PDA

View Full Version : waarom 5 snaren?



emielow
31 maart 2002, 23:36
soms zie ik van die knakkers op het podium staan met 5 snaren, of zelfs 6. ik vind dit de grootste onzin.

kan iemand mij uitleggen wat je met een lage b moet? de beste bassisten ter wereld (flea, marcus miller, sting, paul mc., gamaardoor) spelen allemaal met 4 snaren. ik ook (al hoor ik nog niet in dat rijtje thuis :wink:

dus wie legt mij uit wat je met een 5e snaar meer kunt?

gershwin5150
1 april 2002, 03:43
Op 2002-03-31 22:36, schreef emielow:
soms zie ik van die knakkers op het podium staan met 5 snaren, of zelfs 6. ik vind dit de grootste onzin.

kan iemand mij uitleggen wat je met een lage b moet? de beste bassisten ter wereld (flea, marcus miller, sting, paul mc., gamaardoor) spelen allemaal met 4 snaren. ik ook (al hoor ik nog niet in dat rijtje thuis

dus wie legt mij uit wat je met een 5e snaar meer kunt?


Je wilt toch niet zeggen dat je het nut van een 5-snaar niet inziet omdat de 'beste bassisten ter wereld' die ook niet gebruiken? Dat hangt er maar weer net vanaf wie je de beste vindt.
Het heeft wel degelijk voordelen, kijk maar naar het bereik van je basgitaar, het simpele feit dat je veel langer kan spelen op een 5-snaar.
Het is natuurlijk de vraag of je dat nodig hebt in je eigen stijl, maar dat staat los van wat je helden ervan vinden.

Dirk_Hendrik
1 april 2002, 12:30
De beste bassisten zijn bijvoorbeeld ook Alain Caron, James Genus, John Pattituci, Michael Manring.. om er een paar te noemen. Ik begrijp niet dat goede bassisten een criterium zijn om te besluiten dat een 5e naar onzin is.

btw. Sting is een fantastische artiest en songschrijver maar naar mijn mening een gemiddelde bassist. Vraag je ook maar ees af waarom hij op het moment dat hij solo ging (na the police dus) een bassist (Darell Jones - 5 snaar in de band nam.

AllodoX
1 april 2002, 13:39
Waarom zou je een piano met 6 octaven pakken ? een piano met 1 octaaf kun je toch ook muziek op maken ?

die ene B-snaar geeft je tonnen meer muzikale mogelijkheden. alleen omdat die snaar zo los is, vereisd het wel iets meer kunde en techniek om hem goed te kunnen benutten.

:smile:

emielow
1 april 2002, 15:02
jullie begrijpen mij verkeerd als ik zeg dat, omdat die lui er op spelen, een 5e snaar overbodig zou zijn, maar ik zie er zat met 5 of 6 snaren die nix meer uit een bas halen als zij dat doen.

dus mijn vraag is nog steeds niet beantwoord. wat moet ik met een 5e snaar?

Dirk_Hendrik
1 april 2002, 20:42
Ga binnenkort eens luisteren naar het rijtje bassisten wat ik eerder noemde (tip, John Pattituci speelde bij de Chick Corea electric band, Afdeling jazzrock en fusion). Misschien word het dan duidelijk wat je met die 5e en 6e snaar kunt doen.

fleef
1 april 2002, 21:34
ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij is die vijfde snaar ook wel handig voor bijvoorbeeld het nummer sugar van system of a down. ik weet niet of iemand dat kent maar het komt er op neer dat dit nummer erg laag gestemd is (in c) en volgens mij kan dat heel goed met zo'n vijde snaar? toch/ misschien? als ik niet gelijk heb...sorry!

JV
1 april 2002, 21:36
is de vijfde snaar op een bas niet juist een snaar erboven? dus een hogere?

fleef
1 april 2002, 21:39
nou je t zegt...k weet t eigenlijk niet...hm...zou trouwens best kunnen...hm...dan klopt in ieder geval mijn beredenering van hierboven niet :'(

JV
1 april 2002, 21:51
Op 2002-04-01 20:39, schreef fleef:
nou je t zegt...k weet t eigenlijk niet...hm...zou trouwens best kunnen...hm...dan klopt in ieder geval mijn beredenering van hierboven niet :'(


wel als je een 6snaar hebt

emielow
1 april 2002, 22:08
5e snaar heb je een lage b, 6e snaar heb je een hoge c derbij. (waar je hemaal geen ruk aan hebt...)

JV
1 april 2002, 22:11
Op 2002-04-01 21:08, schreef emielow:
5e snaar heb je een lage b, 6e snaar heb je een hoge c derbij. (waar je hemaal geen ruk aan hebt...)


hmm, bij ibanez is het toch echt andersom volgens de folder

emielow
1 april 2002, 22:13
ik heb ibanez altijd al een raar merk gevonden...

AllodoX
1 april 2002, 23:29
ok.. hier komt dr. AllodoX met de verduidelijking :grin:

standaard is het zo :

4 = EADG
5 = BEADG OF EADGC.
6 = BEADGC
7 = F#BEADGC

en vanaf 7 snarig komen er alleen maar hoge snaren bij :smile:

je hebt ook 8, 10, 12, 15 en zelfs 18 (!) snarig.. maar dat is dan een 4, 5 of 6-snarige, met octaafsnaren erbij.

voor 5-snarig is BEADG standaard, maar je hebt ook bepaalde jazz-bassen die EADGC hebben.. die zijn dan weer speciaal voor solo'en en slappen.. maar BEADG is meest voorkomend bij 5-snarig :smile:

snappie ? :smile:

ErikM
2 april 2002, 12:31
Soms is het gewoon handiger om vanaf de E naar beneden te gaan. En afhankelijk van
het nummer wat je speelt natuurlijk.

emielow
2 april 2002, 12:40
maar je kunt mij niet vertellen dat je een nummer als "higher ground" in de versie van de peppers, net zo kunt spelen op een 5-snarige bas als op een 4-snarige.
lage b zit alleen maar in de weg.

AllodoX
2 april 2002, 14:25
En dat noemt men nu ' techniek '...je speelt nog niet zo lang, eh ? :wink:

emielow
2 april 2002, 15:08
dat heeft nix met techniek te maken, je maakt het jezelf alleen maar lastig, en ik zeg altijd, waarom moeilijk doen...

(en ik speel toch al een aantal jaartjes hoor ...)

Ron C
2 april 2002, 15:28
Dat heeft alleen maar met techniek te maken!
5 snarig geeft je gewoonweg meer mogelijkheden.

Ron C
2 april 2002, 15:32
Op 2002-04-01 21:08, schreef emielow:
5e snaar heb je een lage b, 6e snaar heb je een hoge c derbij. (waar je hemaal geen ruk aan hebt...)

Hoezo heb je er geen ruk aan, met een extra hoge snaar hoef je wel minder van positie te wisselen, kan erg nuttig zijn.

emielow
2 april 2002, 16:28
ja dus gewoon luiheid, dat verklaard meteen waarom de gemiddelde bassist er als een zoutzak bijstaat op het podium...

Ron C
2 april 2002, 16:38
Nooit bij nagedacht dat je door minder van positie te wisselen makkelijker moeilijke partijen kan spelen en dus meer snelheid hebt???
"Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan!"

gershwin5150
2 april 2002, 17:22
Beste Emielow,
jij hebt zeker nog nooit een bassist vol gebruik zien maken van een 5 of 6-snarige bas, dan begrijp je gelijk het nut van de lage B-snaar.
Trek maar eens aan een lage B-snaar en dan aan een lage E, gaat wel een stukkie lager he!
Het heeft gewoon te maken met het bereik van de basgitaar. Je kunt een stuk lager komen, wat in bepaalde nummers erg handig kan zijn.

En dat een hoge C geen nut heeft is bullshit,want sommige bassisten weten daar heel gaaf gebruik van te maken, bv in bassolo's (jaja wat er allemaal wel niet mogelijk is met een bas!). Kijk als jij er bv. niet mee om kan gaan is dat een ander verhaal, maar er zijn mensen die dat zeker wel kunnen.

fleef
2 april 2002, 17:31
wow! een bas met 18 snaren! dat lijkt me echt heel cool! als ik zelf een bas ga bouwen doe ik dr een met veel snaren!

(niet dat je dr iets aan heb maar t staat wel stoer!)

emielow
2 april 2002, 20:20
nou noem eens een paar nummers van artiesten op waar ik dan naar moet gaan luisteren. ik ben benieuwd!

het was ook een serieuze vraag, wat ik nou met die 5e of 6e snaar moet. dus zeg mij een nummer waar ik naar moet gaan luisteren, dan kijk ik er ff naar.

maar ik vind het overbodig, en ten tweede het ziet er niet uit (net als de 7-snarige gitaren, geen nut, en ziet er niet uit)

Dirk_Hendrik
2 april 2002, 21:10
Emielow,

Ik krijg het gevoel dat iedereen die jou van n tegendeel probeert te overtuigen tegen een plaat beton praat. Op elk argument reager je weer dat je het onzin vind. Op ht moment dat je begint met "het ziet er niet uit" bewijs je alleen maar dat je in de hoek geluld bent.

Ok je nummer
99 flavors, Chick Corea, komt van de plaat "Beneath the mask".

waarom tik ik dit eigenlijk......

gershwin5150
2 april 2002, 21:38
Op 2002-04-02 20:10, schreef Dirk_Hendrik:
Emielow,

Ik krijg het gevoel dat iedereen die jou van n tegendeel probeert te overtuigen tegen een plaat beton praat. Op elk argument reager je weer dat je het onzin vind. Op ht moment dat je begint met "het ziet er niet uit" bewijs je alleen maar dat je in de hoek geluld bent.

Ok je nummer
99 flavors, Chick Corea, komt van de plaat "Beneath the mask".

waarom tik ik dit eigenlijk......


Ik wou het niet zeggen, maar je neemt me de woorden uit de mond.....

emielow
2 april 2002, 22:31
ik ga luisteren

Ron C
3 april 2002, 09:51
Op 2002-04-02 21:31, schreef emielow:
ik ga luisteren

En luister dan ook maar eens naar John Paul Jones (ex Led Zeppelin) album "Zooma"
12 snarig baswerk, en geen overbodig gefreak!

AllodoX
3 april 2002, 15:56
Bands / muzikanten met goed B-snaar gebruik ?

- Dirk Lance van Incubus
- Lambretta ( vaak en zeer goed B-snaar gebruik )
- Nickelback
- Dream Theatre / John Myung.. need i say more ? :smile:
- AllodoX ( :razz: )

en dat is dan alleen nog maar de richting waar ik naar luister..

http://lordonly.net/Mp3s/Lord-Only-lordonly-dot-net-versatile-residue.mp3

Die moet je es luisteren.. da's een 12 minuten instrumentaal nummerke.. John Turner speelt er de bass op.. 8 snarig wel te verstaan :wink: John is een bevriende bassist uit Atlanta.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2002-04-03 14:58 ]</font>

fleef
3 april 2002, 17:01
:'(! ik wil echt serieus op een minimaal 8-snarige bas leren spelen! wat je dr wel niet allemaal mee kan!

maar ja...je kan ook veel met een 4 of 5 snarige, hoor!(koken, afwassen, strijken, hahahahaha...oke...laat maar)

FleaBass
16 juli 2002, 04:13
ehm Flea heeft ook 5 snarige basjes gebruikt, luister maar eens goed naar: If You Have To Ask en The Righteous &amp; The Wicked (van BloodSugarSexMagik)

basswasp
16 juli 2002, 12:19
Volgens mij is If You Have To Ask gewoon een teruggestemde 4-snaar... Righteous &amp; The Wicked weet ik zo niet. Funky Monks is volgens mij wel een 5-snaar...

FleaBass
17 juli 2002, 01:44
oh ok, want ik speel em op een 5 snarige dus was het niet echt nodig om m'n 4de snaar terug te stemmen :smile:

Eelco
17 juli 2002, 10:36
ik cover nickelback met mijn band.
ik stem mn bas dan in dropped d waardoor ik een lage d kan halen en die klinkt een heel stuk vette dan een hoge d (een bas is tenslotte voor de lage tonen)

Als ik nog lager wil (en dat wil ik) zou ik hem naar een c of zelfs een b moeten stemmen maar dan hangen m'n snaren te erg, dus moet ik dan een 5 snarige.

Die snaar is echt niet alleen voor solo's ofso hoor :smile: komt in alle stijlen voor.

Tobin van Papa Roach speelt meestal ook 5 snarig (niet altijd)
Die gast van Alien Ant Farm volgens mij ook (en die kan ook redelijk bassen hoor :smile: )

basswasp
17 juli 2002, 12:41
Ik heb ook een band die metal wil spelen enzo... nou hou ik niet zo heel erg van metal (gewoon met een paar jongens muziek maken is wel leuk) dus ik heb gewoon een 4-snaar... Soms komen ze dan met nummers aan die heel apart gestemd zijn, er zit dan niets anders op dan soms tot 6 halve tonen terug te stemmen :mad: Dan moet ik m'n versterker helemaal anders ingaan stellen om 't geratel een beetje te verdoezelen...

AllodoX
17 juli 2002, 13:17
stel keutels dan :smile:

detunen is voor mietjes.. echte mannnen kunnen zware muziek maken met standaard tuning :smile:

BEADG dus :smile:

AllodoX
17 juli 2002, 13:18
hebben die gitaristen dan nog nooit gehoord van power-chords, mosh-riffs en power-pairs ?

ik kan met mijn EADGCF gestemde gitaartje zwaarder spelen dan die knuppels met drop C hoor :smile:

basswasp
17 juli 2002, 13:24
Die gitaristen hebben wel gewone normaal gestemde 6-snaren... maar die bassisten van die bands (Dream Theater, Rammstein, Sepultura) hebben allemaal 5/6-snarige bassen... En dan moet ik maar terugstemmen en een mietje zijn, 'k heb geen zin om een 5-snaar te kopen...

basswasp
17 juli 2002, 13:25
Die gitaristen doen trouwens niet anders dan power-chords...

bathmutz
17 juli 2002, 15:11
Op 2002-07-17 12:18, schreef AllodoX:
hebben die gitaristen dan nog nooit gehoord van power-chords, mosh-riffs en power-pairs ?

ik kan met mijn EADGCF gestemde gitaartje zwaarder spelen dan die knuppels met drop C hoor &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

ja even het volgende allodox: kun je die mosh riffs en power pairs eens uitleggen?
of weet je een site waar het een beetje goed beschreven staat?

ik als bassist ben ook wel geïntresseerd in accoorden, dus graag.

bathmutz

bathmutz
17 juli 2002, 15:13
en trouwens van die extra snaren op je bas (5,6,108203365 ofzo) staat ook gewoon een groot stuk interesanter, dus iedereen massaal aan de extra snaren!!

^BathmutZ^

basswasp
17 juli 2002, 15:42
Het staat idd wel interessant, maar het speelt waardeloos... ik heb steeds het gevoel dat ik een snaar te veel heb...:razz:

Eelco
17 juli 2002, 21:52
Op 2002-07-17 14:42, schreef basswasp:
Het staat idd wel interessant, maar het speelt waardeloos... ik heb steeds het gevoel dat ik een snaar te veel heb...&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_confused.gif"> &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif">

je kan hem altijd nog gebruiken om je duim op te zetten :razz:

basswasp
17 juli 2002, 22:02
Ja...ok... maar de snaren staan ook wat dichter op elkaar bij een 5-snaar of niet?

emielow
17 juli 2002, 22:34
jup, dus kan het soms makkelijker spelen, maar ik hou het toch op een 4 snarige, kun je zat mee

plusminus
17 juli 2002, 22:44
Op 2002-07-17 12:18, schreef AllodoX:
hebben die gitaristen dan nog nooit gehoord van power-chords, mosh-riffs en power-pairs ?

ik kan met mijn EADGCF gestemde gitaartje zwaarder spelen dan die knuppels met drop C hoor &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Waarom eadgcf?
en niet eadgbe standaard gitaar stemming?

AllodoX
18 juli 2002, 00:29
Yep. maar gitaristen kunnen niet stemmen.

EADG is 5th, en die BE is dan weer ineens naar 4th..

ik ben een purist, dus mijn gitaar staat in z'n geheel in 5th. zoals het hoort dus. :smile:

plusminus
19 juli 2002, 17:47
Ok ik snap hem :smile: