PDA

View Full Version : uitgebreide akkoorden



mirage
1 april 2002, 19:58
vaak zie je in tabs een C7 of een D5 of dat soort dingen staan,
nou heb ik is wat rondgezocht en ik kan wel de posities daarvoor vinden maar de theorie die me in staat moet stellen alles gewoon uit te tellen snap ik geen kont van.
iemand die het makkelijk kan vertellen of een goede site weet?

Kitaarhiero
1 april 2002, 21:30
als er een nummer bij een akkoord staat, is dat meestal om de volgende reden:

een akkoord is opgebouwd vanuit een toonladder, en een Drieklank is het meest voorkomende akkoord. bij een -5 akkoord wordt de terts (derde klank van de toonladder) echter weggelaten. een 5 akkoord is een powerchord.
bij een -7 akkoord wordt de octaaf noot die je normaal in het akkoord zou spelen verlaagt met 1 hele toon.

voor meer akkoorden theorie weet ik echter helaas geen websites...

pimmetje
1 april 2002, 23:12
Akkoorden kan je 'uittellen' mbv de majeurladder. Deze heeft de volgende intervallen tussen tonen: 1 1 1/2 1 1 1 1/2 (dus: hele toon, hele toon, halve toon, hele toon, hele toon, hele toon, halve toon).

Hieronder zijn enkele voorbeelden:
C => hele toon => D
D => hele toon => E
E => halve toon => F
F => hele toon => G
G => hele toon => A
A => hele toon => B
B => halve toon => C

De majeurladder van C is dus: C D E F G A B
Nog enkele majeurladders:
D E F# G A B C# D
G A B C D E F# G

Hieronder staan de 'toon-posities' voor enkele veelgebruikte akkoorden met daarachter een voorbeeld in C (dus met majeurladder CDEFGAB):

Majeur => 1 3 5 (C => C E G)
Mineur => 1 3b 5 (Cm => C Eb G)
Zeven => 1 3 5 7b (C7 => C E G Bb)
Mineur zeven => 1 3b 5 7b (Cm7 => C Eb G Bb)
Majeur zeven => 1 3 5 7 (CÄ7 => C E G B)
Sus vier => 1 4 5 (Csus4 => C F G)
Sus twee => 1 2 5 (Csus2 => C D G)
Verminderd => 1 3b 5b bb7(Cdim => C Eb Gb A)

Zoals je ziet wordt een septime-akkoord (C7, Cm7, C7sus4, C7/9) de septime met een halve toon verlaagd, tenzij het specifiek een majeur7 akkoord is.

De eventuele andere cijfers bij akkoorden geven de positie in van andere tonen in de majeurladder (bij C: C=8, D=9, F=11. Als er een '-' voor het cijfer staat (bv: C7-9), moet je de betreffende toon met 1/2 toon verlagen. Als er een '+' voor staat (bv: C7+9), dien je de toon met 1/2 te verhogen. Bij een slash (bv: C6/9) moeten zowel de eerste als de tweede toon in het akkoord worden gepropt.

Ik hoop dat dit iets is wat je zoekt.

pimmetje
2 april 2002, 02:37
Hieronder het bovenstaande nog eens op een iets andere manier... deze manier gaat van de chromatische ladder uit (C C# D D# E F F#, etc). De getallen links geven het aantal halve tonen vanaf de grondtoon aan en rechts daarvan staat de 'plaats' in het akkoord:


0 Unison
1 flat 2nd
2 2nd
3 minor 3rd
4 major 3rd
5 perfect 4th
6 flat 5th (diminished 5th or augmented 4th)
7 perfect 5th
8 minor 6th (or sharp 5th/augmented 5th)
9 major 6th
10 minor 7th (flat 7th)
11 major 7th
12 octave
13 flat 9th
14 9th
15 sharp 9th/minor 10th (just minor 3rd one octave higher)
16 major 10th (just major 3rd one octave higher)
17 11th
18 augmented 11th
19 perfect 12th (octave above perfect 5th)
20 flat 13th
21 13th

Het hele verhaal kan je nalezen op http://www.geocities.com/SiliconValley/Campus/9640/music/ChordTheory.txt

Echoes
2 april 2002, 15:35
vraag me af of dit duidelijk taal is voor de beginnende gitarist? Je kunt beter naar een leraar stappen die het je in levende lijve verteld uitbeeld, en voordoet

pimmetje
2 april 2002, 16:49
Da's zeker waar... een leraar is de beste weg om de basis van zowel theorie als techniek erin te rammen.
Ik had ff geen rekening gehouden met beginner, ietwat gevorderd, etc. Ben blind begonnen met typen :smile: Ik was gewoon zo blij dat ik wat wist :smile:

mirage
5 april 2002, 00:59
ik ga het is even rondvragen dan,
want ik snap het een beetje maar nog niet helemaal

Ditmar
5 april 2002, 01:01
Goh, ik ben niet de enige online op dit tijdstip :grin:

moretel
5 april 2002, 11:02
Het is allemaal logisch opgebouwd, alleen op de gitaar wat onhandig te visualiseren.
Mijn broer is gestart met piano spelen en als hij de opbouw van een accoord laat zien is het eigenlijk erg eenvoudig en logisch.
De gitaar als instrument waarbij 1 noot wel op 3 verschillende manieren gespeelt kan worden draagt niet bij aan het overzicht.

Als je wiskundig inzicht hebt begrijp je het volgens mij sneller, als je dat niet hebt dan is iemand die het laat zien volgens mij beter.