PDA

View Full Version : Villa-Lobos Prelude No. 1 (in Em)



Kjiratsiekoedel
25 april 2004, 21:42
Ik ben nu met dit nummer bezig, wie kent het, kan het en/of is al jaren aan het ploeteren om het mooi te krijgen??

Janne
26 april 2004, 10:57
IS echt een mooi nummer ja. Ik kan het nu spelen en ga het waarschijnlijk spelen op mijn toelatingsexamen.

Kjiratsiekoedel
26 april 2004, 11:07
mooi, heb je opnames??

ik zit met een klein vraagje:
hoe speel jij dit stuk (ik heb ff getabt):
-------12-------7-------------0----------------------------------------------
-------12-------8------8------0-----0---------------------------------------
-------12-------9------9------0-----0-----------------------------------------
------------------------9-------------2---------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
--12--------------------------------------------------------------------------

ik hoop dat je het herkend. speel je het op deze manier, of gebruik je andere posities en grepen?? Ik kan er namelijk geen snelheid in krijgen, terwijl dat wel met de rest (langzaamaan) lukt

=-=-=-=-=-=-=
EDIT:

ja, je hebt er een opname van. Niet de best ingespeelde versie ooit, maar zeker indrukwekkend.

Janne
26 april 2004, 12:07
Jup ik speel die anders. Die eerste speel ik een flageolet op de 7e positie 5e snaar. Zal m ff tabben:

-------12-------7-------3-----0----------------
-------12-------8-------5-----0------0---------
-------12-------9-------4-----0------0---------
---------------------------------------2---------
--7----------------------------------------------
-------------------------------------------------

Maar of dit sneller gaat weet ik zo niet.

Bedankt, de opname is al een paar weken oud hij gaat al weer beter!!

Kjiratsiekoedel
28 juni 2004, 22:43
xxxx

Kjiratsiekoedel
28 juni 2004, 22:44
Jup ik speel die anders. Die eerste speel ik een flageolet op de 7e positie 5e snaar. Zal m ff tabben:

-------12-------7-------3-----0----------------
-------12-------8-------5-----0------0---------
-------12-------9-------4-----0------0---------
---------------------------------------2---------
--7----------------------------------------------
-------------------------------------------------

Maar of dit sneller gaat weet ik zo niet.

Bedankt, de opname is al een paar weken oud hij gaat al weer beter!!

1. ik schop dit topic weer ff naar boven. ik kan dit nummer namelijk nu een tijdje spelen en ik luisterde weer eens ter vergelijking naar de opnamen van janne
2. ik speel het stukje zo:
-------12-------7-------------0----------------
-------12-------8-------8-----0------0---------
-------12-------9-------9-----0------0---------
-------------------------9-------------2---------
-------------------------------------------------
---12----------------------------------------------

de noten op 12 zijn flagiolet

3. ik heb nu nog eens naar je opname geluisterd en nu vind ik hem minder indrukwekkend (toch wel geinig eigenlijk, 'vooruitgang') ik neem overigens aan dat je hem nu wel beter kan spelen

mijn commentaar:
-je speelt hem als een 'tank'. erg strak in het ritme, maar daardoor ook saai. ik vertraag en versnel nu naar hartelust in dit nummer waardoor er meer spanning kan worden opgebouwd
-meer dynamiek in de baslijn (melodie!) maakt het ook mooier (is ook erg afhankelijk van de gitaar, de gitaar van mijn leraar heeft veeeel mooiere en heldere bassen dan mijn gitaar, zit ook wel een 'klein' prijsverschil tussen)
-in tegenstelling wat ik eerder zei, je speelt hem juist in het algemeen weer erg snel!!

4. luister eens naar een opname van 'Segovia' of 'Joaquin Rodrigo'

Dugie
29 juni 2004, 00:12
Ik zou persoonlijk John Williams als voorbeeld nemen.
De partituur is geschreven om de flagolet te spelen op de 12 van de 6de en de rest zoals Janne. Qua snelheid is dit het makkelijkste.

Kjiratsiekoedel
29 juni 2004, 08:27
ik kan de versie van williams niet 'gratis' vinden.

qua snelheid is mijn versie denk ik sneller omdat ik één greep heb (7899xx), janne's versie heeft één verplaatsing meer

Janne
29 juni 2004, 16:33
ey nooit 2 keer luisteren naar iets wat ik opgenomen heb he :D .
Gelukkig speel ik m nu beter dan toen ja, maar ik heb hem al een tijdje niet meer gespeeld omdat ik nu wat minder klassieke muziek speel (had toelatingsexamen gedaan in maastricht, maar ben niet toegelaten en heb ontdekt dat klassiek niet helemaal mijn stijl is, oa door te veel regels en ook wel door de manier waarop ik muziek interpreteer en de manier waarop dat "moet" bij klassieke muziek).
Ik zal de bladmuziek weer eens opzoeken en eens kijken of ik hem nog eens wil opnemen.

m^rton
29 juni 2004, 19:37
Doordat je niet toegelaten bent is het opeens niet meer je stijl? :???:
Jaja, vast...

sickpunk
29 juni 2004, 21:46
wel eerst verder lezen... hij geeft verdere uitleg;)

Janne
29 juni 2004, 21:55
Ohw nee zeker niet, ik heb nu gemerkt dat ik veel "tegen mijn zin" klassieke muziek speelde. Ik heb de tijd voor het toelatingsexamen vrijwel alleen klassieke muziek gespeeld en ik merkte dat ik toch steeds weer eindigde met Tommy Emmanuel of Harry Sacksioni. Toen wilde ik dat nog niet zien omdat ik toen zo gefocussed was zeg maar dat ik steeds dacht dat het wel goed zou komen enzo en dat ik klassieke muziek wel heel leuk vond om te spelen.
Ook als je klassiek gitaar gaat studeren dan moet je alle soorten klassieke muziek spelen en dat vind ik minder, ik vind bijv. dit nummer en capricho arabe van tarrega wel heel mooi en leuk om te spelen.
Ik kan ook echt genieten van iemand die mooi klassiek gitaar speelt (mijn leraar speelt echt met ontzettend veel muzikaliteit) en dat zou ik graag willen en ik heb lang gedacht dat dat vanzelf wel zou komen, maar ik heb nu dus ontdekt dat dat waarschijnlijk niet gebeurt (iig nu nog niet).
En ik denk wel dat het door het niet toegelaten worden komt dat ik dit nu inzie, ik heb gemerkt dat ze op allemaal dingen letten waar ik me helemaal niet druk om wil maken tijdens het spelen (ademhaling enzo).

Janne

elvira
29 juni 2004, 23:07
Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt. Ik wilde jaren geleden ook beginnen aan het conservatorium met klassiek gitaar.
In de voorbereiding erop merkte ik dat er zoveel dingen dan echt moeten qua houding e.d.
En van de klassieke stukken vond ik bepaalde stukken wel heel mooi, maar je moet dan ook veel stukken spelen die je niet echt liggen. Ook moet je per dag heel wat uurtjes oefenen en dat wordt op een gegeven moment moeilijk als je liever andere muziek speelt.....

Dugie
30 juni 2004, 00:19
Als je klaar bent voor conservatorium toelatingsexamen dan ben je al heel ver.
Zoek eerst je weg in de muziek, geloof me het klassieke pik je terug op, en je gaat het beter spelen na een tijd andere stijlen en electrische bij te nemen.

Janne
30 juni 2004, 14:37
Ja zoiets dacht ik ook. Het ligt me nu gewoon niet zo goed, het kan heel goed dat ik over een paar jaar toch liever weer wat rustiger aan ga doen en wat meer klassieke muziek ga spelen (voor de muzikaliteit en niet de techniek enzo).
Ik krijg nog 1 jaar subsidie bij de muziekschool (van januari 2005 tot januari 2006 dan ofzo) en ik heb er ook over nagedacht om dan een jaar elektrische gitaar te doen om te leren improviseren enzo ik denk dat ik daar misschien meer aan zou hebben dan aan nog een jaar akoestisch/klassiek.

Jeroenvanhulsteijn
10 juli 2004, 19:32
kan 1 van jullie een soundfile opsturen van dit stuk? want ik heb op dit moment van sommige stukken absoluut geen idee hoe het moet klinken. het is alweer 15 jaar geleden dat ik me intensief met klassieke stukken bezighield. en het leek me leuk me er weer eens in te verdiepen. aangezien jullie dit wel een mooi nummer vonden en ikzelf preludes altijd wel mooi vind ben ik eens gaan zoeken naar bladmuziek op internet. nu heb ik dus de bladmuziek gedownload en uitgeprint.

hehe ik ben 8 uur bezig geweest om uit te zoeken waar ik uberhaupt mn vingers neer kon zetten om de juiste noten te krijgen (speelbaar). ik dacht eerst...ow dat ziet er niet zo moeilijk uit. 1 kruis, weinig nootjes....viel dat efkes zwaar tegen. mn notenlezen is echt zwaar bagger en mn italiaans is er ook niet beter op geworden. dit duurt nog wel even voordat het lekker gaat lopen.

ik hoop dat jullie wat kunnen laten horen (weet ik gelijk of mijn impressie een beetje in de buurt zit).