PDA

View Full Version : tube 100



frisb
25 april 2004, 23:29
Hoi,

Ik heb onlangs een Hughes & Kettner Tube 100 top gekocht die ik met een Marshall JCM900 1960A cab gebruik.

Probleem ermee is echter dat het cleane kanaal op een redelijk volume behoorlijk overstuurt. Is er een manier om dit effect te verminderen door enkele buizen te vervangen en zo ja, wat kan ik dan het beste vervangen door wat?

Alvast bedankt!

Mark S
25 april 2004, 23:37
Volgens mij zitten er EL-34 lampen in deze H&K, zou je kunnen vervangen door 6L6, die blijven wat langer clean.

maar wat noem jij een 'redelijk' volume?

BartL
26 april 2004, 00:18
...zou het ook kunnen liggen aan je Gibson?

Ik heb zelf een Fender Strat Plus met een high-output Seymour duncan humbucker. Met he brugelement is dus geen cleane toon/noot eruit te krijgen. Lijkt wel alsof ik (over het brugelement) altijd lichte OD heb.

Ik weet echter niet precies hoe het bij jouw zit. Heeft de versterker een 'gain' regelaar in het clean kanaal? Zo ja, dan kan je die het beste zo ver mogelijk dincht draaien. Andere buizen helpen middschien, heb ik geen verstand van, dus daar zeg ik niets over.

Succes!

frisb
26 april 2004, 01:07
Redelijk volume: Power Amp voluit (100 watt), kanaal A voor clean op ongeveer 5.

Het ligt niet aan m'n Gibson, de andere gitarist in mijn band heeft een Marshall JCM2000 die op hetzelfde volume wel clean blijft met mijn gitaar (ook EL34 overigens). Natuurlijk ligt dit gewoon aan de bouw van de versterker, maar ik hoop dat de mate van oversturing wat minder kan worden door een simpele modificatie.

Zou een of meerdere voorversterker buizen vervangen nog een eventuele optie zijn?

iam
26 april 2004, 12:54
voorversterkerbuizen vervangen haalt nie zo héél veel uit denkek...

mss de bias wat kouder/warmer afstellen met 6L6 buizen?

nico, mathe, al, pevee help me hier even :-?