PDA

View Full Version : 250 pF tone-cap in bf tremolux: ceramisch of silver-mica?



jpb
26 april 2004, 12:23
test

jpb
26 april 2004, 12:24
Ik heb hem (was stock) net vervangen door een silvermica. Klinkt wat meer gebalanceerd, maar ook wat minder "lekker". Kan dat? Wat zouden jullie doen???

SteavisSmokin
26 april 2004, 12:38
Ik ben een SM fan maar ligt ook maar net aan de amp -> in mijn super reverb uitsluitend SM. In mijn twin (12") zit ik te denken wat meer ceramisch te gooien, maar of ikd at op de 250pf plaats doe weet ik niet...kwestie van proberen en luisteren.

Is je bright cap nog wel ceramisch?

jpb
26 april 2004, 13:30
Steven, kun je het verschil in geluid beschrijven tussen ceramisch en SM?

hadv
27 april 2004, 01:40
kun je het ook onderbouwen, of is alleen maar onderbuiken :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

jpb
27 april 2004, 07:59
[.....]
Is je bright cap nog wel ceramisch?
Die zit toch alleen in reverb-modellen. Zo niet waar zit 'ie dan??

SteavisSmokin
27 april 2004, 11:20
JPB (staat dit voor jan peter balkenende?! :) ): je hebt zelf toch ook een ceramische cap vervangen door SM dus zou je het verschil in geluid al gehoord moeten hebben. Anyways, naar mijn oren is SM helderder in het hoog, niet zo kruimelig als ceramisch, en verder wat warmer en voller qua sound.

Bright cap = cap van de bright switch en die zit als het goed is ook op jouw tremolux.

jpb
27 april 2004, 16:16
JPB (staat dit voor jan peter balkenende?! :) ):

Nou moet je niet grof worden :D IK was eerder!!



Bright cap = cap van de bright switch en die zit als het goed is ook op jouw tremolux.
Ja, de bright-switch cap. Die heb ik beiden naar 100pf SM ipv dr stock 120 die dan te wollig wordt. Ik dacht dat bv de Deluxe Reverb ook een brigt-cap had??? Al, waar ben juuuuuh???

De ceramische is weer terug; klinkt echt beter (met Philips JAN 12AX7WA). In het normal kanaal klinkt de SM wel goed, vreemd genoeg (met Sovtek 12AXWB). Is dus inderdaad afhankeling van amp/smaak etc etc.

Mr.Jay
27 april 2004, 17:56
Ja, de bright-switch cap. Die heb ik beiden naar 100pf SM ipv dr stock 120 die dan te wollig wordt. Ik dacht dat bv de Deluxe Reverb ook een brigt-cap had??? Al, waar ben juuuuuh???

DLXREV heeft 47pf Brightcap. Ik gebruik diezelfde waarde ook vaker in de andere type Fenders, zéker i.c.m. een Strat / Tele is dit voldoende bright.
E.e.a. ligt uiteraard aan je speakerconfig. en de rest van de gebruikte parts in je amp ( en gitaar/p.u.'s ).
Leuke truc die ik in mijn amps heb:
zet een dubbelpolige brightswitch in je amp ( de silverfaces hebben deze allemaal ), dan hang je aan één kant 100pf en aan de andere kant 47pf. Beetje friemelen en je vindt zelfs het tussenstandje > non-bright !

>De ceramische is weer terug; klinkt echt beter (met Philips JAN 12AX7WA). In het normal kanaal klinkt de SM wel goed, vreemd genoeg (met Sovtek 12AXWB). Is dus inderdaad afhankeling van amp/smaak etc etc.

altijd afhankelijk van je smaak natuurlijk , PLUS je gebruikte type gitaar ( SC's, P90's, HB's etc. ).
Mijn voorkeur gaat ook ( weer, na tijden Silvermica-fobie te hebben gehad ) uit van ceramische capjes in de bright en treble, maar ook weer soms niet.
MIjn ervaring is dat de meeste blackfaces dat ceramische wel kunnen hebben, ze klinken al wat warmer. In een Silverface is SilverMica een goeie oplossing.

JaY

Al
2 mei 2004, 03:11
Bright cap = cap van de bright switch en die zit als het goed is ook op jouw tremolux.
Ja, de bright-switch cap. Die heb ik beiden naar 100pf SM ipv dr stock 120 die dan te wollig wordt. Ik dacht dat bv de Deluxe Reverb ook een brigt-cap had??? Al, waar ben juuuuuh??? [/quote]

jaaaahhhhhh

Ik heb ook wel eens een SM manie gehad maar kwam daar uiteindelijk weer van terug. SM maakt het hoog wat ronder maar dat is niet altijd wat je wilt. Het is met name afhankelijk van de speakers die je gebruikt. Ik verschrikkelijke amps gehoord met die oude ceramische caps en een Jensen RI speaker. Oude speakers zoals de vaak muffe CTS alnico's verdragen ceram. caps veel beter. Uiteindelijk gaat mijn voorkeur meestal uit naar SM, maar dan de oude wat voller klinkende capjes zoals ze b.v. in de oude Tweed amps werden gebruikt. Als je goed uitkijkt kan je nog wel wat scoren. Er zijn verschillende merken en ze zien er uit als domino steentjes. Je kan leuke resultaten boeken door een goede mix te gebruiken.

Al

PeeVee
2 mei 2004, 19:17
Anyways, naar mijn oren is SM helderder in het hoog, niet zo kruimelig als ceramisch, en verder wat warmer en voller qua sound.
Hoi Steven. Interessant statement, "helderder in het hoog" samen met "warmer en voller". Ik zou dat niet zo snel samen in één zin gebruiken maar weet hoe moeilijk het is om uit te drukken wat je hoort. Ben er b.v. na jaren achter gekomen dat wat ik "wollig" noemde (middy), het tegenovergestelde was wat "men" daar doorgaans mee bedoelde (veel bas, mid-dip).

Mijn ervaring is juist dat SM wat gepolijster/ronder in het hoog is, dat is in mijn oren dus beetje het tegenovergestelde van "helderder". SM klinkt wat meer HiFi en dat geeft inderdaad wel een wat warmer en voller geluid, m.n. bij amps die beetje wild zijn. Nadeel vind ik dat ze toch iets missen t.o.v. ceramisch en daardoor de amp beetje steriel maken.

Ceramische capjes zijn aanzinelijk minder lineair en knetteren meer. Juist dat "knetteren" is volgens mij een soort harmonische vervorming en wordt door door het menselijk oor vreemdgenoeg als "aangenaam" ervaren. Zo heb ik b.v. jarenlang met genoegen geluisterd naar een setje goedkopie Philips boxjes waarvan ik het hoog zo lekker krokant vond. Was dus gewoon goedkope tweeter die waarschijnlijk (even) harmonischen stond te produceren. Ik moest wel even wennen toen ik mijn mooie B&W zuiltje in de huiskamer positioneerde. Pas na een tijdje (weken) luisteren was ik gewend aan het "nieuwe hoog" en moest ik beamen dat het hoog eigenlijk heel fraai was en die Philip boxjes iets lieten horen dat er gewoon niet wasis... Zo zie je maar, alles is relatief.

Anyway, het effect van ceramisch/versus SM is vrij gemakkelijk met eigen oren waar te nemen, heb daar in het verleden wel wat luister testjes mee gedaan met schakelbare bright cap, treble cap, PI koppeling. Overigens zonder spectrum analyser ;-)

Ik heb i.t.t. Jay en Al eigenlijk nooit een SM-fetish gehad. Omdat ik qua gitaarfeel toch altijd al wat meer in de hoek van rock-a-billy en rock & roll heb gezeten heb ik het "knetteren" van die ceramische caps nooit bezwaarlijk gevonden, sterker nog, eigenlijk wel lekker. Ik zoek helemaal geen "mooi" gitaargeluid maar rock & roll! Daarom in mijn SR's dus nog steeds twee P10R's, niet omdat ik ze mooi vind (ik vind ze VERSCHRIKKELIJK) maar omdat ze zo lekker schetteren in het hoog, da's in combi met mijn hete (beetje doffe) P90's van ES-295 prima!! Dave Gonzales draait niet voor niks het hoog op 10 als ie een Twin mag lenen.

Zoals Al zegt kan een mix ook prima werken, ik vind b.v. SM voor koppeling aan de PI soms wel prettig (als de preamp al genoeg knettert), soms laat ik daar ook ceramisch zitten, beetje afhankelijk van de amp & speakers (break-up!).

Overigens moet je natuurlijk wel een beetje snappen hoe je zo'n capje gebruikt in het circuit. Generaliserende statements die ik op andere fori nog wel eens tegenkom zijn vaak erg ongenuanceerd / kortzichtig, blijkbaar niet gehinderd door enige kennis van zake in combinatie met vastzittende (opgeblazen?) trommelvliezen? Om het even simpel te houden; gebruik je een SM cap om een signaal door te laten (b.v. koppeling aan je PI) of gebruik je 'm juist om (een deel van) het signaal weg te gooien naar aarde? Snap je wat ik bedoel? Je kunt een nadeel ook in je voordeel gebruiken. Ultieme voorbeeld is het gebruik van CTS chocolate drops. Die hebben de naam NEUZIG te zijn (als doorlater); zijn dus fantastisch om (neuzig!) signaal weg te voeren naar aarde. Kan overigens niet met standaard Fender tonestacks, maar er zijn tonestacks waarbij je echt een duidelijke aanwijsbare "afvoercap" hebt; hoe meer lelijk signaal die doorlaat, des te mooier het signaal dat je overhoudt. Johan Cruyf had dus toch gelijk!

Als je een SM capje voor bright switch gebruikt is het een doorlaat cap; parallel met het "dempende" deel van je spanningsdeler. In een tonestack is treble of tone cap vaak een wegsmijt cap dus tegenoverstelde werking. Een SM capje in een simpele tone regeling (treble bleed naar aarde) maakt het hoog vaak beetje wilder. Zo kan ik nog wel 8 pagina's volschrijven ;-)

Al
3 mei 2004, 12:27
Ha Pleun


Ceramische capjes zijn aanzinelijk minder lineair en knetteren meer. Juist dat "knetteren" is volgens mij een soort harmonische vervorming en wordt door door het menselijk oor vreemdgenoeg als "aangenaam" ervaren.

Knetteren --> prima omschrijving. Aangenaam? Vaak vind ik het wat te agressief. Ik kom bijna altijd uit op een mix. Ik houd er van als een amp goed helder is maar dan moet het hoog van goede kwaliteit zijn.


Pas na een tijdje (weken) luisteren was ik gewend aan het "nieuwe hoog" en moest ik beamen dat het hoog eigenlijk heel fraai was en die Philip boxjes iets lieten horen dat er gewoon niet wasis... Zo zie je maar, alles is relatief.

Prima!! --> iets laten horen dat er niet is (gitaristentaal natuurlijk) Volgen mij is er een gewaardeerde hifi bouwer die dezelfde visie heeft en zijn stuff warm laat klinken of in ieder geval gekleurd. Het fijne weet ik niet meer maar het wordt binnen die wereld geaccepteerd. Bij vergelijken wordt zijn spul vaak als "mooier" ervaren. Puristen zullen er een beetje moeite mee hebben maar zo'n intwikkeling lijkt mij een goede zaak.


Ik zoek helemaal geen "mooi" gitaargeluid maar rock & roll! Daarom in mijn SR's dus nog steeds twee P10R's, niet omdat ik ze mooi

Yesss, een goed geluid is wel eens wat anders dan een mooi geluid. Ik pak die R's ook wel eens voor in de mix. Een op vier dan.


Overigens moet je natuurlijk wel een beetje snappen hoe je zo'n capje gebruikt in het circuit. Generaliserende statements die ik op andere fori nog wel eens tegenkom zijn vaak erg ongenuanceerd / kortzichtig, blijkbaar niet gehinderd door enige kennis van zake in combinatie met vastzittende (opgeblazen?) trommelvliezen?

haha, inkoppertje?


Kan overigens niet met standaard Fender tonestacks
, maar er zijn tonestacks waarbij je echt een duidelijke aanwijsbare "afvoercap"

Ok, hadden we het vroeger ook al eens over herinner ik me. Als je het zo zegt ben ik het met je eens. De caps in een Fender tone stack tellen mee als het om signaal gaat wat uiteindelijk gebruikt wordt. Er wordt in zo'n tonestack veeeeel weggegooid, hangt vaak via een paar K aan aarde, maar wat er over blijft is door de caps gegaan.

Al