal' wah pedaal, maar ik kan me voorstellen dat mensen dit soort informatie interresant vinden.

Eigenlijk zou iemand (moderator?) dit soort info moeten verzamelen en in een grote FX FAQ dumpen, en dan heb je een grote nuttige informatie post..

Antal
28 april 2004, 16:56
De moderator is hier volgens mij al jaren niet meer gesignaleerd op dit sub-forum.... :roll:

Blijepanda
28 april 2004, 17:59
De moderator is hier volgens mij al jaren niet meer gesignaleerd op dit sub-forum.... :roll:

Volgens mij is er geen enkele moderator echt actief hier :o

DiscoFreq
28 april 2004, 18:30
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

DiscoFreq
28 april 2004, 18:31
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

DiscoFreq
28 april 2004, 18:31
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

DiscoFreq
28 april 2004, 18:33
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

DiscoFreq
28 april 2004, 18:33
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

DiscoFreq
28 april 2004, 18:35
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

Touch Wah: zegt bijna niets kan volgens mij zowel een triggered filter als een envelope filter zijn.

DiscoFreq
28 april 2004, 18:36
Auto Wah:
Meest fout gebruikte woord. Een auto wah kijkt NIET naar hoe hard je aanslaat, maar bepaald een eigen ritme (speed) waarme een filter open en dicht gaat).

Mijn mening: dit gaat enkel over de gebruikte woorden in elke term.

envelope filter: filter die reageert op de envelope van het inkomende signaal

Envelope follower: effect (gewoonlijk een filter) die reageert op de envelope van het inkomende signaal

auto wah: kan zowel een LFO Wah Filter zijn (wat jij bedoelt) als een envelope filter of een triggered filter. De naam op zich zegt NIETS over hoe de wah beweegt (LFO/Envelope), enkel DAT hij (automatisch) beweegt. kijk maar op m'n site, veel envelope filters noemen "auto wah" Wie ben jij om die fabrikanten ongelijk te geven? Een "wah" klinkt gitaristen/bassisten bekender in de oren dan envelopes, daarom dat die naam veel gebruikt wordt.

Triggered filter: de filter envelope wordt gestart door een inputsignaal dat een bepaalde threshold overschrijdt (trigger). De naam wordt niet altijd juist gebruikt, triggered filters zijn dikwijls envelope filters of andersom.

Touch Wah: zegt bijna niets kan volgens mij zowel een triggered filter als een envelope filter zijn.

Fuhgawz
28 april 2004, 21:06
net of nederlands nog een lekker duidelijke taal is die wij allemaal altijd goed gebruiken.. maakt toch niet uit, als je maar begrijpt waar het over gaat..

die gozer doet helemaal de moeite om het de mensen uit te leggen die het niet helemaal sanppen zodat het duidelijk is en er geen misverstanden kunnen ontstaan, en jij gaat dat ff afkraken..

flauw hoor

Jesse//

Er staat toch een :razz: achter mijn post of niet soms!? Niet zo stressen...

skanky
28 april 2004, 21:16
Een envelope follower heeft niet direct iets met filters te maken. Je kan er een filter mee aansturen en dan krijg je een envelope filter. Een envelope follower zet je amplitude om in een stuurspanning waarmee je bijvoorbeeld een de cutoff freq. van een filter aan kunt sturen.

DiscoFreq
29 april 2004, 01:18
Ik kreeg maar fouten toen ik probeerde te submitten, maar nu staat dat er blijkbaar toch op en dan nog voor elke keer dat ik probeerde... :???:

Robbert
29 april 2004, 01:22
Ik kreeg maar fouten toen ik probeerde te submitten, maar nu staat dat er blijkbaar toch op en dan nog voor elke keer dat ik probeerde... :???:

Uhuh. Welkom op dit forum :D

Lucky
29 april 2004, 08:11
Ik kreeg maar fouten toen ik probeerde te submitten, maar nu staat dat er blijkbaar toch op en dan nog voor elke keer dat ik probeerde... :???:

druk op ok...twee keer vorige en dan vernieuwen...
dan staat ie er bij mij altijd op

jaywalker
29 april 2004, 17:49
Ha

Ik ga volgende week waarschijnlijk een Tube zipper kopen van EHX. Die lui van musik-produktiv hebben er al eentje voor me appart gelegd zodat ik hem kan testen.

Dat ding kan echt weirde shit:

Het zijn eigenlijk 2 effecten:
een distortion die erg lekker op crunch klinkt, maar je kan er ook fuzz uit krijgen.

en een envelope filter: Deze gaat tot een uiterst hoge frequentie zodat je Alien gluiden krijgt. Het is ook mogelijk om een soort wah te krijgen die reageert op hoe hard je op je gitaar mept/strijkt.

Ik zie er echt naar uit!

Tom

TuuP
30 april 2004, 15:57
Nu we het er toch over hebben...

Ik ben op zoek naar een goede autowah, nu zijn de keuzes tot nog toe de aw7 van ibanez (80 euro) en de aw3 van Boss (130 euro). Op de Ibanez heb ik al gespeeld en die klonk wel aardig maar niet super. Heeft iemand ervaring met de Boss of eventuele andere pedalen?!

Ik heb natuurlijk wel een 'gewone' Wah maar een extra pedaaltje erbij is altijd leuk toch?!

Horus
30 april 2004, 16:15
Ik raad je de Mini Q-tron van Electro Harmonix. Klinkt erg vet, goede kwaliteit en is gedelijk goedkoop. Hier te krijgen:
http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/git/prod_h.asp?gt1=GITARRE&gt7=Effekte%20Einfach&m5b=Electroharmonix&bau=&str=&page=2&order=Hersteller
wel 20 euro verzend kosten naar nederland, maar ik kan hem nergens bij me in de buurt vinden. Bovendien issie daar het goedkoopst.

De Boss vind ik veels te veel onbruikbare extra's hebben (al die oeh's en ah's en synth wahs enzo, is ff grappig maar je hebt d'r echt weinig aan). Die Ibanez heb ik niet gehoord, maar ik vind die dingen erg iel. Ik heb een keer een ToneLok distortion gehad, switch was na een week kapot. Laten maken, week later weer kapot (gitaarwinkelgast: "ja er komen er steeds meer binnen, de switches schijnen erg slecht te zijn"). En die plastic knopjes gaan volgens mij ook zo kappot.

Ik zou iig voor een Electro Harmonix gaan, die maken echt een paar goede filters.