PDA

View Full Version : Nogmaals, linkshandig beginnen?



riktenwolde
1 april 2002, 19:23
Hier nogmaals een vraag over akoestisch gitaar leren spelen en dat dan linkshandig.
Ik wil gewoon redelijk goedkoop kunnen beginnen, want ik zou het zonde vinden als ik een dure gitaar heb gekocht en het zou me toch niet liggen. Ik ben na veel wikken en wegen er van overtuigd dat ik niet geschikt ben om me aan te passen naar rechtshandig.
Wie weet er een goedkope oplossing om toch een keer linkshandig te kunnen beginnen?

Dirk_Hendrik
1 april 2002, 20:38
Sorry voor het spuien van mijn mening maar ik vind linkshandig gitaar op zijn zachtst gezegd een vreemd fenomeen. Je gaat iets nieuws leren dus wat maakt het uit of je dat links of rechtshandig doet??

Je kunt me van het tegendeel overtuigen door me een link of referentie te geven naar een linkshandige piano. Daar heeft deze discussie volgens mij nooit plaats gehad.

riktenwolde
1 april 2002, 21:28
Hetgaat mij erom dat ik niet het ritmische gevoel heb in mijn rechterarm voor het spelen van een gitaar. Heb het een en ander al eens geprobeerd, maar dat loopt gewoon niet soepel, en daarbij, ik heb gewoon een beter gevoel bij linkshandig, daar voel ik me beter bij.

jaccoos
1 april 2002, 21:48
links of rechts spelen kan zijn voordelen hebben. maar schrijf jij links, voetbal jij met links, heb je je vork in je linkerhand, houdt je je bier met links vast? als je dit allemaal met ja kan beantwoordem zou ik toch maar met links gitaar gaan leren. koop dan een klassieke gitaar. draai alle snaren om, en probeer het maar. ligt het niet, doe je het rechts. dit kan alleen bij een klassieke gitaar. een elektrische of steelstring gitaar is speciaal voor rechts gebouwd, evenals een klassieke gitaar met cutaway.

riktenwolde
1 april 2002, 21:58
ja, aan dit soort tips heb ik wat als beginnende speler.
Ik ben echt zo links als GroenLinks, ik kan echt bijna nix met die rechter.

sorry ben een newbie:een klassieke, dat is dus een spaanse? als ik dan rock ga spelen is dat geluid toch zwaar verrot? naja, en verder is er niet veel linkshandig te krijgen...

riktenwolde
2 april 2002, 18:18
Ik heb misschien een gitaar gevonden. Ik heb al gezegd, ik heb er geen verstand van, dus ik vraag om raad. Ik heb er nog geen typenummer van, maar wat ik weet: het is een Vantage. De gitaar heeft een soleergat en een ingebouwd element met driebands equaliser. Ik heb een foto gezien en hij is nog in een zeer goede staat.(tis dus een tweedehandsje) Kan dit een goede studiegitaar zijn voor mij? (oja, indicatie van de prijs: 125 euro)

Ic3gl0vE
17 april 2002, 22:38
Op 2002-04-01 19:38, schreef Dirk_Hendrik:
Sorry voor het spuien van mijn mening maar ik vind linkshandig gitaar op zijn zachtst gezegd een vreemd fenomeen. Je gaat iets nieuws leren dus wat maakt het uit of je dat links of rechtshandig doet??

Je kunt me van het tegendeel overtuigen door me een link of referentie te geven naar een linkshandige piano. Daar heeft deze discussie volgens mij nooit plaats gehad.


ik heb ooit wel is iets gezegd hier over linkshandige piano's... maar als je de bassen bovening zou hebben zou dat erg onnatuurlijk zijn

ik ben zelf links maar ben toch rechtshandig gitaar gaan spelen omdat linkshandige gitaren een stuk moeilijker te vinden zijn en het na een tijdje toch wel went om de melodieën met je linkerhand te spelen

en zo krijg ik snelheid in m'n rechterhand van 't keyboardspelen en snelheid in m'n linkerhand van de gitaar :smile:

maar als linkshandig persoon kan je je soms toch aardig gediscrimineerd voelen want als je er op let is eigenlijk alles voor rechtshandige mensen gemaakt... bij bijv. een bedruktje mok staat het plaatje er zo op dat je het ziet als je de beker met het oortje aan de rechterkant beethoudt, ergonomische muis kan je nie in je linkerhand houden (ja ik kijk ff om me heen :smile:) en de koffiekan heeft het handvat ook aan de rechterkant... jaja zou je toch nie snel aan denken

lefthand
30 oktober 2007, 23:44
Sorry voor het spuien van mijn mening maar ik vind linkshandig gitaar op zijn zachtst gezegd een vreemd fenomeen. Je gaat iets nieuws leren dus wat maakt het uit of je dat links of rechtshandig doet??

Je kunt me van het tegendeel overtuigen door me een link of referentie te geven naar een linkshandige piano. Daar heeft deze discussie volgens mij nooit plaats gehad.


Ik kan wel merken dat je niet links bent. Ik heb meerdere keren geprobeerd rechts te spelen maar dat schoot niet op. Ik heb inderdaad een klassieke gitaar omgesnaard en dat bevalt me prima. In een maand tijd kon ik meer dan in 3 maanden rechts. Ik denk dat vooral om je voorkeur gaat en het voordeel van een gitaar is dat je kan kiezen. Zo 'muis' ik rechts, schrijf ik links, speel ik playstaion met beide handen maar ruk ik nog altijd het liefst links.

Bram+
30 oktober 2007, 23:48
Ik kan wel merken dat je niet links bent. Ik heb meerdere keren geprobeerd rechts te spelen maar dat schoot niet op. Ik heb inderdaad een klassieke gitaar omgesnaard en dat bevalt me prima. In een maand tijd kon ik meer dan in 3 maanden rechts. Ik denk dat vooral om je voorkeur gaat en het voordeel van een gitaar is dat je kan kiezen. Zo 'muis' ik rechts, schrijf ik links, speel ik playstaion met beide handen maar ruk ik nog altijd het liefst links.
De topicstarter is misschien al wel een kleine 5, 6 jaar niet meer op dit forum geweest, maar hij zal toch blij zijn met je reactie :D

BertRowies
23 december 2007, 16:17
Voor wat het nog waart is: mijn excuses dat ik zo lang niet meer op mijn eigen topic gereageerd hebt, door omstandigheden lukte dit niet.

Bedankt aan de antwoorders, 'k heb heel wat nuttige dingen gehoord!

Bert