PDA

View Full Version : De gitaar van Brain May



Wouter J
24 april 2004, 00:00
test.

Wouter J
24 april 2004, 00:00
Er zijn niet veel gitaarmodellen die zo'n grote Cult following hebben als de gitaar van Brian May.

http://www.brianmaycentral.com/special.jpg

Gemaakt van eiken hout met een mahonie hals, opnieuw gewikkelde elementen afkomstig van een Burn Jazz sound gitaar en een tremolo waarvan de veer uit een motor kickstand, de "Red Lady" is de ultime triomf in de kunst van het zelf bouwen van een gitaar.

En het heeft ook velen geinspireerd om de gitaar na te maken en somigen van die kopieën gebruikte May zelf ook.

Zoals de kopie gemaakt door John Birch. Deze kopie, die in opdracht van Brian May werd gemaakt is te herkeenen aan de gouden kleur en de binding rond de toets. De gitaar raakte bij een van de tours beschadigd en verdween met de noorderzon.

http://www.brianmaycentral.com/birch.jpg

Brian gebruikte bij Play Back optredens (waar onder die in Top Pop) een illigale kopie van het Japanse Greco, deze verschilde in het hebben van een andere vorm en een zeer slecht geluid. Brian zocht contact met greco om een betere kopie te maken maar de firma wees zijn aanbod af.

http://www.brianmaycentral.com/briangreco.jpg

Een firma die Brian's aanbod maar al te graag aan nam was Guild in in de vroege jaren tachtig kwam de BHM1 uit, de eerste officiele Brian May Signature gitaar. Hij verschilde echter veel van het orgineel met dimarzio elementen, een Kahler double locking tremolo en een body van mahonie. Niettemin gebruikte May deze gitaren veel live en in de studio als back up voor de red lady

http://www.brianmaycentral.com/guild84.jpg

Ontevreden met de eerste versie van zijn Guild gitaar Ging May weer rond de tafel zitten met de heren van Guild en in 1993 kwam de BM01 Red Special uit die een veel natuur getrouwe kopie van de originele gitaar is. Hij had Schaller hardware, Seymour Duncan elementen en een semie holle constructie. Brian gebruikte die gitaren heel vaak live. Guild bracht ook een non trem versie uit en een versie met humbuckers

http://www.brianmaycentral.com/BMGRN.jpg

In de late Jaren negentig maakte de Australishe gitaarbouwer Greg Fryer drie tot-op-het-schroefje gelijke kopieën voor Brian wat zo indrukweekend voor Brian was dat hij zijn originele gitaar naar Fryer zond om hem door hem te laten opknappen.

Maar zoals iereen nu wel weet zit Brian nu bij de firma die de stem van zijn gitaar produceerde. Burns heeft een goedkope versie gemaakt in Korea van Brian's gitaar die ironish genoeg veel op de Guild BHM1 lijkt, de gitaren hebben veel overeen komsten zoals het gebruik van een "normaal" tremolo systeem, een niet uitgeholde body en materialen die niet met het origineel overeen komen, en toch is Brian een dankbare gebruiker. (grappig detail: van de Burns gitaren die Brian May zelf heeft is er geen enkele in Rood, allemaal in sunburst en groen)

http://www.brianmaycentral.com/sunburstburns2.jpg

Ja, dit blijft een gitaar die velen blijft inspireren tot nabouw.

en veel companies maken kopieën waarvan somige wel heel erg lelijk zijn.


http://www.brianmaycentral.com/dillionbass.jpg

Wouter J
24 april 2004, 00:29
even leuk om te zien.

een Amerikaanse company genaamd RS Guitars maakt Brian May kopieën maar dan net weer anders.

Hee Anders Destum met je nieuwe PRS kijk hier eens naar...

http://www.rsguitars.com/Images/BlueCust14.jpg

http://www.rsguitars.com/Images/RSCustom1.jpg

http://www.rsguitars.com/Images/Esposito2.jpg

Anavrin
24 april 2004, 01:52
die geweldige gitaar heet niet de red lady, maar de red special!!!

in welke zin zijn de kopieen die rs maakt anders dan?
Lijkt mij as good as it gets (op de Greg Fryer modellen na):
http://www.rsguitars.com/Images/NatRS8.jpg
http://www.rsguitars.com/

de body bij de burns modellen is trouwens wel op bepaalde plekken uitgehold:

In an aim to replicate the resonance of the original Red Special, the body also features an acoustic chamber in the area above and behind the bridge. Earning full marks for attention to detail, Burns actually went as far as x-ray scanning the original - courtesy of British Airways! - in order to ensure the placement and dimensions of the cavity were wholly authentic.


da's van de Burns site
http://www.burnsguitars.com/clubseries/brianmay.php

Rubenios
24 april 2004, 10:10
het blijven toch wel lelijke dingen brrr

Carpe Diem
24 april 2004, 10:19
dat ding is net zo'n gruwel als het kapsel van die mongool

amon
24 april 2004, 11:22
ook niet mijn smaak, maar leuk om even te lezen

Anavrin
24 april 2004, 11:53
BTW, de originele bouwer heet geen BrAIn May, maar BrIAn May :roll:

Mithrandir
24 april 2004, 13:00
Hele goeie startpost, interessant om te lezen :satisfie: . De huidige burns "red special" komen dus uit korea, of worden er ook nog in Engeland gemaakt door burns?

ieme
24 april 2004, 14:57
heb je dat verhaal nou van www.brianmaycentral.com of lijkt het nou toevallig een vertaling?

birt
24 april 2004, 16:24
als ik me niet vergis is het trouwens zijn vader die het meeste werk heeft verricht in het bouwen van die eerste

Mark S
24 april 2004, 16:44
als ik me niet vergis is het trouwens zijn vader die het meeste werk heeft verricht in het bouwen van die eerste

klopt...

Anavrin
24 april 2004, 16:47
waarschijnlijk wel. Soundfiles van de Burns en de echte Red Special:
http://www.burnsguitars.com/music/abtest28.ram

http://www.burnsguitars.com/music/sideburns28.ram

Anavrin
24 april 2004, 16:50
klinkt best goed, of niet?

THW
24 april 2004, 16:53
mooi dingetje hoor

gjlp
24 april 2004, 17:34
Mooi verhaal. Brian May heeft ervoor gezorgd dat ik gitaar ben gaan spelen. Ik ben altijd fan geweest van de red special, dus toen de burns uitkwam heb ik hem gelijk besteld bij rockpalace, nu ongeveer 2 jaar geleden. Ik heb de originele topkam laten vervangen door een van bot bij Peer Dellen. Het is een geweldige gitaar..

Orpheo
14 december 2004, 17:18
he luitjes,
om een een of andere reden zit ik zwaaaar te gassen op deze gitaar....kweenie waarom....maar ik vind m toch wel supermooi!!!

maar waar kan je die in heeeresnaam kopen in nederland?? iemand een idee?

youngcoby
14 december 2004, 17:43
Ja, nostalgie.
Ik ben met het geluid van Brian May in het achterhoofd beginnen gitaar spelen.
Kwam ik net thuis met m'n gitaar en versterker, en bleek dat het geluid eigenlijk toch niet zoals dat van Brian May was. :cry:

Ik vind het wel een leuke gitaar, niet supermooi, maar speciaal genoeg om vroeg of laat er één te kopen.

Brianmayrulezzz
14 december 2004, 18:39
he luitjes,
om een een of andere reden zit ik zwaaaar te gassen op deze gitaar....kweenie waarom....maar ik vind m toch wel supermooi!!!

maar waar kan je die in heeeresnaam kopen in nederland?? iemand een idee?

ze zijn NIET meer te koop. Brian heeft net als bij Guild de stekker uit het productieproces getrokken vanwege beroerde kwaliteit. Je moet ze tweedehands zoeken... zijn ze voor goede prijzen te krijgen. Zoek maar op marktplaats.nl/gitaarmarkt.nl. Maar let er dus wel op dat er "beroerde" exemplaren bij zitten. Gelukkig is mijne zeer goed :razz:

Brianmayrulezzz
14 december 2004, 18:40
Ik moet trouwens ook zeggen dat de gitaar zeer goed gelakt is! En in het echt is die donkerrode cherry lak echt super! 8-)

gjlp
14 december 2004, 19:09
Ik heb die van mij inmiddels verkocht. Ik deed er zo weinig mee, en voor de rest was het een niet echt heel bruikbare gitaar. Maar ik ben nog steeds op en top Brian May fan..

MazeMouse
14 december 2004, 19:19
Ik zou er zelf eentje willen voor aan de muur :)
Vind ze te mooi om op te spelen plus wat ik tot nu toe gehoord heb was het niet echt geschikt voor de ruigere dingen die ik speel.

Brianmayrulezzz
14 december 2004, 19:44
ik vind de gitaar trouwens ook super klinken, zeker als je een van blues/rock houdt!
voor het ruigere werk is ie idd niet geschikt. Daar heb ik nu dan ook een andere gitaar voor :wink: 8-) (zie forum electrische gitaren)

Orpheo
14 december 2004, 23:59
he luitjes,
om een een of andere reden zit ik zwaaaar te gassen op deze gitaar....kweenie waarom....maar ik vind m toch wel supermooi!!!

maar waar kan je die in heeeresnaam kopen in nederland?? iemand een idee?

ze zijn NIET meer te koop. Brian heeft net als bij Guild de stekker uit het productieproces getrokken vanwege beroerde kwaliteit. Je moet ze tweedehands zoeken... zijn ze voor goede prijzen te krijgen. Zoek maar op marktplaats.nl/gitaarmarkt.nl. Maar let er dus wel op dat er "beroerde" exemplaren bij zitten. Gelukkig is mijne zeer goed :razz:

volgens de site van burns, die ze nu maakt, kan je ze wel nog krijgen...

michielv
15 december 2004, 08:14
Op http://www.brianmaycentral.com/ staan ook veel voorbeelden van mensen die exacte kopien van de Red Sepcial gebouwd hebben. :D

Ik heb ook wel eens een strat-slagplaat met Brian May configuratie ergens gezien (op het web), misschien is dat een aardig alternatief? Zet je dat hele zwikkie in een goedkope Richwood oid?

Orpheo
15 december 2004, 08:39
ach, die -may gitaar is eigenlijk gewoon verwennerij :razz: immers, ik heb al een charvel 650 :-D en die klinkt eigenlijk ook al superlekker (ook voor blues vind ik, al zou je dat soms op t eerste gezicht niet direct zeggen :wink: )

verder: ik ben niet echt een fan van strats....FENDER strats, bedoel ik dan. de vorm is briljant, maar ik vind ze echt naatje spelen....

Brianmayrulezzz
15 december 2004, 10:24
Nee, is niet meer te krijgen. Kijk maar op www.burnsguitars.co.uk. Hij staat daar ook niet meer in de catalogus van de site

Snaar'n Bennie
15 december 2004, 11:03
De gitaar is nog wel te krijgen. Maar dan onder Brian's eigen beheer. Er staat dan alleen maar de handtekening van Brian op de kop. Het contract met Burns is al een tijdje verlopen. Jammer, want Burns zou eerst terug komen met een meer authentieke RS. Er is volgens mij één protoype van gebouwd. Vervolgens is het idee van de baan geschoven.

Ik las onlangs dat Brian het Duite Lakewood benaderd heeft voor een semi-akoestische RS. Er zou ook een mini uitvoering van de RS komen.

Ik vind het één van de mooiste gitaren aller tijden, maar qua spelen vond ik de Burns niet echt denderend. Kon er niet aan wennen. Haat-liefde relatie! :razz: Mischien dat een andere RS wel fijn speelt, bijvoorbeeld van Guild, maar die heb ik nog nooit gezien.

Orpheo
15 december 2004, 12:17
http://www.burnsusa.com/products/the_brian_may.shtml en deze dan?? :-? :???:

Franc
15 december 2004, 14:51
Er zitten mooie exemplaren tussen, maar het gevaar met zo'n signature van een hele bijzonder gitaar is dat het een beetje zielig overkomt op het podium.

Zo van: daar heb je zo'n stumper die denkt dat ie Brian May is (puur MHO uiteraard).
Bij andere signatures heb je dat veel minder, maar juist een gitaar als de Red Special heeft een heel specifiek uiterlijk.

Ik heb zelf een Wolfgang (EVH signature) en dat vind ik al op het randje, maar dat vind ik gewoon een mooie en erg fijne gitaar, dus dat maakt wat goed. Natuurlijk ben ik wel een hele grote EVH fan :-D

Je kunt nu ook EVH gitaren van Kramer kopen inclusief de Frankenstein strepen en 5150 erop (door Ed zelf beschilderd). En dat gaat me nou net te ver...
Daar kun je je niet mee vertonen, want die strepen, dat is iets van EVH zelf. Daar kun je je niet mee vertonen, hooguit als je in een Van Halen tribute band zit oid.

Hetzelfde heb ik een beetje met Red Special.

Hoe dan ook, erg mooie gitaar, zeker die kopie uit Japan (K'z geloof ik) ziet er erg mooi en authentiek uit.

michielv
15 december 2004, 15:14
Ja, bij sommige gitaren is het wel heel erg overduidelijk maar aan de andere kant: mijn favoriete gitaarkleur is wit (witte strat, maple neck, witte slagplaat/elementen/knppen). Jimi Hendrix speelde ook op zo'n strat maar het zou niet in me opkomen om juist daarom een witte gitaar te willen.

Sterker nog, mijn favoriete gitarist aller tijden (The Edge) wordt in zijn vroege periode heel sterk geassocieerd met een helemaal zwarte strat (met maple neck, dat wel). :D

Wat ik wel jammer vind is dat al die copien massief en meestal van mahonie zijn. De originele Red Special is semi-hol, gemaakt van eiken, mahonie en meubelplaat. Dat is gewoon een andere gitaar.

michielv
15 december 2004, 15:14
Ja, bij sommige gitaren is het wel heel erg overduidelijk maar aan de andere kant: mijn favoriete gitaarkleur is wit (witte strat, maple neck, witte slagplaat/elementen/knppen). Jimi Hendrix speelde ook op zo'n strat maar het zou niet in me opkomen om juist daarom een witte gitaar te willen.

Sterker nog, mijn favoriete gitarist aller tijden (The Edge) wordt in zijn vroege periode heel sterk geassocieerd met een helemaal zwarte strat (met maple neck, dat wel). :D

Wat ik wel jammer vind is dat al die copien massief en meestal van mahonie zijn. De originele Red Special is semi-hol, gemaakt van eiken, mahonie en meubelplaat. Dat is gewoon een andere gitaar.

telecastermaster
15 december 2004, 15:17
en veel companies maken kopieën waarvan somige wel heel erg lelijk zijn.


Dat ligt niet aan de kopieën maar aan het orgineel.

Orpheo
15 december 2004, 15:20
heeft iemand dan enig idee welke andere gitaar dezelfde specs heeft,maar dan niet de red special is? mahonie body, 3 single's, allen in fase te schakelen, en ebben toets met 24 frets??

gjlp
15 december 2004, 16:46
Ik vind het één van de mooiste gitaren aller tijden, maar qua spelen vond ik de Burns niet echt denderend. Kon er niet aan wennen. Haat-liefde relatie! :razz: Mischien dat een andere RS wel fijn speelt, bijvoorbeeld van Guild, maar die heb ik nog nooit gezien.

Ja zo dacht ik er dus ook over. Vandaar dat ik hem verkocht heb.

michielv
15 december 2004, 16:53
heeft iemand dan enig idee welke andere gitaar dezelfde specs heeft,maar dan niet de red special is? mahonie body, 3 single's, allen in fase te schakelen, en ebben toets met 24 frets??

De Red Special is niet (helemaal) van mahonie, da's de grap :wink:

Brianmayrulezzz
15 december 2004, 17:08
Wat ik wel jammer vind is dat al die copien massief en meestal van mahonie zijn.

de burns is NIET massief. Ze hebben röntgen apparatuur op een vliegveld gebruikt om de kamers en bodyvorm precies zo te krijgen als op de real old lady

@Franc, en een ibanez chromeboy? :wink: :cool:

frekie
15 december 2004, 17:11
Krijg je er ook zo´n Sixpence muntje bij om als plectrum te gebruiken?
:D :-D :)

Brianmayrulezzz
15 december 2004, 17:13
jammergenoeg niet :D maar er zijn weer uitgaven van de zilveren Brian May sixpence (kunnen niet veel artiesten zeggen, en een signature copy van een zelfgemaakte gitaar, en een signature muntplectrum....). Zie shop van www.queenonline.com, daar kun je 'm bestellen.

Snaar'n Bennie
15 december 2004, 17:47
heeft iemand dan enig idee welke andere gitaar dezelfde specs heeft,maar dan niet de red special is? mahonie body, 3 single's, allen in fase te schakelen, en ebben toets met 24 frets??

De Burns Vibra Artist. Is al een oudje. Zul je niet snel vinden. Als deze 24 frets heeft, weet ik niet... Zoek maar even op. :)

ieme
15 mei 2005, 19:44
als ik me niet vergis is het trouwens zijn vader die het meeste werk heeft verricht in het bouwen van die eerste

klopt...

maar brian heeft em ontworpen!

amon
15 mei 2005, 20:13
heb je daar 5 maanden van wakker gelegen?

Tupelo
16 mei 2005, 19:07
'T is en 't blijft een lelijk ding, bah! Snap 2 dingen niet van die gozer: 1 al 30 jaar hetzelfde haar :-? 2 al 30 jaar alleen maar die lelijke gitaar. :???:

- Eric -
16 mei 2005, 22:51
ZET DAAR AUB IMHO achter!!!!

het is IMHO een erg mooie gitaar, veel hebben 'm nog nooit in het echt gezien (de burns versie dan!), maar in het echt is ie echt een stuk mooier. En zit je nu te k*nkeren op iemand die tenminste karakter in z'n geluid heeft?!?!? Die gast heeft z'n gitaar 30 jaar geleden idd gebouwd, daar moet je juist bewondering voor hebben! Zonder enige ervaring een gitaar bouwen die 30 jaar meegaat en het geluide van een van de grootste groepen ooit bepaalt!! Wat had je dan gewild? Nog zo'n LP of Strat speler, daar werd/word je al mee doodgegooid. Ik kan alleen zeggen dat ik er respect voor heb...


btw, BUMP! :razz:

- Eric -
16 mei 2005, 22:52
toevoeging: ga je nu ook zeuren op hendrix, angus young, clapton, slash en weet ik veel wie dat ze ook al eeuwen op het zelfde merk spelen of speelden? :lol:

Nocki
16 mei 2005, 22:56
Tis idd eengeweldige gitaar. heb er ook eeen speurtocht naar gehouden een tijdje terug en hoop dat er nog eens een goede en betaalbaare versie van komt. zodra dat is ga ik m echt gebruiken op het podium...

Nocki

Vexx
16 mei 2005, 23:48
toevoeging: ga je nu ook zeuren op hendrix, angus young, clapton, slash en weet ik veel wie dat ze ook al eeuwen op het zelfde merk spelen of speelden? :lol:

Ik wil niet moeilijk doen hoor, maar Slash speelt niet alleen Gibson: hij heeft ook een BC Rich Mockingbird.. :wink:

Verder moet ik zeggen dat ik respect heb voor het feit dat Brian May zijn eigen gitaar bouwde, en deze nog steeds gebruikt. Ik vind het model zelf alleen niet echt geweldig...

Maar ik hoef er dan ook niet op te spelen... :lol:

mruiter
17 mei 2005, 01:11
Brian May speelt ook Fender..

jorrit
17 mei 2005, 12:01
die oude lelijk? heb je zn nieuwe gitaar al gezien?

Snaar'n Bennie
17 mei 2005, 12:31
Welke is dat dan? :???:

- Eric -
17 mei 2005, 14:57
Brian May speelt ook Fender..

nope! heeft in welgeteld twee nummers een fender gebruikt: crazy littel thing called love (de tele van taylor) en in de clip van the game, een tokai... dus...

@ nocki: www.brainmaycentral.com? maar die replica's blijven idd onbetaalbaar.

@ de rest: over uiterlijk valt inderdaad te twisten, smaken verschillen! :)

marc_o
17 mei 2005, 17:12
en in de clip van One Vision heeft ie een witte Washburn met een soort van Jackson RR body.....brrrr
In de studio gebruikt ie overigens ook Patrick Eggle.

mayniac
17 mei 2005, 18:33
Brian May speelt ook Fender..
nope! heeft in welgeteld twee nummers een fender gebruikt: crazy littel thing called love (de tele van taylor) en in de clip van the game, een tokai... dus...


Wel dus. Tijdens de 72-73 tours gebruikte hij een Strat als backup. Ook in de studio werd er gebruik gemaakt van diverse Fenders.

In de jaren daarna heeft hij ook nog Les Pauls en Flying V's gebruikt als backup. Misschien zelfs wel in de studio. Verder heeft hij in de studio o.a. gebruik gemaakt van een Burns 12-string, Ibanez Joe Satriani en Parker Fly.

mayniac
17 mei 2005, 18:35
en in de clip van One Vision heeft ie een witte Washburn met een soort van Jackson RR body.....brrrr
In de studio gebruikt ie overigens ook Patrick Eggle.

Bedoel je hier niet de clip van Princess of the Universe?

Tupelo
17 mei 2005, 20:41
toevoeging: ga je nu ook zeuren op hendrix, angus young, clapton, slash en weet ik veel wie dat ze ook al eeuwen op het zelfde merk spelen of speelden? :lol:

Als ik tijd had...., ja :)