PDA

View Full Version : Perfect pitch/gehoor



soup
25 april 2004, 19:43
Ik las gisteren een artikel in de laatst verschenen guitar world (may 2004) en er stond een artikel over een jongen die heel jaloers was op een 'vriendin' , die alle noten van een lied alleen maar moest horen en dan direct kon naspelen op de piano. Nu is het hem uiteindelijk gelukt om ook perfect pitch te hebben door op een bepaalde manier te gaan luisteren naar de muziek en noten die gespeeld werden.

Nu is mijn vraag zijn er hier mensen met een perfect pitch dus mensen die iets voor de 1ste keer horen en direct kunnen naspelen???

P****Fred
25 april 2004, 19:58
hehe, die 'advertentie' (want dat is het toch eigenlijk) met die dude met strat staat er elke maand in...Vraag mij wel af wat hun 'geheim' is :D

Ik kan meestal wel zeggen welk akkoord het is, maar dat is dan meestal door de klankkleur en de volgorde van de opeenvolgende noten...

losse noten kan ik niet altijd precies zeggen welke het is...

bat
25 april 2004, 20:01
die advertentie staat er inderdaad al meer dan 10 jaar in...

soup
25 april 2004, 20:02
ja ik zag dit blad voor de 1ste keer staan in de winkel dus heb ik maar genomen omdat ik er al veel goede dingen over gehoord heb, dus je zegt dat dat artikel er elke keer instaat :-? raar dat ze zoiets doen

doncker
25 april 2004, 20:29
Ik ken iemand die na 2 maal luisteren hele cd's kan naspelen. Spijtig genoeg ben ik dat niet

cas121
25 april 2004, 21:13
wat je omschrijft dat kan je een absoluut gehoor noemen, dan hoor je zonder referentie meteen welke toonhoogte iets heeft.

ken iemand die het heeft en die kan dus ook vrijwel alles meteen meespelen, op piano that is..

ps

Absoluut gehoor: Sommige mensen kunnen van een gegeven toon zonder enig vergelijkingsmateriaal zo maar de hoogte bepalen: "A", "Cis", "Bes"; men zegt dat deze mensen een absoluut gehoor hebben. Het staat niet geheel vast wat de relatie is tussen een absoluut gehoor en muzikaliteit. Vgl. ook: muzikaliteit - relatief gehoor

schaap
25 april 2004, 21:25
Met perfect gehoor vind je alle muziek met overdrive en distortion toch automatisch niks ofzo :???:
Dus ik ben blij dat ik het niet heb :cool:

Rubenios
25 april 2004, 21:26
Ik ken iemand die na 2 maal luisteren hele cd's kan naspelen. Spijtig genoeg ben ik dat niet

dat komt mooi uit heb hiero nog cd van dream theater liggen die die wel ff mag tabben...



2 x luisteren en hij speelt t na, lol

hoofd
25 april 2004, 21:44
Met perfect gehoor vind je alle muziek met overdrive en distortion toch automatisch niks ofzo :???:
Dus ik ben blij dat ik het niet heb :cool:

Met perfect gehoor kan je o.a. niet naar Hendrix luisteren, omdat hij alles stemde op gehoor, en dat komt dus niet overeen met de standaardnoten, naar het schijnt. D'r zijn hier nog wel een paar topics over dacht ik.

birt
25 april 2004, 21:46
ik ken ook iemand dat dat op piano kan
het sword weleens the golde ear gift genoemd :)

koen_V
25 april 2004, 21:47
Ik heb een muziekleraar gehad die dat had.
Die zei dat het soms best vervelend was. Hij kon niet meer gewoon naar muziek luisteren en zag alles meteen in notenschrift.
Zelfs als hij op restaurant zat met zijn vriendin hoorde hij alles nog in notenschrift. Het had bijna zijn relatie gekost zei hij :)
Maar het kan soms best wel handig zijn ja, alleen zou je het moeten kunnen in en uitschakelen.

bert k
25 april 2004, 21:50
Absoluut gehoor/perfect pitch betekent alleen dat je (zoals gezegd) precies hoort of een noot zuiver is. Dat zegt nog niks over het direkt kunnen naspelen van nummers, daar moet je dus ook nog muzikaal voor zijn.
Ik heb beslist geen absoluut gehoor, maar ik kan wel meestal in 1 keer een accoordenschema opschrijven. (Ik schrijf dus alles op in A, later kijk ik wel hoe hoog het echt staat)
En direkt naspelen heeft ook weer een hoop met techniek te maken, hoe goed je bent op je instrument.
Sommige bofferds hebben het allemaal tegelijk. :)

hoofd
25 april 2004, 21:55
Ik heb beslist geen absoluut gehoor, maar ik kan wel meestal in 1 keer een accoordenschema opschrijven. (Ik schrijf dus alles op in A, later kijk ik wel hoe hoog het echt staat)

Dat lijkt me dan weer typisch een relatief gehoor, of niet?

Iced Dragon
25 april 2004, 22:03
hangt een absoluut gehoor dan vast met een formidabel geheugen ook?
heb idd ook een leraar gehad (geeft/gaf piano aan het Lemmensinstituut) ddie een absoluut gehoor heeft en die zei ook dat je niet gewoon op 't gemak naar een liedje kunt luisteren. Alles wordt geanalyseerd, etc..
maar om een volledige opera te onthouden en verbeteringen aan te brengen zoals Mozart is toch nog iets anders denk ik?

bert k
25 april 2004, 23:34
Precies. Mozart was dus een genie. Die kon echt een hele opera na 1 keer horen opschrijven. Absoluut gehoor is nauwelijks handig, behalve bij het stemmen.
Je hebt meer aan een relatief gehoor. (Hoofd zei het al). Dat betekent dat je heel goed kan horen wat voor accoorden er klinken. Ik ben daar best wel goed in, al zeg ik het zelf. Ik kan dus horen of er een majeur of mineur of septiem accoord langs komt, en hoeveel hoger het volgende accoord zit, maar ik hoor niet of het nou om een A of een B gaat. Dus vandaar dat voor mij alle nummers in C of in Amineur staan :)
Mijn geheugen is dan weer niet zo best. Als ik een nummer van tien minuten hoor langskomen hoor ik tijdens het spelen wel wat er gebeurt, maar aan het eind ben ik toch echt het intro vergeten.

AntY
26 april 2004, 00:39
absoluut gehoor is kut

alle gitaren en pianos staan vals.

iam
26 april 2004, 08:48
ik heb toch een redelijk 'absoluut' gehoor

pianomuziek hoor ik gewoon in de notennamen (sol-la-si etc.)
bij accoustische gitaar of clean gespeelde e-gitaar is dit ongeveer hetzelfde...

heb daarentegen wel wat moeite met akkoorden (op gitaar meer moeite dan bij piano)
en overdrive en distortion is een hel voor me... daar hoor ik gewoon nix van :(

Anders Destium
26 april 2004, 09:23
Ik pik muziek relatief makkelijk op, maar dat komt denk ik vooral doordat ik jaren viool heb gespeeld. Viool spelen doe je op gevoel en gehoor, je moet op een gegeven moment weten hoe iets moet klinken.

Op deze manier heb ik eenvoudig gitaar kunnen oppikken, ik zet nog steeds het liefst een CD op en speel die dan mee (zo goed als dat gaat). Snelle stukken kan ik niet echt ontleden omdat ik de afzonderlijke noten dan niet echt kan onderscheiden, daar improviseer ik dan op.

Kjiratsiekoedel
26 april 2004, 09:57
absoluut gehoor is kut

alle gitaren en pianos staan vals.

dat is echt heel erg absoluut. je hebt ook mensen die niets meer kunnen spelen omdat de piano een beetje vals is. Ze snappen het dan gewoon niet meer.

LordRiffenstein
26 april 2004, 10:55
heb idd ook een leraar gehad (geeft/gaf piano aan het Lemmensinstituut) ddie een absoluut gehoor heeft en die zei ook dat je niet gewoon op 't gemak naar een liedje kunt luisteren. Alles wordt geanalyseerd, etc..

En heet die toevallig Geert?

Iced Dragon
26 april 2004, 12:15
dat weet ik niet meer, hij woonde toen in Roeselare, zijn vrouw speelt viool..

musicmaniac
26 april 2004, 12:30
Ik hoor altijd in welke akkoorden iets gespeeld word, of er vals gezongen word, of gitaren vals gestems zijn... Geen idee of dat een absoluut gehoor is. Heb er overigens helemaal geen last van, sommige stemmen zijn bijvoorbeeld juist mooi OMDAT ze niet helemaal haarzuiver zingen. Ook is het makkelijk als je je gitaar kunt stemmen zonder apparaat (gaat ook veel sneller).

CHMC
26 april 2004, 13:41
ik heb wel een heel goed gehoor, kan wel zeggen of iets mineur is, majeur (wat tot mijn verbazing weinig mensen kunnen in mijn omgeving, heel vreemd!), hele kleine klankverschillen waarnemen, ik kan mijn gitaar nagenoeg perfect op gehoor stemmen....

Toch is dit niet een absoluut gehoor. Ik heb met een pianist samengewerkt, en die had dus een absoluut gehoor. Hij kon precies zeggen welke noten werden aangeslagen, en kon na 1x een nummer geluisterd te hebben het hele ding naspelen. En dan ook vrijwel precies. Echt onbeschrijfelijk!

CHMC
26 april 2004, 13:45
God, lees ik net dat Bert K dus zegt dat je precies kan horen of iets goed gestemd is en zo....

dan zou ik dus ook een absoluut gehoor hebben...mhh...Ik kan ook vaak dingen wel redelijk naspelen, en kan ook bepalen wat voor akkoordenschema's je zou moeten hebben zonder het te spelen...

Maar goed, is dat dan relatief of absoluut? Zeg t maar!

Maiden Michiel
26 april 2004, 14:26
Maar absoluut gehoor kan je toch niet 'ontwikkelen'?
Volgens mij heb je dat of je hebt het niet

Sir Peckerkäse
26 april 2004, 15:58
wat maakt het uit, als het maar mooi klinkt, je luisterd muziek toch niet voor niets

Diedo
26 april 2004, 17:26
Maar absoluut gehoor kan je toch niet 'ontwikkelen'?
Volgens mij heb je dat of je hebt het niet

je kan het wel trainen... bij de een gaat het alleen veel beter dan bij de ander... het heeft dus ook wel met aanleg te maken, maar het is ook heel goed te leren...

iam
26 april 2004, 18:44
tuurlijk kan je het trainen :)

ik heb dat ook niet zomaar in de schoot geworpen gekregen hé, jaren muziekles zijn eraan vooraf gegaan... :wink:

en nu ik dat niet meer heb, verminderd mijn 'preciesie' zienderogen (of hoorderoren)

soup
26 april 2004, 20:54
ah ja ik heb nog een vraagje uit de guitar world(may 2004),
onze beste vriend tom morello zei dit
op p47 helemaal rechtsonderaan:(met vraag van een lezer erbij)

Is it true that your Marshall heads are hot-rodded?
-Conrad Capalbo

Antwoord erop
Tom Morello: Nothing could be further from the truth. I only have one Marshall head-a 2205 50-watt--and it's never even been opened. The tubes have never been changed , and I got it in 1987 or '88. What's going on in there remains a mystery to me and my guitar tech.

Verslijten die buizen niet ofzo, zeker na 16-17 jaar

soup
26 april 2004, 20:55
oei nu heb ik dat hier geplaatst , weet niet waarom :-? :???: :???:

sorry :oops: :oops: :oops:
dus in Speeltechnieken & Theorie bedoel ik :oops:

SaferSephy
27 april 2004, 01:05
is dit zo speciaal dan? ik heb nooit piano les gehad, en leer mezelf nu sinds 2 weken gitaar....op de piano heb ik altijd gewoon muziek kunnen aanzetten en ogen dicht om vervolgens mee te spelen....met gitaar lukt dit ook al aardig, ik speel nu de intro van Signe - Eric Clapton ook gewoon mee....enige probleem bij gitaar voor mij is nog dat ik nog te weinig theorie bezit om alles zomaar te kunnen spelen...

ik dacht dat dit normaal was voor iemand met een beetje muzikale aanleg? :???:

dejohan
27 mei 2004, 16:25
Naar het schijnt kun je enkel op kinderleeftijd een absoluut gehoor echt goed leren. Als je op volwassen leeftijd muziek leert zal je het zelden zo goed kunnen als iemand die het als kind geleerd heeft.