PDA

View Full Version : solo's schrijven



thijsov
24 april 2004, 22:59
hoi, ik zit met een vraag:

ik ben dus nu nog een waardeloos gitarist, beheers alle akkoorden nu wel, basis, barre, power. speel wat solo's, riffs en licks, ken de pentatonische toonladder. bij les werk ik nu erg op techniek met bijv pentatonische toonladders van slash uitzoeken met de leraar en hij zegt me wat ik fout doe dan: bijv hield me plectrum verkeerd vast, noten waren neit even lang, noten waren niet even duidelijk enz...

maarja nu probeer ik soms zelf wat uit, ram wat basisakkoorden door elkaar tot het leuk klinkt...maar hoe maak je daar solo's bij?
- pentatonisch???
- met de zelfde losse noten als de akkoorden?
- of is er een speciale toonladder voor (mineur, majeur?)

wat ik dus deed: je speelt g,e,am,d in een 4/4 maat

solo erbij, heb ik dus zlef wat aangekloot.


E ------------------------------------------------------------------------------
A ------------------------------------------------------------------------------
D -------------------14-14-14-14-14---------------------12-12-12-12-12--
G --------12bd-12------------------------12s14-14-14----------------------
B ------------------------------------------------------------------------------
e ------------------------------------------------------------------------------

bd= bent up en down
s = slide


eigenlijk speel ik dus zo de losse noten: g,e,a,d als ik niet verkeerd heb getabt (ook sorry als dit geen solo is maar een riff op een lick :???: )

is dit goed om een beetje te kloten (op gehoor dus, hetzelfde als de akkoorden horen...????)
of zijn er betere technieken waarbij je een echte solo krijgt en je niet afhankelijk bent van de akoorden??/



bedankt thijs

thijsov
25 april 2004, 13:06
geen reactie? :(

Daniël_san
25 april 2004, 14:01
nou je kan dus pentatonisch spelen, dat is dus mineur. De grondtoon is de 6e noot van een toonladder. Als je die noten kent (van de toonladder) kan je die als akoorden gebruiken en kan je zelf een solo maken.[/b]

robpeters87
25 april 2004, 16:58
eej, ik ben begonnen met pentatonisch soleren over powerakkoordjes en simpel gedoe maar ik zou vooral eerst pentatonische solo's van andere artiesten proberen, zoals californication etc (is toch pentatonisch :oops: ), je kunt bijvoorbeeld de hoofdbegeleiding van the hell song van sum 41 pakken (ik weet het niet echt van niveau, maarja) en daar pentatonisch overheen gaan pielen, zelf uitzoeken wat past en eventueel lick en stukjes solo rippen als die tof klinken....

Dusz

G#5 E5 B5 F#5 en aankloten maar, zo heb ik het iig wel gedaan
(is ook wel een leuke solo om op te oefenen trouwens, van het orginele nummer)

robpeters87
25 april 2004, 17:03
eej, ik ben begonnen met pentatonisch soleren over powerakkoordjes en simpel gedoe maar ik zou vooral eerst pentatonische solo's van andere artiesten proberen, zoals californication etc (is toch pentatonisch :oops: ), je kunt bijvoorbeeld de hoofdbegeleiding van the hell song van sum 41 pakken (ik weet het niet echt van niveau, maarja) en daar pentatonisch overheen gaan pielen, zelf uitzoeken wat past en eventueel lick en stukjes solo rippen als die tof klinken....

Dusz

G#5 E5 B5 F#5 en aankloten maar, zo heb ik het iig wel gedaan
(is ook wel een leuke solo om op te oefenen trouwens, van het orginele nummer)

robpeters87
25 april 2004, 17:04
Damn fcking dubbelposts en shit... wordt je cht doodziek van

robpeters87
25 april 2004, 17:06
Enneh over soorten toonladders ik zou pentatonisch beginnen dan naar gewoon majeur en mineur, en dan lekker modes uitzoeken die je mooi vind, phrychisch, dorisch enzovoorts

thijsov
25 april 2004, 18:12
ja, oke dat doe ik bij les dus: solo van californication heel lang geleden gespeeld enzo, wat erg leuke pentatonische solo's zijn: die van slash (guns n roses) en pentatonisch ken ik en de do re mi fa so da li do dinges ook maar wat ik me afvroeg wat zijn de ladders die je het best kan gebruiken bij zelf solo's maken...
maarja ik snap er al weer wat meer van, ik ga dus wat akkoorden kloten en dan via de grondtoon van de pentatonische ladder verder kloten...

merci! :)

Maiden Michiel
26 april 2004, 12:57
Leer de ladder van Em bijvoorbeeld eens, word heel veel gebruikt.
Klooi dan in die ladder en onthoud wat gaaf klinkt.

JV
26 april 2004, 13:20
handiger is nog om alle solo's die je speelt bij een bepaalde track op te nemen en dan alles terug te luisteren wat lekker klinkt. dan ga je dat stukje een beetje uittabben en terugspelen.

zo schrijf ik in ieder geval solo's. gewoon een hoop improviseren, opnemen, terugluisteren, tabben en opnieuw inspelen

thijsov
26 april 2004, 22:04
oke merci

iemand trouwen een code van de toonladder van em :D

schaap
26 april 2004, 22:50
Je weet do-re-mi-fa-bla toch, maak em zelf :cool:

Maiden Michiel
27 april 2004, 08:58
---------------------------------------3-5-7------------------------
----------------------------------3-5-7---------------------------------
---------------------------2-4-5--------------------------------------
--------------------2-4-5-----------------------------------------------
-------------2-3-5-----------------------------------------------------
-(0)-2-3-5------------------------------------------------------------


-8-7-5-------------------------------------------------------------
----------------8-7-5-------------------------------------------------------
-----------------------7-5-4------------------------------------------------
------------------------------7-5-4------------------------------------------
-------------------------------------7-5-3------------------------------------
--------------------------------------------7-5-3-------------------------


Hmm, hij vernaait de codes een beetje maar goed