PDA

View Full Version : nieuwe versterker (eerste post)



pietjepuk69
26 april 2004, 13:50
test

pietjepuk69
26 april 2004, 13:50
Ik heb al even zitten kijken hier op het forum en ben jullie allemaal ook al een tijd aan het volgen. Ik ben zelf nu kwa muziek maken op een punt beland dat ik zelf wat serieuser gitaar speel (bandje erbij ) en ben nu dus eigenlijk opzoek naar een nieuwe versterker. Wat ik nu speel is een fender strat met een oude marshall silver jubilee 50W combo en een losse tuner. Ik gebruik helemaal geen FX. Nou, dit is ook niet helemaal waar want als ik een multi FX zou hebben zou ik zeker wel wat FX gaan gebruiken maar omdat ik nu lang heb gespaard voor een nieuwe versterker wil ik eigenlijk alles ineens kopen. Versterker met FX. Ik ben zeker ook geen goede programmeur dus het moet gewoon aansluiten en spelen zijn. Het is ook niet zo dat ik helemaal niet wil instellen maar zoals hier rekken staan op het rekforum is toch niet voor mij weggelegt denk ik. Het budget wat ik heb gaat tot 2000 euro maximaal. Dit zal dus een een versterker (combo of top met speakerkast) moeten worden en liefst een top met kast. Mijn oog is nu eigenlijk op line6 gevallen. Waarom, dit omdat ik nu al een tijdje heb zitten proberen te spelen en voor mij zijn de geluiden die eruit komen erg goed. Dit was op een line6 HD147 met een FBV (niet zeker) footcontroller. Er zat maar 1 kabel tussen en was ook erg makkelijk in te stellen voor als mij die er helemaal geen verstand van heeft. Ik hoef ook zeker niet van allerlei apparte geluiden te hebben omdat ik eigenlijk maar 3 basis geluiden gebruik en dat is voor een clean een chrunch en een lead geluid.

De enige versterker die nu dus voor mijn idee in aanmerking komt is de HD147 met een footcontroller en speakerkast. Ik vroeg me nu af wat jullie hier als amp deskundigen vinden van deze versterkers. Ik weet dat er mensen hier zijn die helemaal weg zijn van buizen maar voor iemand die eigenlijk net op de hoek komt kijken denk ik dat dit toch wel iets zou zijn. Zijn er van andere merken ook nog van dit soort versterkers die goed werken met een footcontroller erbij. Ik heb op de effecten forum ook al wat dingen gelezen over de multi FX produkten als de GT-6 van boss. maar kan ik die ook gebruiken zonder eindversterker? Of moet ik dan nog een losse versterker aanschaffen met een speakerkast.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Groetjes

BramVersteeg
26 april 2004, 13:59
2000 euro voor een amp in je eerste band is niet mis!!! Daar kun je nogal wat mee hoor. Je hebt het over een line 6 omdat die makkelijk in te stellen zijn maar volgens mij zijn die digitale amps juist moei;lijker in te stellen omdat ja vaak niet gewoon aan een knop kunt draaien maar alles via progamma's moet doen. En waarom zou je een line 6 kiezen als je maar 3 geluiden wilt?? Kun je beter voor een klasse buizenbak gaan. Dat is ook makkelijk in te stellen. Zeker als je niks(lees:weinig) wilt gaan doen met effecten. Voor 2000 koop je al snel een klasse 2ehands (of wil je nieuw??) amp. Goede merken zijn Engl, Koch, Fender, Marshall, zoveel meer. Er ligt echt een wereld voor je open. Maar wat voor stijl speel je vooral?? Je zou kunnen denken aan een mooie 2 kanaals bak met een extra boost pedaaltje ervoor ofzo. Zijn er merken die je voorkeur hebben??

BramVersteeg
26 april 2004, 14:00
Oh ja, als je 2000 te besteden hebt zou ik niet voor een GT-6 gaan. Is goed spul maar het word vaker als een goedkoper alternatief gezien. Voor alle geluiden in een voor een goede prijs. Je hebt er wel gewoon een eindversterker bij nodig, en een speakerkast natuurlijk.

Mark S
26 april 2004, 14:07
Als ik jou was had ik voor die €2000 een top + kast en een aantal essentiële effecten in pedaalvorm genomen.Ik wil hier niet de eeuwige discussie over modelling weer oprakelen maar het lijkt me niet verstandig om je hele 'geluid' eraan op te hangen zeker niet als je van plan bent Live te gaan optreden. Als novice zijn al die mogelijkheden en geluidjes zeker erg aantrekkelijk maar neem nou van mij aan dat je 99% nooit zal gebruiken.


En met €2000 kan je echt een vette set kopen!

pietjepuk69
26 april 2004, 14:09
2000 euro voor een amp in je eerste band is niet mis!!! Daar kun je nogal wat mee hoor. Je hebt het over een line 6 omdat die makkelijk in te stellen zijn maar volgens mij zijn die digitale amps juist moei;lijker in te stellen omdat ja vaak niet gewoon aan een knop kunt draaien maar alles via progamma's moet doen. En waarom zou je een line 6 kiezen als je maar 3 geluiden wilt?? Kun je beter voor een klasse buizenbak gaan. Dat is ook makkelijk in te stellen. Zeker als je niks(lees:weinig) wilt gaan doen met effecten. Voor 2000 koop je al snel een klasse 2ehands (of wil je nieuw??) amp. Goede merken zijn Engl, Koch, Fender, Marshall, zoveel meer. Er ligt echt een wereld voor je open. Maar wat voor stijl speel je vooral?? Je zou kunnen denken aan een mooie 2 kanaals bak met een extra boost pedaaltje ervoor ofzo. Zijn er merken die je voorkeur hebben??

Ik wil zeker wel iets met fx gaan doen en dan toch alle fx onder een knop hebben zitten als ik dat bepaalde kanaal aanzet. Bijvoorbeeld het lead kanaal of preset hoe je het wilt noemen met wat delay en chorus bijvoorbeeld. Ik gebruik nu geen FX omdat ik het nooit nodig heb gehad voor thuis. Waarom aanschaffen als ik het toch niet gebruik en ik ben ook niet iemand die val allerlei pedalen gaat testen. Dit is ook de reden dat ik dan alles lekker makkelijk heb. Vandaag de HD147 met de footcontroller die erbij zat toen ik hem heb getest. Ik heb ook al naar buizenbakken gekeken maar dat vond ik niet zoveel omdat ik dan dus een hele berg pedalen voor mijn schoenen krijg wat ik toch eigenlijk wil vermijden.

Quink
26 april 2004, 14:10
en ben nu dus eigenlijk opzoek naar een nieuwe versterker. Wat ik nu speel is een fender strat met een oude marshall silver jubilee 50W combo ...........
Ik ben zeker ook geen goede programmeur dus het moet gewoon aansluiten en spelen zijn..........
Het budget wat ik heb gaat tot 2000 euro maximaal. Dit zal dus een een versterker (combo of top met speakerkast) moeten worden en liefst een top met kast........
Ik hoef ook zeker niet van allerlei apparte geluiden te hebben omdat ik eigenlijk maar 3 basis geluiden gebruik en dat is voor een clean een chrunch en een lead geluid..........


Ik het helemaal met Bram eens. Op de eerste plaats, 2000 Euro is een smak geld. Daar kun je zeker een goede buizenversterker voor kopen. Maar zo'n Silver Jubilee is op zich toch ook geen verkeerd combootje? Is toch ook buizen? Of zit ik er dan naast?
Je wil inpluggen en spelen, drie basisgeluiden, hoeft geen aparte geluiden, etc etc. Waarom dan zo'n Line 6. Die zijn toch juist vrij ingewikkeld?
Een buizenversterker met eventueel wat losse effekten lijkt me veel simpeler.

Nicci
26 april 2004, 14:10
Voor €2000 zou ik persoonlijk iets anders kopen . . . .maar dat ben ik.

Het lijkt er op dat jij eigenlijk geen effecten wil. Dan zou ik zeker niet voor een Line 6 gaan.
Je wilt gewoon een goed geluid en je wilt gemakkelijk kunnen switchen tussen 3 basisgeluiden. Dat kan met zo goed als elke moderne versterker.

Ik zou met €2000 op zak flink gaan shoppen en alles proberen.
Misschien kom je dan toch uit op de Line 6. Dat kan.

Phyrexian
26 april 2004, 14:14
2000 euro is idd een héél mooi bedrag. Voor die prijs kan je makkelijk een goeie drie kanaals versterker kopen, mét buizen.
Wat betreft die effectjes is het belangrijk of je ze écht gaat gebruiken in de band. Multifx zijn altijd nice in het begin door de hoeveelheid effectjes die je dan ter beschikking hebt, maar het is belangrijk dat je jezelf de vraag stelt of je ze al dan niet nodig hebt. Stel je hebt uiteindelijk maar nood aan een phaser en een reverb; dan koop je die beter apart.

De HD147 van line 6 is nice. Maar ga zeker wat (andere) dingen proberen met je eigen gitaar. Oordeel volgens je eigen oren, niet of er al dan niet buizen inzitten of niet.

Aanraders qua drie/vier kanaals versterkers binnen je prijsklasse:
- Marshall TSL 100
- Framus Dragon
- Tech 21 Trademark 300
- ENGL Savage 120 (misschien wat boven je budget op de nieuwmarkt, maar tweedehands kan het wel).

BartL
26 april 2004, 14:41
Ik zou gewoon die Marshall houden :roll:

...zeker niet inruilen voor een modelling versterker. Mjah, das mijn mening :)

BramVersteeg
26 april 2004, 15:37
Hhmm, je wilt dus met 1 druk op de knop een lekker lead geluidje hebben. Je hebt ook pedaaltjes die als looper functioneren. Als je dan op de knop drukt gaat je gitaarsignaal door een loop waar je dan je chorus en reverb en delay en je.... aan kunt hangen. Dan staan dus al je pedalen aan maar werken ze pas als je op de knop drukt. Dat is minder dansen over je pedalen. Als je echt op elk kanaal een apparte preset wilt maken kun je niet om digitaal heen denk ik. Of je wilt met line mixers en midi boards gaan werken maar dat ligt toch net weer boven die 2000 denk ik :lol: Als ik jou was zou ik gewoon een keer naar een grote muziekzaak gaan en van alles en nog wat uittesten, met je EIGEN gitaar. Dat scheelt vaak erg veel en heb je niet de kans dat het tegen valt. Dan kijk je gewoon wat je mooi vind en kun je daarna alsnog om ons advies vragen. Als je dan toch bij digitaal uitkomt kan dat, zoals eerder al gezegd. Ik zou het in ieder geval niet meteen te moeilijk zoeken en te uitgebreid. dat kan wel voor dat geld maar is niet het slimste. Je kunt beter weinig spul kopen van goede kwaliteit als veel van mindere kwaliteit. Veel succes ermee in ieder geval.
Grz. Bram

amon
26 april 2004, 16:17
als ik het zo lees wil je wel veel effecten gebruiken, maar alleen om in die band te spelen. je zegt dat je ze thuis toch nooit gebruikt, maar waarom wil je dan jouw stijl met effecten gaan aanpassen omdat je een band in wil???

pietjepuk69
26 april 2004, 17:13
als ik het zo lees wil je wel veel effecten gebruiken, maar alleen om in die band te spelen. je zegt dat je ze thuis toch nooit gebruikt, maar waarom wil je dan jouw stijl met effecten gaan aanpassen omdat je een band in wil???

Het is niet dat ik dat wil gebruiken als ik in een band zit. Ik zit al in een bandje en begin nu te merken dat ik toch wel wat dingen mis. Ik heb voor thuis altijd gewoon een droog geluid gehad waar ik altijd mee uit de voeten kon en ik zou ook zeker niks aanschaffen als ik niet in een band zou spelen want wat ik nu heb is ook goed genoeg maar omdat ik dus nu al een jaartje in een band speel nu toch wel langzaam effecten begin te missen. De reden waarom ik nu voor line6 heb gekozen is dat ik onder een knopje mijn complete geluid heb. Als ik een buizen versterker heb zal ik daar toch weer pedaaltjes voor hangen die ik elke keer aan en uit moet zetten. Als ik dus van mijn clean geluid naar een lead wil met wat chorus en delay dan moet ik eerst wisselen van kanaal op mijn versterker, dan chorus aan en dan delay aan. Dan heb ik al 3 knoppen los in moeten drukken zonder dat ik nog maar een nootje heb gespeeld. Terug is weer hetzelfde verhaal. Ik heb afgelopen zaterdag dus die HD147 getest. Daarvan was voor mij het geluid goed. Alle respect voor de buizen amps maar ik heb niet het idee dat ik dat nodig heb. De tweede regel was dat ik met 1 knopje meerdere dingen aan en uit kan zetten en dat kan hij dus ook vandaar dat ik nu meer richting modeling afwijk.

Dit is ook een reden dan ik zeker geen losse 3 kanaals top wil met wat FX pedalen. Dat vind ik erg onhandig en is niet mijn ding.

Negative K3 fan
26 april 2004, 17:34
je lijkt op dit moment niet veel te missen op het gebied van effecten, ik zou me nog eens twee keer afvragen of het wel echt nodig is, want er zijn meer dan genoeg gitaristen die het ook zonder doen.

verder is de jubilee al een ernstig geile versterker, maar 2000 is daarentegen een nog ernstiger bedrag voor een koele amp.

ik zou in jouw geval nog even gaan nadenken over dat effecten gedoe, als je echt denkt nodig te hebben dat je met één stamp op een footswitch van clean met phaser naar lead met chrosu en delay wilt ontkom je niet aan digitaal of dure midi, dan volstaat een gt-6 ook niet meer.

Phyrexian
26 april 2004, 17:44
Okay, modelling versterkers met ingebouwde effecten (ala vetta en hd147 bijvoorbeeld, of die spider, om bij line 6 te blijven) laten je idd toe om 'on-the-fly' van amp sound en effect te switchen. héél handig.

als je zoiets wil met aparte pedalen en een aparte amp heb je al snel (dure) midiswitchers nodig en dergelijke.

blijkt dus dat je best af bent met zo'n all-in-one (modelling) amp. koop dus gewoon wat je handig én goed klinken vindt.

marc_o
26 april 2004, 18:45
Je krijgt spijt als je die Jubilee wegdoet voor een line-6 ding, maar goed, dat is jouw keuze.

Negative K3 fan
26 april 2004, 18:55
Je krijgt spijt als je die Jubilee wegdoet voor een line-6 ding, maar goed, dat is jouw keuze.

zoiets denk ik ook... maarja, ik heb de hd147 en vetta 2 enzo nog niet gespeeld.

Nicci
26 april 2004, 19:32
Dit is ook een reden dan ik zeker geen losse 3 kanaals top wil met wat FX pedalen. Dat vind ik erg onhandig en is niet mijn ding.

wat wil je dan weten? koop gewoon die Line 6?

amon
26 april 2004, 19:38
ok, ik was nog niet helemaal klaar met mn verhaal (op vorige pagina), maar zat toen op school en de emdiatheek ging dicht...

vervolg:
sowieso is die jubilee al een prachtding; ik denk niet dat een line6 mod-amp die kan overtreffen (ik weet het eigenlijk wel bijna zeker).
als ik jou was en ik had 2000 euro te besteden zou ik een mooie (marshall) top en kast kopen: voor, laten we zeggen, 1000 euro heb je dan al een perfecte (2dehands) top met meerdere kanalen en een goed 4x12" cabinetje eronder.
dan hou je toch zeker wel 1000 over waar je je effecten van kunt kopen. je hebt het steeds over een line6 amp, maar waarom niet gewoon zoiets:
http://www.music-town.de/onlineshop/bilder/egitarre/line6podxtpro.jpg

met zoiets:
http://www.exhardware.com/reviews/line6pod/floorboard.jpg


ik bedoel, dan heb je toch een top versterker (stack) en de line6 die je zoekt met een floorboard om vanalles onder 1 knopje te zetten...


voor 2000 euro is in ieder geval beter te krijgen dan een line6 stackje/combo.

Voidhead
27 april 2004, 15:15
Als je die silver jubilee wegdoet wil ik wel weten wat je ervoor vraagt :P who knows...