PDA

View Full Version : hoe hoor je accoorden?



Ramses
1 april 2002, 10:22
luister,

Ik vraag me af hoe je accoorden hoort. Er zijn er zoveel...

Als ik bv een nummer hoor en ik wil em spelen, dus ga ik de accoorden bij het nummer zoeken...op gehoor en dus niet ff naar olga....hoe doe ik dat?? Ik loop steeds vast. Zijn er trucs voor om het te oefenen? Hoe pak je zoiets aan. Veel spelen is 1 maar zijn er ook manieren om je ghoor op dit soort zaken te trainen??

groeten, René

ekkerman
1 april 2002, 11:23
ga voor het gemak uit van de bas noot ,ik weet wel dat er veel akkoorden non root met stationaire bas of tertsen of kwinten en zelfs septiemen etc etc in de bas worden gepakt maar begin met uitzoeken van akkoorden dan ook met simpele liedjes zoals elvis en de beatles in hun begin tijd en uiteraard de liedjes die in alle gitaar voor beginners ( rotwoord ) staan .
speel die dan dus niet uit die boeken maar zoek via de bas die akkoorden uit.
neurie gewoon die bas noot en neurie dan de terts en kwint erbij ,pak dan deze noten op de hals en 10 tegen 1 dat je de drieklank gevonden hebt!
je kunt ook uitgaan van formules die slaan op de toonladder van het uit te zoeken akkoord bijvoorbeeld een D ;
drieklank majeur d dus daarvan is de toon ladder d e fis g a b cis d of wel 1 t/m 7 want 8 is d een octaaf hoger
als je nu dus in de bas een d hoort en je wil het d akkoord pakken zoek je gewoon aan de hand van die toonladder de noten bij de formule die is; 1 3 5 dus ;
D FIS A = akkoord gevonden
bij A is het dus a b cis d e fis gis a en dan de formule ; 1 3 5 =
A CIS E DIT MOET DENK IK WEL LUKKEN ALS JE DIT EEN BEETJE SNAPT DAN KUN JE OOK AAN ANDERE FORMULES BEGINNEN ALS SUS 2 EN SUS4 MAJEUR 7 EN OOK SEPTIEMEN ,NEGEN EN 11 AKKOORDEN DIM EN SEPTIEM-5 AKKOORDEN PLUS AKKOORDEN KORTOM WERK AAN DE WINKEL !!!

klote caps lock ook ....

Ic3gl0vE
1 april 2002, 11:54
Op 2002-04-01 11:23, schreef ekkerman:
je kunt ook uitgaan van formules die slaan op de toonladder van het uit te zoeken akkoord bijvoorbeeld een D ;
drieklank majeur d dus daarvan is de toon ladder d e fis g a b cis d of wel 1 t/m 7 want 8 is d een octaaf hoger



de 7e is een verminderd akkoord en die wordt nooit gebruikt (dus c#dim gebruik je niet als het nummer in de toonladder van D majeur staat)

Ramses
1 april 2002, 14:45
ahh ok, thx luitjes.

Ik ben bekent met accoorden theorie en met toonladders dus dit moet wel gaan lukken dankzij de tip van de basnoot van ekkerman. Oefening baart kunst he..

greoten, René

ekkerman
1 april 2002, 16:48
Ic3gl0vE , de 7e is bij een majeut 7 dus een groot septiem niet verlaagd en bij een septiem akkoord wel dan wordt voor een b.v. d majeur 7 ook wel een d met een driehoekje aan gegeven de formule;
1 3 5 7 dus de noten ;
d fis a cis
voor een d septiem wordt de formule;
1 3 5 -7 ( oftewel mol 7 e noot )
de noten zijn dan dus ;
d fis a c ( de kwint is in zo'n akkoord optioneel mag dus ook weggelaten worden omdat ie nogal eens wil wringen omdat ie zo dicht bij die mol 7 staat !!!
maar zo ie het dus .....