PDA

View Full Version : Woorden schieten tekort...



The Mule
24 april 2004, 19:28
...foto's zeggen meer!

http://alembic.com/club/messages/411/9659.jpg

http://alembic.com/club/messages/411/9660.jpg

Vandaag richting Hilversum met een klap cash in een envelop afkomstig van de verkoop van m'n PRS aan Anders D. (zie 'electrische gitaren'). Sinds ik weer thuis ben en haar eens voorzichtig aan m'n versterker heb voorgesteld zit ik 'high' op een roze wolk (na) te genieten. Dit is absoluut het einde!

Als ik een tijdje niets van me laat horen, dan weet je waar ik zit...

:-D

Anavrin
24 april 2004, 19:36
ik had 'm inderdaad al bij de gitaren gezien, maar hij is nog steeds mooi. Gefeliciteerd ermee! Maak 's een foto van de 2 Alembics, zal wel een mooi koppel zijn.

Eternal Despair
24 april 2004, 19:56
oeww het kruis van me broek komt iets hoger te staan bij het zien van deze foto's :-D

soup
24 april 2004, 22:56
verkoop je hiervoor je prs :cry: :cry: :cry: :cry: :???:

soup
24 april 2004, 22:57
ook al ga je je volledig op basgitaren en dergelijke richten , zoiets moet je bijhouden :cry:

The Mule
25 april 2004, 09:07
verkoop je hiervoor je prs :cry: :cry: :cry: :cry: :???: ook al ga je je volledig op basgitaren en dergelijke richten, zoiets moet je bijhouden :cry:

Tja, ik was er nog niet zo emotioneel aan gehecht, en hij stond al maanden werkeloos in de kast. Natuurlijk is die PRS een prachtige gitaar, zeker voor Nederlandse begrippen, en als ik hem nog 10 jaar in de kast had laten staan had ik er VET op kunnen verdienen. Maar bij mij werkt het gewoon niet zo. Ik moet als (mede)verantwoordelijke voor een eigen huishouden rekening houden met de beschikbare ruimte en $$$$ en ik wilde desondanks dolgraag deze Alembic 'erbij'. Maar wie A zegt moet ook B zeggen. De buitenkans om d'r te kopen voor minder dan wat normaal alleen de electronica kost (!) en ook nog met een uiterlijk, afwerking en bespeelbaarheid waar ik mezelf helemaal in kan verliezen, heb ik gewoon met beide handen aangegrepen. En dan gun ik zo'n PRS dus een beter baasje, en mezelf een topper waar ik m'n leven ECHT plezier van kan hebben. C'est la vie... :)

Na slechts een paar speeluurtjes blijkt al wel dat echt ALLES eruit te halen is, superclean hifi t/m jaren 50/60/70 knor, modder en fretless, allemaal met een 'flick of the switch'. Kijk, uiterlijk is iets persoonlijks, maar Alembic loopt qua electronica echt zover voor op de 'concurrentie', het is echt niet te geloven!

En die flame walnut top :o :o Ik blijf ernaar kijken...

bassopotmus
25 april 2004, 17:07
maar heeft het nu echt een kenmerkend karakter? Ik bedoel heel mooi ding, goede afwerking en zeker in de top van de markt. Maar is er nou echt een alembic tone zoals er ook een fender tone, Musicman en andere kenmerkende dingen zijn? Of kan het allemaal heel goed nadoen?

The Mule
25 april 2004, 18:50
maar heeft het nu echt een kenmerkend karakter? Ik bedoel heel mooi ding, goede afwerking en zeker in de top van de markt. Maar is er nou echt een alembic tone zoals er ook een fender tone, Musicman en andere kenmerkende dingen zijn? Of kan het allemaal heel goed nadoen?

Ik zou echt niet weten of je het geluid van een Fender, MM of bv. een Rick kan nadoen, Alembic-liefhebbers zijn daar meestal niet in geinteresseerd en ik ook niet. Als je hart ligt bij het geluid van een Fender, MM of Rick moet je gewoon gelijk daarvoor gaan (is nog goedkoper ook), maar mijn hart ligt nu eenmaal bij het Alembic-geluid. Nou, dat vraagt natuurlijk om een korte (!) uitleg...

Het typische Alembic-geluid is voor mij persoonlijk de supercleane, hifi tone van bassisten als Stanley Clarke en een idool van mij: Phil Lesh in de gloriedagen van Grateful Dead (1972 - 1978). Hieruit is mijn 'mojo' voor Alembic ook ontstaan. Voor anderen kunnen er weer heel andere zaken meespelen, en daar draait het ook om: PERSOONLIJKHEID (in de letterlijke betekenis).

Je hoort met een Alembic alle nuances, stijlkenmerken, slordigheidjes (!) etc. in je eigen spel genadeloos terug. Een Alembic geeft vooral het karakter van de BASSIST, en pas daarna van de BAS zo zuiver mogelijk door. De eerste persoonlijke voorkeur qua geluid (en dus niet alleen visueel) spreekt uit de keuze van het hout en de constructie. De filters en Q-switches gebruik je 'slechts' om bepaalde aspecten meer of minder te benadrukken, en in radicale settings kan je bv. opeens een natuurgetrouw fretless geluid tevoorschijn toveren. Maar uitgangspunt is en blijft een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van JOUW spel. Het is een voortdurende ontdekkingstocht, die heel veel bevrediging geeft.

Het hardnekkige verhaal dat Alembics niet werken in bandsituaties of live, maar alleen in de studio is echt complete onzin. Natuurlijk is het zo dat Alembics niet ieders kopje thee zijn, maar dat komt dan vooral doordat de eigenschappen die ik hierboven heb opgesomd, door de 1 als een groot voordeel, en de ander als nadeel worden gezien. Het verwijt dat Alembics karakterloos zijn, kaats ik altijd terug met de opmerking dat goede instrumenten in de eerste plaats het karakter van de muzikant doorgeven (en 1+1=2) :wink:

P.S. Niemand hoeft dit klakkeloos van me aan te nemen. Mensen die uit eigen ervaring zeggen dat ze niet gecharmeerd zijn van Alembic kunnen alleen maar gelijk hebben, want het draait bij Alembic ook vooral om PERSOONLIJKE voorkeuren. Maar als je puur op 'de verhalen' afgaat loop je kans dat je echt wat mist. Dus mocht je ooit de kans krijgen, proberen!

JaZ86
25 april 2004, 19:52
klinkt duidelijk :) mooi ding ook!

alleen... waarom is ie dan niet geschikt voor in een band oid?

The Mule
25 april 2004, 20:09
klinkt duidelijk :) mooi ding ook!

alleen... waarom is ie dan niet geschikt voor in een band oid?

Thanx! :)

In welke situaties een Alembic wel/niet zou 'werken' is een verhaal wat regelmatig blijft terugkomen, en ook heel grappig alleen maar aan Alembic kleeft. Ik zou echt niet weten waar het vandaan komt, veel mensen die elkaar napraten misschien...

AntY
25 april 2004, 21:51
mule, kun je iets meer ingaan op de specs?

en als ik heel brutaal ben, mag ik vragen hoeveel je hebt betaald? :oops:

Phyrexian
26 april 2004, 10:14
Prachtige bas man!

The Mule
26 april 2004, 18:33
mule, kun je iets meer ingaan op de specs?

en als ik heel brutaal ben, mag ik vragen hoeveel je hebt betaald? :oops:

De specs, rechtstreeks uit de Alembic-files:

Top: Flame Walnut
Body: Maple
Neck: 3 piece Maple 32" medium scale
Fingerboard: Ebony with pearloid ovals
Body shape: Edwin van Huik (version 1)
Body carving: Tummy cut and extended round elbow cut
Pickups: 2 AXY
Electronics: 2x volume, 2x low pass filter, 2x 3-position Q switch, on/off switch
(= customised Series I electronics, no external power supply needed)
Hardware: Brass with bridgeblock
Tuners: Gold Schaller
Finish: Clear gloss polyester, Edwin signature decal
Birthday: January 22, 1991

Tweedehands 3250 euro voor betaald, en als je nagaat dat je tegenwoordig niet eens deze electronica los (!) kan bestellen voor dat geld begrijp je wel dat ik het toch een buitenkansje vond... :o

:-D

emielow
26 april 2004, 20:57
holy fukkin shit

3250 pleuros!! wat kost dat ding nieuw wel niet dan?

maar ikb en erg benieuwd hoe het klinkt. voor dat geld... haha, neej maar superding

AntY
26 april 2004, 22:00
bij alembic beginnen ze niet met bouwen voor je 8000 dollar hebt neergelegd. afhankelijk van de opties zit je dan zo op 12000 dollar.

The Mule
26 april 2004, 23:42
bij alembic beginnen ze niet met bouwen voor je 8000 dollar hebt neergelegd. afhankelijk van de opties zit je dan zo op 12000 dollar.

Nee hoor, klopt niets van, het begint allemaal op een redelijk prijsniveau: http://www.alembic.com/prod/prices.html

Die van mij zou naar de huidige maatstaven en nieuw besteld/gebouwd ongeveer in de prijsklasse 6000 - 7500 euro vallen, schat ik zo in. Een bedrag wat heel ver boven mijn eigen gevoelsmatige grens ligt. Maar tweedehands kwam ze wel binnen mijn budget terecht, ik heb toegehapt en er nog geen seconde spijt van gehad. Zonder rationele argumenten te kunnen geven, want waar praat je dan over, ben ik oprecht van mening dat het een koopje is geweest.

Met alle bekende en vrije opties geldt bij Alembic nou eenmaal 'the sky is the limit ' en dat heeft z'n charmes ook wel natuurlijk. Deze custom order http://www.alembic.com/info/fc_dragonwing.html bijvoorbeeld is een paar weken geleden nog via Bassconnection aan een Engelse liefhebber verkocht voor 16.500 euro... :o

AntY
26 april 2004, 23:54
ik had het over custom bassen, ik dacht dat het een speciaal model was (van huik bodystyle?) en dan moet je meer betalen dan dat je standaard excel of epic of zo neemt.

of praat ik alweer onzin?

The Mule
27 april 2004, 00:04
ik had het over custom bassen, ik dacht dat het een speciaal model was (van huik bodystyle?) en dan moet je meer betalen dan dat je standaard excel of epic of zo neemt.

of praat ik alweer onzin?

Nee hoor, zeker niet, maar ook met een 'budgetmodel' als de Excel, Epic of Orion als basis kan je een aardige custom bedenken. Voordat de EvH op m'n pad kwam was ik bijna zover om een custom Orion te bestellen met de volgende specs:

- shortscale
- fretless met maple sidelines
- small standard body
- crown peghead
- birdseye maple top
- purpleheart laminates (body & neck)

Deze zou op 3500 tot 3800 euro gekomen zijn en hemelsbreed verschillen van de standaard Orion...

frenske
28 april 2004, 13:43
Ik vind de tuin een beetje erguh burgelijk! Zou je je geld niet in een mooiere tuin steken. :razz: In ieder geval gefeleciteerd met je aanwinst!

The Mule
28 april 2004, 20:07
Ik vind de tuin een beetje erguh burgelijk! Zou je je geld niet in een mooiere tuin steken. :razz: In ieder geval gefeleciteerd met je aanwinst!

:-( Nou ja zeg, jij durft! Momenteel wordt de tuin juist helemaal geprepareerd voor de zomer, de massale vloed qua bloemenzee en groeistuip van het houtachtige gespuis moet nog komen, ik zal nog wel eens een fotootje posten als daar je interesse ligt... :wink:

En als je die spoorbielzen bedoelt (waarom denk ik dat nou :D ) Dat is een combinatie van niet willen sjouwen met die loodzware krengen en een onverklaarbare en groeiende fascinatie voor de smaak van de jaren 70 :-D (soms is burgerlijk gewoon cool!)

Laus
28 april 2004, 21:03
grappig hor dat alembic spul.

huisgenoot van mij heeft een Series 2 of was het nou 1...naja. Met zo´n extern kastje en 5 aderige kabel....

echt een zwaar brutale amerikaan. idd personality.

een f-bass is toch een stuk breder inzetbaar.

koen_V
28 april 2004, 22:05
Ik ben niet weg van dat soort bassen. Ik hou niet zo van die opvallende houttops. Maar toch proficiat met je nieuwe aanwist.

The Mule
29 april 2004, 14:14
Iedereen bedankt voor de positieve of respectvol-kritische reacties! :)
(ik ben er echt helemaal dol op, zelfs m'n vriendin begint jaloerse trekjes te vertonen)
:-D

robzilla
30 april 2004, 18:14
Mooi hoor! Vette bas!
Ik woon zelf ook in Alphen :)

theloniousmonkeyman
2 mei 2004, 03:16
Hoe valt die 32" medium scale mee t.o.v. een 30" short-scale & 34" ??? En zit er niet erg veel trebly hoog in het geluid met die 3 piece maple neck & body.. Mooie top die flamed walnut :) Proficiat met de nieuwe aanwinst...

theloniousmonkeyman
2 mei 2004, 03:16
:sneaky: dubbel post

onZ
6 mei 2004, 22:21
Echt heel erg mooi. 8-)
Zelf heb ik een Fender Jazz Bass van mijn ene held. Nu nog een Alembic van mijn andere held, Stanley Clarke. Maar dat zal nog vele jaren duren. :cry:

The Mule
9 mei 2004, 09:51
@ Onz - niet wanhopen, gewoon gaan sparen! Zo heb ik het ook gedaan. Ik ben zelf ook behoorlijk gek van Stanley Clarke, momenteel draai ik 'Romantic Warrior' van Return To Forever toevallig heel veel...


Hoe valt die 32" medium scale mee t.o.v. een 30" short-scale & 34" ??? En zit er niet erg veel trebly hoog in het geluid met die 3 piece maple neck & body.. Mooie top die flamed walnut :) Proficiat met de nieuwe aanwinst...

Thanx! :)

Mijn handen zijn niet erg groot uitgevallen, dus speelt 32" echt heel comfortabel, hoewel m'n andere Alembic (een 34" Orion) zeker niet zwaar speelt. Er zit inderdaad heel veel hoog in het geluid, maar het laag is er zeker nog. Voor echt laag kan ik de electronica natuurlijk inzetten, of de Orion pakken. Voor allebei is plaats in mijn muzikale plaatje...

Walnoot is trouwens niet toevallig mijn favoriete houtsoort voor de top! :-D

THW
9 mei 2004, 16:50
:o
1 woord
PRACHTIG!

onZ
9 mei 2004, 20:20
Staat er 1 op Marktplaats. Alleen met standaard body shape. 3000 Euro, maar even wachten totdat de kids niet meer zo duur zijn....

onZ
9 mei 2004, 20:34
Staat er 1 op Marktplaats. Alleen met standaard body shape. 3000 Euro, maar even wachten totdat de kids niet meer zo duur zijn....
Ik vind die jou een mooiere top hebben, die op Marktplaats heeft een rosewood top, is minder mooi.

The Mule
9 mei 2004, 22:31
Toch is zo'n Stanley Clarke wel een wens van me, op de langere termijn dan natuurlijk. En die foto is gewoon slecht, onbegrijpelijk als je graag een duur instrument wilt verkopen, Rosewood is echt een prachtige houtsoort om te gebruiken als top en backwood op dat model...

edit - ter illustratie...

http://alembic.com/club/messages/411/10066.jpg

http://alembic.com/club/messages/411/10063.jpg http://alembic.com/club/messages/411/10065.jpg

onZ
10 mei 2004, 16:37
Wat is er zo verschillend tussen de Huik en de Clarke versie, behalve hout van de back en top en het andere hoorntje?

The Mule
10 mei 2004, 20:02
Wat is er zo verschillend tussen de Huik en de Clarke versie, behalve hout van de back en top en het andere hoorntje?

Behalve de vorm van de body en de houtsoorten heb je met de EvH net wat meer mogelijkheden qua geluidsinstellingen, omdat er (duidelijk stapje hoger) batterij-gevoede Series I electronica inzitten, te weten (per element) volume, low pass filter en 3-standen Q-switch (= 0/6/12 decibelboost). De SC Standard lijkt constructief trouwens erg veel op de EvH. De SC Deluxe (zoals op Marktplaats staat) kent meer en luxer hout. De aantrekkingskracht is dus puur visueel, m'n EvH zal er in elk geval nooit voor wijken als ik verstandig ben (en blijf). Maar wie weet, misschien ooit voor 'erbij', als ik het echt zou mogen zeggen het liefst fretless trouwens...

sniekie
10 mei 2004, 20:08
staat er nog 1 op marktplaats, ene 5-snaar met een of ander los bakkie ernaast, nik svoor jou?

onZ
10 mei 2004, 20:09
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het flamed walnut wel een mooiere tekening vind hebben dan het rosewood. Rosewood is imho ook wat minder exclusief dan walnoten hout. Maar dat komt omdat ik bij walnoot gelijk denk aan Rolls Royces en superdeluxe meubels, en bij rosewood meer aan onderleggers voor snaren.

The Mule
10 mei 2004, 20:14
staat er nog 1 op marktplaats, ene 5-snaar met een of ander los bakkie ernaast, nik svoor jou?

Zeker wel, alleen dat geld is een 'beetje een probleem'... :wink:

onZ
10 mei 2004, 20:16
staat er nog 1 op marktplaats, ene 5-snaar met een of ander los bakkie ernaast, nik svoor jou?

Zeker wel, alleen dat geld is een 'beetje een probleem'... :wink:
Sjeemp, deze stonde er een paar maanden geleden ook al op. Beetje lastig te verkopen, maar ja 4800 euro :-?

bassopotmus
11 mei 2004, 19:09
Maar jullie vinden deze (overigens mooie en goed gemaakte intrumenten) nou echt deze astronomische bedragen waard? Want als dat echt zo is hebben ze echt een goede marketing afdeling daar!

onZ
11 mei 2004, 19:49
Maar jullie vinden deze (overigens mooie en goed gemaakte intrumenten) nou echt deze astronomische bedragen waard? Want als dat echt zo is hebben ze echt een goede marketing afdeling daar!
Als ik het geld zou hebben, zou ik het er zeker voor over hebben. Alembic's klinken niet alleen heel erg mooi, het zijn ook kunstwerken, kijk maar bijv. hier http://www.alembic.com/info/fc_dragonwing.html. 16.500 euro. Misschien niet je smaak, maar over de afwerking valt niet te twisten 8-)

The Mule
11 mei 2004, 21:33
Maar jullie vinden deze (overigens mooie en goed gemaakte intrumenten) nou echt deze astronomische bedragen waard? Want als dat echt zo is hebben ze echt een goede marketing afdeling daar!

Goede vraag, mijn antwoord is heel simpel...





NEE !!

Ik denk niet dat je dat verwacht had :wink:

Maar er hoort wel een uitleg bij. De basismodellen, zoals de Orion, hebben gewoon een nette prijs voor een compleet handgemaakt instrument met behoorlijk wat 'no charge' custom-opties, maar ik vind dat er zo ongeveer vanaf de Signature modellen een vreemde scheefgroei begint te ontstaan, om maar niet te spreken van de Series I en II.

Ook ben ik van mening dat Alembic onevenredig veel vraagt voor bepaalde exotische houtsoorten en opties. Neem nou Buckeye Burl, prachtig hoor en natuurlijk niet zomaar bij de Gamma op voorraad, maar de extra kosten zijn $1500 per laminaat. De befaamde Alembic-electronica, absoluut zonder overdrijven onovertroffen wereldklasse, maar $3500 voor Series I electronica als optie?

Kijk, dat zo'n 'over the top' custom als de Dragon's Wing €16.500 euro, en de Triple O bij Ed Roman $17.500 moet kosten, kan ik me bijna nog beter voorstellen, maar ik kan me toch ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat dat ook wel iets minder zou kunnen.

Mijn wens om ooit een custom basgitaar door Alembic te laten bouwen blijft gebaseerd op de Orion als uitgangspunt, een 'hoger' startniveau kan ik niemand (en mezelf ook niet) uitleggen. Er zijn ook voor ondergetekende grenzen!

Los van het voorgaande blijft het opvallend dat andere topmerken als bv. Fodera veel minder verweten wordt dat de prijzen te hoog zijn, terwijl de Fodera 'The Beast' die op de Bassconnection website wordt aangekondigd ook tussen de €13.000 en €14.000 zal gaan kosten.

Mijn welgemeende en dringende advies is: probeer Alembics, zeker de hogere c.q. topmodellen, altijd tweedehands te kopen!

Ik heb het ook zo aangepakt, m'n Orion was nieuw maar N.O.S. (= flinke korting) en m'n EvH was occasion...

(en daarop voortbordurend zou ik die Stanley Clarke er best graag 'bij' willen hebben!)

Maar ja, dat geld he... :-(