PDA

View Full Version : Engl 1x12, 2x12 of 4x12?



Arnie
26 april 2004, 15:49
Ik zat er aan te denken om een extra cabinetje voor m'n versterker te kopen.

Wat is eigenlijk het wezenlijke verschil in geluid tussen de Engl 1x12, 2x12 en 4x12 Vintage 30 cabinetten?

Alvast bedankt voor de reply's :)

Harry
26 april 2004, 16:05
ligt een beetje voor de hand misschien, maar met meer speakers heb je meer spreiding.

Mark S
26 april 2004, 16:44
idd, je zal door de dichte kast van het cabinetje ook wat meer punch krijgen, klankmatig verandert er niet veel want in die Sovereign zit dezelfde speaker (V-30)

Marc Odijk heeft trouwens een Sovereign met een 1x12 Engl cab, hij zal je er wel wat meer over kunnen vertellen

marc_o
26 april 2004, 18:46
ja

Arnie
26 april 2004, 19:36
Oke, das mooi.

Dan heb ik volgende vraag: Voegt het extra 1x12 cabinet daadwerkelijk iets toe aan het geluid?

Of zeg je, spaar ff door en neem dan een 4x12?

Thanks!

Mark S
26 april 2004, 23:37
Een 4x12 is toch vaak overkill en eigenlijk alleen echt nodig op een groot podium.Zelf heb ik 2 1x12 kastjes en een 4x12 cabinet maar ik neem wel alles altijd mee en kijk ter plekke wat het beste is.

josh.vandenberg
27 april 2004, 11:04
1x 12 is vaak te scherpo, vind ik

2x12 is in de meeste gevallen het best,voor rock funk en zelfs metal.Het geluid is vrij dik en toch snel genoeg <respons>

4x 12 staat stoer,maar is niet geschikt voor funk en zo.Eigenl;ijk klinkt 2x 12 of 4x 10 inch ,het beste

Die meneer die 4x 12 begon te gebruiken<de heilige Pete townsend>,gebruikte de onderste kast om de bovenste op oorhoogte te krijgen.En het resultaat was dat hij een berg operaties heeft moeten ondergaan om weer een beetje te kunnen horen

Ik vind eigenlijk mmaar 2 4x 12 inch kasten goed en dat zijn de 5150 kasten van van halen < die zijn wel strak> en de kast met de greenbacks,alleen met green backs moet je geen metal gaan spelen.Of je moet er maareen 50 watt versterker op zetten.

Ook die engl kasten vind ik maar baggerbakken.Alleen geschikt voor lomp akkoorden gestrum en langzame solo's.Die v30 speakers komen tot zijn recht in 2 x 12 kasten

guhlenn
27 april 2004, 14:56
bizarre mening, heeft u daar ook (overtuigende) argumenten voor?

Ik gebruik greenbacks (2x 2x12")en speel metal. mijn versterker is 100 watt. Ik overweeg een 4x12"V30 ENGL kast omdat ze zo ontiegelijk strak klinken in het laag gebied...

Correct me, please...

guhlenn
27 april 2004, 15:03
bizarre mening, heeft u daar ook (overtuigende) argumenten voor?

Ik gebruik greenbacks (2x 2x12")en speel metal. mijn versterker is 100 watt. Ik overweeg een 4x12"V30 ENGL kast omdat ze zo ontiegelijk strak klinken in het laag gebied...

Correct me, please...

ps. met de 1x12"opmerking ben ik het voledig eens. LOL

sash
27 april 2004, 16:07
Als je maar 1 top gebruikt zou ik zeggen 4x12.

Bij een multiple amp setup zijn 2x12 kasten handiger

andy
27 april 2004, 16:26
bizarre mening, heeft u daar ook (overtuigende) argumenten voor?

Ik gebruik greenbacks (2x 2x12")en speel metal. mijn versterker is 100 watt. Ik overweeg een 4x12"V30 ENGL kast omdat ze zo ontiegelijk strak klinken in het laag gebied...

Correct me, please...

Ja, ik ben ook benieuwd naar de argumenten. Want dat verhaal van VandenBerg slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Negative K3 fan
27 april 2004, 17:57
guhlen, 4x12s klinken niet erg 'strak' in het laag, maar wel vol en diep wat erg leuk is voor metal enzo. ik kan er wel eits van snappen dat 4x12 misschien iets te log is voor funk al is dat wel een generalisatie, het is maar net wat je daar onder verstaat en hoe goed jij het wilt laten klinken, al ben ik het er wel mee eens dat je prima kunt metallen op een 2*12, helemaal als er een mic voorhangt.

Arnie
27 april 2004, 20:31
Ik heb is zitten rekenen.

De Engl 2x12 komt op 0.162 kubieke meter inhoud.
De Engl 4x12 komt op 0.2025 kubieke meter inhoud.

Als je dan de inhoud per speaker uit gaat rekenen kom je op:
2x12: 0.081 / speaker
4x12: 0.050625 / speaker

Betekend dit nu dat de 2x12 'zwaarder', 'voller', 'meer laag' klinkt?

marc_o
27 april 2004, 20:46
Oke, das mooi.

Dan heb ik volgende vraag: Voegt het extra 1x12 cabinet daadwerkelijk iets toe aan het geluid?

Of zeg je, spaar ff door en neem dan een 4x12?

Thanks!

Ik beloof je 1 ding, als je eenmaal die extra 1 keer 12" op je Sovereign hebt aangesloten is er dus echt geen weg meer terug, zoveel beter wordt ie ervan.
Veel meer laag en je clean klinkt "volwassener"
een 4 keer 12" moet je niet doen met de sovereign, dan verandert het geluid heel erg naar een metalbak, maar als dat je ding is....moet je het zeker doen.
Mijn 1 keer 12" heeft overigens geen Vintage 30 maar een V-60 speaker, die ik persoonlijk beter vind.
Je mag altijd langskomen voor een proefrit.

sash
27 april 2004, 20:48
Ik heb is zitten rekenen.

De Engl 2x12 komt op 0.162 kubieke meter inhoud.
De Engl 4x12 komt op 0.2025 kubieke meter inhoud.

Als je dan de inhoud per speaker uit gaat rekenen kom je op:
2x12: 0.081 / speaker
4x12: 0.050625 / speaker

Betekend dit nu dat de 2x12 'zwaarder', 'voller', 'meer laag' klinkt?

Nee want die hebben meer ruimte.

@Neg K3 fan: 4x12's met closed back zijn wel degelijk strakker in het laag. Prop maar eens greenbacks in een open back configuratie, gooi daar een dikke fuzz overheen en je hebt niets anders dan blubber in het laag. Bij mij blijven de greenbacks wel degelijk strak in het laag en je weet inmiddels wel wat voor modder ik produceer.

josh.vandenberg
27 april 2004, 21:27
Als je met een 4x 12 inch kast speelt met greenbacks ,en je zet de versterker echt open gaan de speakers op een niet mooi klinkende manier verzadigen.Je krijgt zo'n lage humpf in je geluid wat ik in ieder geval niet zo mooi vind

Ik vind 2x12 inch<2x> met greenbacks al beter klinken.

In bijna alle gevallen waarin gespeeld wordt is 2x12inch beter,om op te treden ,om op te nemen .Ook op podia in kroegen en kleinere podia in het algemeen klinkt meestal zelfs open back beter.

Als je 4x12 of 2 4x12 inch kasten neerzet,is meestal je zanger niet bij.Alleen drummers ,die meedogenloos hard meppen zijn daar blijmee.En we weten allemaal wat voor types gaan drummen.<de enige in de band waar je niet mee kunt communiceren.

Ik vind die enorme instellaties vaak overkill,en ieder met helder denkvermogen is dat met me eens.Ik heb ook zangers met poliepen het zieken huis ingeblaast.Ik dacht ,dan neem je toch gewoon een nieuwe zanger<geintje>.

andy
27 april 2004, 23:25
al ben ik het er wel mee eens dat je prima kunt metallen op een 2*12, helemaal als er een mic voorhangt.

Goh, zal bij de volgende repetitie een keer een mike voor mijn cab hangen, ff luisteren of het dan nog meer metal klinkt. :razz:

Flauwe opmerking misschien, maar schaf eerst maar eens wat aan waar je een lekkere sound op het podium mee krijgt. Ik speel in een band die PA en zanginstallatiegigs met elkaar afwisseld. En om eerlijk te zijn speel ik liever in een zaaltje voor 150 mensen met een zanginstallatie, dan met PA. Afgelopen zaterdag bv stond het geluid op het podium zo schel afgesteld dat ik me ff afvroeg over welke amp ik nou stond te spelen. En dat was toch wel een Engl Powerball. Gelukkig zag ik duimen omhoog van leden van de band waar we vaak mee spelen, zodat ik wist dat het zaalgeluid wel ok was. Maar dat kan door een PA ook veranderen in een KUT geluid. PA is dus NIET zaligmakend en bovendien hoe vaak speel je met een PA?? En nou niet zeggen, dan moet je langer soundchecken....... Wij hadden dus maar 10 minuten. En dan is de eerste prioriteit het zaalgeluid. En zeiken tijdens je gig over het podiumgeluid dat het wat te schel is ook zo zielig. "Alleen zang hier", snel ff wijzend op de monitors voor je komt dan wat meer profi over. :wink: De rest van de kankerherrie komt wel van achteren. En daar heb je dus goede apparatuur voor nodig.


@ Guhlenn: Ik heb die Engl kast niet waar je het over hebt, maar heb er wel over gespeeld. Prima keuze. Ik zou er gewoon voor gaan. Lekker strak en wapperende broekspijpen. Bovendien niet eens al te duur.

andy
27 april 2004, 23:53
Ik vind die enorme instellaties vaak overkill,en ieder met helder denkvermogen is dat met me eens.Ik heb ook zangers met poliepen het zieken huis ingeblaast.Ik dacht ,dan neem je toch gewoon een nieuwe zanger<geintje>.

Wat dacht je van deze stelling: Met 2 full stacks kun je het geluid juist zachter zetten, maar wel "breder en massiever" maken. Daar kun je misschien iets tegen in brengen, maar ik weet uit ervaring dat het zo werkt. Zeker met metal wil je een zo breed en stevig mogelijk geluid. Het gaat dan niet alleen om horen, maar ook voelen.
Ik speel niet meer over 2 full stacks, te veel gesleep en gedoe, maar mijn band leden vinden dat nog steeds jammer en dat vinden ze niet omdat ik ze een gehoorbeschadiging bezorg. :wink:

Negative K3 fan
27 april 2004, 23:55
sash> jij relativeert het de verkeerde kant op

Mark S
28 april 2004, 00:12
Heren, Heren...denk ook even aan het publiekswelzijn :)

Als je vlak voor je kast staat (1 à 2 meter) klinkt het allemaal geweldig maar door het verdragende (ver...dragende dus) karakter van een gesloten 4x12 zal het publiek op pakweg >5 meter verschrikt de nooduitgang opzoeken of het in ieder geval niet naar de zin hebben als je aardig zit te blazen....

althans...in de tenten waar ik meestal kom...

sash
28 april 2004, 00:15
sash> jij relativeert het de verkeerde kant op

Nou ff in Nederlands. Of in ieder geval ABN aangepast voor mongolen zoals ik.

andy
28 april 2004, 00:19
Heren, Heren...denk ook even aan het publiekswelzijn :)

Als je vlak voor je kast staat (1 à 2 meter) klinkt het allemaal geweldig maar door het verdragende (ver...dragende dus) karakter van een gesloten 4x12 zal het publiek op pakweg >5 meter verschrikt de nooduitgang opzoeken of het in ieder geval niet naar de zin hebben als je aardig zit te blazen....

althans...in de tenten waar ik meestal kom...

Geen zorgen Mark, ik weet dat je de volumeknop ook naar links kunt draaien. Alleen bij extreme stenen galmbakken kroegen ga ik wel eens de mist in. Bij deze verontschuldigingen aan Roadkill, Hoofd, Bassie en Telecatermaster voor de herrie in Amsterdam. :razz:

andy
28 april 2004, 00:26
sash> jij relativeert het de verkeerde kant op

Nou ff in Nederlands. Of in ieder geval ABN aangepast voor mongolen zoals ik.

Ik snap er ook geen hol van.

josh.vandenberg
28 april 2004, 08:39
Wat dacht je van deze stelling: Met 2 full stacks kun je het geluid juist zachter zetten, maar wel "breder en massiever" maken. Daar kun je misschien iets tegen in brengen, maar ik weet uit ervaring dat het zo werkt. Zeker met metal wil je een zo breed en stevig mogelijk geluid. Het gaat dan niet alleen om horen, maar ook voelen.
Ik speel niet meer over 2 full stacks, te veel gesleep en gedoe, maar mijn band leden vinden dat nog steeds jammer en dat vinden ze niet omdat ik ze een gehoorbeschadiging bezorg. :wink:[/quote]

Ik speel met een Marshallse 100 speakeremulator en ik vind het echt een geweldig ding.balanced en unbalanced out zijn echt subliem.Ook gebruik ik een Marshall powerbrake.

Daardoor kan ik op elk volume een optimale sound generen,en 't valt mij gewoon op dat 2x 12 wel wat allrounder is als 4x12 .

Het klopt ook dat als je 5 meter van je box vandaan staat ,daar een derde wereldoorlog aan de gang is.Zonder P A spelen is zeker fijner voor instrumentalisten,niet voor zangers

LordRiffenstein
28 april 2004, 09:36
Greenbacks voor metal??? Nah dat kan niet!!! :-D

http://www.rocksolidamps.com/MP3/Dead%20Seth%20Warrior11.mp3

This is a clip played by Seth using channel 4 of the SE and chanel 4 of the Savage 120. We used an SM 57 and a MD421 dual mic'd using a Framus Cobra Cab loaded with greenbacks. The guitar was a PRS custom 24 with HFS pickups.

Arnie
28 april 2004, 10:59
Ik ben er denk ik uit. Waarschijnlijk wordt t een 2x12.
Heb er nu alleen nog t geld niet voor, dus eerst ff sparen :)

De 2x12 is net zo breed als m'n versterker en net zo hoog als een 4x12. Die hoogte vond ik wel relax tijdens ons laatste optreden, ik hoorde mezelf uitstekend. En...ik heb de combinatie van een open speaker en gesloten speakers.

Groetjes

guhlenn
28 april 2004, 14:11
neg K3 fan heeft een te grote mond. Leer je plaats kennen. En roep niet gewoon maar iets... damn...

Josh; ik moet toegeven dat die 2x 2x12"van mij eerst een 4x12"was. Heb em omgebouwd... Voor praktische redenen. Wat betreft geluidskwaliteit denk ik echter dat de 4x12" beter klinkt. en idd. een angled cab geeft een betere spreiding waardoor de amp minder hard hoeft. En een powerbrake is een VRESELIJK ding waar ik niks mee te maken wil hebben (en ja ik heb 'm daadwerkelijk getest).

Wel heb je me nieuwsgierig gemaak naar de 5150 en cab. Heeft die echt zo'n goede bas response... ? Zijn dat de sheffields of de top icm met de cab?

Die engl cabs (behorende bij de fireball) heb ik dus op gespeeld, en ze waren gewoon strakker zonder "plastic" te klinken...

Zouu ook graag het klank verschil tussen de V30 en V60 weten... V60 is immers goedkoper...

Dank
Guhlenn

Negative K3 fan
28 april 2004, 15:33
sash> jij relativeert het de verkeerde kant op

Nou ff in Nederlands. Of in ieder geval ABN aangepast voor mongolen zoals ik.

jijv ergelijkt een closed back 4x12 met een open back 2x12 dat telt natuurlijk niet. dan is de bas minder strak ja.

en yoeri, ik vind greenbacks ook erg koel en die dingen gaanz eker goed samen met metal.

volgens mij ligt de oorzaak van de verdere onenigheid in de definitie van strak in het laag. MAarja, ik vind het laag in een 4x12 ook mooier en zwaarder voor bijvoorbeeld metal, maar onder strak versta ik iets anders.

Mark S
28 april 2004, 17:39
onder strak versta ik iets anders

ik ook! :razz:

Ik vind trouwens de Engl 4x12 (V-60) erg slecht klinken. Ik heb bij Feedback een Rivera R-55 erop getest en hoewel ik het geld voor de top cash in mijn zak had heb ik serieus overwogen om de koop af te blazen. Het klonk idd erg plastic en het geluid was irritant rafelig.Een paar dagen later teruggegaan en de top getest over een Bogner 4x12 (V-30's) en 3 minuten later stond ik de Rivera af te rekenen bij de kassa... :)

andy
28 april 2004, 20:08
@ Mark. Kun je nagaan hoe een speakerkast het geluid kan bepalen. :wink: Ik heb zelf de ervaring dat speakerkasten met 30 of 35 watt speakers beter klinken dan die met bv 70 watt speakers er in. Hoe minder vermogen, hoe lekkerder het in het laag klinkt lijkt wel. Maar dat zal vast niet voor alle cabs opgaan. :wink:

josh.vandenberg
28 april 2004, 22:38
Ik heb de 5150 eerst gebruikt met een Marshall kast .Maar het geluid was niet strak genoeg. Als je ,zeg maar stijltje all right now speelt gaat het nog wel.Maar als je veel snel werk doet trekt die combinatre het gewoon niet.

De 5150 kast loopt in de basrespons verder door en is gewoon veel strakker.Ik heb op heel wat kasten gespeeld en heb er echt veel gehad en ik vind de 5150 <straight version >het best.Als je niet al te hard speelt ,zijn de 4x12 greenbacks heel goed ,inderdaad totaal niet cvoor metal maar wel goed voor bluesie werk.Vooral de tv greenbacks klinken goed voor blues en rock.Die standaard marshall kast is ook ontworpen voor standaard marshall

Als je versterker iets te wollig klinkt heft die 5150 kast dat zeg maar op.
Ik heb er ook met een dual rectifier over gespeeld en dat klonk ook te gek,maar het is d3 combinatie en de smaak van de speler.

Mesa boogie kasten vind ik ook goed ,maar veel te duur

ik heb ook 1936 kastjes.marshall. met classic 80 speakers en die zijn echt goed strak en klinken voor bijna alles goed.

ED BOB
29 april 2004, 19:16
Oke, das mooi.

Dan heb ik volgende vraag: Voegt het extra 1x12 cabinet daadwerkelijk iets toe aan het geluid?

Of zeg je, spaar ff door en neem dan een 4x12?

Thanks!

Ik beloof je 1 ding, als je eenmaal die extra 1 keer 12" op je Sovereign hebt aangesloten is er dus echt geen weg meer terug, zoveel beter wordt ie ervan.
Veel meer laag en je clean klinkt "volwassener"
een 4 keer 12" moet je niet doen met de sovereign, dan verandert het geluid heel erg naar een metalbak, maar als dat je ding is....moet je het zeker doen.
Mijn 1 keer 12" heeft overigens geen Vintage 30 maar een V-60 speaker, die ik persoonlijk beter vind.
Je mag altijd langskomen voor een proefrit.

Heej Marc,
je Sovereign-setje nog niet verkocht? :wink:

Ik heb zelf naast mijn Souvereign ook een 1x12"Engl Cab gekocht en ik moet Marc gelijk geven: Het geeft het geluid veel meer laag en door de dichte kast veel meer geluidsdruk. Kortom meer ballen.
Daarnaast oogt het ook nog beter. Sovereign heeft heeft zelfde breedte als de cab

http://bandopbezoek.nl/foto_albums/3%20april%202004/slides/114_1449.html

http://bandopbezoek.nl/foto_albums/3%20april%202004/slides/114_1449.html

By the way: een 2x12" kun je niet als extra cab aansluiten bij de Sovereign of het zouden 2x4 ohms speakers in serie moeten zijn, maar volgens mij is dat niet zo.

ED BOB
2 mei 2004, 11:24
Ik ben er denk ik uit. Waarschijnlijk wordt t een 2x12.
Heb er nu alleen nog t geld niet voor, dus eerst ff sparen :)

De 2x12 is net zo breed als m'n versterker en net zo hoog als een 4x12. Die hoogte vond ik wel relax tijdens ons laatste optreden, ik hoorde mezelf uitstekend. En...ik heb de combinatie van een open speaker en gesloten speakers.

Groetjes

2x12"als extra cab. op de Sovereign? :???: Met de standaardaansluiting kan dit in principe niet op de Sovereign. De 2x12"is 16 ohm (serie) en de 1x12"in de combo is 8 ohm. Je heb de volgende aansuitmogelijheden, zie fragment uit de manual:

Choose only one of the following cabinet options:
A: One 4 ohms cabinet connected to a 4 ohms jack (without the internal speaker !);
B: An external 8 ohms cabinet and the internal speaker connected to the 4 ohms jacks.
When you unplug the cable for the external cabinet, ensure you plug the internal speaker
back into the 8 ohms jack!
C: Two external 8 ohms cabinets connected to the 4 ohms jacks (without the internal speaker !);
D: Internal speaker only, connected to a 8 ohms jack;
E: One external 8 ohms cabinet connected to a 8 ohms jack (without the internal speaker !);
F: Two 16 ohms cabinets connected to the 8 ohms jacks (without the internal speaker !);
G: One 16 ohms cabinet connected to the 16 ohms jack (without the internal speaker !).

succes ermee
greetz, Ed

ED BOB
2 mei 2004, 13:59
Ik ben er denk ik uit. Waarschijnlijk wordt t een 2x12.
Heb er nu alleen nog t geld niet voor, dus eerst ff sparen :)

De 2x12 is net zo breed als m'n versterker en net zo hoog als een 4x12. Die hoogte vond ik wel relax tijdens ons laatste optreden, ik hoorde mezelf uitstekend. En...ik heb de combinatie van een open speaker en gesloten speakers.

Groetjes

Arnie, de 2x12"is 16 ohm, kun je standaard niet naast de interne speaker (8 ohm), als extra cab. op je sovereign aansluiten. Zie fragment uit manual.

NOTE: Never operate the amplifier without a sufficient load, otherwise you may damage or destroy the
power amp! Ensure your cabinet’s specifications match the respective output’s specs.
Choose only one of the following cabinet options:
A: One 4 ohms cabinet connected to a 4 ohms jack (without the internal speaker !);
B: An external 8 ohms cabinet and the internal speaker connected to the 4 ohms jacks.
When you unplug the cable for the external cabinet, ensure you plug the internal speaker
back into the 8 ohms jack!
C: Two external 8 ohms cabinets connected to the 4 ohms jacks (without the internal speaker !);
D: Internal speaker only, connected to a 8 ohms jack;
E: One external 8 ohms cabinet connected to a 8 ohms jack (without the internal speaker !);
F: Two 16 ohms cabinets connected to the 8 ohms jacks (without the internal speaker !);
G: One 16 ohms cabinet connected to the 16 ohms jack (without the internal speaker !).

greetz, Ed