PDA

View Full Version : Wat vragen jullie voor een concert?



Sjakie
23 april 2004, 22:08
Dat vraag ik me dus echt af.

Hoeveel euro vraag je voor een concert van 2 uur met 7 man.

Of hoeveel vragen jullie met jullie band?

Sjakie
24 april 2004, 21:56
Zijn jullie allemaal slaapkamer rocksterren ofzo? :-?

FNaRK
24 april 2004, 22:22
heavy metal band, 5 man, geen crew
min. 300 euro
(of iets minder en wat meer bier)

helleke
24 april 2004, 23:07
heavy metal band, 5 man, geen crew
min. 300 euro
(of iets minder en wat meer bier)

En dat krijg je de 23e in Merleyn te Doetinchem ook ongeveer?? :razz:
Zal k wel s ff komen kijken of jullie dat waard zijn :D

Sjakie
24 april 2004, 23:49
heavy metal band, 5 man, geen crew
min. 300 euro
(of iets minder en wat meer bier)

En dat krijg je de 23e in Merleyn te Doetinchem ook ongeveer?? :razz:
Zal k wel s ff komen kijken of jullie dat waard zijn :D

En hoe bepaal je dan hun waarde in Euro?

schaap
25 april 2004, 00:50
Dat vraag ik me dus echt af.

Hoeveel euro vraag je voor een concert van 2 uur met 7 man.

Of hoeveel vragen jullie met jullie band?
Bepaal je zelf toch op basis van je band :???:
Hoe professioneel zijn jullie m.a.w. podiumervaring, goede presentatie etc.
Naambekendheid kan ook uitmaken, maar dat duurt wel een lange tijd :P

Sjakie
25 april 2004, 22:57
Dat vraag ik me dus echt af.

Hoeveel euro vraag je voor een concert van 2 uur met 7 man.

Of hoeveel vragen jullie met jullie band?
Bepaal je zelf toch op basis van je band :???:
Hoe professioneel zijn jullie m.a.w. podiumervaring, goede presentatie etc.
Naambekendheid kan ook uitmaken, maar dat duurt wel een lange tijd :P

Ben ik met je eens maar je moet ook wel met de markt rekening houden lijkt me. Als je zonder dat je het weet €150 meer vraagt ga je niet veel aan de bak komen.

Wij zijn met 7 en vragen €350 voor 2uur spelen.

FNaRK
26 april 2004, 00:15
heavy metal band, 5 man, geen crew
min. 300 euro
(of iets minder en wat meer bier)

En dat krijg je de 23e in Merleyn te Doetinchem ook ongeveer?? :razz:
Zal k wel s ff komen kijken of jullie dat waard zijn :D

:-D
daar spelen we met 2 bands dus zal de gage iets lager zijn (maar niet de helft dus....) Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat we daar krijgen :???:
En uiteraard ben je welkom !

Chris Wolstenholme
26 april 2004, 12:36
wij vragen ( beginnende band ) meestal omkosten plus 100-160E
maar dat is altijd beetje hoger inzetten ;) je kent t spelletje wel.

maar als de kosten eruit zijn willen we in princiepe al staan hoor :-D

andy
29 april 2004, 19:41
:-D

Met zanginstallatie vragen wij standaard 225 euro.
Verder weg iets meer, als het dichtbij is doen we het ook wel voor wat minder. Maakt dan geen zak uit of we 3 kwartier of 2 uur moeten blazen.

maar een uurtje vindt opa eigenlijk mooi genoeg :P

wietse
29 april 2004, 19:57
jongens wat zijn jullie allemaal goedkoop , moet ook wel natuurlijk als je als metal band aan de bak wilt.
wij , een 5 mans coverband van stevige rock en blues vragen een 600 euro dat is als we zelf voor pa/zanginstallatie moeten zorgen.
is die er doen we het voor wat minder.
spelen gemiddeld 1 keer per maand en wordt waarschijnlijk meer als de nieuwe drummer helemaal op stoom is.
en dan zeggen de kroegbazen nog dat we goedkoop zijn voor wat ze krijgen ,veel verwachten een 3 mans band met krakemikkige apparatuur , en slechte muzikanten.
en dan krijgen ze een goede band die de hele tent op de kop weet te zetten.

Hempo
3 mei 2004, 20:02
patser

IndiepoprockJesse
3 mei 2004, 20:13
hoezo arrogant.. haha

maar goed..

wij als band vragen nooit wat.. als we wat krijgen is dat mooi meegenomen.. maar gratis spelen is ook goed.. gaat echt niet om het geld voor ons, gaat om de lol en de verspreiding van je muziek..

net alsof je geld kan verdienen met rockmuziek (helemaal in deze tijden haha)

Jesse//

FNaRK
3 mei 2004, 21:16
wij als band vragen nooit wat.. als we wat krijgen is dat mooi meegenomen.. maar gratis spelen is ook goed..
Jesse//

hoe verpest ik de markt :???:

wietse
3 mei 2004, 21:25
patser
hoe dat zo?
is een heel normale prijs voor een goede coverband ,als je wat minder mainstream bent is het moeilijker optredens te krijgen en moet je vaak de prijs lager houden helaas.
en je moest eens weten wat het gemiddelde stemmingsorkestje op een avond vangt ,dat komt niet onder de 1000 euro (2 a 3 man meestal)en als er dan langer gespeeld moet worden dan afgesproken dan komt er nog een knap bedrag bij.
daarbij vergeleken zijn wij zelfs erg goedkoop ,spelen door tot het niet meer mag of tot de band te moe is om te spelen.

andy
4 mei 2004, 00:45
Wietse heeft gelijk. Goede coverbands verdienen goed. Punt uit , zo is het nou eenmaal.

IndiepoprockJesse
4 mei 2004, 13:12
whaha..

dat is ook echt triest..

ik heb zon godschuwelijke tyfushekel aan coverbands.. sorry hoor.. maar ga met jullie lame asses gewoon zelf muziek schrijven!!! En als je dat niet kan.... covers zijn echt het toppunt van niet creativiteit..

covers horen in de oefenruimte.. helemaal schunnig als je als coverband ook nog eens geld gaat vragen.. Jullie zouden potdomme zelf geld moeten toeleggen om te mogen optreden..

en dan mij en mijn band de schuld geven dat wij de markt verpesten.. rot op..

Jesse//

Mithrandir
4 mei 2004, 13:23
Je kan er een hekel aan hebben, maar er is wel een grote markt voor. Ze doen het over het algemeen heel goed op bedrijfsfeesten, bruiloften, familiefeesten, feestavonden in kroegen etc. Op dat soort feesten komen allerlei soorten mensen met allemaal een verschillende (of juist een erg beperkte) muziek smaak en die moet je allemaal tevreden zien te houden.

Op zulke feesten ga je geen band uitnodigen met een hele specifieke stijl en eigen repetoir, want die krijgen over het algemeen een feest toch niet aan de gang simpelweg omdat de muziek het merendeel van de mensen niet aanspreekt. Muziek moet op dat soort feesten vooral herkenbaar zijn en lekker om mee mee te brullen en op te dansen.

Als originele band (origineel in de zin van eigen repetoir) moet je het ook niet van die feesten hebben eerlijk gezegd, dan moet je gewoon optreden op festivalletjes, muziekpodia, kroegen die meer gericht zijn op jouw genre etc... En ook daar kun je dan gewoon geld voor vragen (sterker nog, dat moet je gewoon, anders word het erg moeilijk voor anderen om er geld voor te vragen) alleen zal het budget voor dat soort avonden vaak wat minder zijn waardoor je minder zult kunnen vragen dan coverbands. Jammer joh.....

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 15:35
Ik vraag meestal niets, ik wacht wat ze aanbieden. Je kan hier niet hoger dan 100/150 euro eisen en verwachten dat je mag spelen, behalve als je zelf gevraagd wordt. Weet je hoeveel bands er in deze regio actief zijn? Echt een hoop.
Bovendien kunnen mij die paar centen niks schelen als we maar kunnen spelen. Als ik daarmee de markt verpest is het mooi meegenomen, hou je alleen maar bands over die echt spelen voor het spelen en niet voor de bling bling. Zonder echte naamsbekendheid kan je met vrij ontoegankelijke muziek gewoon niets eisen. En kan je beter soms voor niets spelen en je naam verspreiden dan koppig te veel blijven eisen en in de oefenruimte te blijven staan.

wietse
4 mei 2004, 19:10
whaha..

dat is ook echt triest..

ik heb zon godschuwelijke tyfushekel aan coverbands.. sorry hoor.. maar ga met jullie lame asses gewoon zelf muziek schrijven!!! En als je dat niet kan.... covers zijn echt het toppunt van niet creativiteit..

covers horen in de oefenruimte.. helemaal schunnig als je als coverband ook nog eens geld gaat vragen.. Jullie zouden potdomme zelf geld moeten toeleggen om te mogen optreden..

en dan mij en mijn band de schuld geven dat wij de markt verpesten.. rot op..

Jesse//
je kan coveren en coveren ,
coveren dat het eigenlijk een eerbetoon is aan de originele muzikanten zoals wij dat proberen te doen ,of dat het een verminking is van de muziek (stemmmingsorkestjes dj's e.d).
waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb.
hebben vroeger wel eigen nummers gespeeld , en daar zaten soms heel erg leuke tussen .
en in de begin periode veel erg goedkoop en ook wel een paar keer gratis gespeeld , nu zitten we op een dusdanig punt dat als we één keer ergens gespeeld hebben we daar vaak weer op kunnen treden , en vaak komen er optredens achterweg bij andere zaken .
en die zijn financieel gezien het leukst want zoiets wat ter plekke wordt geregeld gaat buiten het boekings kantoor om dus daar houden we het meeste van over.
maar ik vind nog steeds beter goed gejat dan slecht verzonnen ,muziek schrijven moet je kunnen sommigen rollen de goede teksten uit de vingers ,anderen doen erg hun best en produceren alleen maar bagger , heb heel veel bandjes zo bezig gezien die zonodig eigen werk moesten brengen ,en binnen een 10 minuten de zaal leeg speelden.
en als je vaak wilt spelen dan heb je 2 mogelijkheden eigen werk en erg goedkoop ,bijna gratis zelfs en hopen dat je doorbreekt.
of covers spelen , als je dan slim bent speel je covers en daar gooi je dan eigen werk tussendoor deden wij vroeger ook.
maar als op een bepaald moment degene die goede nummers schreef uit de band stapt , moet de rest dan maar ophouden met hun hobby?
dan ga je door als coverband , of met nieuw slecht eigen werk in het laatste geval duurt het niet lang en er is geen zaal meer waar je kunt spelen , een slechte naam heb je namelijk heel snel.
mischien beginnen we ooit wel weer met eigen nummers ,maar proberen eerst onze zanger uit het hoofd te praten dat hij solo wil zingen op bruiloften e.d met een tape ,moet hij niet doen is geen super zanger maar wel een podiumbeest met een band achter zich.
en gratis spelen is nu eenmaal de markt verpesten ,simpel zat,als de loodgieter gratis komt repareren ,dan heeft hij het erg druk en houdt er niks van over ,zelfs al z'n collega vrienden kotsen hem dan uit.
hij steelt ze het brood uit de mond.(waar hij zelf ook niks van krijgt)
dit is in de muziek precies zo ,gratis spelen is dom spek je de beurs van de kroegbaas mee want reken maar dat die ook nog wel entree durft te vragen bij een gratis band.
en gratis spelen betekent ook vaak dat je er zelf op toe legt om te spelen reiskosten ,zanginstallatie huren etc.
en geld wat je met optredens verdient kan je besteden om betere apparatuur te kopen .
anders blijf je sappelen voor een andere squier als de oude op is :D
als je geen goed inkomen er naast hebt.
maar speel nooit gratis of je er aan wilt verdienen is jouw zaak maar zorg dat je de onkosten er uit hebt , en 600 euro lijkt veel maar als je de kosten (p.a huur etc ) en de belasting er af trekt dan houden wij met een 5 mans band ongeveer 50 euro per persoon over en dat is niet veel voor bijna 4 uren je uit de naad te spelen , want ze geven zich helemaal.
en dan hebben ze nog mij als gratis roadie en chauffeur (gratis op wat drinken na)

andy
4 mei 2004, 20:28
@ Wietse, je had al gelijk.......... :razz: Dat hele verhaal had je je kunnen besparen.

IndiepoprockJesse
4 mei 2004, 22:13
Wie zegt dat als wij spelen in een kroeg dat wij niet willen betaald worden.. Wij spelen al niet graag in een kroeg.. Vind ik al zo'n rare plek om een optreden te geven...

Stel je eens voor.. ongedwongen muziek luisteren.. dat wil toch iedereen.. nou, er zijn een hele zoot kraakpanden en kraakcafetjes die graag zoiets willen organiseren.. dan ga ik echt niet aan die krakers vragen (waarvan ik er zelf eigenlijk ook wel 1 ben) van we willen geld zien..
Dan is het leuk als je een kratje bier krijgt..

Een vraagprijs is op zich niks mis mee.. maar wij vinden het niet erg om voor niks te spelen.. hangt ook helemaal van de plek af waar je speelt natuurlijk..

maar goed.. laten we eerlijk zijn.. coveren is gewoon niet creatief en is alleen bedoelt voor feestjes ofzo..

voor de rest heeft het naar mijn mening weinig met muziek te maken..

Jesse//

sash
8 mei 2004, 22:16
Min. 400 Euro (ligt aan de afstand) en zo mogelijk 2 kratten hertog jan voor 6 man + 2 man crew.

Neals
9 mei 2004, 18:02
Wij spelen voor onkosten + bier... meestal omdat we veel festivalletjes van plan zijn te gaan doen.
Zowieso kan je moeilijk als punkband veel geld vragen omdat je in die scene redelijk snel een sell-out bent.

dejohan
16 mei 2004, 20:38
50€ per groepslid per uur.

Mijn ervaring zegt dat je toch wel iets moet vragen. Als je 'gratis speelt (of enkel onkosten en drank), dan heeft men maar weinig respect voor je.
Hoeveel keer dat ik al niet meegemaakt dat men tegen een gratis spelende groep na een half uur spelen komt zeggen dat er ermee moeten stoppen? Of dat ze zelfs het geluid afzetten. Echt hatelijk.

wietse
16 mei 2004, 20:52
50€ per groepslid per uur.

Mijn ervaring zegt dat je toch wel iets moet vragen. Als je 'gratis speelt (of enkel onkosten en drank), dan heeft men maar weinig respect voor je.
Hoeveel keer dat ik al niet meegemaakt dat men tegen een gratis spelende groep na een half uur spelen komt zeggen dat er ermee moeten stoppen? Of dat ze zelfs het geluid afzetten. Echt hatelijk.

dikke prijs als je een grote band bent met veel leden , je speelt toch snel een uur of drie minimaal 2 zonder pauzes.
krijg je weinig optredens met eigen werk of je moet al erg goed en bekend zijn.
als het maar een 3 mans band is dan valt het mee.

andy
16 mei 2004, 21:50
Een uur of drie spelen???
Wij houden het mooi bij een uur. Dan heb je die herrie van ons wel gehoord. Als het echt moet dan kunnen we wel langer. Maar langer dan anderhalf uur wordt er door ons niet gespeeld.

BlackSun
16 mei 2004, 23:06
YADDAYADDAYADDDA.....ik heb zon godschuwelijke tyfushekel aan coverbands.. sorry hoor.. maar ga met jullie lame asses gewoon zelf muziek schrijven!!! En als je dat niet kan.... covers zijn echt het toppunt van niet creativiteit..YADDAYADAYADDA

Jesse//

Dit slaat toch echt nergens op. bandleden vinden die samen met jou een bepaalde stijl muziek willen maken zijn zowiezo al moeilijkt e vinden. Daarnaast zijn er ook mensen die gewoon VOOR HUN PLEZIER lekkere nummers met een bandje willen naspelen. En een kroeg is helemaal geen rare plek om op te treden, live klinkt alles toch veel interresanter dan een cdtje, en het publiek beleefd hier ook veel meer lol aan dan een cdtje op shuffle.

yhcmarc
17 mei 2004, 15:12
we spelen voor alles en overal .. hoe meer hoe beter, als we soms moeten bijleggen voor een show .. big deal, de andere keer houden we wel weer wat extra over. Hierdoor spelen we gewoon superveel en dat is hetgene dat we willen doen, fuck het geld !! daar werk ik wel voor.

Marc

Bigfoot414
18 mei 2004, 09:27
€400 voor 6 bandleden + 1 geluidmannetje.

Sjakie
18 mei 2004, 09:29
Ik snap die houding niet van: "Het maakt niet uit ofdat we iets vedienen, desnoods leggen we er geld boven op". Dat klinkt misschien wel heel Rock 'n' Roll maar ondertussen steekt de organisator zijn zakken vol. En daar heb ik een probleem mee.

Ik speel niet in een band voor het geld maar ik ben ook niet van plan om me te laten uitbuiten.

En inderdaad, als je gratis komt spelen of voor bijna niks krijg je vaak maar weinig respect van de organisator.

dejohan
19 mei 2004, 09:03
Dit is een uittreksel van deze site:
http://home.wanadoo.nl/showband/artikelen.htm

Waarin iemand die er blijkbaar heel veel van weet, alle dingen die bij een band komen kijken bespreekt, ook hoeveel je als band moet vragen.



"Geld. Deel 2
Vorige aflevering hebben we een teentje in de poel met het aardse slijk gedompeld. Maar dat volstaat niet meer. Dit tweede deel gaat schaamteloos in op de vraag die vele malen in mijn e-post stond: wat moet je vragen voor een optreden?

Tja hoeveel?
Wat een band waard is heeft eigenlijk niets te maken met wat ervoor betaald wordt. Buiten het feit dat veel goede bands gewoon voor niets komen opdagen. Kijkt Janpubliek totaal anders naar acts. De Idol met een tapeje vinden ze leuker dan de grindcoreband met eigen werk en complete installatie. Pindakaasmoment dus. Daarom moet je voor jouw band per optreden je gage bepalen.

Er zijn twee manieren om als beginnende band vrijheid te hebben. 1) een zaal vol eigen publiek. 2) voor weinâch tot nix optreden. Het is dus niet dat je als beginnende band een zaalhouder niet blij kan maken. Als jij met een niet-zeuren-spelen mentaliteit en een stuk eigen publiek komt willen ze je graag hebben. Nou moet je natuurlijk niet alles aanpakken. En als je een optreden kunt krijgen en de betaling is laag. Is het verstandig zijn om de fooi maar te weigeren. Zodra bands ook maar één euro uitbetaald krijgen groeit bij zaalhouders het idee dat ze je "dus" als loonslaaf kunnen behandelen. Dan kunnen ze je eisen om de oren gooien die je als werknemer maar hebt te voldoen. Zit je daar op te wachten voor een paar eurootjes? Er zijn echter ondergrenzen: het is onmogelijk dat je als band voor niets optreedt terwijl bezoekers entree betalen. Verdiend jouw band niets? Dan verdiend de zaalhouder de entree natuurlijk ook niet! Als een zaal zijn best doet ben je makkelijker. Dingen die meetellen: Zit de zaal doorgaans vol? Is het een, voor jouw band, nieuw publiek? Staat er een installatie/backline? Is er voldoende publiciteit voor jouw band? Moet je niet te ver reizen? Allemaal zaken die meetellen als je wil kijken om eens voor weinig tot niets te spelen. Stelling: Zalen zonder installatie dwingen je band om voor apparatuur te zorgen die zij dus uitsparen. Dat is een serieuze post en dient vergoed te worden. Consumpties : minimaal een bon per bandlid/per aanwezig uur. Ook een reden om moeilijk over geld te doen is het als festivals of zalen van je band verwachten dat je extreem lang aanwezig bent. Als organisaties vragen of je instrumentarium door andere bands mag worden gebruikt dan mag je daar als band gerust een commerciële prijs voor vragen. Zij besparen immers een werkdag + transport om daar zelf (via sponsors) voor te gaan zorgen. En lopen geen enkel risico bij schade.


Gratis spelen
Het kan dus goed zijn om eerst voor niets te komen. Wees wel kieskeurig met het uitkiezen wie je gaat matsen. Waarom wil men graag debuutoptredens boeken? Omdat dan de hele bekendenkring eens gaat kijken wat al die tijd is uitgespookt door de supersterren in spe. Baromzet gegaranderd! Echter familie en bekenden komen maar een keer massaal. Wees zuinig met dit "eerste optreden". Doe het in een zaal waar je behoorlijke omstandigheden (geluid) hebt en misschien eens kan terugkomen! Laat het uitnodigen van al die bekenden anders maar wachten tot je een beter optreden hebt en ervaring hebt opgebouwd. De andere kant van goedkoop optreden is dat boekers met je sollen. Een paar voorbeelden: "last minute afzeggingen". Of als je om 8 uur binnenkomt ineens zeggen dat je om 2 uur pas gaat spelen. Eisen dat je uren voor het optreden gaat opbouwen. Of eisen dat jouw backline door alle aanwezigen gebruikt kan worden. (dit is soms zelfs de REDEN van een boeking!) Dat je ineens extra setjes moet spelen of het optreden gaat niet door. Of eisen dat het toneel gelijk leeg moet als het druk wordt met danceliefhebbers. Als er betaald wordt voor je band zal dit minder snel overkomen. Zeker als je, terecht, vooraf eist dat er tijdens de eerste pauze al betaald zal worden. En je vooraf tarieven voor dit soort zaken bekend maakt. (wachturen, huur drumstel, doorprikken discotheek enz enz)

Prijsverhogende factoren zijn: je band heeft een "bekende naam", bekende covers of een hit, eigen publiek en veel eigen publiciteit. Niet of nauwelijks positief van invloed op de prijs zijn: een "kwalitatief goede band" hebben. een mooie demo/promo, de hoeveelheid moeite en/of eigen geld die je in het optreden steekt of het aantal mensen die voor je optreden aan het werk zijn. hoewel dit wel als reden tegen je gebruikt kan worden om minder gage te krijgen als ze niet in orde zijn...


Minimum
Begin om uit te zoeken wat voor jouw band het minimum is waarvoor je wil en kan optreden. Er zijn aanzienlijke nadelen aan een hoge vraagprijs. Duidelijk is dat hoge gage eisen gevolgen hebben hoe vaak je speelt, is de band hiervan bewust? Kiezen ze hier voor? Biedt een zaal structureel een lage gage komt dat meestal omdat de zaal normaal vrijwel leeg is. Wat de publicitaire waarde natuurlijk gering maakt. Na een paar oefenoptredens om ervaring op te doen (let op: zonder je eigen publiek uit te nodigen!) zou ik die zalen verder vermijden als het geld gaat kosten. De smoes van "exposure" gaat immers niet op. Het is voor een groot deel van de zalen norm aan het worden om "talentenjachten" te organiseren. Om daarmee gratis spelende bands binnen te halen. Niet alleen kun je er dan helemaal zeker van zijn dat het slechtlopende zalen zijn. Maar je staat vaak in beroerde omstandigheden tussen volkomen k*tbands te spelen wat op je publiek een negatieve uitstraling heeft. Nogmaals kies je ondergrens!

Richtbedragen
De eerste paar optredens van je band kosten eigenlijk gewoon geld maar ik pleit ervoor om dat snel en duidelijk af te kappen zodra je de zaaltjes iets kunt bieden. Hier komt 'ie. Stelling: Er van uitgaande dat je band 6 tot tien optredens hebt gedaan, eigen backline kan meenemen, anderhalf uur ingestudeerd repertoire speelt en minimaal een maal in de week repeteert. Zou het minimumbedrag voor een optreden het aantal bandleden maal €25,- moeten zijn. Speelt je band bekende covers: bandleden x €50,- Neemt de band eigen zaalgeluid mee? €100,- tot €200,- erbij. Transport buiten de stad €0,40 per kilometer erbij. Huurt de band geluid/licht €de huurprijs,- erbij. Is de band ervaren, speelt covers, en kan het aantoonbaar een zaal vermaken of heeft voldoende eigen publiek? €75,- tot €100,- per bandlid. We praten over amateurbands. Andere bands die hierbuiten vallen wéten dit van zichzelf.

Het zou natuurlijk zo moeten zijn dat muzikanten gewoon geld naar werken zouden krijgen. Je hebt uitgaven en maakt uren. Tel het bij elkaar op en je weet wat je moet vangen. Helaas is de wereld niet zo simpel. Om te beginnen ziet men jouw muziek maken als een hobby. Ook sta je tegen 20.000 andere bands te concurreren. Je kan je band niet duurder maken zonder een duidelijke reden. Het blijft een behendig laveren tussen te goedkoop en te duur. Helaas gaat respect in Nederland door de portemonnee! Weinig is zo dodelijk voor je reclame als veel vragen terwijl je het niet waard bent. Zodra bezoekers of zaalhouders flink voor je betalen is het beste wat je kunt bereiken "nou de prijs was het echt waard". En niet meer. "

Lucky
19 mei 2004, 15:57
Het zit em in het genre en wat je mensen op een avond biedt.

Met mijn coverband (waar ik trouwens mee gekapt ben...dus als iemand nog een bandje in Delft zoekt....) vragen we makkelijk 1100 1200 inclusief PA licht en "podiumdelen" daar houden we dan zo'n 600 euri an over. Maar goed je biedt dan een avondvullend gebeuren aan voor bv een bruiloft op een bedrijfsfeest. inclusief muziek in de pauze en rookmachine bladibladibla

Met mijn jazz-funk band (wat een veel betere band is) spelen we vanaf ongeveer 250.
Niemand kent je, niemand kent je muziek en er is geen "tent op z'n kop garantie" wat je 9 van de 10 keer met een danceclassics repertoire wel hebt natuurlijk.

sash
19 mei 2004, 16:08
Wie zegt dat als wij spelen in een kroeg dat wij niet willen betaald worden.. Wij spelen al niet graag in een kroeg.. Vind ik al zo'n rare plek om een optreden te geven...

Stel je eens voor.. ongedwongen muziek luisteren.. dat wil toch iedereen.. nou, er zijn een hele zoot kraakpanden en kraakcafetjes die graag zoiets willen organiseren..


??? Een kroeg is JUIST een plek om een optreden te geven.

En dat ongedwongen muziek luisteren, tja dat is in een kroeg ook. Als het je niet bevalt ga je gewoon weg, punt uit.

sash
19 mei 2004, 16:16
Ik snap die houding niet van: "Het maakt niet uit ofdat we iets vedienen, desnoods leggen we er geld boven op". Dat klinkt misschien wel heel Rock 'n' Roll maar ondertussen steekt de organisator zijn zakken vol. En daar heb ik een probleem mee.

Ik speel niet in een band voor het geld maar ik ben ook niet van plan om me te laten uitbuiten.

En inderdaad, als je gratis komt spelen of voor bijna niks krijg je vaak maar weinig respect van de organisator.

Voor respect moet je ook wel naam hebben in gebouwd binnen de scene waarin je zit. Vraag je veel, maar je hebt geen naam, dan boekt ie je sowieso niet.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Wij als band willen in ieder geval geen kosten hebben, dus drank gratis, reiskosten, snaren etc.
Verder hebben we nog een contract dat ondertekend moet worden voordat we gaan spelen. Staan geen financiele zaken in, maar alleen dat wanneer er een vechtpartij uitbreekt in de zaak waar we in spelen en onze spullen worden afgebroken de kroegbaas opdraait voor de kosten.

Nou is dat natuurlijk niet voor iedere zaak van belang, maar gewoon ter voorkoming van eventueel gezeik

Nicci
20 mei 2004, 16:23
covers zijn echt het toppunt van niet creativiteit..


ja, ja. wie praat je nu na? of heb je dit helemaal zelf bedacht.
ik heb in verschillende bands gespeeld, eigen materiaal en covers. het spelen van covers zegt helemaal niets over de creativiteit van een muzikant. nul komma nul.

Bigfoot414
24 mei 2004, 12:03
Covers spelen is juist een manier om je eigen creativiteit te ontwikkelen. Zo ontdek je juist wat je favoriete stijlen zijn en hoe je bepaalde nummers het beste kan spelen. Door covers te spelen krijg je ook meer inspiratie om eigen nummers te schrijven of te verfraaien.
Voor beginnende bands is het heel goed om eerst covers te spelen omdat je zo ook echt leert hoe liedjes in elkaar zitten.

pimmetje
24 mei 2004, 22:31
Wij vragen nu 400 euro.
Is vanuit fiscale ellende geboren; je mag 135 euro (ongeveer) per man per optreden als onkosten opvoeren voor de fiscus zonder ooit vragen te krijgen (en dus zonder fiscale bijtelling). Wij zijn met 3 man, dan kom je op zo'n 400. We hebben als minimum prijs 250 euro genomen... al zullen we dan niet direct bij 225 hard "NEEE!!!" brullen en de hoorn op de haak pleuren :D.

Met meer man kan je trouwens dus ook makkelijk meer vragen zonder je zorgen te hoeven maken over de fiscus. Een 5-mans bandje dat ik ken, vroeg jaren terug altijd zo'n 700 of 800 gulden. Toen de euro kwam, hebben ze daar 700 euro van gemaakt... en 't wordt regelmatig neergelegd. 't Is geen waanzinnig goede band en 't is geen echte coverband (ook al spelen ze een paar blues-rock-covertjes).

Moet wel bij gezegd worden dat die band gezegend is met een paar goede verkopers... dat scheelt een boel.

Lucky
27 mei 2004, 15:43
maar goed.. laten we eerlijk zijn.. coveren is gewoon niet creatief....



dat is zo'n beetje net zo valide als de statement:

Mensen die geen covers spelen proberen hun slechte spel te verdoezelen door hun eigen, zogenaamd betere muziek dan maar te spelen.

beiden een extreem voorordeel en een erg zwarte witte manier van denken.

Kamiess
1 juni 2004, 23:09
Het antwoordt is vast al gegeven ,mar voeg nog even die van mij toe.
Voor wat bekendere mensen zorgen we gewoon dat we de huur v/d PA eruit hebben en uiteraard drinken gratis>bij andere gelegenheden vragen we iets meer zodat we ook nog een s een setje snaren of plectrums kunnen ophalen en de shell kunnen voeden.
Dit resulteert in gemiddeld 450 euro voor een optreden waar de tijd ons niet uitmaakt>je huurt de pa toch voor een hele avond.
Ook hebben we altijd een contract in tweevoud om evt ellende betreft schade te voorkomen>heeft eens een keer een eikel bier over m'n pedalboard gegooit omdat hij het te lang vond duren dat we smoke on the water gingen spelen.
Mogen jullie raden wat er met mijn midi pedaal gebeurde??

Kamiess
1 juni 2004, 23:09
Het antwoordt is vast al gegeven ,mar voeg nog even die van mij toe.
Voor wat bekendere mensen zorgen we gewoon dat we de huur v/d PA eruit hebben en uiteraard drinken gratis>bij andere gelegenheden vragen we iets meer zodat we ook nog een s een setje snaren of plectrums kunnen ophalen en de shell kunnen voeden.
Dit resulteert in gemiddeld 450 euro voor een optreden waar de tijd ons niet uitmaakt>je huurt de pa toch voor een hele avond.
Ook hebben we altijd een contract in tweevoud om evt ellende betreft schade te voorkomen>heeft eens een keer een eikel bier over m'n pedalboard gegooit omdat hij het te lang vond duren dat we smoke on the water gingen spelen.
Mogen jullie raden wat er met mijn midi pedaal gebeurde??

Bigfoot414
14 juni 2004, 13:09
Smoke on the pedals? :D

IndiepoprockJesse
14 juni 2004, 23:17
Covers spelen is juist een manier om je eigen creativiteit te ontwikkelen. Zo ontdek je juist wat je favoriete stijlen zijn en hoe je bepaalde nummers het beste kan spelen. Door covers te spelen krijg je ook meer inspiratie om eigen nummers te schrijven of te verfraaien.
Voor beginnende bands is het heel goed om eerst covers te spelen omdat je zo ook echt leert hoe liedjes in elkaar zitten.

hardstikke leuk, maar laat het in de oefenruimte..

maar ik heb het hier wel ff over liedjes naspelen, laat dat duidelijk zijn, er zijn ook bands die eigen werk ehbben en een liedje coveren en een heel eigen versie maken, dan is het wel creatiever.. ik vind het vaak dan nog steeds niet geslaagd (een origineel is vaak gewoon beter), maar dan heb je wel met een band te maken die ook eigen werk speelt..

maar goed joh, als jullie er lekker geld mee verdienen, toppie, maar hou het dan bij bedrijfsfeestjes/bruiloften of plaatsen waar ik toch niet zal verchijnen ;)

Jesse//

Mithrandir
14 juni 2004, 23:23
Hey, ouwe zeikerd, quit it.......

IndiepoprockJesse
14 juni 2004, 23:26
Hey, ouwe zeikerd, quit it.......

ja inderdaad, nog ff en ik begin zo'n ouwe chagerijn te worden, en ik ben nog maar 17 :o

Mithrandir
14 juni 2004, 23:27
:o :o :o

Dat had ik serieus niet verwacht, maar het verklaard wel je recalcitrante houding af en toe.

schaap
15 juni 2004, 02:04
Dat had ik serieus niet verwacht, maar het verklaard wel je
recalcitrante houding af en toe.
WAT HEB JIJ MET DAT WOORD STEEDS :???:
En niks mis met coveren, al het goede is toch al ooit verzonnen :roll:

:razz:

BlackSun
15 juni 2004, 18:35
Hey, ouwe zeikerd, quit it.......

ja inderdaad, nog ff en ik begin zo'n ouwe chagerijn te worden, en ik ben nog maar 17 :o

je bent al zo'n ouwe zeikerd, al je posts op dit forum zitten vol met negatieve kritiek op andersmans muzieksmaak en/of gear. Ben benieuwd wanneer ik je een keer live kan aanschouwen, dan kan ik beoordelen of al dat gezeik wat je over anderen heen spuit überhaupt wel van jou mag komen. Want volgens mij ben je gewoon een zielig stukje puberteit dat zichzelf boven alles en iedereen verheven voelt alleen omdat je zelf liedjes schrijft en niet iedereen naar jouw soort muziek luistert, waardoor je jezelf zeer 'alto' voelt.


Goh...kwas altijd zo aardig tegen mensen:P

IndiepoprockJesse
15 juni 2004, 18:55
Hey, ouwe zeikerd, quit it.......

ja inderdaad, nog ff en ik begin zo'n ouwe chagerijn te worden, en ik ben nog maar 17 :o

je bent al zo'n ouwe zeikerd, al je posts op dit forum zitten vol met negatieve kritiek op andersmans muzieksmaak en/of gear. Ben benieuwd wanneer ik je een keer live kan aanschouwen, dan kan ik beoordelen of al dat gezeik wat je over anderen heen spuit überhaupt wel van jou mag komen. Want volgens mij ben je gewoon een zielig stukje puberteit dat zichzelf boven alles en iedereen verheven voelt alleen omdat je zelf liedjes schrijft en niet iedereen naar jouw soort muziek luistert, waardoor je jezelf zeer 'alto' voelt.


Goh...kwas altijd zo aardig tegen mensen:P

nou dat vind ik niet lief hoor..

er zijn gewoon een aantal dingen, waar ik me inderdaad (en terecht) verheven boven voel (ik noem een velvet revolver, en dan heb ik het uiteraard niet over slash, maar over de band) :P .. daarnaast vraag ik mij af wanneer ik kritiek op andermans gear heb gegeven?! ik weet daar zelf niks van.. en sinds wanneer moet je zelf kunnen spelen om kritiek op andermans muziek te mogen geven?!

en ik blijf van mening dat mensen gewoon zelf liedjes moeten schrijven (want: veel meer goeie bands, of bands die gewoon niet goed zijn omdat ze niet kunnen schrijven) en coveren in de oefenruimte of op bedrijfsfeestjes/bruiloften houden.. :)

en dat recalcitrante.. ik kan het niet helpen, ben nogal anarchistisch van nature ofzo.. het zit in me..

Jesse//

wanna1
30 juni 2004, 14:59
dan durf ik niet te zeggen wat wij vragen.

stel in een feestent komen 700 man en die betalen 8 euro = 5600 euro aan inkomsten bij de entree. + bieropbrengst.

dan mag je toch wel de helfst vragen ??

Set Wenker
1 juli 2004, 13:16
Wij spelen nu een jaartje en hebben een keer of tien opgetreden. Onze band bestaat uit vier personen. We spelen ongeveer 3 keer 3 kwartier bekende covers, hebben eigen apparatuur + PA en vragen rond de 300 euro per optreden.

Lijkt me wel redelijk op zich, maar echt geld overhouden doen we niet aan de band. Er gaat meer geld in dan er uit komt. We hebben ondertussen wel alles bij elkaar, eigen mics, aanhanger, PA etc. Dus misschien dat we er nu eens aan gaan verdienen. 8-) Daar doe je het natuurlijk niet voor. Het gaat om de fun, maar toch zou wel een keertje leuk zijn.

philbee
29 oktober 2004, 00:34
hoe minder je vraagt hoe minder je jezelf respecteert en zo zal de organisator je ook benaderen. Ik vind gages van 200-300 € iets van de jaren 80 maar goed, als jullie jezelf te kort willen doen, zelf weten. Ik ben wat ouder als de meesten van jullie maar in die tijd kregen we als beginnende band zonder enige naam 500 piek (225€)...... 20 jaar geleden !!!!

Natuurlijk afhankelijk van de naamsbekendheid in je scene, verder: is het een kroegentocht, gesponsord, festival, entree etc. op een gegeven moment weet je dat soort dingen en kan je prijs varieren van gig tot gig. Je moet ook wat hoger inzetten om evt. ook wat te kunnen zakken als het moet.

Let wel als je eenmaal lage gages ontvangt kun je moeilijk de volgende keer meer vragen.

pimmetje
29 oktober 2004, 11:35
Je moet idd uitkijken met het verpesten van je eigen markt.

Ik heb me een keer kapot gelachen om een promotionele actie van een best wel verdienstelijk symphrock bandje. Ze gingen een half jaar lang in kroegen voor 200 gulden staan. Zo wilden ze door veel te spelen bekender worden.
Ze werden meteen ook best vaak uitgenodigd. Toen ze echter hun "bekendheid" wilden verzilveren, wilde geen kroeg meer hoger gaan dan die 200 gulden. Daarbij had een paar kroegen al meteen ZO flink gebruik van hun actie gemaakt, dat ze daar sowieso een tijdje niet hoefden te komen :D. Bandje is niet lang daarna opgedoekt.

Maar het kan nog erger. Ik ken een bandje dat vanuit Eindhoven naar Naaldwijk is gekomen om te spelen voor 40euro en een paar biertjes :o .
We krijgen ook wel regelmatig bandjes voor niets, maar dat zijn dan echt van die beginners-avonden. Dan komen er twee bandjes echt proberen op te treden. (en dan nog zou IK niet gratis optreden)

En nu zeg ik wel "nooit gratis", maar ik moet van de week toch ook voor niets optreden bij mij om de hoek... bar-omzet van die avond gaat naar een of ander hutjes-project in weet-ik-veel-welk ontwikkelingsland. Zal ik er over een maand wel achter komen dat 't eigenlijk één luxe strand-appartement in de tropen is :D.

tillens
29 oktober 2004, 13:05
Hey, wij als band proberen altijd de kleine artiestenvergoeding af te dingen. met fiscus crap en al. het is niet veel, maar zo komen we wel aan spelen toe, en kunnen we steeds meer dingen erbij vragen, eten drinken, en wat wij ook heel belangrijk vinden is dat we op onze eigen spullen spelen. en dat als we met andere bands spelen , deze bands ook voor eigen spul zorgen. grtz

Peter

MightyMike
29 oktober 2004, 13:14
Het hangt natuurlijk voor een groot deel af van de markt. Naar covergroepen komt gewoon veel meer volk kijken en dan zou je gek zijn om geen goede prijs te vragen. Als experimentele noise groep (ik zeg maar wat), mag je blij zijn als er 50 man komt kijken. De vraagprijs zal dan ook een stuk lager liggen.

Er is trouwens niets mis met covergroepen. Integendeel, zelfs voor de meest elitaire/alternatieve/extreme/weet-ik-wat muzikant, is een goede cover een guilty pleasure. Als je een nummer niet goed vindt omdat het van Madonna komt, dan ligt het probleem bij jou en niet bij Madonna. 8)

schwalbe
29 oktober 2004, 13:19
Ik help bij de organisatie van concerten in een zaaltje, en de gage is hier meestal het entreegeld dat de bezoekers betalen en dat varieerd van 75 euro tot 500 ofzo. We hebben wel eens meer betaald voor bands maar daarvoor kregen we geloof ik ook subsidie. Meestal is het de entreegelden met eventueel een minimumgarantie voor de band. Voor de rest gratis drinken + een maaltijd en je kan overnachten als dat gewenst is.
Zaaltje kunnen 100-150 bezoekers in, maar meestal zijn we blij met 30-75 man... soms echter zit het vol. Entreeprijs varieerd van 2,50 tot 5,00 euro.
Voor de geluidsinstallatie zorgen we zelf.
Er treden bands uit binnen- en buitenland op.
Echt representatief voor de zalen in NL zijn we niet: gelegaliseerd kraakpand in de low/no-budget-scene, wordt 100% gerunt door vrijwilligers.

Bigfoot414
29 oktober 2004, 16:46
In eerste instantie vind ik muziek maken belangrijker dan geld verdienen. Het is nu nog en grote hobby van me waar ik toevallig een paar centen mee verdien.
Ik zou bijvoorbeeld veel liever tien keer een goed optreden doen en maar een beetje geld verdienen dan een keer een kut-optreden te geven waar ik en smak geld voor krijg. Het moet mij ook voldoening geven, ik wil zelf ook het gevoel hebben dat ik mijn best heb gedaan.
Nu vragen we als band €400-450 voor een avondvullende show waar best veel mensen op af komen. Het mooiste zou zijn als we als band kunnen terug kijken op en leuke avond waar het publiek ook plezier aan heeft gehad.
Ons doel wordt uiteindelijk zo veel mogelijk optreden. De meesten in de band vinden het belangrijk om geld te verdienen. Persoonlijk vind ik het gewoon het leukst om op te treden. Voorlopig blijf ik wel ff vakkenvullen om mn geld te verdienen. Er is al vaak genoeg tegen mij gezegd dat de muziekwereld hard is. En dat vet geld verdienen niet meevalt.

bloodboiler
3 november 2004, 18:32
whaha..

dat is ook echt triest..

ik heb zon godschuwelijke tyfushekel aan coverbands.. sorry hoor.. maar ga met jullie lame asses gewoon zelf muziek schrijven!!! En als je dat niet kan.... covers zijn echt het toppunt van niet creativiteit..

covers horen in de oefenruimte.. helemaal schunnig als je als coverband ook nog eens geld gaat vragen.. Jullie zouden potdomme zelf geld moeten toeleggen om te mogen optreden..

en dan mij en mijn band de schuld geven dat wij de markt verpesten.. rot op..

Jesse//

+1
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het die zouteloze coverbands met hun vaak erg standaard reportoir, helaas willen veel mensen dit juist horen als ze een avond gaan stappen dus dat rechtvaardicht hun vaak hoge gage.

Maar om ff ontopic te blijven wij (brutal US-style deathmetal, jaja het is echt een genre) spelen meestal in kleine tot middelgrote poppodia die vaak vier of meer bands op een avond programmeren. Het beschikbare budget moet dan over die bands verdeeld worden. Onze vraagprijs is dan,afhankelijk van de afstand, tussen de 150 en 200 euro. Er is dan nog altijd wat ruimte over om te onderhandelen.

En je kunt natuurlijk de bandpot nog eens spekken door de verkoop van cd's en t-shirts, wij hebben hier in ieder geval meer mee verdient dan met spelen!

Reel Big Fish
7 november 2004, 18:49
Ik ga mn eerste gig spelen met onze band, voor het goede doel... de kids in Oekranië,... das toch nice hea!? Beetje ervaring op doen enzo... :)

Wormaap
7 november 2004, 22:29
Jesse... Ik wil niet lullig overkomen ofzo maar je stelt je op als een elitistische bastaard van dik in de 50 :razz:
Eigen muziek is niet heilig, en covers zijn vaak best leuk om te horen... 'K kan behoorlijk genieten van een band als Action in DC, die bij gebrek aan de echte AC/DC een geweldige show neerzetten :)
Of Up the Irons, die Iron Maiden meer dan geweldig nadoen. Grote lol man!

Edit: Met m'n eigen band heb ik nog niet opgetreden, we willen wel graag alleen eigen werk spelen als we op treden, omdat we geen coverband willen zijn.

taylor
25 november 2004, 11:39
ik denk dat je gewoon overal moet spelen waar je maar kunt spelen al is het voor niks.(als beginende/onbekende band)

je begint niet met gitaar spelen/band omdat je er rijk van wil worden maar omdat je het te gek vind!

als 1 vrij onbekende band 300 euro vraagt dan weet ik wel weten hoe vaak ze per jaar spelen 3 x ofzo.

1 cover band is wat anders natuurlijk dat heeft ook 1 andere functie(bruiloft en vechtpartijen) en krijgen hoge bedragen,ik heb zelf ook oa in 1 top 100 band gezetten.

Hempo
25 november 2004, 15:41
Mee eens,
maar... soms is er wel entree en geen tegemoetkoming voor de bands. Dan is de vraag: ishet de moeite waard. Maak een afweging en zet alles op een rijtje, positieve en negatieve punten.

Positieve punten als promotie, ervaring en netwerken zijn niet in geld om te zetten maar wegen soms wel even veel als bijvoorbeeld geen onkostenvergoeding krijgen.

taylor
26 november 2004, 11:39
ja, als ik zeg voor niks bedoel ik zoals ze vroeger zeide voor 50 gulden en 1 krat bier.

dat heb ik zo vaak gedaan,als ze 1 maal zien dat je 1 zaal kunt vullen omdat je redelijke goeie band bent dan gaan ze van zelf wel meer bieden na 1 tijd.

Svenson
3 december 2004, 12:03
Min. 350 euri en dat is excl.PA-set. Daarvoor spelen we met vijf man anderhalf uurtje, of 2.

Baker
10 maart 2005, 18:09
maar goed.. laten we eerlijk zijn.. coveren is gewoon niet creatief en is alleen bedoelt voor feestjes ofzo..

voor de rest heeft het naar mijn mening weinig met muziek te maken..

Jesse//


en al die concertzalen vol met zeer getalenteerde musici die allemaal Mozart, Bach etc etc spelen??? Die lui spelen ALLEEN maar covers
zijn dat ook allemaal niet creatieve muzikanten?

In jouw visie heeft klassieke muziek dus niks met muziek te maken.

je snapt er echt geen ruk van.







En bedoeld is met een d

Baker
10 maart 2005, 18:15
en even on topic


Wij zijn dus een (niet creatieve :-? ) Rock coverband (5man)
Wij vragen voor een set van 3x50 min. tussen de 350 en de 450 Euro + gratis bier. Afhankelijk van hoe groot de tent is.
Dit incl PA

Als je kijkt hoeveel tijd, apparatuur, geld en moeite we erin steken dan is dat eigelijk geen geld.

AutoStatic
11 maart 2005, 13:48
Die Jesse...
Toen ik zo oud was dacht ik er EXACT hetzelfde over. Coverbandjes zogen toen big time, vond het maar niks. En al die mensen met die gruwelijk lelijke Ibanezzen die alleen maar geilden op gaye gitaristen met ontploft haar...
Maar weet je, het is verspilde energie om je daar druk om te maken. Coverbandjes doen het nou eenmaal beter dan een bandje als http://www.thecurtains.nl, en niet zonder reden. Die gruwelijk lelijke Ibannezzen met übergaye handvatten verkopen nog steeds goed, en ook daar is een reden voor. En dat mensen een voorkeur hebben voor gitaristen met strakke broekjes, lang wapperende manen en fluoriscerende gitaren, dat is ook niet voor niets. DAT IS NOU EENMAAL ZO. En je schiet er weinig mee op om er tegenin te gaan, vooral niet in jouw positie.

On-topic: ben het 100% met yhcmarc eens, er zijn veel betere manieren om je geld te verdienen. Uiteraard moet je er niet teveel op toe hoeven leggen. Ik treed op omdat ik het LEUK vind, omdat ik mijn muziek wil uitdragen, omdat optreden een van de gaafste dingen is die er zijn. En als het een toffe plek is dan kom ik zelfs voor nop. Dat bandjes die niks vragen de markt verpesten, het zal wel, roest me aan m'n reet, zolang ik maar kan spelen. Ik kan me drukker maken om Essent Awards, Converse Choose Your Weapon/Unox Stacey Records Dutch Delight/Dommelsch Locals Only tours en NPI subsidies, dat maakt de boel meer stuk dan bandjes die puur vanuit muziekliefhebberij hun ding doen.

En Jesse, zet alsjeblieft je open dirretjes dicht, dat is echt jaggle/geenstijl/volkomenkut voer... Wel leuk hoor daar niet van, ben nu de jury rapporten aan het lezen :roll:

pimmetje
11 maart 2005, 15:35
Ik kan me drukker maken om Essent Awards, Converse Choose Your Weapon/Unox Stacey Records Dutch Delight/Dommelsch Locals Only tours en NPI subsidies, dat maakt de boel meer stuk dan bandjes die puur vanuit muziekliefhebberij hun ding doen.

Maar dan vergelijk je volgens mij té verschillende zaken met elkaar.
En daarbij... het feit dat anderen de zooi vergallen, is voor mij geen smoes om je eigen (en andermans) markt nog verder te verzieken.

Ook het lol-argument vind ik nooit echt sterk. Vrijwel iedereen doet het hier voor z'n lol. Da's geen argument om kroegbaas de zooi gratis te laten krijgen.
Je kan naast je lol ook nog je hobby wat minder duur maken. Iedere band maakt toch ook kosten om te oefenen, om bij optredens te komen om demo'tjes te maken, karretje voor de spullen, enzovoort?

Het gaat er niet per se om dat je je eigen gear er met z'n allen van moet kunnen betalen, maar wel dat je op z'n minst soms wat collectieve bandkosten uit een bandpotje kan halen zonder steeds weer allemaal bij te moeten lappen. Ook dat kan de lol van het in een band spelen verhogen.

AutoStatic
11 maart 2005, 16:03
Ik kan me drukker maken om Essent Awards, Converse Choose Your Weapon/Unox Stacey Records Dutch Delight/Dommelsch Locals Only tours en NPI subsidies, dat maakt de boel meer stuk dan bandjes die puur vanuit muziekliefhebberij hun ding doen.

Maar dan vergelijk je volgens mij té verschillende zaken met elkaar.
En daarbij... het feit dat anderen de zooi vergallen, is voor mij geen smoes om je eigen (en andermans) markt nog verder te verzieken.

Nee hoor, het gaat toch om optredens en wat je gages zijn? Wij zijn bezig geweest om package deals weg te zetten met drie bands voor €900,- Dat lukt niet meer omdat alles al vol staat met Dommelsch, Converse en fucking Unox packagedeals. Zelfs als we ver omlaag gaan met de prijs kunnen we de deals nog niet kwijt. Om je bands toch te laten spelen word je een stuk makkelijker met optredens aannemen, geloof mij. En de Essent Awards, laat die gasten lekker gas en elektriciteit verkopen, daar hebben ze meer verstand van.
Ik wou nog even ten overvloede aangeven dat wij zelden of nooit voor nop spelen. Als andere (beginnende) bands dat wel doen heb ik daar geen problemen mee en ook zie ik niet in in hoeverre dat de markt verpest, dwz dat ik me er wel van bewust ben maar niet zie in hoeverre dat dan ook echt gebeurt.

deedee
12 maart 2005, 23:30
50€ per groepslid per uur.

Mijn ervaring zegt dat je toch wel iets moet vragen. Als je 'gratis speelt (of enkel onkosten en drank), dan heeft men maar weinig respect voor je.
Hoeveel keer dat ik al niet meegemaakt dat men tegen een gratis spelende groep na een half uur spelen komt zeggen dat er ermee moeten stoppen? Of dat ze zelfs het geluid afzetten. Echt hatelijk.


ken je crass dan niet?
enige echte punkband. Deden ook wat ze zeiden. Ze zeiden zoals de meeste 'punk'-bands niet anti-kapitalistisch, ze waren het!! Ze hebben nooit geld verdient met optreden. Daardoor hebben ze nu zo veel respect opgebouwd!!!!!!!!!!

deedee
12 maart 2005, 23:30
50€ per groepslid per uur.

Mijn ervaring zegt dat je toch wel iets moet vragen. Als je 'gratis speelt (of enkel onkosten en drank), dan heeft men maar weinig respect voor je.
Hoeveel keer dat ik al niet meegemaakt dat men tegen een gratis spelende groep na een half uur spelen komt zeggen dat er ermee moeten stoppen? Of dat ze zelfs het geluid afzetten. Echt hatelijk.


ken je crass dan niet?
enige echte punkband. Deden ook wat ze zeiden. Ze zeiden zoals de meeste 'punk'-bands niet anti-kapitalistisch, ze waren het!! Ze hebben nooit geld verdient met optreden. Daardoor hebben ze nu zo veel respect opgebouwd!!!!!!!!!!

AutoStatic
13 maart 2005, 23:54
Tja, zij speelden dan ook op plekken waar niemand geld had...

1959SLP
14 maart 2005, 16:16
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, en van dat laatste daar heb ik er al heel wat van gezien. Kortom, goed coveren is helemaal niks mis mee.

500 gulden excl. PA en reiskosten was en zou de gangbare prijs voor 2 uur live muziek moeten zijn. Bij reisafstanden verder dan 2 uur kregen wij bovendien een warme maaltijd erbij. Dat hoefde niet altijd bief te zijn maar ook niet altijd friet.

Man
18 maart 2005, 09:00
ik heb met mijn bandje het volgende verdiend :

Gratis avondeten, Twee keer een Parckpop Ilpendam-shirt en 150 euro..


en ik vind het best!, ik vind het walgelijk als beginnende bandjes die onder de 10 optredens achter zich hebben met prijzen komen..

Ik ga in eerste plaats voor de podiumervaring en samenspeloefening... een soort optreedopleiding dus...

en daarna.. als we een goede show neer kunnen zetten gaan we beginnen met het vragen van kleine vergoedingen ( 150, 200, 250.... )

lijkt mij prachtig ;)

Svenson
22 maart 2005, 09:09
ken je crass dan niet?
enige echte punkband. Deden ook wat ze zeiden. Ze zeiden zoals de meeste 'punk'-bands niet anti-kapitalistisch, ze waren het!! Ze hebben nooit geld verdient met optreden. Daardoor hebben ze nu zo veel respect opgebouwd!!!!!!!!!!

Ja, veel respect, maar nog geen nagel om hun kont te krabben...

Set Wenker
22 maart 2005, 11:09
en ik vind het best!, ik vind het walgelijk als beginnende bandjes die onder de 10 optredens achter zich hebben met prijzen komen..


:-? Je vind het walgelijk? Dit gaat echt nergens over. Als een beginnende band met prijzen aankomt en de zaalhouder wil het betalen, wat is daar dan walgelijk aan? Je bent juist goed bezig als je als beginnende band al wat geld met optredens verdient.

Ik vraag met mijn rock and roll coverband sinds ongeveer het derde optreden 300 euro. Over het algemeen kregen we dat ook. Echt goed waren we in het begin niet, (Onze drummer en gitarist bespeelden hun instrument pas sinds het ontstaan van de band.), maar we zetten een leuke show neer en dat werd door zaalhouders gewaardeerd. Het kwam dan ook een vaak voor dat we meer geld kregen dan eigenlijk afgesproken was.

Dat was voor ons het teken dat we meer geld konden vragen en ongeveer sinds het zesde optreden spelen we gemiddeld voor 400 euro per keer. Ik vind het meer dan logisch dat we vanaf dat moment gewoon op 400 inzetten. Als zaalhouders het willen betalen, ben je het waard. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Baker
20 mei 2005, 22:36
en ik vind het best!, ik vind het walgelijk als beginnende bandjes die onder de 10 optredens achter zich hebben met prijzen komen..


:-? Je vind het walgelijk? Dit gaat echt nergens over. Als een beginnende band met prijzen aankomt en de zaalhouder wil het betalen, wat is daar dan walgelijk aan? Je bent juist goed bezig als je als beginnende band al wat geld met optredens verdient.

Ik vraag met mijn rock and roll coverband sinds ongeveer het derde optreden 300 euro. Over het algemeen kregen we dat ook. Echt goed waren we in het begin niet, (Onze drummer en gitarist bespeelden hun instrument pas sinds het ontstaan van de band.), maar we zetten een leuke show neer en dat werd door zaalhouders gewaardeerd. Het kwam dan ook een vaak voor dat we meer geld kregen dan eigenlijk afgesproken was.

Dat was voor ons het teken dat we meer geld konden vragen en ongeveer sinds het zesde optreden spelen we gemiddeld voor 400 euro per keer. Ik vind het meer dan logisch dat we vanaf dat moment gewoon op 400 inzetten. Als zaalhouders het willen betalen, ben je het waard. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

het kan ook zijn dat bandjes iets kapot maken door te veel te vragen en te weinig te doen. je ziet dat ook wel es op bruiloften.

Bij ons wou een kroeg es een keer iets leuks doen en een band boeken.
die gasten vroegen 750 Euro, maar waren echt reteslecht, ongemotiveerd, ze speelden maar 3x 20 minuten ipv 3x45 minuten, en uiteindelijk waren ze dronken. Die kroegbaas zei na afloop. Dit doe ik NOOIT weer.

Kijk, dat vind ik dan wel weer walgelijk....

Verder ben ik het in principe met je eens.
Het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod.

welke band zit je eigelijk? Kampen is in de buurt!

pimmetje
21 mei 2005, 20:08
Bij ons wou een kroeg es een keer iets leuks doen en een band boeken.
die gasten vroegen 750 Euro, maar waren echt reteslecht, ongemotiveerd, ze speelden maar 3x 20 minuten ipv 3x45 minuten, en uiteindelijk waren ze dronken. Die kroegbaas zei na afloop. Dit doe ik NOOIT weer.

Kijk, dat vind ik dan wel weer walgelijk....
Ik zou zeggen dat de kroegbaas dan misschien wel even lui was als de band. Het is leuk dat hij dan wat probeert... maar ik heb als ik 't bovenstaande lees, niet 't idee dat hij ook echt moeite heeft gedaan om een beetje band neer te zetten. Het is kut dat die band 't zo heeft vernaggeld, maar de kroegbaas heeft ook een taak als 't om zo'n avond gaat.

Iedere idioot kan en mag geld vragen voor z'n diensten. En over 't algemeen blijven alleen de mensen die daar enigszins netjes mee omgaan over om geld te blijven vragen (en steeds meer te vragen). Maar dat betekent niet dat je als klant in dit soort onderhandse dealtjes (want dat zijn 't vaak) je niet moet informeren en op de avond zelf misschien ff wat op je strepen moet gaan staan als 't fout dreigt te gaan.

LuukieRayVaughan
24 mei 2005, 20:05
en al die concertzalen vol met zeer getalenteerde musici die allemaal Mozart, Bach etc etc spelen??? Die lui spelen ALLEEN maar covers
zijn dat ook allemaal niet creatieve muzikanten?

In jouw visie heeft klassieke muziek dus niks met muziek te maken.

je snapt er echt geen ruk van.


Misschien snapt hij er geen ruk van maar A.U.B. vergelijk Klassieke muziek niet met de muziek die de MEESTE coverbandjes maken...

Set Wenker
25 mei 2005, 22:29
en ik vind het best!, ik vind het walgelijk als beginnende bandjes die onder de 10 optredens achter zich hebben met prijzen komen..


:-? Je vind het walgelijk? Dit gaat echt nergens over. Als een beginnende band met prijzen aankomt en de zaalhouder wil het betalen, wat is daar dan walgelijk aan? Je bent juist goed bezig als je als beginnende band al wat geld met optredens verdient.

Ik vraag met mijn rock and roll coverband sinds ongeveer het derde optreden 300 euro. Over het algemeen kregen we dat ook. Echt goed waren we in het begin niet, (Onze drummer en gitarist bespeelden hun instrument pas sinds het ontstaan van de band.), maar we zetten een leuke show neer en dat werd door zaalhouders gewaardeerd. Het kwam dan ook een vaak voor dat we meer geld kregen dan eigenlijk afgesproken was.

Dat was voor ons het teken dat we meer geld konden vragen en ongeveer sinds het zesde optreden spelen we gemiddeld voor 400 euro per keer. Ik vind het meer dan logisch dat we vanaf dat moment gewoon op 400 inzetten. Als zaalhouders het willen betalen, ben je het waard. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

het kan ook zijn dat bandjes iets kapot maken door te veel te vragen en te weinig te doen. je ziet dat ook wel es op bruiloften.

Bij ons wou een kroeg es een keer iets leuks doen en een band boeken.
die gasten vroegen 750 Euro, maar waren echt reteslecht, ongemotiveerd, ze speelden maar 3x 20 minuten ipv 3x45 minuten, en uiteindelijk waren ze dronken. Die kroegbaas zei na afloop. Dit doe ik NOOIT weer.

Kijk, dat vind ik dan wel weer walgelijk....

Verder ben ik het in principe met je eens.
Het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod.

welke band zit je eigelijk? Kampen is in de buurt!

Das inderdaad in de buurt. Ik heb nog eens stage gelopen bij De Brug en dan moest ik eens in de week voor de Stadskoerier werken. Ik kwam dus iedere vrijdag in Genemuiden.

De band waar ik in speel heet The Rejects. Er was ooit sprake van dat we in Genemuiden zouden spelen bij een motorclub, maar ik weet niet hoe dat er nu allemaal voor staat. We hebben toen een (Niet echt representatief, maar helaas ons enige) demootje gestuurd, maar die was niet al te best. Ook nooit meer iets van gehoord helaas.

soup
2 november 2010, 23:15
Even hier de vraag stellen, stel je hebt een band die pas doorbreekt of al serieus aan het doorbreken is in de benelux en/of ook de UK en je wordt gevraagd om op te treden op een festival als lowlands,werchter,... hoe bepaal je dan je prijs?

Er zal wel onderhandeld worden maar wat is een gangbare prijs, het is natuurlijk een eer om zoiets te mogen doen maar je wilt er toch er wel iets uithalen.




Hoeveel krijgen bands als kings of leon trouwens?

Nellyrocks
4 november 2010, 18:03
Als het wit gaat. 3000 Euro ex btw en geluid. Geluidsman kost 150 extra. PA kunnen we ook regelen maar wordt ook appart gefactureerd. Dan komen we met zeven man band en heb je twee keer een uur kutmuziek. Minimaal vragen we 1500 ex tbw en ex omkosten (vervoer ed).

edit: En een hap fatsoenlijk vreten en een paar biertjes.

showband
4 november 2010, 18:11
http://www.123boekingen.nl/popgroepen.php?par=artiesten.prijs

nuttige basisinfo?

showband
5 november 2010, 11:50
bloemlezing uit de bovenstaande link:
(ik heb ook de uitkoopprijs even gedeelt door het aantal bandleden erbij gezet)
Je kan wel stellen dat guus meeuwis de winnaar is... ;)

Popgroepen Uitkoop p p/persoon
Guus Meeuwis € 37.500,00 € 7.500,00
Het Goede Doel € 19.500,00 € 3.900,00
VanVelzen € 15.000,00 € 3.750,00
Pauline met State € 2.975,00 € 2.975,00
Kraak & Smaak € 8.195,00 € 2.731,67
De Kast € 12.950,00 € 2.590,00
't Dak d'r Af € 6.950,00 € 2.316,67
Jovink & de Voederbietels € 8.850,00 € 2.212,50
Mooi wark € 7.500,00 € 1.875,00
Treble € 5.500,00 € 1.833,33
Intwine € 8.000,00 € 1.600,00
Skik € 6.150,00 € 1.537,50
Syb en band € 5.995,00 € 1.199,00
Dennis € 4.600,00 € 1.150,00
VOF de Kunst € 6.850,00 € 1.141,67
Abel € 5.500,00 € 1.100,00
Belle Perez € 12.500,00 € 1.041,67
Edwin Evers slaat door € 10.950,00 € 995,45
Band Zonder Banaan (BzB) € 6.450,00 € 921,43
Birgit € 3.975,00 € 795,00
Motel Westcoast € 7.000,00 € 777,78
Pater Moeskroen € 4.500,00 € 750,00
Time Bandits € 2.975,00 € 743,75
Scrum € 4.450,00 € 741,67
Berget Lewis Soul-X-plosion € 6.375,00 € 708,33
Twarres € 3.250,00 € 650,00
Sita € 4.250,00 € 607,14
Mieke Giga & Smartlappenband € 3.950,00 € 564,29
Dewi € 2.175,00 € 543,75
Berget Lewis Gospeltrain € 7.600,00 € 506,67
Jan Rietman € 3.975,00 € 441,67
Van Katoen € 1.750,00 € 437,50
Esmaye € 1.750,00 ?
Nikki (semi live) € 3.475,00 ?
MIR € 4.500,00 ?
Ten Sharp € 4.975,00 ?
Drukwerk € 7.350,00 ?
Ilse DeLange € 19.500,00 ?

TimoSomers
5 november 2010, 12:15
Heb je ook de crew en alles meegerekend?

showband
5 november 2010, 12:30
nope,

en ik weet ook wel zeker dat edwin evers meer krijgt dan zijn bandleden. Maar het is handige aanvullende informatie als je vergelijkt.
Niki solo is in verhouding heel duur als je weet wat Kraak & Smaak kost. Dat soort info.

TimoSomers
5 november 2010, 13:04
Nee klopt zeker, als indicatie een hele informatieve link!

vulvasonic
5 november 2010, 13:47
Nee klopt zeker, als indicatie een hele informatieve link!

Een aantal van deze bands komen we geregeld tegen ON ZE ROOD en ik durf te beweren dat er hier bedragen worden genoemd die alleen maar betaald worden in uitzonderlijke omstandigheden. Doorgaans worden er meerdere prijzen gehanteerd. Het maakt ook natuurlijk nog al uit of je als hoofdact gevraagd wordt op een festival voor 15.000 man, of dat je moet spelen als één van de velen op een festivalletje voor 1000 man.

Ik mis trouwens ook nog een paar namen. Als je hoort wat sommige volkszangers verdienen, niet te geloven!
En die komen dan een half uurtje zingen (zonder band - ja, op een CD'tje) en daar doen ze er 3 van op een dag. Die gasten schrijven vrijwel niks af en vangen even netto een kleine 14.000 euro per dag. En dat 5 of 6 dagen in de week! :D

TimoSomers
5 november 2010, 13:57
Ja dat sowieso, verschilt natuurlijk per omstandigheid.
En ik verbaas me ook echt enorm over sommige bedragen, tering.
Maarja, alles om publiek te trekken toch?

Basvarken
5 november 2010, 14:08
Die bedragen lijken mij uit een heel dikke duim gezogen.

Van een aantal van deze artiesten ken ik mensen die er bij spelen. Die gaan echt met significant minder naar huis.

TimoSomers
5 november 2010, 14:10
Ja maar de onkosten en crew en verdeling en heel de shit moet er ook nog af he.

Maar daarnaast lijken sommige bedragen me wel echt way te furrr.

Pepe
5 november 2010, 14:11
Geld is eigenlijk nooit een probleem, hoogstens dat je bij verenigingen wat gezeur over dubbeltjes krijgt, dan haken we af of het moet de dameshockey club zijn die limonade en zelfgebakken koekjes hebben verkocht om ons.... dan haken we weer aan.

Goede doelen die geld inzamelen en waarbij we tegen onkosten moeten optreden, dan haken we weer af. Zij moeten geld inzamelen, niet wij. Maar voor een bruiloft of belangrijk ding van een naaste, dan doen we het voor niks.

Over het algemeen heeft men een budget en kiest men een band die in dat budget past. Het budget waarin je valt definieert de band min of meer, andersom werkt minder.

EuroCinema
5 november 2010, 19:17
Even hier de vraag stellen, stel je hebt een band die pas doorbreekt of al serieus aan het doorbreken is in de benelux en/of ook de UK en je wordt gevraagd om op te treden op een festival als lowlands,werchter,... hoe bepaal je dan je prijs?

Er zal wel onderhandeld worden maar wat is een gangbare prijs, het is natuurlijk een eer om zoiets te mogen doen maar je wilt er toch er wel iets uithalen.

Je moet je in zo'n geval niet voorstellen dat Lowlands op een dag de bassist belt via de website en zegt "wat kost dat?". Daar zitten een boeker/manager, een plugger, en iemand van de platenmaatschappij die allemaal connecties hebben in die hoek, een half jaar of langer aan te trekken. Ik ken geen bedragen uit de pop/rock hoek. In de jazz is volgens mij het bodembedrag wat hoger dan in de pop, maar het topbedrag natuurlijk maar een fractie van wat een popster kan verdienen.

tidalwave_sideburns
5 november 2010, 20:57
In mijn circuit is het gewoon dat de bands die spelen de entree inkomsten krijgen minus de geluidsmensen, en de kroeg de centjes verdient van de drankjes die de bezoekers drinken.
Vaak levert dit meer dan genoeg op om de huur van de oefenruimte te betalen, maar ervaring leert dat dit geld er meteen die avond doorheen gesmeten wordt.
Dit is natuurlijk allemaal kleinschalig en stond het maximum aantal bezoekers op 300 of zoiets. Rijk wordt je er niet van, maar als hobby/uitlaatklep geeft het voldoening.

Basvarken
5 november 2010, 21:43
Ik denk dat er elk jaar best een aantal bands op Lowlands staan die daarvoor moesten betálen. Platenmaatschappijen en Agencies weten natuurlijk drommels goed dat spelen op zo'n festival hele waardevolle exposure is.

Of ze zeggen okee, je kunt "Band ...." boeken, maar dan moet je twee andere bands van ons er ook neerzetten.

Pepe
6 november 2010, 01:38
Betalen om op een festival te mogen spelen? Really?
Misschien voor een enkele locale act maar de buitenlands acts is een kwestie van planning, bands toeren festivalrondjes en je kan ze boeken als het in hun schema past, naast prijs en een hoop secundaire eisen natuurlijk.

almarvk
7 november 2010, 10:59
Lacuna Coil is op die manier geplugt op Ozzfest en heeft daar een flinke boost door gekregen. Kostte wel wat...

Tho
7 november 2010, 12:00
Wij vragen minimaal 100 euro

F*R*E*A*K
7 november 2010, 12:12
Als Unfashionable Thrash Metal band zijn we blij als we uberhaupt iets overhouden na aftrek van reiskosten.

Maargoed, optreden is voor mij meestal al genoeg beloning.

showband
7 november 2010, 12:37
Die bedragen lijken mij uit een heel dikke duim gezogen.

Van een aantal van deze artiesten ken ik mensen die er bij spelen. Die gaan echt met significant minder naar huis.

Natuurlijk krijgt de gitarist bij guus meeuwis gewoon een salaris op zijn VAR factuurtje.
En niet die duizenden euro´s die guus toucheert. Haalt je de koekkoek.

bij van der ende staan er in de cast van een musical (op het toneel, geen hoofdrol. wel lekker wijf, zingen, dansen, acteren) voor 75 euro per voorstelling.

Een eigen werk band met een single uit die niet in de airplay terecht is gekomen. Maar dat wel voor elkaar kan krijgen kun je meestal voor onkosten + 50 tot 100 euro de man op een festival programmeren. En bij een lowlands of pinkpop komen ze wel voor nop tot een vrij hoog niveau.

een covertrio die wat kan zit vaak op 150 tot 350 euro per man bruto

een karaokezanger(es) die in idols zit kost je al snel 2400 euro voor een half uur covers met tape.

enz enz


grote gemene deler: bij boeken gaat het om return on investment.

EuroCinema
9 november 2010, 09:49
Ik weet dat het in de VS een tijd lang gebruikelijk was om als opkomende band te betalen voor optredens op prestigieuze plekken en in voorprogramma's van grote namen. In NL ken ik zulke verhalen niet. Wel zijn er een paar grote cultuurfestivals waar bands voor niets optreden, inderdaad onder het mom van promotie. Tja. Dan moet je wel iets te promoten hebben natuurlijk: zonder verse cd o.i.d. zie ik het niet zoveel bijdragen.

Verder heb je natuurlijk al die talentenjachten voor bands. Ik vind dat een enkele uitzondering daargelaten gewoon een lepe truc van horeca. Drie bands op een avond die allemaal hun hele aanhang meenemen, dus baromzet van jewelste, en je betaalt er niet of nauwelijks voor. :stop:

Overigens moet je als band wel uitkijken dat je niet té weinig vraagt. Een podium of boeker heeft een boel bands om mee te puzzelen en als goedkope band kom je vanzelf op de mindere plekken terecht. Je wilt niet eeuwig de band zijn die ze bellen als ze nog 250 euro over hebben voor het bijpodium op zondagmiddag.

Basvarken
9 november 2010, 11:34
Ik weet dat het in de VS een tijd lang gebruikelijk was om als opkomende band te betalen voor optredens op prestigieuze plekken en in voorprogramma's van grote namen. In NL ken ik zulke verhalen niet.



Oh zeker wel. Ik heb ooit in het voorprogramma van Whitesnake gespeeld in 013. Daar moesten we vet voor betalen.

universe777
10 november 2010, 12:18
Wat dacht je van het jezelf moeten inkopen op een tour.. kost duizenden euro's. En dan maar hopen dat je nog wat merch verkoopt. Die vaak ook nog eens verplicht door een 3e wordt verkocht en je dus provisie moet betalen...

DaveItUp
15 januari 2011, 17:08
Beetje "offtopic" inmiddels, maar wij vragen 100 euro. We zijn een hardcore punk band. Al jaren voor 50e gedaan, we spelen ook niet lang soit, maar nu toch maar besloten om iets meer te vragen. Is echter altijd over te praten, als het een coole line up is of het zijn bekenden(we zitten in de hardcore punk scene) of er komt gewoon geen hond dan mag 't ook minder zijn. Ook als er een tourende band is en het is drama qua opkomst, dan geven we de gage aan hen als het armoe is.

Als we de benzine kunnen betalen, een pilsje en iets te eten krijgen vind ik 't al snel goed.

Op tour in 't buitenland vragen we iets meer en is het wel ietsje minder vrijblijvend, puur omdat je ook gewoon uit de kosten moet zien te komen. Maar nooit probs gehad. Weleens naar Roemenie gereden(18+ uur hehe) voor de eerste show van de tour en dan 5 tientjes krijgen haha. Tsja boeiend, de avond erop krijg je 250.

Het is gewoon voor de lol. We brengen plaatjes uit, spelen 2 a 3x per maand en kunnen elk jaar een tourtje doen in Europa of de UK en we spelen meestal quite. Prima!

Ik zou nooit in een coverband of een band met allerlei ambities en verwachtingen willen zitten.